Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3320 - miljø
Offentligt
1454103_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
10869/1/14 REV 1
(OR. en)
PRESSE 336
PR CO 32
DA
PRESSEMEDDELELSE
3320. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 12. juni 2014
Formand
Yiannis MANIATIS
Minister for miljø, energi og klimaændringer
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 9776 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
10869/1/14 REV 1
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0002.png
12. juni 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om ændring af den eksisterende lovgivning
(direktiv 2001/18/EF) for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde
dyrkning af genetisk modificerede organismer
(GMO'er) på deres område. Formålet med forslaget
er at tilvejebringe et forsvarligt retsgrundlag inden for den relevante EU-lovramme, så
medlemsstaterne kan begrænse eller forbyde dyrkningen af GMO'er, som er godkendt eller ved at
blive godkendt på EU-plan, på hele deres område eller dele deraf.
Rådet havde en offentlig orienterende debat om Kommissionens meddelelse om en
ramme for
klima- og energipolitikken frem til 2030.
Formålet med debatten var at bidrage til at definere
elementer til den endelige pakke. Formandskabet vil aflægge rapport for formanden for Det
Europæiske Råd om resultatet af ministrenes drøftelser med henblik på Det Europæiske Råds møde
den 26.-27. juni 2014, hvor der vil blive gjort status over fremskridt hen imod en endelig aftale
senest i oktober 2014.
Ministrene havde også en første offentlig orienterende debat om to lovgivningsforslag (direktivet
om mellemstore fyringsanlæg og direktivet om nationale emissionslofter), som er en del af
programmet ren luft i Europa.
Målet med programmet er at reducere virkningerne af skadelige
emissioner fra industri, transport, kraftværker og landbrug på menneskers sundhed og miljøet
yderligere.
Desuden vedtog Rådet konklusioner om
konventionen om den biologiske mangfoldighed
(CBD)
med henblik på at forberede de tre CBD-relaterede internationale møder, der skal afholdes i
Pyeongchang (Republikken Korea) i september og oktober 2014.
10869/1/14 REV 1
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0003.png
12. juni 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Dyrkning af genetisk modificerede organismer ................................................................................... 7
Ramme for klima- og energipolitikken frem til 2030 .......................................................................... 9
Programmet ren luft i Europa............................................................................................................. 10
Konventionen om den biologiske mangfoldighed ............................................................................. 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
CO2-emissioner fra søtransport ............................................................................................................................. 13
Dohaændringen af Kyotoprotokollen .................................................................................................................... 13
Plastbæreposer ....................................................................................................................................................... 14
Internationale møder og begivenheder .................................................................................................................. 15
Hormonforstyrrende stoffer ................................................................................................................................... 15
Stærkt fluorerede stoffer ........................................................................................................................................ 16
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Afgiftsnedsættelser på spiritus, der er produceret lokalt på Madeira og Azorerne ................................................ 17
Afgiftsfritagelser og -nedsættelser på produkter fra de franske oversøiske departementer ................................... 17
Afgiftsfritagelser og -nedsættelser for lokale produkter fra De Kanariske Øer ..................................................... 17
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
1
EULEX KOSOVO ................................................................................................................................................ 18
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10869/1/14 REV 1
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. juni 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Eurojusts årsberetning -
Konklusioner
.................................................................................................................. 18
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af protokol 31 til EØS-aftalen (civilbeskyttelsesordningen)................................................................... 18
Ændring af protokol 30 til EØS-aftalen ................................................................................................................ 18
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne med AVS-staterne......................................................................................................................... 19
