Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3320 - miljø Bilag 1
Offentligt
1374700_0001.png
SAMLENOTAT
Klima-. Energi- og Bygningsministeriet
26. maj 2014
Rådsmøde (miljø) den 12. juni 2014
Dagsorden
1.
Meddelelse fra Kommissionen om en ramme for EU’s klima- og
energipolitikkerne i perioden 2020-2030. KOM(2014) 15
-Politisk drøftelse
Side
2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0002.png
1. Meddelelse fra Kommissionen om en ramme for EU’s klima- og energipolitikkerne i
perioden 2020-2030
- Politisk drøftelse
KOM(2014) 15 endelig
- Revideret notat. Ændringerne er markeret med streg i marginen.
1. Resumé
Kommissionen præsenterede den 22. januar 2014 meddelelse om en ramme for klima- og
energipolitikken i perioden 2020-2030. Kommissionen gør i meddelelsen status over den hidtidige
indsats for opfyldelse af EU’s klima- og energipolitiske målsætninger for 2020 og foreslår følgende
konkrete mål for EU’s klima- og energipolitik i perioden 2020-2030:
- Et internt drivhusgasreduktionsmål på 40 pct. i forhold til 1990, der skal fordeles mellem
de kvotebelagte og ikke-kvotebelagte sektorer og byrdefordeles mellem medlemslandene.
- Et mål for vedvarende energi på mindst 27 pct. af energiforbruget, der er bindende for EU,
men ikke for de enkelte medlemslande, og som ikke skal byrdefordeles.
- Et eventuelt mål for energieffektivitet, der afventer Kommissionens evaluering af
Energieffektivitetsdirektivet i juni 2014.
Kommissionens meddelelse indeholder desuden forslag til en ny proces for forvaltning af EU’s
klima- og energipolitikker, der blandt andet omfatter udarbejdelse af nationale planer for de
enkelte medlemsstaters opfyldelse af de klima- og energipolitiske målsætninger for 2030.
Idet der er tale om en meddelelse, som ikke er retslig bindende, vil meddelelsen ikke have direkte
konsekvenser for dansk ret.
Meddelelsen var på dagsordenen til politisk drøftelse på rådsmødet (miljø) den 3. marts, rådsmødet
(energi) den 4. marts og på mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014.
Det Europæiske Råd vil på mødet i juni 2014 gøre status over arbejdet med henblik på at nå
til enighed om en ramme for klima- og energipolitikken frem mod 2030 ikke senere end
oktober 2014.
Meddelelses forventes sat på dagsordenen for Miljørådsmødet til politisk drøftelse. Det
forventes ligeledes, at formandskabet vil opsummere drøftelserne i et brev til formand en for
Det Europæiske Råd.
2. Baggrund
EU’s nuværende ramme for klima- og energipolitikerne – de såkaldte 20-20-20 mål – udløber
i 2020. Med henblik på at indlede konkrete drøftelser om en ramme for perioden efter 2020
præsenterede Kommissionen i marts 2013 en grønbog om en ramme for klima- og
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0003.png
energipolitikkerne frem mod 2030. Grønbogen blev sendt i høring med henblik på at indhente
synspunkter på erfaringerne med den hidtidige indsats frem mod 2020 samt mulig udformning
af rammerne for perioden frem til 2030.
På Det Europæiske Råd i maj 2013 blev Kommissionens grønbog hilst velkommen, og det
blev vedtaget at drøfte konkrete forslag fra Kommissionen til en ramme for klima - og
energipolitikkerne frem mod 2030 på mødet i Det Europæiske Råd i marts 2014.
På baggrund af den hidtidige indsats frem mod 2020, Kommissionens grønbog og høringssvarene
hertil samt Kommissionens køreplaner for energi, transport og klima frem mod 2050 præsenterede
Kommissionen den 22. januar 2014 meddelelsen om en ramme for klima- og energipolitikken i
perioden 2020-2030.
Meddelelsen var på dagsordenen til politisk drøftelse på Energi- og Miljørådsmøderne den 3. og 4.
marts samt på mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts 2014. På mødet i Det Europæiske
Råd i marts blev det vedtaget at anmode Rådet og Kommissionen om at arbejde med at udvikle:
Konsekvensanalyser på medlemsstatsniveau af de overordnede mål for drivhusgasreduktioner
og vedvarende energi.
Mekanismer, der kan sikre en fair byrdefordeling.
