Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3324 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1381628_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 20. juni 2014
1.
Udkast til EU’s budget for 2014
- Præsentation fra Kommissionen
KOM (2014) 357
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Økonomi- og In-
denrigsministeriet.
Moder-/datterselskabsdirektivet
- Politisk enighed
KOM(2013) 814
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Skatteministeriet
Forberedelse af DER den 26.-27. juni 2014: Det europæiske se-
mester: Udtalelser om EU-landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer og nationale reformprogrammer samt anbefalinger til
landenes økonomiske politik og anbefalinger til euroområdet
-Vedtagelse
KOM(2014) 400-408, 410-413, 415-426, 428-429
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Rådsbeslutninger vedrørende implementering af Stabilitets- og
Vækstpagten
-Vedtagelse
KOM(2014) 430,433,434,435,436,437
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter samt udvidelse af
euroområdet
-Vedtagelse
KOM(2014) 324
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Forordning om langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
- Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 20.
juni 2014, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt råds-
møde med henblik på vedtagelse.
KOM(2013) 462
Side 3
Sagsnr.
2014 - 15920
Doknr.
141085
Dato
16-06-2014
2.
Er
over-
sendt
3.
Er taget af
dagsorde-
nen
4.
Er
over-
sendt
5.
Er
over-
sendt
6.
Er
over-
sendt
7.
Side 17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0002.png
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Udkast til EU’s budget for 2015
Resume
Kommissionen har d. 11. juni fremlagt et forslag til EU's budget for 2015.
Kommissionens forslag til EU's 2015-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbe-
villingerne på 145,6 mia. euro. Det foreslåede forpligtigelsesniveau svarer til 1,04 pct.
af EU's BNI. I forhold til 2014-budgettet er der tale om en stigning på 2,1 pct. svarende
til 3,0 mia. euro.
Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 142,1 mia. euro. Det fore-
slåede betalingsniveau svarer til 1,02 pct. af EU's BNI og ligger 236 mio. euro over
betalingsloftet for 2015. I forhold til budgettet for 2014 er der tale om en stigning på
4,9 pct. svarende til 6,6 mia. euro.
Vedtages Kommissionens forslag uændret, er det den meget foreløbige vurdering, at
det danske EU-bidrag i 2015 vil blive ca. 21,3 mia. kr., svarende til en stigning på 0,9
mia. kr. ift. 2014.
Idet den nye ordning, der regulerer EU's indtægter endnu ikke er ratificeret i alle 28
medlemslande, skal budgettet for 2015 finansieres efter reglerne i den gamle ordning.
Det betyder, at den danske rabat på 1 mia. kr. forventes at træde i kraft i 2016. I over-
ensstemmelse med tidligere ratifikationer af en ny indtægtsafgørelse vil ikrafttræden
ske med tilbagevirkende kraft, således at Danmark vil få efterreguleret rabatten for
2014 og 2015. En række andre medlemslandes rabatter udløb i 2013. Alle nye rabat-
ordninger træder først i kraft, når den nye ordning er ratificeret.
Regeringen vil præsentere EU's 2015-budget til forhandlingsoplæg for Folketingets
Europaudvalg d. 20/6.
Baggrund
Kommissionen har d. 11. juni fremlagt sit forslag til EU's budget for 2015, der skal
behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Forslaget til EU’s budget for 2015 vil skulle behandles af Rådet inden sommeren. Eu-
ropa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2014. Hvis der er uover-
ensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21 dage
lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles mod en afta-
le om det endelige budget på ECOFIN-budget november 2014.
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2015 er fastlagt inden for rammerne af for-
ordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF), som der blev ind-
gået aftale om mellem Rådet og Europa-Parlamentet i sommeren 2013.
Den ordning, der regulerer indtægtsdelen af EU's budget, er endnu ikke ratificeret i
alle 28 medlemsstater. Derfor finansieres EU's budget i 2015 efter reglerne i den gam-
le ordning. Når den nye ordning formentlig træder i kraft i 2016, vil det ske med tilba-
gevirkende kraft. For finansieringen af 2015-budgettet betyder det, at Nederlandenes,
Sveriges, Østrigs og Tysklands momsrabatter ikke medregnes. Det samme gør sig
gældende for Sveriges og Nederlandenes BNI-rabatter. For Danmarks vedkommende
betyder det, at den danske rabat på 1 mia. kr. ikke træder i kraft i 2015, men først i
2016 med tilbagevirkende kraft for 2014 og 2015. Endelig betyder den forsinkede im-
plementering af ordningen for EU's indtægter, at medlemsstaterne i 2014 kan beholde
25 pct. af toldopkrævningerne, selvom denne sats i den nye aftale er nedsat til 20 pct.
Medlemsstaterne vil skulle tilbagebetale differencen, når den nye ordning træder i
kraft. Det bemærkes, at ordningen for EU's indtægter for den indeværende ramme for
2007-13 ligeledes først trådte i kraft to år efter aftalens indgåelse, og virkede med
tilbagevirkende kraft.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0004.png
Indhold
Kommissionens forslag til EU's 2015-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2015-budgettet
Mia. euro,
årets priser
2014-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
11,4
51,0
56,5
1,7
6,2
8,4
0,0
135,2
0,7
0,4
135,5
0,4
1,06
1,04
2015 budgetforslag
Forpligti-
gelser
17,4
49,2
59,3
2,1
8,4
8,6
0,0
145,1
1,4
0,5
145,6
Betalin-
ger
15,6
51,6
56,9
1,9
7,3
8,6
0,0
141,9
0,0
0,2
142,1
-0,2
1,04
1,02
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
5,8
3,6
0,0
-1,9
1,1
2,5
0,0
2,1
292,9
13,0
2,1
Betalin-
ger
36,2
1,3
0,8
12,2
18,3
2,5
0,0
5,0
-101,6
-35,7
4,9
-165,4
-
-
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
1,0
1,7
0,0
0,0
0,1
0,2
0,0
2,9
1,0
0,1
3,0
Betalin-
ger
4,1
0,7
0,4
0,2
1,1
0,2
0,0
6,8
-0,7
-0,1
6,6
-0,6
-
-
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & borger
4. Globale Europa
5. Administration
6. Kompensationer
I alt
Margin
Særlige instrumenter
I alt
Margin
Pct. af BNI
16,5
47,5
59,3
2,2
8,3
8,4
0,0
142,2
0,4
0,5
142,6
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Udgiftslofterne, som er fastsat i MFF-forordningen for 2014-2020, udgør i 2015 146,5
mia. euro i forpligtigelser og 141,9 mia. euro i betalinger. Herudover ligger en række
såkaldte fleksibilitetsinstrumenter
1
som ifølge Kommissionen kan aktiveres udover
både forpligtigelses- og betalingslofterne. En gruppe af medlemslande mener imidler-
tid, at fleksibilitetsinstrumenterne kun kan aktiveres udover forpligtigelsesloftet, men
skal afholdes inden for betalingsloftet. I sit budgetforslag for 2015 har Kommissionen
foreslået, at Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibi-
litetsinstrumentet aktiveres i 2015. Samlet set foreslår Kommissionen, at de særlige
fleksibilitetsinstrumenter aktiveres for 595,2 mio. euro i forpligtigelser og 236,3 mio.
euro i betalinger.
Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien, herun-
der bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturfaciliteten (CEF’en). Over halvdelen af
udgifterne under kategori 1a går til forskningsprogrammet Horizon 2020.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtigelsesbevil-
linger for 17,4 mia. euro svarende til en stigning på knap 1 mia. euro eller 5,8 pct. ift.
2014-budgettet. Det efterlader en margin op til forpligtigelsesloftet for kategori 1a på
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0005.png
219 mio. euro. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 15,6 mia. euro svarende til
en stigning på 3,9 mia. euro eller 32,9 pct. ift. 2014,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 1a – Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
1.875
180
6.165
248
221
1.339
102
80
822
85
227
111
28
239
11.723
-
2015 budgetforslag
Forpligti-
gelser
2.509
133
9.560
302
281
1.592
123
122
2.225
-
217
132
-
251
17.447
219
Betalin-
ger
1.966
158
8.970
342
316
1.390
90
85
1.452
263
184
104
16
249
15.583
-
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
3,8
2,0
6,0
5,2
10,7
2,1
0,3
3,2
12,6
-
6,3
-2,5
-100,0
5,1
5,8
187,7
Betalin-
ger
4,9
-12,5
45,5
37,9
42,7
3,8
-12,1
5,1
76,7
208,0
-19,0
-6,4
-45,3
4,4
32,9
-
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
92
3
538
15
27
33
0
4
249
0,0
13
-3
-19
12
963
143
Betalin-
ger
91
-23
2.805
94
95
51
-12
4
630
177
-43
-7
-13
10
3.859
-
Store Infrastrukturprojekter
Nuklear sikkerhed
Horizon 2020
Euroatom
COSME
Erasmus+
Social innovation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
2.417
130
9.022
287
254
1.559
123
118
1.976
-
204
136
19
239
16.484
76
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Den samlede stigning i forpligtigelser skyldes primært stigninger i udgifterne til Horizon
2020, infrastruktfaciliteten (CEF) og de store infratsrukturprojekter ITER og Coperni-
cus.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til Horizon 2020, der er ret-
tet mod forsknings- og innovationsprojekter. Horizon 2020 vil i 2015 fokusere på at
generere bedre forskning, at udvikle industrielt lederskab og på at takle sociale udfor-
dringer. Programmet står til en stigning på 9,6 mia. euro i forpligtigelser og knap 9
mia. euro i betalinger ift. 2014. Set over hele MFF-perioden 2014-2020 er der en op-
adgående bevillingsprofil således, at forpligtigelsesbevillingerne til forskning stiger
med i alt ca. 36 pct. fra 2014-2020.
En stor del af den samlede stigning i udgifterne under kategori 1a skyldes udgifterne til
infrastrukturfaciliteten (CEF), som stiger med hhv. 12,6 pct. i forpligtelser og 76,7 i
betalinger. CEF’en skal understøtte implementeringen af infrastrukturprojekter inden-
for transport, energi og telekommunikation.
COSME-programmet, som har til formål, at hjælpe SMV’er med at blive mere dynami-
ske og internationalt konkurrencedygtige, stiger med 281 mio. euro i forpligtigelser og
316 mio. euro i betalinger sammenlignet med 2014. Programmet inddrager i højere
grad end tidligere brugen af innovative finansielle instrumenter, idet der vil være stort
fokus på at forbedre SMV’ers adgang til finansiering.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0006.png
Erasmus+ samler i budgetperioden 2014-2020 en række af de hidtidige programmer
rettet mod uddannelse, jobtræning, ungdom og sport i et program. Budgettet for 2015
er stort set uændret ift. 2014. Forpligtigelserne stiger med 33,4 mio. euro og betalin-
gerne falder med 51 mio. euro.
Budgettet til Euroatom-programmet stiger med 15 mio. euro i forpligtigelser og 94 mio.
euro i betalinger. Programmet er rettet mod forskningsaktiviteter indenfor atomenergi
(fussion og fission) samt radioaktiv beskyttelse.
Udgiftskategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklingsfond, Samhø-
righedsfonden samt Den Europæiske Socialfond – også kaldet EU's strukturfonde
eller EU's samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke
økonomisk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i EU.
I nogle mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig del af
de offentlige investeringer.
Med den flerårige finansielle ramme for 2014 – 2020 er EU's strukturfonde blevet mål-
rettet EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf. Der er desuden bl.a.
blevet sat et betydeligt fokus på resultatorientering, bl.a. med indførelsen af en såkaldt
resultatreserve, der tilbageholder 6 pct. af midlerne indtil en resultatevaluering er gen-
nemført i 2019. Der er desuden sket en simplificering af regelsættet, indført såkaldt
makroøkonomisk konditionalitet samt allokeret flere midler til teknisk assistance, der
bidrager til at hjælpe medlemsstaterne til at opbygge den fornødne institutionelle ka-
pacitet m.v. Alt sammen tiltag, der skal øge effekten af EU's samhørighedspolitik, så
man fremadrettet får mere ud af hver euro, der anvendes.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2015
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede forpligtigelser til samhørighedspoli-
tikken på 49,2 mia. euro i forpligtigelser og 51,6 mia. euro i betalinger. Det svarer til en
stigning i forpligtigelser på 1,7 mia. euro eller 3,6 pct. og en stigning i betalinger på 0,7
mia. euro eller 1,3 pct. ift. 2014
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik udgør ca. 1/3 af
hele EU's budget.