FISKERI
EU's holdning i flere internationale fiskeriforvaltningskommissioner .................................................................. 19
Partnerskabet mellem EU og Mozambique - Forhandlinger om forlængelse af protokollen ................................ 20
10869/1/14 REV 1
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0005.png
12. juni 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Chavdar GEORGIEV
Den Tjekkiske Republik:
Richard BRABEC
Danmark:
Kirsten BROSBØL
Tyskland:
Barbara HENDRICKS
Estland:
Keit PENTUS-ROSIMANNUS
Irland:
Phil HOGAN
Grækenland:
Ioannis MANIATIS
Spanien:
Isabel GARCIA TEJERINA
Frankrig:
Ségolène ROYAL
Kroatien:
Hrvoje DOKOZA
Italien:
Gian Luca GALLETTI
Cypern:
Nicos KOUYIALIS
Letland:
Einārs CILINSKIS
Litauen:
Valentinas MAZURONIS
Luxembourg:
Carole DIESCHBOURG
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Leo BRINCAT
Nederlandene:
Wilma MANSVELD
Østrig:
Andrä RUPPRECHTER
Polen:
Tomasz HUSAK
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse,
anlægsarbejder og reaktorsikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Minister for miljø, energi og klimaændringer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Viceminister for miljø- og naturbeskyttelse
Miljøminister og minister for natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Minister for miljøbeskyttelse og regionaludvikling
Miljøminister
Miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for bæredygtig udvikling, miljø og
klimaændringer
Miljøminister
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
10869/1/14 REV 1
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0006.png
12. juni 2014
Portugal:
Paulo LEMOS
Rumænien:
Attila KORODI
Slovenien:
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Ján ILAVSKÝ
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Lord de MAULEY
Edward DAVEY
Paul WHEELHOUSE
Statssekretær for miljø
Miljø- og klimaminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for miljø
Miljøminister
Miljøminister
Statssekretær med ansvar for naturmiljø og videnskab
Minister for energi og klimaændringer
Minister for miljø og klimaændringer (den skotske
regering)
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Tonio BORG
Medlem
Medlem
Medlem
10869/1/14 REV 1
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0007.png
12. juni 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Dyrkning af genetisk modificerede organismer
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om ændring af direktiv 2001/18/EF for så
vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk
modificerede organismer (GMO'er) på deres område.
Formålet med forslaget, der kom som et svar på 13 medlemsstaters anmodning til Kommissionen i
juni 2009, er at tilvejebringe et solidt retsgrundlag inden for den relevante EU-lovramme, så
medlemsstaterne kan begrænse eller forbyde dyrkningen af GMO'er, som er godkendt eller ved at
blive godkendt på EU-plan, på hele deres område eller dele deraf.
Den 3. marts 2014 bekræftede den udveksling af synspunkter, der fandt sted i Miljørådet,
medlemsstaternes vilje til at genåbne drøftelser om dette lovgivningsforslag på grundlag af
formandskabets kompromistekst. Siden da har det græske formandskab indkaldt til flere møder i ad
hoc-arbejdsgruppen om GMO'er, som har vist, at et nyt revideret forslag kunne samle bred støtte.
Den tekst, der er opnået enighed om i dag, omfatter navnlig følgende elementer:
forbindelsen mellem den første fase (ansøgning på EU-plan om EU-dækkende
godkendelse) og den anden fase (national ansøgning i hver medlemsstat, hvor dyrkningen
er planlagt)
en medlemsstats anmodning om tilpasning af det geografiske anvendelsesområde vil
udelukkende blive kanaliseret gennem Kommissionen, og manglende rettidig reaktion vil
blive betragtet som stiltiende samtykke
der er indført en ikkeudtømmende liste over de mulige grunde, der kan anvendes af
medlemsstaterne til at begrænse eller forbyde tilladelser, herunder miljøhensyn,
socioøkonomiske årsager, arealanvendelse og fysisk planlægning, landbrugspolitiske mål
og grundlæggende retsprincipper
der er foretaget ændringer med henblik på at fastsætte tidsfrister og ansvar for afgørelser
om tilpasning af det geografiske anvendelsesområde for godkendelsen, herunder en
yderligere opt-out-mulighed baseret på nye objektive omstændigheder
der er af klarhedshensyn fastsat en række overgangsforanstaltninger, der kan vedtages efter
ikrafttrædelsen af denne retsakt, navnlig at en medlemsstat i op til seks måneder efter
direktivets ikrafttræden via Kommissionen kan fremsætte en anmodning om tilpasning af
det geografiske anvendelsesområde for en anmeldelse/ansøgning, der er indgivet i henhold
til dette direktiv eller forordning 1829/2003 inden datoen for dette direktivs ikrafttræden
10869/1/14 REV 1
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0008.png
12. juni 2014
senest fire år efter direktivets ikrafttræden forelægger Kommissionen en rapport for
Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen af dette direktiv og dets effektivitet,
herunder vedrørende miljørisikovurderinger.
Det nye direktiv har ingen indvirkning på den vurderingsproces for GMO'er, der foretages af Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet i henhold til direktiv 2001/18 og forordning 1829/2003.