Tiltag, der kan forhindre udflytning af energiintensiv industri til tredjelande samt forbedre den
langsigtede konkurrenceevne for disse sektorer.
Evaluering af energieffektivitetsdirektivet og fremtidige rammer for energieffektivitet.
Det Europæiske Råd vil på mødet i juni 2014 gøre status over arbejdet med henblik på at nå
til enighed om en ramme for klima- og energipolitikken frem mod 2030 hurtigst muligt og
ikke senere end dets møde i oktober 2014.
Det forventes, at Kommissionen under henvisning til relevant hjemmel vil præsentere
konkrete forslag til lovgivning til udmøntning af en ramme for klima- og energipolitikkerne
for perioden 2020-2030 følgende en fastsættelse af EU’s 2030-målsætninger på Det
Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
Kommissionens meddelelse har til hensigt at påbegynde en proces, der skal sikre en ramme
for klima- og energipolitikkerne i perioden 2020-2030 blandt andet med henblik på at:
facilitere de nødvendige investeringer i lavemissionsteknologier
bidrage til et konkurrencedygtigt, sikkert og bæredygtigt energisystem i EU og
sikre, at EU er på rette vej mod en omkostningseffektiv opfyldelse af de langsigtede
klima- og energipolitiske målsætninger for 2050.
Denne proces skal ske under hensyntagen til blandt andet den globale økonomiske krise, EU’s
konkurrenceevne og de seneste bekræftelser af behovet for betydelige reduktioner af
drivhusgasudledninger for at begrænse yderligere klimaændringer.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens meddelelse gør status over den hidtidige indsats for opfyldelse af EU’s
klima- og energipolitiske målsætninger for 2020, idet det fremhæves, at:
EU’s udledninger af drivhusgasser er faldet med 18 pct. relativt til 1990 og forventes at
være reduceret med 24 pct. og 32 pct. i henholdsvis 2020 og 2030.
EU’s andel af vedvarende energi var i 2012 på 13 pct. af det endelige ener giforbrug og
forventes øget til 21 pct. og 24 pct. i henholdsvis 2020 og 2030.
EU’s energiintensitet er faldet med 24 pct. i perioden 1995 til 2011, men målsætningen om
20 pct. energieffektivitetsforbedringer i forhold til det projekterede forbrug i 2020 forventes
ikke opnået med eksisterende tiltag.
På baggrund af erfaringerne med den hidtidige indsats, høringssvarene til Kommissionens
grønbog samt EU's langsigtede klima- og energipolitiske målsætninger foreslår
Kommissionen følgende overordnede målsætninger for EU i 2030:
Et nationalt drivhusgasreduktionsmål på 40 pct. i forhold til 1990.
Dette mål skal blandt andet fordeles mellem de kvotebelagte sektorer (større energitunge
industrier og energisektoren), der er omfattet af EU’s kvotehandelssystem og de resterende
sektorer (f.eks. transportsektoren, dele af landbruget og individuel opvarmning af
husholdninger). Kommissionen foreslår en fordeling mellem sektorerne, hvor udledningerne i
de kvotebelagte sektorer reduceres med 43 pct. og udledningerne i de ikke-kvotebelagte
sektorer reduceres med 30 pct. begge i forhold til 2005. For at opnå de krævede reduktioner i
de kvote-belagte sektorer skal den årlige reduktionsfaktor for kvoter i kvotehandelssystemet
øges fra 1,74 pct. til 2,2 pct. Reduktionerne i de ikke-kvotebelagte sektorer skal fordeles
mellem medlemsstaterne på baggrund af en fordelingsnøgle. Kommissionen foreslår, at denne
fordelingsnøgle tager hensyn til de enkelte medlemsstaters økonomier og investeringsbehov.
Kommissionen ser ikke behov for, på nuværende tidspunkt at fastsætte et højere betinget mål i
forbindelse med de internationale forhandlinger på COP 21 i Paris i december 2015.
Et mål for vedvarende energi på mindst 27 pct. af energiforbruget
Kommissionen skriver i meddelelsen, at 40 pct. målet for drivhusgasudledninger i sig selv
vurderes at medføre en andel af vedvarende energi på mindst 27 pct. og foreslår på den
baggrund, at målet gøres bindende for EU. Kommissionen foreslår, at målet gøres bindende
for EU som helhed, men ikke bindende for de enkelte medlemsstater, for dermed at give
medlemsstaterne større fleksibilitet i opfyldelsen af målet om drivhusgasreduktioner.