Det bemærkes, at Kommissionens forslag til forpligtigelser til kategori 1b er 80 mio.
euro højere end forpligtigelsesloftet for kategori 1b i 2015. Beløbet udover forpligtigel-
sesloftet svarer til den foreslåede mobilisering af fleksibilitetsinstrumentet i 2015 til at
finansiere yderligere samhørighedsmidler til Cypern. De ekstra samhørighedsmidler til
Cypern er en del af MFF-aftalen, hvor Cypern tildeles 200 mio. euro ekstra i samhø-
righedsmidler fordelt over to år. De første 100 mio. euro blev forpligtiget i 2014, mens
Kommissionen foreslår, at de resterende 100 mio. euro i 2015 finansieres af marginen
under kategori 1b (20,2 mio. euro) og ved aktivering af fleksibilitetsinstrumentet i for-
pligtigelser (79,8 mio. euro).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0007.png
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 1b – Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
2015 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
Mindst udv. regioner
2)
Transitionsregioner
2)
Mest udv. regioner
2)
Perifere regioner
2)
Samhørighedsfonden
2)
Heraf til CEF
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
Margin
23.264
4.698
7.403
209
7.939
983
506
189
1.804
501
6
47.502
89
30.332
260
7.606
12
10.434
-
1.307
135
450
406
9
50.951
-
24.203
4.854
7.529
213
8.347
1.217
738
193
1.407
525
-
49.227
-80
27.804
931
7.053
39
12.996
410
1.196
185
600
379
9
51.602
-
4,0
3,3
1,7
2,1
5,1
23,8
46,0
2,1
-22,0
4,7
-100,0
3,6
-189,3
-8,3
257,9
-7,3
217,7
24,6
-
-8,5
37,7
33,3
-6,7
-2,4
1,3
-
939
157
126
4
407
234
233
4
-397
24
-6
1.725
-169
-2.528
671
-554
27
2.562
410
-111
51
150
-27
0
651
-
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
2) Idet Kommissionens 2015-budgetforslag kun viser 2014-budgettet inkl. forslaget til ændringsbudget 3,
og da midlerne til udgiftskategori 1b i ændringsbudget 3 ikke er fordelt pr. regionstype, er det her antaget,
at ændringsbudget 3 til 2014-budgettet fordeles proportionalt på de fire regionstyper.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre udgiftskategorier udgør den flerårige finansielle ram-
me for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter. Derfor er forpligtigel-
sesbevillingerne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmålet for 2015, som er
fastlagt i den flerårige finansielle ramme. Det er ligeledes årsagen til, at marginen for
kategori 1b typisk er tæt på nul.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Kommissionens foreslåede betalingsniveau på 51,6 mia. euro er ifølge Kommissionen
et udtryk for de forventede udbetalinger af forpligtigelser indgået i den tidligere ram-
meperiode (2007 – 2013). Hovedparten (77,9 pct. svarende til 40,2 mia. euro) af beta-
lingerne under samhørighedspolitikken vil således stamme fra den tidligere MFF-
periode. De resterende betalinger, der relaterer sig til den nye flerårige finansielle
ramme, vedrører de første udbetalinger til nye samhørighedsprogrammer, samhørig-
hedspolitikkens bidrag til CEF’en, teknisk assistance, samt såkaldte førudbetalinger,
hvor medlemsstaterne modtager 1 pct. af den globale (2014 – 2020) nationale struk-
turfondskonvolut i 2015
2
.
Fordelingen mellem regionskategorierne
Selvom midlerne til de mindst udviklede regioner
3
står til at blive reduceret med 2,5
mia. euro i betalinger (-8,3 pct.), udgør disse fortsat hovedparten af de samlede struk-
2
3
Dog 1,5 pct. for medlemsstater der modtager finansiel assistance.
I den flerårige finansielle ramme er EU's regioner inddelt i tre kategorier: Mindst udviklede regioner, hvis
BNP pr. indbygger er mindre end 75 pct. af EU-gennemsnittet. Transitionsregioner, hvis BNP pr. indbygger
er mellem 75 pct. og 90 pct. af EU-gennemsnittet og de mest udviklede regioner hvis BNP pr. indbygger er
over 90 pct. af EU-gennemsnittet. Medlemslande hvis BNP pr. indbygger er under 90 pct. af EU-
gennemsnittet modtager desuden støtte fra EU's samhørighedsfond. Endelig modtager medlemslandene
støtte til territorialt samarbejde, der skal bidrage til tværnational og grænseoverskridende samarbejde (f.eks.
over Øresund og Femern).
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0008.png
turfondsmidler. I 2015 udgør midlerne til de mindst udviklede regioner således 49 pct.
af de samlede forpligtigelser og 54 pct. af de samlede betalinger. Til sammenligning
udgør støtten til de mest udviklede regioner (der indeholder dobbelt så mange regio-
ner og indeholder dobbelt så mange indbyggere) kun 15 pct. af forpligtigelserne og 14
pct. af betalingerne i 2015.
Udgiftskategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2015 indebærer samlede forpligtelsesbevil-
linger på 59,3 mia. euro, svarende til et fald på 13 mio. euro til EU's landbrugspolitik.
Den samlede margen er på 286,0 mio. euro,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 2 – Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
2015 budgetforslag
Forskel i pct.
Forskel i euro
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Forpligti-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
gelser
gelser
gelser
gelser
Landbrugsstøtte søjle 1
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
43.778
13.991
1.017
405
-
7
19
50
59.267
36
43.777
11.615
732
255
-
3
27
50
56.565
-
43.904
13.824
1.036
435
-
5
-
50
59.254
345
43.897
11.647
960
330
-
5
18
50
56.907
-
0,3
-1,2
1,8
7,5
-
-27,4
-100,0
0,1
0,0
864,9
0,3
0,3
31,2
29,4
-
77,6
-33,4
0,1
0,6
-
126
-167
18
30
0
-2
-19
0
-13
309
120
32
228
75
0
2
-9
0
342
0
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Ca. 77 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører landbrugsstøtten i søjle I (markeds-
udgifterne, afkoblet direkte støtte m.v.), mens landdistriktsstøtte med ca. 15 pct. af de
samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost. Landbrugsudgifterne i søjle I
stiger med 126 mio. euro (0,3 pct.) fra 2014 til 2015.
Selvom der i Kommissionens budgetforslag efterlades en margin på 286,0 mio. euro,
aktiverer Kommissionen, i henhold til MFF-aftalen, mekanismen for finansiel disciplin,
hvorved der etableres en reserve på 433,0 mio. euro til eventuelle kriser i landbrugs-
sektoren i løbet af 2015. Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøt-
te, vil kunne bringes i anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs- og fødevaresek-
tor. Eventuelt uforbrugte midler fra reserven vil blive tilbageført til den direkte støtte.
For så vidt angår
markedsudgifterne
til landbrug, budgetterer Kommissionen med en
nettoudgiftsstigning på 171,0 mio. euro (7,7 pct.). Det samlede udgiftsbehov er faldet
med 43 mio. euro, men de formålsbestemte indtægter i 2015 skønnes samtidig at
være 214 mio. euro mindre end i 2014.