Kommissionen forelagde forslaget om GMO-dyrkning i juli 2010 (12371/10 +
ADD 1)
med det
formål at tilvejebringe et retsgrundlag, som gør det muligt for medlemsstaterne at begrænse eller
forbyde dyrkning af GMO'er på deres område på grundlag af andre forhold end sundheds- og
miljøhensyn, som der allerede er blevet taget højde for under EU-godkendelsesprocessen for
GMO'er. Forslaget er blevet behandlet under flere formandskaber. Europa-Parlamentet vedtog ved
førstebehandlingen en række ændringer til Kommissionens forslag i juli 2011. Miljørådet kunne på
samlingen den 9. marts 2012 ikke opnå politisk enighed, da et blokerende mindretal af delegationer
fortsat havde indvendinger i forbindelse med visse spørgsmål.
Den politiske enighed skal følges op af Rådets formelle vedtagelse af sin
førstebehandlingsholdning. Det italienske formandskab forventes at indlede forhandlinger (ved
andenbehandlingen) med det nyvalgte Europa-Parlament i begyndelsen af efteråret 2014.
10869/1/14 REV 1
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0009.png
12. juni 2014
Ramme for klima- og energipolitikken frem til 2030
Rådet havde en offentlig orienterende debat om Kommissionens meddelelse om en ramme for
klima- og energipolitikken frem til 2030.
For at strukturere debatten foreslog formandskabet, at ministrene koncentrerede sig om to
spørgsmål (10180/14): den rolle, som forskellige økonomiske sektorer kan spille for at reducere
emissionerne, og de investeringer, der er nødvendige til gennemførelse af politikrammen. Formålet
med debatten var at gøre fremskridt med specifikke spørgsmål med henblik på at afgrænse, hvilke
elementer der skal med i den endelige pakke.
Formandskabet vil aflægge rapport for formanden for Det Europæiske Råd om udfaldet af
ministrenes drøftelser med henblik på mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014. Formålet
med Det Europæiske Råds møde i juni er at gøre status over fremskridtene med henblik på en
endelig aftale senest i oktober 2014.
Siden offentliggørelsen i januar 2014 af forslaget til en ramme for klima- og energipolitikken frem
til 2030 er det blevet behandlet på alle niveauer og i forskellige fora: Miljørådet i marts, Det
Europæiske Råd i marts (7/1/14
REV 1,
punkt 18)
og det uformelle ministermøde, der blev afholdt i
maj i Athen.
Kommissionens meddelelse (5644/1/14
REV 1),
der blev forelagt den 22. januar, foreslår en ramme
for EU's fremtidige klima- og energipolitikker og skal iværksætte en proces, der skal føre til en
fælles forståelse for, hvordan disse politikker føres videre i fremtiden.
Blandt hovedelementerne i den foreslåede ramme kan nævnes:
et mål for reduktion af drivhusgasemissionerne på 40 % under 1990-niveauerne, der alene
skal nås gennem EU's egne foranstaltninger (uden brug af internationale kreditter)
et mål for vedvarende energi på mindst 27 % af energiforbruget, idet medlemsstaterne skal
have fleksibilitet til at fastsætte nationale mål
energieffektivitet som et nøgleelement i 2030-rammen: en revision af
energieffektivitetsdirektivet vil blive afsluttet senere i 2014.
Kommissionen skitserer også et nyt forvaltningssystem baseret på nationale planer for
konkurrencedygtig, sikker og bæredygtig energi, som skal udarbejdes af medlemsstaterne. Desuden
foreslår den et sæt indikatorer til vurdering af fremskridtene over tid og tilvejebringelse af et
faktabaseret grundlag for en potentiel policyrespons.
10869/1/14 REV 1
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0010.png
12. juni 2014
Programmet ren luft i Europa
Ministrene havde en orienterende debat om to lovgivningsforslag (direktivet om mellemstore
fyringsanlæg og direktivet om nationale emissionslofter), som er en del af Programmet ren luft i
Europa.
Debatten fokuserede på de vigtigste politiske spørgsmål, navnlig på spørgsmål vedrørende
anvendelsesområdet som f.eks. fleksibilitet og undtagelser (10112/14).
For så vidt angår mellemstore fyringsanlæg var der stor opbakning til forslaget, hvilket bliver
afgørende for at opnå overholdelse af luftkvalitetsstandarderne. Dog ønskede flere delegationer
ekstra fleksibilitet i specifikke situationer og udtrykte bekymring med hensyn til små fyringsanlæg
og de foreslåede emissionsgrænseværdier.