Kommissionen foreslår, at målet opfyldes gennem frivillige indmeldte bidrag i nationale
handlingsplaner fra medlemsstaterne som led i en af Kommissionen foreslået ny proces for
forvaltning af EU’s klima- og energipolitik. Denne nye proces for forvaltning er beskrevet
nedenfor. Kommissionen foreslår, at der ikke fastsættes nye sektormål for vedvarende energi
efter 2020. Kommissionens forslag indebærer, at det nuværende direktiv om fremme af
anvendelse af vedvarende energikilder (2009/28/EF) revideres for perioden efter 2020.
Vedrørende
energieffektivitet
afventer Kommissionen den kommende evaluering af
energieffektivitetsdirektivet (2012/27/EU), som Kommissionen skal forelægge senest den 30.
juni 2014. Herefter vil Kommissionen vurdere, hvorvidt der skal foreslås yderligere tiltag til
opfyldelse af 20 pct. målsætningen for 2020 samt eventuelle mål for energieffektivitet eller
energiintensitet for 2030. Kommissionens analyser viser, at reduktionsmålet for drivhusgasser
på 40 pct. i 2030 vil kræve energibesparelser svarende til ca. 25 pct. i 2030. Kommissionen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
understreger betydningen af et fortsat stærkt fokus på energieffektiviseringer i alle sektorer i
forhold til at opfylde EU’s langsigtede klima- og energipolitiske målsætninger.
Udover ovenstående punkter fremhæver Kommissionen i meddelelsen følgende emner, som
værende vigtige for 2030-rammen:
Reform af EU’s kvotehandelssystem
Kommissionen præsenterede i 2012 en rapport om status for kvotehandelssystemet, der blandt
andet påpegede, at der er akkumuleret et stort overskud af kvoter, som vil være til stede også
efter 2020. For at kvotehandelssystemet kan fungere efter hensigt en og levere det nødvendige
prissignal til at stimulere investeringer i lavemissionsteknologier, foreslår Kommissionen en
markedsstabiliseringsmekanisme, der skal træde i kraft i 2021. Dette forslag er beskrevet
yderligere i et selvstændigt forslag fra Kommissionen.
Gennemførelse af det indre energimarked
Gennemførelse af det indre energimarked for både elektricitet og gas skal bidrage til et
konkurrencedygtigt og omkostningseffektivt energisystem. Kommissionen fremhæver
desuden, at støtte til markedsmodne energiteknologier, inklusive vedvarende teknologier, bør
udfases i perioden 2020-2030, mens støtte til nyere og umodne teknologier stadig kan
forekomme.
Konkurrencedygtig og prisbillig energi
Kommissionen fremhæver energipriser som et centralt element for EU’s konkurrenceevne og
herunder særligt prisforskelle med konkurrerende markeder som eksempelvis USA og Kina.
Kommissionen henviser desuden til en selvstændig meddelelse om energipriser udsendt
parallelt med 2030-meddelelsen.
Fremme af forsyningssikkerhed
Kommissionen fremhæver EU’s stigende afhængighed af import af fossile brændsler,
herunder særligt olie og gas. I 2012 udgjorde EU’s importomkostninger til olie og gas ca.
knap 3.000 mia. kr., eller 3,1 pct. af EU’s BNP, hvilket er en stigning i forhold til
gennemsnittet for perioden 1990-2011, hvor importomkostningerne udgjorde ca. 1350 mia. kr.
Kommissionen lægger vægt på tre områder, der skal medvirke til at forbedre EU’s
forsyningssikkerhed: øget anvendelse af indenlandske vedvarende energikilder, diversificeret
energiforsyning samt forbedret energiintensitet og energieffektivitet.
Kommissionens meddelelse indeholder forslag til en ny proces for forvaltning af EU’s klima -
og energipolitikker. Forslaget skal sikre højere grad af sammenhæng og koordinering mellem
de forskellige elementer, der udgør EU’s samlede politik på klima- og energiområdet.