Den afkoblede direkte støtte
falder i 2015 med samlet 68,8 mio. euro. Dette dækker
over et signifikant fald i udbetalinger under den forenklede betalingsordning (SPS)
samt tilsvarende stigninger til den forenklede arealbetalingsordning (SAPS) og transi-
tionsordningerne vedr. sektorer med særlige udfordringer (såkaldte Artikel 68 tiltag)
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0009.png
For så vidt angår
landdistriktsstøtten,
ses et fald i forpligtelsesbevillingerne på 167
mio. euro svarende til -1,2 pct. fra 2014 til 2015, således at der i alt afsættes 13,8 mia.
euro i 2015. På betalingssiden forventer Kommissionen udgifter til landdistriktspolitik-
ken på i alt 11,6 mia. euro, svarende til en stigning på 0,3 pct.
Med hensyn til
fiskeriområdet
øges forpligtelsesbevillingerne med 18 mio. euro, sva-
rende til 1,8 pct., mens betalingsbevillinger i 2015 stiger med 228 mio. euro, svarende
til 31,2 pct. Det øgede betalingsbehov kan primært tilskrives Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond samt partnerskabsaftaler om bæredygtigt fiskeri.
Betalingsbevillingerne til
miljø- og klimaområdet
stiger med 75 mio. euro fra 2014 til
2015 svarende til en stigning på 29,4 pct. Dette kan henføres til, at der under LIFE-
programmet er blevet oprettet et underprogram til støtte for klimatiltag. Underpro-
grammet skal medvirke til at indfri EU’s klimamål og indfrielsen af EU's målsætning
om, at mindst 20 pct. af EU’s budget skal gå til klimarelaterede udgifter.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til budgetfor-
slaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventningerne til priser-
ne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3 – Sikkerhed og borgerskab
Udgiftskategori 3 indeholder forskellige programmer, hvis overordnede formål er at
styrke det europæiske borgerskabskoncept ved at skabe et rum for frihed, retfærdig-
hed og sikkerhed.
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 indebærer samlede forpligtigelsesbevil-
linger for 2,1 mia. euro svarende til et fald på 41 mio. euro eller 1,9 pct. ift. 2014-
budgettet. Forslaget indeholder betalingsbevillinger for 1,9 mia. euro svarende til en
stigning på 204 mio. euro eller 12,2 pct. ift. 2014,
jf. tabel 5.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0010.png
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 3 – Sikkerhed og borgerskab
Mio. euro
løbende priser
2015 budgetfor-
slag
2014-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalinger
146
230
10
36
55
30
28
219
45
22
184
1
163
18
490
1.677
Forskel i pct.
Betalinger
139,8
22,6
132,5
23,7
-10,1
-5,0
-31,7
2,7
32,3
-0,5
-9,8
-100,0
-45,4
-43,9
4,6
12,2
Forskel i euro
Forplig-
Betalinger
tigelser
14
12
0
2
2
1
-1
5
1
1
-3
-
-82
-17
24
-41
108
205
52
13
8
-6
-2
-9
6
15
-0
-18
-1
-74
-8
22
204
-
Forplig-
Forplig-
Betalinger
tigelser
tigelser
417
415
19
49
57
29
24
259
60
25
178
-
85
-
515
2.131
115
351
282
23
44
50
29
19
225
59
22
166
-
89
10
513
1.881
-
3,3
2,9
2,0
4,8
3,8
3,7
-4,5
2,0
2,0
2,5
-1,6
0,0
-49,1
-100,0
4,9
-1,9
1546,5
Asyl- og migrationsfonden
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borgerskab
Civil beskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed for vækst
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
403
403
19
47
55
28
25
253
59
24
181
-
167
17
490
2.172
7
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Den største stigning ift. 2014-budgettet ses på Asyl- og Migrationsfonden, der bidrager
til at sikre en effektiv styrring af migrationsstrømme i EU. Fonden står til en stigning i
betalinger på 139,8 pct. og 3,3 pct. i forpligtigelser.
Den næststørste stigning ift. 2014-budgettet ses på IT-systemer, der skal sikre en
gnidningsfri implementering af den interne sikkerhedsstrategi i EU. Programmet finan-
sierer bl.a. udgifterne til Schengen-informationssystemerne SIS og VIS.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for kategori 3 er omfattet af det dan-
ske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer omfattet af det
retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske EU-bidrag svarende
til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
Udgiftskategori 4 – Globale Europa
Kategori 4 dækker over EU’s eksterne politikker. Udgifterne til kategorien skal sikre, at
EU spiller en sammenhængende rolle som global aktør, herunder ved at understøtte
EU's regionale ansvar, bæredygtig udvikling og ved at sikre civil og strategisk sikker-
hed.
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer et forpligtigelsesniveau på 8,4
mia. euro. I forhold til 2014 svarer det til en stigning på 88 mio. euro eller 1,1 pct. For-
slaget indeholder betalingsbevillinger på 7,3 mia. euro svarende til en stigning på
1.136 mio. euro eller 18,3 pct. ift. 2014,
jf. tabel 6.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0011.png
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 4 – Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
Forplig-
tigelser
Betalin-
ger
1.392
1.380
1.721
38
120
207
785
235
56
52
58
6
3
52
45
20
20
6.191
-
2015 budgetforslag
Forplig-
tigelser
1.580
2.027
2.468
119
183
321
919
321
61
78
144
17
15
76
64
-
20
8.413
336
Betalin-
ger
1.567
1.546
2.082
95
151
225
919
269
60
74
144
13
11
66
72
13
20
7.327
-
Forskel i pct.
Forplig-
tigelser
0,1
-7,5
5,4
0,3
-0,7
0,8
-0,2
2,0
100,2
29,9
147,1
-13,4
16,5
3,0
-0,8
-100,0
-0,4
1,1
335,9
Betalin-
ger
12,6
12,0
21,0
153,7
25,2
8,6
17,0
14,4
8,2
42,7
147,1
119,0
234,5
27,7
58,1
-35,8
-0,4
18,3
-
Forskel i euro
Forplig-
tigelser
2
-165
127
0
-1
3
-1
6
31
18
86
-3
2
2
-1
-17
0
88
326
Betalin-
ger
175
166
361
58
30
18
133
34
5
22
86
7
8
14
26
-7
0
1.136
0
Førtiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Humanitær hjælp
Stabilitetsinstrument
Fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær
hjælp
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margin
1.578
2.192
2.341
119
184
318
920
314
31
60
58
20
13
74
64
17
20
8.325
10
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Kommissionens budgetforslag indebærer en margin på 335,9 mio. euro til forpligtigel-
sesloftet i MFF-forordningen.