Med hensyn til nationale emissionslofter støttede mange delegationer den trinvise tilgang og
dækningen af alle økonomiske sektorer, men der blev tilkendegivet betænkeligheder vedrørende
ambitionsniveauet, navnlig hvad angår de lofter, der skal være nået i 2030. Flere delegationer
påpegede, at der skulle gennemføres yderligere undersøgelser af virkningerne af de foreslåede
emissionslofter, især virkningerne for landbrugssektoren. Kommissæren sluttede af med at minde
om luftkvalitetsmålene i syvende miljøhandlingsprogram og tilskyndede medlemsstaterne til at
bevare det høje ambitionsniveau i disse lovgivningsforslag.
Kommissionen præsenterede sit program for ren luft i december 2013. Pakken omfatter en
ajourføring af den eksisterende lovgivning og pålægger yderligere begrænsning af de skadelige
emissioner fra industri, trafik, kraftværker og landbrug. Målet er at reducere virkningerne af
emissionerne på miljøet og menneskers sundhed. Programmet blev forelagt Rådet i marts 2014.
Mellemstore fyringsanlæg
Mellemstore fyringsanlæg anvendes i en lang række sammenhænge (herunder elproduktion,
boligopvarmning og -køling og varme/dampforsyning til industriprocesser osv.). De er en væsentlig
kilde til emissioner af svovldioxid, kvælstofoxider og partikler. Der findes ca. 142 986 mellemstore
fyringsanlæg i EU.
Udkastet til direktiv (18170/13) har til formål at bekæmpe luftforurening ved kilden som beskrevet i
syvende miljøhandlingsprogram. Det fastsætter emissionsgrænseværdier for mellemstore
fyringsanlæg med en nominel effekt på 1 MW og derover og mindre end 50 MW og skelner mellem
nye og bestående anlæg for så vidt angår gennemførelsesdatoen. Emissionsgrænseværdier for
svovldioxid, kvælstofoxider og partikler fastsættes afhængigt af de forskellige typer anlæg og
brændsler, der anvendes. Visse fyringsanlæg er undtaget fra forslagets anvendelsesområde på
grundlag af deres tekniske egenskaber, årlige driftstid eller anvendelse i bestemte aktiviteter.
10869/1/14 REV 1
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0011.png
12. juni 2014
Nationale emissionslofter
Udkastet til direktiv (18167/13) ophæver og erstatter de nuværende EU-bestemmelser om årlige
lofter for nationale emissioner af luftforurenende stoffer som fastsat i direktiv 2001/81/EF. Målet er
at integrere EU's internationale tilsagn for 2020 i henhold til Göteborgprotokollen som ændret i
2012. Det fastsætter også nye reduktionsforpligtelser for perioden frem til 2030. Målene for de
nationale emissioner af svovldioxid (SO2), kvælstofoxider (NOx), andre flygtige organiske
forbindelser end methan (NMVOC) og ammoniak (NH3) opretholdes indtil 2019. Nye reduktioner
for alle disse forurenende stoffer og for partikler (PM 2,5) fastsættes for perioden 2020-2030, og
reduktioner for methan (CH 4) fastsættes for perioden fra 2030.
10869/1/14 REV 1
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0012.png
12. juni 2014
Konventionen om den biologiske mangfoldighed
Rådet vedtog konklusioner om konventionen om den biologiske mangfoldighed (CBD) med henblik
på at forberede de tre CBD-relaterede internationale møder, der afholdes i Pyeongchang
(Republikken Korea) i september og oktober 2014
(11075/14).
Konklusionerne vil give EU mulighed for at have en solid forhandlingsposition på den 12.
partskonference i CBD (COP 12), som finder sted i Pyeongchang fra den 6. til den 17. oktober
2014. De vigtigste emner, der skal drøftes, er bl.a. den strategiske plan for biodiversitet 2011-2020,
ressourcemobilisering og biodiversiteten i hav- og kystområder.
Konklusionerne opsummerer også EU's prioriteter for det syvende møde i den partskonference, der
tjener som møde for parterne i Cartagenaprotokollen om biosikkerhed (COP-MOP 7), som afholdes
fra den 29. september til den 3. oktober 2014. Dette møde vil være et vigtigt skridt hen imod
konsolideringen af aktiviteterne under Cartagenaprotokollen og en bedre gennemførelse af den.