Hovedelementet i forslaget er udarbejdelse af nationale planer for et konkurrencedygtigt,
sikkert og bæredygtigt energisystem. De nationale planer skal beskrive, hvordan
medlemsstaterne påtænker at opfylde nationale og europæiske mål på klima- og
energiområdet på baggrund af vejledning udarbejdet af Kommissionen. Kommissionen vil
herefter evaluere planerne i lyset af EU’s overordnede målsætninger og påbegynde en iterativ
proces med de enkelte medlemsstater med henblik på styrkelse af planerne. Yderligere vil
Kommissionen fremlægge periodiske rapporter om indikatorer for konkurrencedygtig, sikker
og bæredygtig energi.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0006.png
Kommissionen fremhæver desuden disse komplementære politikker i meddelelsen:
Transportsektoren
Kommissionen fremhæver målet om drivhusgasreduktioner på 60 pct. i 2050 i forhold til 1990
og ca. 20 pct. i 2030 i forhold til 2008. Kommissionen fremhæver, at der er behov for
yderligere tiltag for at sikre opfyldelsen af disse mål.
Landbrug samt udledninger og optag i jorde og skove (LULUCF)
Kommissionen lægger op til at udledninger og optag fra jorde og skove skal indgå i en
fremtidig 2030-ramme, eventuelt i form af samlet særskilt regulering af landrig og LULUCF,
men kommer ikke med endeligt forslag til, hvordan dette skal ske.
CO2-opsamling og -lagring (CCS)
Kommissionen fremhæver CO2-opsamling og -lagring som en mulig vigtig teknologi for
energisektoren og som et område, hvor der er behov for fortsat og øget forskning, udvikling
og demonstration.
Innovation og finansiering
Kommissionen fremhæver behovet for en styrket indsats for innovation samt finansiering
heraf for at opfylde de klima- og energipolitiske målsætninger.
Næste skridt:
Kommissionen opfordrer i sin meddelelse Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet til at
opnå enighed om, at EU giver tilsagn om et mål for interne drivhusgasreduktioner på 40 pct. i
forhold til 1990 som led i de internationale klimaforhandlinger op til COP 21 i Paris i
december 2015 samt, at EU bidrager positivt til FN’s klimatopmøde i september 2014.
Herudover opfordrer Kommissionen Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet til at
tilslutte sig et EU-mål for vedvarende energi på 27 pct. i 2030 samt tilslutte sig
Kommissionens forslag til en ny proces for forvaltning af EU’s klima- og energipolitik. Når
evalueringen af energieffektivitetsdirektivet er gennemført senere i 2014, vil Kommissionen
overveje mulige tiltag for energieffektivisering.
På Miljørådsmødet vil der være en udveksling af synspunkter om 2030-rammen med henblik
at forberede mødet i Det Europæiske Råd i juni 2014, hvor Det Europæiske Råd vil gøre
status over arbejdet med henblik på at nå til enighed om en ramme for klima- og
energipolitikken frem mod 2030 ikke senere end oktober 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Udvalgene om Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed og Industri, Forskning og Energi
har den 9. januar 2014 vedtaget en egen initiativrapport om EU’s ramme for klima- og
energipolitikkerne frem mod 2030, som svar på Kommissionens grønbog af 27. marts 2013.
Initiativrapporten kalder på, at EU fastsætter følgende bindene mål for 2030:
mindst 40 pct. drivhusgasreduktioner i forhold til 1990.
30 pct. vedvarende energi, som andel af det endelige energiforbrug.
40 pct. energieffektivitet
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0007.png
Rapporten nævner, at alle mål bør være bindende og gennemføres gennem individuelle,
nationale mål under hensyntagen til hver enkelt medlemsstats situation og potentiale. Den
blev vedtaget på plenarforsamlingen den 5. februar 2014.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Idet der er tale om en meddelelse, som ikke er retslig bindende, vil meddelelsen ikke have
direkte konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
Hvis der senere i EU bliver vedtaget konkret lovgivning for EU's klima- og energipolitikker
for perioden 2020-2030, vil det få væsentlige statsfinansielle og samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører i sig selv ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet .
Hvis der senere i EU bliver vedtaget konkret lovgivning for EU's klima- og energipolitikker
for perioden 2020-2030, kan det få væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Hvis der senere i EU bliver vedtaget konkret lovgivning for EU's klima- og energipolitikker
for perioden 2020-2030, kan det bidrage til at forbedre miljøbeskyttelsesniveauet.