De største poster på kategorien udgøres af Udviklingssamarbejdet, Naboskabspro-
grammet, Nødhjælpsassistance og Førtiltrædelsesstøtte. Disse er ifølge Kommissio-
nen blevet strømlignet og gjort mere fleksible.
Stabilitetsinstrumentet, som dækker over humanitær bistand, forventes i 2015 at blive
fastholdt på samme niveau som i 2014 i forpligtigelser og tilført betalinger for 133 mio.
euro. Stigningen i dette instrument skyldes, at EU fortsat ønsker at understøtte sårba-
re dele af det globale samfund, som fx er berørt af natur og/eller menneskeskabte
katastrofer.
Udgiftskategori 4 indeholder også udgifterne til partnerskabsaftalen med Grønland.
Her lægger Kommissionen op til at forpligtigelsesniveauet i den finansielle program-
mering øges fra 2015 – 2020, således at den samlede støtte til Grønland udgør 217,8
mio. euro i MFF-perioden. Kommissionen lægger samtidig op til at forøge betalingsni-
veauet med 78 pct. fra 18,9 mio. euro i 2014 til 33,7 mio. euro i 2015.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0012.png
Udgiftskategori 5 – Administration
Kommissionens budgetforslag for 2015 indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillin-
gerne
4
på 8,6 mia. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 2,5 pct. i
forhold til 2014,
jf. tabel 7.
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for kategori 5 – Administration
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
Forpligtigelser /
Betalinger
2015 budgetforslag
Forpligtigelser /
Betalinger
1.719
1.559
160
6.893
3.297
1.795
542
354
134
131
89
10
9
531
8.612
464
Forskel i pct.
Forpligtigelser /
Betalinger
5,9
7,0
3,5
1,6
1,1
2,2
1,5
1,7
3,4
1,5
1,8
3,4
8,1
2,4
2,5
46,7
Forskel i euro
Forpligtigelser /
Betalinger
96
102
-6
11
36
39
8
6
4
2
2
0
1
13
208
148
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf Europæiske
skoler
EU-institutionernes
administrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-
Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske
og Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Databeskyttelse
Heraf Udenrigstjene-
sten
I alt
Margin
1.623
1.457
165
6.782
3.261
1.756
534
349
130
129
88
10
8
519
8.404
316
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Kommissionen begrunder primært udgiftsstigningen med henvisning til en overførsel
af pensionsforpligtelser til Kommissionens administrationsbudget fra tidligere med-
lemmer af EU-Domstolen, Revisionsretten, Den Europæiske Ombudsman og det eu-
ropæiske databeskyttelsescenter.
Kommissionen angiver, at budgetforslaget for 2015 tager højde for de ændringer, der
blev foretaget i forbindelse med MFF-forhandlingerne i vedtægtsforordningen.
De administrative udgifter for alle EU-institutionerne stiger med 1,6 pct. Stigningen er
sammensat af en stigning i Kommissionens budget på 1,1 pct. og en stigning i de
andre institutioner på sammenlagt 2,1 pct. Niveauet ligger nogenlunde inden for den
forventede inflation i Bruxelles (1,5 pct.) og Luxembourg (1,7 pct.), hvorfor der er tale
om en nogenlunde stabilisering af udgifterne i reale termer.
4
Kategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtigelsesbevillingerne i høj grad svarer til betalingsbevillingerne,
idet langt størsteparten af udgifterne er ét-årige.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0013.png
Aftalen om den flerårige finansielle ramme for 2014 - 2020 indeholder et en reduktion i
antal årsværk i EU-institutionerne på 5 pct. for 2013 - 2017, der skal indfases med en
reduktion på 1 pct. pr. år. Kommissionen har i budgetforslaget for 2015 reduceret an-
tallet af ansatte med 1,45 pct.
Europa-Parlamentet har ikke reduceret i antallet af ansatte, således som det ellers
fremgår af MFF-aftalen. EU-Domstolen og Den Europæiske Tilsynsførende for Data-
beskyttelse foreslår stigninger i antallet af ansatte. Samlet set er der dog for alle EU-
institutionerne tale om en reduktion i antallet af ansatte på 1,02 pct.,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Udvikling i antallet af ansatte i EU-institutionerne
Institution
Europa-Parlamentet
Rådet
Kommissionen
EU-Domstolen
Revisionsretten
Det Økonomiske og Sociale
Udvalg
Regionsudvalget
Europæiske Ombudsmand
Tilsynsførende for Databeskyt-
telse
EU's Udenrigstjeneste
I alt
2014-budget
6.786
3.101
24.781
1.991
882
720
532
67
45
1.631
40.566
2015 budgetfor-
slag
6.786
3.079
24.422
1.998
872
713
527
66
46
1.644
40.153
Forskel i antal
ansatte
0
-22
-359
7
-10
-7
-5
-1
1
-17
-413
Forskel i pct.
0,00
-0,71
-1,45
0,35
-1,13
-0,97
-0,94
-1,49
2,22
-1,02
-1,02
Kilde: Kommissionens præsentation af 2015-budgetforslaget i Europa-Parlamentet d. 11. juni 2015.
Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligtigelsesloftet i
den flerårige finansielle ramme. En række medlemslande (herunder Danmark) er af
den opfattelse, at instrumenterne skal finansieres inden for betalingsloftet. Kommissi-
onen er af den opfattelse, af instrumenterne kan finansieres udover både forpligtigel-
ses- og betalingslofterne.
De særlige fleksibilitetsinstrumenter kan kun aktiveres, hvis der er særligt behov her-
for. Kommissionen har foreslået, at Solidaritetsfonden, Nødhjælpsreserven, Globalise-
ringsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres i 2015. Kommissionen har foreslå-
et, at Fleksibilitetsinstrumentet aktiveres både i forpligtigelser og i betalinger. Forpligti-
gelserne til Fleksibilitetsinstrumentet ligger i Kommissionens forslag udover loftet for
forpligtigelsesbevillinger i 2015.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0014.png
Tabel 9
Kommissionens forslag til 2015-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro
løbende priser
2014-budget
1)
Forpligti-
gelser
Beta-
linger
150
50
150
0
350
2015 budgetforslag
Forpligti-
gelser
303
162
50
80
595
Beta-
linger
150
25
50
11
236
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2
2
100
-11
9
Beta-
linger
0
-50
-67
-
-32
Forskel i euro
Forpligti-
gelser
6
3
50
-10
Beta-
linger
0
-25
-100
11
-114
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt
297
159
p.m.