Hvis Nagoyaprotokollen om adgang og deling af fordele træder i kraft i juli, finder det første møde i
den partskonference, der tjener som møde for parterne i Nagoyaprotokollen (COP-MOP 1), sted fra
den 6. til den 17. oktober 2014. Med konklusionerne vil EU være klar til at engagere sig på dette
område og dele sin erfaring med gennemførelsen af denne nye internationale aftale.
I konklusionerne bekræfter Rådet f.eks., at EU og dets medlemsstater er stærkt engagerede i
gennemførelsen af konventionen om den biologiske mangfoldighed (CBD) og dens tilknyttede
protokoller samt i gennemførelsen af de beslutninger, der er vedtaget af deres styrende organer,
navnlig den strategiske plan for biodiversitet 2011-2020 og dens Aichimål. Desuden opfordrer
Rådet til, at målene i CBD og i den strategiske plan og dens Aichimål efter omstændighederne
afspejles i målene og indikatorerne for bæredygtig udvikling. Rådet understreger behovet for, at
rammen for tiden efter 2015 støtter bevarelse og bæredygtig udnyttelse af biodiversiteten og tackler
årsagerne til tab af biodiversitet.
10869/1/14 REV 1
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0013.png
12. juni 2014
EVENTUELT
CO2-emissioner fra søtransport
Formandskabet orienterede Rådet om status i forbindelse med et udkast til forordning om oprettelse
af et system for overvågning, rapportering og verifikation af CO2-emissioner fra søtransport
(10275/14).
Efter en udveksling af synspunkter om forslaget på samlingen i Miljørådet i december 2013
fortsatte arbejdet med forslaget i en arbejdsgruppe. Det græske formandskab gjorde betydelige
fremskridt inden for de mere tekniske aspekter af dette forslag. Der er imidlertid stadig behov for en
yderligere indsats inden for en række bredere politiske spørgsmål.
Kommissionen forelagde sit lovgivningsforslag (11851/13) i juli 2013. Formålet hermed er at sikre,
at drivhusgasemissioner fra skibe overvåges og rapporteres som første skridt i en trinvis tilgang til
at reducere disse emissioner. Den foreslåede foranstaltning fokuserer på CO2-emissioner, der udgør
omkring 98 % af drivhusgasemissionerne fra skibsfart. Den vil finde anvendelse på alle skibe på
over 5 000 bruttoton, som udgør omkring 55 % af de skibe, der anløber Unionens havne, og står for
omkring 90 % af emissionerne.
EU's system til overvågning, rapportering og verifikation af disse emissioner kan derefter tjene som
eksempel for oprettelse og gennemførelse af et globalt system inden for rammerne af Den
Internationale Søfartsorganisation.
Europa-Parlamentet vedtog sin førstebehandlingsholdning i april 2014.
Dohaændringen af Kyotoprotokollen
Formandskabet orienterede Rådet om status for udkastet til afgørelse om indgåelse af
Dohaændringen af Kyotoprotokollen.
På Dohakonferencen om klimaændringer i december 2012 vedtog de 192 parter i Kyotoprotokollen
til De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer en ændring af protokollen. Denne
Dohaændring forlænger Kyotoprotokollen fra 2013 til 2020 og fastsætter, at der i 2015 skal
udarbejdes et efterfølgende dokument, der skal gennemføres fra 2020. Dohaændringen træder i
kraft, når tre fjerdedele af de 192 parter har ratificeret den. EU's og medlemsstaternes ratifikation af
Dohaaftalen er nødvendig for at sikre, at den formelt træder i kraft som international aftale. I
november 2013 fremsatte Kommissionen forslag til en lovpakke for at muliggøre denne ratifikation
og den tekniske gennemførelse heraf. Ifølge Kommissionen vil en rettidig ratifikation i begyndelsen
af 2015 styrke EU's og medlemsstaternes troværdighed i FN's klimaforhandlinger.
10869/1/14 REV 1
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0014.png
12. juni 2014
Plastbæreposer
Formandskabet orienterede Rådet om status i forbindelse med forslaget til direktiv om mindskelse
af forbruget af letvægtsplastbæreposer (10142/14).
Efter formandskabets fremlæggelse bemærkede Kommissionen, at de fremskridt, der er gjort indtil
nu, har vist, at der er behov for flere drøftelser, selv om alle medlemsstaterne var enige i forslagets
hovedmål (dvs. reduktion af affald, valg af effektive økonomiske instrumenter og udvikling af et
pålideligt rapporteringssystem til måling af fremskridt). Den udtrykte håb om, at de uformelle
trepartsforhandlinger kan begynde i god tid i løbet af det næste halvår. Kommissæren meddelte
også, at der i begyndelsen af juli vil blive forelagt et forslag til en omfattende revision af
affaldsreduktionsmålene.