8. Høring
Kommissionens meddelelse er den 22. januar 2014 sendt i høring i specialudvalget for klima -,
energi- og bygningspolitik. Ved høringsfristens udløb den 6. februar 2014, var der indkommet
13 skriftlige høringssvar fra nedenstående aktører:
Biorefining Alliance finder det uholdbart, at udspillet fra Kommissionen hverken indeholder
et forpligtende VE-mål for transportsektoren eller andre delmål. Foreningen peger på, at det
er vanskeligt at forstå meddelelsen anderledes end, at EU er på vej væk fra 2020-målet om 10
pct. VE i transportsektoren. Dette vil ikke kun føre til manglende investeringer i bl.a. 2.
generations biobrændstoffer efter 2020, men vil også sætte udviklingen frem mod 2020 i stå.
Biorefining Alliance opfordrer regeringen til at arbejde for, at der også er forpligtende mål for
biobrændstof til transport i perioden 2020-2030 og til at fortsætte og styrke den hidtidige kurs
med at arbejde for et specifikt iblandingskrav for 2. generations biobrændsto ffer.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0008.png
Dansk Byggeri finder det positivt, at der allerede nu påbegyndes en fastsættelse af EU’s
energi-, og klimamål frem mod 2030, så rammevilkårene er kendt af erhvervslivet, og således
at EU kan fastsætte sin position til de kommende internationale klimaforhandlinger. Dans k
Byggeri støtter Kommissionens forslag om et nationalt drivhusgasreduktionsmål på 40 pct. i
forhold til 1990, men beklager, at Kommissionen ikke allerede nu også er kommet med
bindende målsætninger for energieffektivitet. Dansk Byggeri havde også gerne set bindende
mål for energieffektivisering i 2030 på 40 pct. og et mål på 30 pct. for vedvarende energi.
Dansk Byggeri håber, at Danmark i Ministerrådet vil arbejde for bindende målsætninger –
også for energieffektivisering - og mener ikke, at Kommissionen bør lade fastsættelsen af et
mål for energieffektivitet afvente en evaluering af energieffektivitetsdirektivet.
Dansk Energi bakker op om Kommissionens forslag om 40 pct. reduktion af udledningen af
klimagasser i 2030 i forhold til 1990 opnået udelukkende ved reduktioner inden for EU og
uafhængigt af en eventuel international klimaaftale. Dansk Energi mener ikke, at et mål for
udledningen af drivhusgasser kan stå alene og efterlyser bindende mål for vedvarende energi
og energieffektivitet. Dansk Energi finder Kommissionens forslag for udbygning af VE for
uambitiøst og anfører, at et VE-mål er afgørende for industriens fortsatte milliardinvesteringer
i industrialisering og innovation af næste generations VE-teknologier. Dansk Energi er enig i
Kommissionens konklusioner i meddelelsen Energipriser og Omkostninger i EU, og anfører i
den forbindelse, at EU’s klima- og energipolitik ikke belaster europæisk konkurrenceevne.
Energiomkostningerne udgør en meget lille andel af de samlede fremstillingsomkostninger.
Dansk Energi noterer, at USA har opnået lavere gaspriser, mens resten af verden har uændret
prisniveau. Samtidigt er der dog stor usikkerhed om det fremtidige gasprisniveau i USA.
Dansk Industri (DI) er overordnet tilfreds med Kommissionens udspil, der leverer en række
grundige analyser af de forestående europæiske udfordringer. DI støtter et målsystem, som er
indbyrdes afstemt og sikrer at kvoteprisen bliver et robust og markedsbestemt incitament til
omstilling på tværs af teknologier. DI er tilfreds med forslaget om, at gratiskvoter og særlige
initiativer i forhold til Carbon Leakage er nødvendige, men ser gerne et initiativ til
harmonisering af kompensationen for el-intensive virksomheder. DI er tilfreds med
Kommissionens forslag til governance struktur. DI finder det meget positivt, at
Kommissionen også fokuserer på de energiomkostninger, som er en del af energi - og
klimaudspillet. Organisationen anfører, at Kommissionens analyse af energipriser og
omkostninger i EU har afsløret, at EU’s statistiske beredskab på området har nogle mangler.
Det er et særligt problem, at de analyserede forbrugsstørrelser ikke er repræsentative for EU’s
erhvervsvirksomheder. Hertil kommer, at opgørelserne af energipriserne ikke e r
sammenlignelige EU-landene imellem.