89
546
Anm.: 1) 2014-budget inkl. det vedtagne ændringsbudget 1.
Kilde: Kommissionens forslag til 2015-budgettet.
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til tredje lan-
de som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse. Fra
og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere migrationsstrømme ved EU's
eksterne grænser. Kommissionen foreslår, at hele forpligtigelsesloftet til nødhjælpsre-
serven udnyttes i 2015, og at der dermed afsættes 303 mio. euro i forpligtigelser og
150 mio. euro i betalinger til nødhjælpsreserven.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i det glo-
bale handelsmønster – eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en fabrik flyt-
ter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at hele forpligti-
gelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2015, hvorved der foreslås afsat 162,4
mio. euro i forpligtigelser og 25 mio. euro i betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan hjælpe medlemsstater, der har været
udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives støtte fra Solidaritetsfonden til EU-
medlemsstater og ansøgerlande. I løbet af 2014 blev forordningen for Solidaritetsfon-
den ændret, så der på budgetforslaget skal afsættes 50 mio. euro i forpligtigelser og
betalinger, så EU hurtigt kan reagere med finansiel støtte til medlemsstater, der har
været udsat for naturkatastrofer.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan finanser-
nes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Kommissionen ønsker at aktivere
fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere yderligere samhørighedsmidler til Cypern for i
alt 79,8 mio. euro i forpligtigelser og 11,3 mio. euro i betalinger.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budgettet).
Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på
EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0015.png
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2015, vil det få betydning for niveauet
for det danske EU-bidrag i 2015, der vil blive opført på finansloven for 2015.
Statsfinansielle konsekvenser
Centrale informationer om EU's indtægter i 2015 foreligger endnu ikke. Vurderingen af
konsekvensen for det danske EU-bidrag i 2015 er derfor forbundet med en vis usik-
kerhed, idet vurderingen bygger på en række antagelser. Det er Finansministeriets
foreløbige vurdering, at en vedtagelse af Kommissionens budgetforslag vil medføre et
dansk EU-bidrag i 2015 på ca. 21,3 mia. kr. Det svarer til en stigning ift. 2014 på ca.
0,9 mia. kr. Stigningen skyldes primært stigningen i EU's betalingsloft, som er på 6
mia. euro svarende til 4,4 pct.
Høring
Forslaget er ikke sendt i høring.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN nåede d. 5. februar 2014 til enighed om Rådets prioriteter vedrørende bud-
gettet for 2015. Der lægges heri fra Rådets side vægt på, at EU's budget på den ene
side skal afspejle de konsolideringsbestræbelser, der pågår i medlemslandene, og på
den anden side skal bidrage til at øge væksten, beskæftigelsen og konkurrenceevnen
i EU.
Rådet opfordrede Kommissionen og medlemsstaterne til at forbedre deres prognoser,
så medlemsstaterne har bedre muligheder for at forudsige deres bidrag til EU's bud-
get.
Det blev understreget, at Kommissionen har et ansvar for at overholde det aftalte
budget, og at anvendelsen af ændringsbudgetter derfor bør begrænses til et minimum.
Endvidere blev der udtrykt bekymring for størrelsen af ubetalte forpligtigelsesbevillin-
ger på EU's budget (”RAL”) samt opfordret til, at der tages hånd om problemstillingen.
En gruppe af budgetrestriktive lande lægger endvidere betydelig vægt på, at bestem-
melserne i MFF-forordningen overholdes. Det drejer sig særligt om finansieringen af
de særlige fleksibilitetsinstrumenter inden for betalingsloftet, og muligheden for at
aktivere marginen til uforudsete udgifter til udgifter, til at finansiere udgifter, der reelt
skal være uforudsete.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er som udgangspunkt positiv over fordelingen af udgifterne i Kommissionens
budgetforslag. Fra dansk side finder man det positivt, at Kommissionen har valgt at
prioritere de områder, der giver mest europæisk merværdi. Det drejer sig ikke mindst
om udgifterne til forskning og uddannelse. Danmark er desuden positiv overfor Kom-
missionens anerkendelse af, at Grønlandsinstrumentet skal prioriteres på lige fod med
andre EU-naboskabsområder.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0016.png
Fra dansk side lægges afgørende vægt på overholdelse af de udgiftslofter, der er
fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, desuden
betydelig vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for
uforudsete udgifter. Regeringen finder ikke, at Kommissionens forslag indeholder en
tilstrækkelig margin til at kunne tage højde for eventuelle uforudsete udgifter i løbet af
2015.
Fra dansk side lægges der også betydelig vægt på, at stigningen i EU's budget afspej-
ler de konsolideringsbestræbelser, som fortsat i betydelig udstrækning sætter ram-
merne for stigningen i de offentlige udgifter i EU’s medlemsstater.
Fra dansk side lægges der endvidere vægt på retvisende budgettering i forhold til den
store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsformationer. Bud-
getteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene
og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Regeringen vil præsentere forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg vedr.
den mere præcise danske holdning til EU's 2015-budget d. 20/6.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0017.png
Dagsordenspunkt 7: Forordning om langsigtede investeringsfonde (ELTIF)
KOM(2013)462
Resume
Kommissionen fremsatte den 26. juni 2013 forslag til forordning om europæiske langsig-
tede investeringsfonde (European Long-term Investment Funds - ELTIF). Med forslaget
etableres de juridiske rammer for en ny type investeringsfond, der skal fremme fælles
investeringer i langsigtede aktiver som fx infrastruktur og i små- og mellemstore virksom-
heder (SMV’er) i EU. Fonden er særligt rettet mod detailinvestorer samt mindre forsik-
ringsselskaber og pensionsfonde. Forvaltere af ELTIF kan opnå et europæisk markeds-
føringspas og dermed markedsføre deres fonde på tværs af grænser i EU.
De berørte forvaltere er allerede reguleret ved direktiv om forvaltere af alternative inve-
steringsfonde (2011/61/EU), som i dansk ret er implementeret i lov om forvaltere af alter-
native investeringsfonde m.v. Vedtagelse af forslaget om ELTIF kan medføre behov for
tilpasning af lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. samt lov om finansiel
virksomhed.
Efter forslagets fremsættelse har medlemslandene ført tekniske forhandlinger. Det græ-
ske formandskab forventer, at medlemslandene kan nå til politisk enighed under græsk
formandskab. Sagen er ikke på dagsordenen for det kommende møde i ECOFIN. På
baggrund af enighed mellem medlemslandene kan forhandlingerne med Europa-
Parlamentet påbegyndes.