Kommissionens forslag (15845/13) er en reaktion på de drøftelser, der fandt sted på samlingen i
Miljørådet i marts 2011, hvor Kommissionen blev opfordret til at analysere mulige foranstaltninger
mod brugen af plastbæreposer. Formålet er at begrænse den negative indvirkning af affald i form af
plastbæreposer på miljøet og at opfordre til forebyggelse af affald og en mere effektiv
ressourceudnyttelse, samtidig med at negative socioøkonomiske konsekvenser begrænses.
Kommissionens forslag fokuserer på at mindske forbruget af plastbæreposer med en tykkelse på
mindre end 50 mikron (0,05 millimeter), da disse genanvendes mindre hyppigt end tykkere poser.
Ifølge Kommissionen blev der i 2010 smidt over 8 milliarder plastbæreposer væk som affald i EU.
De ophober sig i miljøet, især i form af affald i havet. Det kan tage flere hundrede år, før en
bortkastet plastbærepose er helt nedbrudt.
Europa-Parlamentet har i sin udtalelse fra april 2014 opfordret til vedtagelse af ambitiøse
reduktionsmål, fastsættelse af en pris på plastposer og forbud mod brug af farlige kemikalier i
produktionen af dem.
De væsentligste ændringer, der er indført af formandskabet, afspejler navnlig en række af Europa-
Parlamentets betænkeligheder, samtidig med at behovet for en fleksibel tilgang for at tage hensyn til
de variable og særlige situationer i medlemsstaterne respekteres.
10869/1/14 REV 1
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0015.png
12. juni 2014
Internationale møder og begivenheder
Rådet blev informeret af formandskabet og Kommissionen om de internationale møder og
begivenheder, der havde fundet sted under det græske formandskab.
Briefingen dækkede blandt andet tredje møde i det åbne mellemstatslige ad hoc-udvalg vedrørende
Nagoyaprotokollen om adgang og deling af fordele (den 24.-28. februar i Pyeongchang), det første
forberedende møde i FN's miljøsamling (den 24.-28. marts i Nairobi) og det sjette møde for parterne
i Esbokonventionen sammenholdt med det andet møde for parterne i protokollen om strategisk
miljøvurdering (den 2.-5. juni i Genève).
Hormonforstyrrende stoffer
Den franske delegation henledte Rådets opmærksomhed på de risici, der er forbundet med
hormonforstyrrende stoffer (10247/14). Den franske delegation redegjorde for sin nye nationale
strategi om dette emne. Delegationen anmodede med støtte fra den østrigske, belgiske, danske,
polske og svenske delegation Kommissionen om at arbejde energisk videre med at udvikle
risikobaserede videnskabelige kriterier for klassificering af hormonforstyrrende stoffer og en ny
strategi for EU's indsats. Kommissionen forklarede, at arbejdet var godt i gang, og at der snart ville
blive udsendt et offentligt høringsdokument, der skitserer forskellige muligheder for en ny strategi.
Som anført i den franske delegations note indeholder visse dagligdags produkter og artikler som
f.eks. rengøringsmidler, plast, kosmetik, tekstiler og malinger stoffer med hormonforstyrrende
egenskaber. Hormonforstyrrende stoffer omfatter mange kemikalier, der kan forstyrre
hormonreguleringen i levende organismer og påvirke forplantning, vækst, udvikling og adfærd. På
grund af den indvirkning på menneskers sundhed og på miljøet, som nu er dokumenteret, må der
træffes foranstaltninger med henblik på at forebygge risici og begrænse eksponeringen, navnlig for
sårbare personer såsom gravide kvinder og småbørn.
Målene i den franske regerings strategi er at begrænse menneskers og miljøets eksponering for
hormonforstyrrende stoffer under anvendelse af alle til rådighed stående midler: videnskabelig
forskning, anvendelse og overvågning, stofekspertise, regulering af stoffer og alternativer,
uddannelse og formidling af oplysninger.