Dansk Skovforening er overordnet tilfreds med, at Kommissionen tager hul på klima- og
energipolitikken efter 2020 – men frygter samtidig, at berøringsangsten overfor skov og
skovbrug består. Foreningen anfører, at EU burde interessere sig for, at der kan produce res
langt mere biomasse i skovene, end der bliver gjort i dag. Foreningen håber, at den danske
regering vil arbejde for, at skov også fremover vil blive betragtet som en attraktiv
arealanvendelse, der både bidrager til at dække samfundets behov, vækst og u dvikling og
samtidig leverer klima-, natur- og miljøgoder.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0009.png
EOF- Energi- og Olieforum støtter Kommissionens oplæg til EU’s klima- og energipolitik i
perioden 2020-2030. Foreningen understreger, at 40 pct. drivhusgasreduktion i 2030 er et
vigtigt delmål frem mod målet for 2050 på 80-90 pct. reduktion, at målet må ses i
sammenhæng med en international aftale, hvor resten af verden tilsvarende forpligter sig til
bindende reduktionsmål i 2030, at en ændring af kvotehandelssystemet bør ske på baggrund af
en tilbundsgående analyse af de konkurrencemæssige konsekvenser for europæisk industri
EOF finder det uheldigt, at Kommissionens udspil ikke lægger op til yderligere specifikke mål
for effektivisering af bilparken og iblanding af biobrændstoffer i benzin og dies el og mener, at
der frem mod 2030 bør fastsættes sådanne specifikke mål.
Greenpeace mener ikke, at den foreslåede politiske ramme vil føre til de CO2 -reduktioner,
som er nødvendige for at holde den globale opvarmning under 2 grader. Greenpeace peger på,
at forslaget vil reducere udviklingen af vedvarende energiteknologier, som er rene og til at
betale. I stedet vil forurening, dyre kernekraftsteknologier og teknologier baseret på fossile
brændsler få deres rolle cementeret i de kommende årtier. Greenpeace opfordrer regeringerne
til at støtte tre bindende mål, herunder et klimamål for en intern reduktion af udledningen af
klimagasser på mindst 55 pct. (i forhold til 1990), et mål for vedvarende energi på 45 pct. og
et energisparemål på 40 pct. (i forhold til 2005). Regeringen bør sikre, at alle mål, inklusive
målet for vedvarende energi, bliver udmøntet i bindende nationale mål.
Landbrug og Fødevarer finder det afgørende, at klimapolitikken fastlægges globalt og peger
på, at fastlæggelse af et 2030-regime må ses i sammenhæng med EU’s vigtigste udfordring,
opretholdelsen af regionens langsigtede konkurrenceevne i globalt perspektiv. Der bør således
først tages endelig beslutning om målets størrelse efter indgåelse af en global klimaaftale på
COP21 i Paris i december 2015. Foreningen anfører, at grøn omstilling ikke må ske på
bekostning af virksomhedernes konkurrenceevne og ikke må medføre øget risiko for
udflagning af produktion eller carbon leakage. Landbrug og Fødevarer synes, at det er
ærgerligt, at kun CO2-reduktionsmålet fordeles på nationalt niveau, mens målet for
vedvarende energi udelukkende er på EU-niveau, og at der ikke er mål for
energieffektivisering. Organisationen ønsker som udgangspunkt en videreførelse af det
nuværende 2020 klima- og energiregime med tre bindende mål for henholdsvis CO2 -
reduktioner, for vedvarende energi og for energieffektiviteten. Landbrug og Fødevarer anser
det endvidere for væsentligt, at rammen for klima- og energipolitikken fastholdes, fordi det
vil medvirke til at skabe tillid til langsigtede politiske beslutninger og dermed
investorsikkerhed. Organisationen finder det af særlig vigtighed, at bidrag fra
transportområdet ikke overses og mener, at der frem mod 2030 skal være et sektorspecifikt
VE-mål for transportsektoren, herunder et undermål for avancerede biobrændstoffer gennem
et obligatorisk iblandingskrav. Landbrug og Fødevarer vurderer, at målet om 27 pct. VE under
alle omstændigheder vil blive nået med et mål for reduktionen af CO2 på 40 pct. Foreningen
anfører derfor, at det kunne være gavnligt at hæve målet til 30 pct. Landbrug og Fødevarer
tilføjer, at et VE-mål udelukkende på EU-niveau kan medføre risiko for skævvridning i
implementering og dermed risiko for, at visse medlemslande helt kan undgå at øge VE-
udbredelsen.