Der henvises i øvrigt til grund- og nærhedsnotat som sendt til Folketingets Europaudvalg
den 26. august 2013.
Baggrund
Med afsæt i grønbogen om langsigtet finansiering af den europæiske økonomi fra
marts 2013 fremsatte Europa-Kommissionen den 26. juni 2013 forslag til forordning
om ELTIF. Forordningen skal etablere de juridiske rammer for en ny type investerings-
fond og dermed bidrage til en forøgelse af den kapital, der kan stilles til rådighed for
langsigtede investeringer i EU. En forudsætning for dette er, ifølge Kommissionen, at
ELTIF omfattes af ensartede regler i hele EU, og at investorer klart kan identificere
investeringer af denne type. Dette kan skabe større tillid til sådanne investeringer.
Formålet er samtidig at give mindre investorer og detailinvestorer adgang til at inve-
stere i ELTIF, samt at give ELTIF et ”europæisk pas” for derved at skabe et fælleseu-
ropæisk marked for sådanne langsigtede investeringsfonde.
Der findes på EU-niveau allerede regulering af en række forskellige investeringsfonde,
fx Alternative Investeringsfonde (AIF) og venturekapitalfonde (EuVECA).
Indhold
Formandskabets kompromisforslag til enighed i Rådet fastholder generelt Kommissio-
nens forslag, idet kompromisforslaget dog på nogle områder indeholder en række
vigtige ændringer i forhold til Kommissionens forslag.
Formandskabets kompromisforslag indebærer særligt ændringer vedrørende:
Betingelser for godkendelse som ELTIF
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0018.png
Sanktioner
Investerbare aktiver
Sammensætning af ELTIF investeringsportefølje
Hensynet til detailinvestorer
Oplysningskrav i forhold til investorer
Tekniske standarder
Betingelser for godkendelse som ELTIF
En alternativ investeringsfond (AIF) skal ansøge sin kompetente nationale myndighed
om autorisation som ELTIF. Det samme skal en forvalter, der ønsker at forvalte en
ELTIF. Forvalteren skal på forhånd være godkendt som forvalter af alternative investe-
ringsfonde, jf. direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative investeringsfonde
(FAIF-direktivet).
Kommissionens forslag indeholdt en række krav til ansøgningsproceduren for ELTIF,
der udpeger en ekstern forvalter. Med formandskabets kompromisforslag udvides
forslaget med bestemmelser om, hvilken procedure selvforvaltende alternative inve-
steringsfonde skal følge for at opnå autorisation som ELTIF. Bestemmelserne medfø-
rer, at selvforvaltende fonde, der ikke udpeger en ekstern forvalter, skal leve op til de
krav, som selvforvaltende fonde er underlagt i FAIF-direktivet. Dette gælder fx kapital-
krav og krav til ledelse og styring.
Sanktioner
Kommissionens forslag indeholdt bestemmelser om, at ELTIF og forvaltere af ELTIF
skal sikre, at forordningens bestemmelser overholdes, men fastlægger ikke bestem-
melser om sanktioner til medlemsstaternes håndhævelse heraf.
Kompromisforslaget præciserer ikke, hvorvidt sanktioner skal være strafferetlige eller
administrative. Det er på den baggrund vurderingen, at kompromisforslaget giver med-
lemslandene tilstrækkelig valgfrihed i forhold til, om sanktionerne skal være i form af
strafferetlige sanktioner eller administrative sanktioner. Det betyder, at der i dansk ret
kan implementeres strafferetlige frem for administrative sanktioner.
Investerbare aktiver
For at styrke den langsigtede finansiering i EU sigter forordningen på, at ELTIF skal
investere i aktiver med en langsigtet tidshorisont, fx infrastruktur.
I henhold til Kommissionens forslag kan en ELTIF investere i egenkapital- og kvasi-
egenkapitalinstrumenter (dvs. instrumenter som både har egenskab af egenkapital og
af gæld) udstedt af en kvalificeret porteføljevirksomhed, gældsinstrumenter som fx
virksomhedsobligationer, samt andele/aktier i en eller flere AIF på visse betingelser.
En ELTIF kan desuden placere sine midler i lån til en kvalificeret porteføljevirksomhed.
En kvalificeret porteføljevirksomhed kan fx være SMV’er og infrastrukturprojekter.
Kommissionens forslag fastslår, at kvalificerede porteføljevirksomheder ikke kan være
noteret på et reguleret marked, fx børser. Formandskabets kompromisforslag åbner
imidlertid op for, at også noterede SMV’er bør anses for at være kvalificerede porteføl-
jevirksomheder, og at en ELTIF dermed kan investere i sådanne aktiver.
Kompromisforslaget præciserer desuden, at en ELTIF kan investere i andele/aktier i
en eller flere AIF’er, men at dette kun må ske, så længe den enkelte AIF har foretaget
investering i en anden kollektiv investeringsordning på maksimalt 10 pct. af sine mid-
ler. Herudover skal 70 pct. af AIF-midlerne være investeret i de kategorier af invester-
bare aktiver, der gælder for en ELTIF, jf. ovenfor. Endelig skal AIF’en have en såkaldt
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0019.png
depositar, hvilket i praksis betyder, at en ELTIF udelukkende kan investere i AIF’er,
som har udpeget en forvalter med tilladelse som FAIF, jf. FAIF-direktivet.
5
Sammensætning af ELTIF investeringsportefølje
En ELTIF skal investere mindst 70 pct. af sin kapital i investerbare aktiver, dvs. de
aktiver som er defineret i ELTIF-forordningen som værende aktiver en ELTIF kan in-
vestere sine midler i, jf. ovenfor. Resterende midler skal placeres i let omsættelige
aktiver som defineret i direktiv 2009/65/EF om institutter for kollektiv investering i vær-
dipapirer (UCITS-direktivet).
6
Kommissionens forslag til ELTIF adskilte sig fra UCITS-direktivet på særligt ét punkt,
da ELTIF forslaget ikke i samme grad gav mulighed for at investere i meget likvide og
værdifaste aktiver. Dette kan fx være obligationer med sikkerhed i form af pant i fast
ejendom (covered bonds, fx realkreditobligationer). Investeringer i denne type likvide
og værdifaste aktiver vil, alt andet lige, bidrage til større sikkerhed for investorerne.
Regeringen har på den baggrund arbejdet for, at en lignende mulighed indføres for
ELTIF, og at investeringsgrænsen for covered bonds bliver hævet fra Kommissionens
foreslåede grænse på 5 pct. til 25 pct., idet den af Kommissionen foreslåede investe-
ringsgrænse ikke vurderes i tilstrækkelig grad at tage højde for den sikkerhed, der er
forbundet med investering i denne type aktiver.