10869/1/14 REV 1
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0016.png
12. juni 2014
Stærkt fluorerede stoffer
Den svenske delegation orienterede Rådet om de mulige miljø- og sundhedsmæssige risici i
forbindelse med anvendelsen af visse perfluorerede kemikalier og opfordrede Kommissionen til at
udarbejde en handlingsplan for stærkt fluorerede stoffer (10274/14).
Som anført i den svenske delegations note omfatter poly- og perfluorerede alkylerede stoffer
hundredvis af kemikalier og er blevet vidt udbredt i samfundet gennem deres anvendelse i et stort
antal forbrugsgoder (f.eks. tekstiler, køkkenartikler, sko, gulvvoks og brandslukningsmidler). Alle
perfluorerede stoffer er særdeles persistente i miljøet, og nogle er bioakkumulerende og toksiske.
Kommissionen bemærkede, at viden er ufuldstændig på dette punkt, og at der er brug for en
sammenhængende og koordineret fremgangsmåde for at undgå at erstatte ét stærkt fluoreret stof
med et andet, der er lige så skadeligt. Kommissionen havde allerede taget skridt ved at anmode Det
Europæiske Kemikalieagentur om at udarbejde en risikobaseret gruppering af sådanne stoffer.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den italienske delegation præsenterede det kommende formandskabs arbejdsprogram for
miljøsektoren, som vil fokusere på grøn vækst og grønne arbejdspladser. Den grønne økonomi,
Europa 2020-strategien og det europæiske semester vil stå på dagsordenen for det uformelle
ministermøde og vil blive yderligere drøftet med henblik på samlingen i Rådet i oktober.
Det italienske formandskab vil bestræbe sig på at gøre så store fremskridt som muligt med følgende
lovgivningsforslag: udkastet til direktiv om dyrkning af genetisk modificerede organismer, udkastet
til forordning om CO2-emissioner fra søtransport, udkastet til afgørelse om indgåelse af
Dohaændringen af Kyotoprotokollen, udkastet til afgørelse om en markedsstabilitetsreserve til EU's
emissionshandelsordning, udkastet til direktiv om mindskelse af forbruget af plastbæreposer og
forslaget til direktiv om mellemstore fyringsanlæg som led i pakken for ren luft.
Det uformelle ministermøde finder sted den 16.-17. juli 2014 i Milano, og samlingen i Miljørådet
vil blive afholdt den 28. oktober 2014 i Luxembourg.
10869/1/14 REV 1
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0017.png
12. juni 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
Afgiftsnedsættelser på spiritus, der er produceret lokalt på Madeira og Azorerne
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Portugal til at anvende en reduceret punktafgiftssats
i den selvstyrende region Madeira på rom og likører, som fremstilles og forbruges lokalt, samt på
Azorerne på likører og brændevin, som fremstilles og forbruges lokalt (9257/14).
Foranstaltningen har til formål at undgå at bringe udviklingen i fare i de to regioner i den yderste
periferi, som står over for høje priser på råmaterialer. Madeira står endvidere over for mindre output
fra forarbejdningen af sukkerrør som følge af øens topografi, klima og jordbundsforhold samt de
traditionelle produktionsmetoder. Afgørelsen finder anvendelse fra den 1. juli 2014 til den 31.
december 2020.
Afgiftsfritagelser og -nedsættelser på produkter fra de franske oversøiske departementer
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Frankrig til at indrømme fritagelser for eller
nedsættelser af særtoldordningen på visse produkter, der produceres lokalt i de franske oversøiske
departementer, for yderligere seks måneder indtil den 31. december 2014 (9261/14).
Den yderligere frist gør det muligt for Kommissionen at færdiggøre sin analyse af en fransk
anmodning om at anvende differentieret beskatning svarende til den nuværende ordning indtil den
31. december 2020. Afgiftsfritagelserne og -nedsættelserne har til formål at hjælpe de franske
oversøiske departementer med at kompensere for de naturbetingede ulemper, som de lider under, og
som øger deres produktionsomkostninger.
Afgiftsfritagelser og -nedsættelser for lokale produkter fra De Kanariske Øer
Rådet vedtog en afgørelse om at bemyndige Spanien til indtil den 31. december 2020 at anvende
fritagelse for eller nedsættelse af afgiften "Arbitrio sobre las Importaciones y Entregas de
Mercancias en las Islas Canarias" (AIEM) for produkter, der produceres lokalt på De Kanariske Øer
(9260/14).
Denne foranstaltning tager sigte på at opveje de naturbetingede ulemper for De Kanariske Øer,
såsom deres økonomis store afhængighed af servicesektoren, deres isolation og de deraf følgende
højere produktionsomkostninger samt markedets ringe størrelse.