Mellemfolkeligt Samvirke hilser det velkomment, at EU-Kommissionen anerkender, at
biobrændstoffer produceret på fødevarer er uholdbart, og at det bør stoppe fra 2020.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0010.png
Vindmølleindustrien ser positivt på forslaget om en bindende CO2-målsætning på 40 pct.
intern reduktion af udledningen af klimagasser og anfører, at et bindende mål på mindst 30
pct. for andelen af vedvarende energi i 2030 er af stor betydning for den danske
vindmølleindustri, mens Kommissionens forslag om et mål om mindst 27 pct. vedvarende
energi på EU-plan er uambitiøst. Vindmølleindustrien anfører, at et mål på 27 pct de facto vil
medføre opbremsning af udbygningstakten, idet den europæiske VE-andel vil blive udbygget
med 10 procentpoint fra 2010 til 2020, mens Kommissionen nu blot lægger op til 7
procentpoint fra 2020 til 2030. Vindmølleindustrien peger på, at Europa -Parlamentet den 5.
februar har sluttet op om en 2030-ramme med tre bindende mål, herunder et VE-mål på
mindst 30 pct. bindende på medlemslandsniveau og byrdefordelt. På den baggrund opfordrer
Vindmølleindustrien regeringen til at holde fast i det af regeringen oprindeligt udmeldte
måltal på 30 pct. for vedvarende energi og arbejde for, at der ud fra dette måltal fastlægges
bindende, nationale VE-mål for medlemslandene. Vindmølleindustrien noterer med
tilfredshed, at Kommissionen i meddelelsen om energipriser og omkostninger i Europa
pointerer, at industriens højere elpriser i Europa sammenlignet med prisniveauet i USA ikke
kan henføres til VE-udbygningen. Foreningen noterer ligeledes med tilfredshed
Kommissionens understregning af, at faldet i husholdningernes engroselpriser på 35 -45 pct.
over perioden 2008-2012 blandt andet kan tilskrives stigningen i el-produktionskapacitet med
lave variable omkostninger, dvs. især vindkraft.
WWF Verdensnaturfonden mener, at det bør være en klar dansk prioritet at arbejde for at
hæve niveauet for både det foreslåede CO2 -mål og VE-målet. Desuden bør der sættes et
ambitiøst og bindende energieffektivitetsmål. WWF anbefaler i den forbindelse, at Danmark
indgår alliancer med andre progressive medlemslande og anfører, at Europa -Parlamentet
netop har vedtaget en rapport, som bakker op om et internt CO2-reduktionsmål på mindst 40
pct. WWF opfordrer desuden regeringen til at arbejde for, at VE-målene ikke blot bliver
bindende for EU som helhed, men også for de enkelte medlemslande. WWF påpeger, at
energibesparelser er den billigste måde at opnå CO2-reduktioner på, og at det er centralt, at
der også sættes bindende energieffektivitetsmål for 2030. WWF nævner i den forbindelse, at
Kommissionen bør holdes fast på, at den senest i efteråret 2014 kommer med et konkret
forslag.
Danmarks Naturfredningsforening støtter op omkring WWF´s høringssvar om 2030-
meddelelsen.
DONG Energy er generelt positiv overfor Kommissionens udspil og byder Kommissionens
opfordring til EU’s stats- og regeringsledere om at fastsætte et nyt mål for CO
2
-reduktioner på 40
pct. velkommen som et ambitiøst bidrag i retning mod det langsigtede klimamål for 2050.
Kommissionens forslag om et bindende mål for vedvarende energi på minimum 27 pct. på EU-
niveau i 2030 er tillige positivt, selvom DONG Energy gerne havde set et mere ambitiøst afsæt for
de kommende forhandlinger med medlemslandene. Introduktionen af et nyt governance system
baseret på nationale planer er et godt første skridt til implementering af det overordnede EU-mål,
men for at kunne skabe den nødvendige sikkerhed for investeringer i fremtidige vedvarende
energiprojekter og dermed sikre efterlevelsen og den endelige indfrielse af målet, er det afgørende
med et juridisk forpligtende system med stærke beføjelser til Kommissionen. DONG Energy gør
opmærksom på, at virksomheden fortsat analyserer dokumenterne i ”pakken”, og at ovenstående
derfor er DONG Energys umiddelbare holdning.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0011.png
På mødet i Klima- Energi- og Bygningspolitisk Specialudvalg den 20. maj blev der yderligere
afgivet følgende høringssvar:
Det Økologiske Råd mener, det er vigtigt, at Kommissionen inkluderer beregninger af et mål
for energieffektivitet på 40 pct. i deres analyser.
92-Gruppen mener ligesom Det Økologiske Råd, at det er vigtigt, at Kommissionen inkluderer
beregninger af et mål for energieffektivitet på 40 pct. i deres analyser . 92-gruppen mener
endvidere, at analyserne for 2030-rammen også bør tage højde for et reduktionsmål på 95 pct.
i 2050. Herudover mener 92-Gruppen, at der bør være en review-mekanisme i en 2030-
ramme, der giver mulighed for at revidere mål og virkemidler, hvis forudsætningerne ændres.
Greenpeace ønsker den internationale 2-gradersmålsætning afspejlet i regeringens generelle
holdning.
Vindmølleindustrien mener, at Kommissionen anvender en meget konservativ model i vurderingen
af effektiviteten af vindkraft, særligt for Danmark.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af medlemslandes høringssvar til Kommissionens grønbog fra marts 2013
forventes der dog at være divergerende holdninger til målene for 2030. En række lande har
meddelt Kommissionen, at de ønsker et drivhusgasreduktionsmål på mindst 40 pct., mens
andre lande lægger vægt på, at EU bør afvente en international forpligtende klimaaftale forud
for fastsættelse af eventuelle mål. Flere lande ønsker et bindende EU-mål for vedvarende
energi, mens enkelte lande er modstandere af dette. Enkelte lander støtter, at der fastsættet et
bindende mål for energieffektivitet. Flere medlemslande er ved at udarbejde nationale
analyser af mulige effekter af Kommissionens meddelelse som grundlag for en officiel
position. Vedtagelsen af nye mål på DER i oktober kræver enstemmighed.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens meddelelse velkommen og ser positivt på, at der arbejdes
for at vedtage en ramme for klima- og energipolitikken for perioden efter 2020 i god tid inden
de internationale forhandlinger ved UNFCCC-konferencen (COP21) i Paris i december 2015.
Regeringen arbejder for en ambitiøs grøn klima- og energipolitik i EU, der kan bidrage til at
skabe økonomisk vækst og beskæftigelse i Europa og til bæredygtig og effektiv br ug af
ressourcer. Regeringen lægger desuden vægt på, at EU bevæger sig mod opfyldelse af
målsætning om, at de industrialiserede lande reducerer deres samlede drivhusgasudledninger
med 80-95 pct. i 2050 i forhold til 1990 som et led i en samlet halvering af de globale
udledninger, som EU’s stats- og regeringsledere har tilsluttet sig.
Regeringen arbejder for forøgelse af EU’s nuværende drivhusgasreduktionsmål til 30 pct. i
2020. For perioden efter 2020 arbejder regeringen for vedtagelse af bindende mål i EU for
drivhusgasreduktioner, vedvarende energi og energibesparelser.
Konkret støtter regeringen – i lighed med en række andre lande - et bindende mål for
reduktion af EU’s interne drivhusgasudledning på mindst 40 pct. ift. 1990. Regeringen vil
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374700_0012.png
samtidig lægge vægt på, at der i udmøntningen af 2030-målene sikres bl.a. en acceptabel
byrdefordeling mellem landene, der bl.a. tager højde for landenes samlede indsats, og mellem
kvote- og ikke kvoteområdet, evt. ved ændret arkitektur. Endvidere vil regeringen lægge vægt
på, at EU-Kommissionen fremsætter forslag til fælles europæiske instrumenter, der sikrer
incitamenter til at reducere drivhusgasudledningerne og fremme teknologiudviklingen, særligt
indenfor centrale sektorer såsom transport.
Fsva. andelen af vedvarende energi, vil regeringen arbejde for, at det bindende EU-mål hæves
fra 27 pct. til 30 pct. Regeringen arbejder endvidere for en ubureaukratisk og effektiv
implementering af VE-målet – bl.a. af hensyn til investorsikkerhed.
Regeringen arbejder for et bindende mål for energieffektivisering, men endelig danske
holdning fastlægges i lyset af evalueringen i 2014 af energieffektiviseringsdirektivet og efter
fremlæggelse af et konkret forslag fra Kommissionen.
Endelig vil regeringen i forhandlingerne kunne støtte tiltag til forbedring, herunder et mål, for
udbygning af energiinfrastruktur i EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt til forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 28. februar
2014.
12