10869/1/14 REV 1
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0018.png
12. juni 2014
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
EULEX KOSOVO
Rådet forlængede Den Europæiske Unions retsstatsmission i Kosovo (EULEX KOSOVO) indtil
den 14. juni 2016 og godkendte missionens budget for overgangsperioden fra den 15. juni til den
14. oktober 2014, der beløber sig til 34 mio. EUR.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Eurojusts årsberetning -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om Eurojusts årsberetning for 2013.
Kompromisteksten findes i dokument
8942/2/14 REV 2.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Ændring af protokol 31 til EØS-aftalen (civilbeskyttelsesordningen)
Rådets vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne i Det Blandede EØS-
Udvalg til en ændring af protokol 31 til EØS-aftalen.
Ændringsforslaget er nødvendigt for at sikre, at afgørelse nr. 1313/2013/EU om en EU-
civilbeskyttelsesmekanisme kan indgå i EØS-aftalen (8970/14).
Ændring af protokol 30 til EØS-aftalen
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, der skal indtages på EU's vegne i Det Blandede EØS-
Udvalg til en ændring af protokol 30 til EØS-aftalen.
Ændringen vedrører særlige bestemmelser om tilrettelæggelsen af samarbejdet på statistikområdet
(9184/14).
10869/1/14 REV 1
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0019.png
12. juni 2014
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne med AVS-staterne
Rådet godkendte den kommenterede dagsorden for det 39. møde i AVS-EU-Ministerrådet, som
finder sted den 19.-20. juni 2014 i Nairobi (Kenya). Migration, rammen for tiden efter 2015, EU-
støtte til udviklingen af AVS-staternes private sektor og handelssamarbejdet er blandt de spørgsmål,
der skal drøftes.
FISKERI
EU's holdning i flere internationale fiskeriforvaltningskommissioner
Rådet vedtog afgørelser om de holdninger, der skal indtages på EU's vegne
i
Fiskerikommissionen for det Vestlige og Centrale Stillehav (WCPFC) til bevarelse
og forvaltning af stærkt vandrende fiskebestande.
WCPFC er ansvarlig for vedtagelsen
af foranstaltninger, der tager sigte på langsigtet bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
stærkt vandrende fiskebestande (herunder tun og tunlignende arter) i konventionsområdet
og på beskyttelse af det marine økosystem, hvori disse ressourcer forekommer
i
Kommissionen for Bevarelse af Sydlig Tun
(CCSBT). EU har været samarbejdende
ikkemedlem af CCSBT siden 2006 og skal overholde dens afgørelser. CCSBT kan på
grundlag af videnskabelig rådgivning træffe afgørelser, der har til formål at bevare
bestandene af sydlig tun på et niveau, der sikrer bestandenes langsigtede bæredygtighed.
Sydlig tun er store, hurtigt svømmende pelagiske fisk på den sydlige halvkugle
hovedsagelig i farvandet mellem 30 og 50 grader syd
i
Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk
(IATTC). IATTC er en
international kommission, der er ansvarlig for vedtagelsen af foranstaltninger, der har til
formål at sikre langsigtet bevarelse og bæredygtig udnyttelse af tun og andre marine
ressourcer i den østlige del af Stillehavet
i
Organisationen for Fiskeriet i det Sydøstlige Atlanterhav
(SEAFO). SEAFO-
Kommissionen er en regional fiskeriforvaltningsorganisation, der er ansvarlig for
vedtagelsen af bevarelses- og forvaltningsforanstaltninger, der tager sigte på langsigtet
bevarelse og bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne i SEAFO-konventionsområdet og
på beskyttelse af det marine økosystem, hvori disse ressourcer forekommer.
Foranstaltninger vedtaget i disse organer kan blive bindende for EU.
10869/1/14 REV 1
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454103_0020.png
12. juni 2014
Partnerskabet mellem EU og Mozambique - Forhandlinger om forlængelse af protokollen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på EU's vegne at indlede
forhandlinger om en forlængelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen med Mozambique.
Den nuværende protokol bør finde anvendelse indtil januar 2015. Den nye protokol mellem EU og
Mozambique bør være i overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om
Kommissionens meddelelse af 13. juli 2011 om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension samt
forordning (EU) nr. 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik
1
.
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
10869/1/14 REV 1
DA
20