Formandskabets kompromisforslag imødekommer det danske ønske. Ud af de midler,
som kan placeres i let omsættelige aktiver, kan en ELTIF nu investere op til 25 pct. af
sine aktiver i realkreditobligationer fra en enkelt udsteder, hvis udstederen er under-
lagt tilsyn. Dette er eksempelvis tilfældet med de danske realkreditinstitutter.
Hensynet til detailinvestorer
Da ELTIF skal investere i aktiver med en lang tidshorisont, vil investorer, som investe-
rer i ELTIF, fx detailinvestorer, som udgangspunkt også skulle have en tilsvarende
lang investeringshorisont.
Kommissionens forslag indeholdt en række beskyttelsesforanstaltninger for detailinve-
storer. Fordi investorer i ELTIF ikke har adgang til at indløse deres ELTIF-andele/-
aktier i løbet af fondens levetid (men skal vente til fonden udløber), foreslår Kommis-
sionen, at ELTIF-andele/-aktier skal kunne afhændes af investorerne ved sekundær
handel (på børser) i løbet af ELTIF’ernes levetid. Dette kan gøre det mere attraktivt for
detailinvestorer med en kortere investeringshorisont end en ELTIFs levetid at investe-
re i en ELTIF. Forslaget indeholdt ligeledes krav til fx udfærdigelse af prospekt og
dokument med central investorinformation, jf. nedenfor.
Formandskabets kompromisforslag indfører en række yderligere beskyttelsesforan-
staltninger for detailinvestorer. Der indføres særligt krav om, at en forvalter af en EL-
TIF, der ønsker at markedsføre en ELTIF til detailinvestorer, skal gennemføre en in-
tern evaluering af, om den pågældende ELTIF er egnet for detailinvestorer. Blandt de
kriterier, forvalteren skal evaluere, er ELTIF’ens investeringsstrategi og levetid. Desu-
den skal forvalteren bl.a. sikre, at detailinvestorer modtager tilstrækkelig investerings-
rådgivning før eventuel investering i en given ELTIF. For detailinvestorer med en por-
tefølje af finansielle instrumenter på under 500.000 EUR, dvs. godt 3.750.000 kr. ind-
føres der særligt skærpede regler for investorbeskyttelse. Fx skal forvalteren af en
ELTIF sikre, at en sådan detailinvestor maksimalt investerer 10 pct. af sin portefølje af
finansielle instrumenter i ELTIF’er.
5
I dansk lovgivning betegnes depositaren »depotselskab«. Danske pengeinstitutter og filialer af udenland-
ske kreditinstitutter kan være depotselskaber. En depositar skal opbevare alle finansielle aktiver og udføre
en række pligter for fx investeringsfonde.
6
UCITS står for "Undertaking for Collective Investment in Transferable Securities". UCITS-direktivet vedrø-
rer samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i værdi-
papirer (investeringsinstitutter). Investeringsinstitutter kan fx være investeringsforeninger.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0020.png
Oplysningskrav i forhold til investorer
Kommissionens forslag indeholdt krav til de oplysninger, som forvalteren af en ELTIF
skal videregive til særligt detailinvestorer om den pågældende ELTIF.
Formandskabets kompromisforslag fastholder kravene i Kommissionens forslag og
udvider listen over oplysninger, som særligt detailinvestorer har krav på før en even-
tuel investering i ELTIF, herunder:
Oplysninger om investeringspolitik, herunder hvilke aktivklasser den pågæl-
dende ELTIF kan investere i og eventuel brug af derivater
Styring af likviditetsrisiko.
Tekniske standarder
Som det også var tilfældet i Kommissionens forslag, giver formandskabets kompro-
misforslag den Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed (ESMA) beføjelse til at udar-
bejde udkast til en række reguleringsmæssige tekniske standarder vedrørende fx de-
rivatkontrakter og vedrørende levetiden for en ELTIF i forhold til livscyklus for de indi-
viduelle aktiver, som en given ELTIF har investeret i. De tekniske standarder vil skulle
forelægges Kommissionen til vedtagelse, som det er normal EU-procedure.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 114 i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF). Forslaget behandles i den almindelige lovgivningsproce-
dure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der
eksisterer ikke fælleseuropæisk eller dansk regulering målrettet denne type af fonde,
hvorfor det eksisterende marked for disse produkter er uigennemsigtigt. Der er behov
for EU-regulering til at sikre ensartede kendetegn for ELTIF’er, således at disse fonde
har samme produktprofil på tværs af EU. Dette vil forenkle investorernes tilgang til
fondene og dermed øge mulighederne for at rejse langsigtet finansiering. Det er rege-
ringens vurdering, at dette formål ikke kan opnås ved national regulering.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet stemte om Kommissionens forslag den 17. april 2014. Nedenfor
præsenteres et prioriteret uddrag af Europa-Parlamentets ændringsforslag, jf. afstem-
ningsresultatet. Europa-Parlamentets forventes bl.a. at lægge vægt på, at:
Detailinvestorer skal kunne deltage i ELTIF med henblik på porteføljediversifi-
cering, og at de sikres et tilstrækkeligt højt beskyttelsesniveau, herunder in-
formation om muligheden for videresalg af andele på et sekundært marked
Detailinvestorer bør have mulighed for tidlig indløsning, dvs. før udløb af EL-
TIFs løbetid
ELTIF skal kunne understøtte vækst og beskæftigelse i SMV’er, idet ELTIF
skal kunne investere i noterede og unoterede selskaber
Der skal indføres mindre restriktive markedsføringsregler i forhold til semipro-
fessionelle investorer, der investerer minimum 100.000 EUR og som erklærer,
at de er bevidste om de risici, der er forbundet med investeringen. Ønsket er
at udvide antallet af potentielle ELTIF-investorer uden at gå på kompromis
med forbrugerbeskyttelsen.
Gældende dansk ret
Forordninger er almengyldige, bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i
hver medlemsstat.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0021.png
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde mv. samt lov om finansiel virksomhed. Det er endnu ikke
afklaret hvor og hvordan, de relevante ændringer i dansk ret skal gennemføres. Æn-
dringerne forventes hovedsageligt at være konsekvensrettelser.
For at opfylde forordningens betingelser for at få betegnelsen ”ELTIF” skal en fond
være klassificeret som en alternativ investeringsfond (AIF). AIF’er er underlagt indirek-
te tilsyn i Danmark via deres forvaltere, idet forvaltere af alternative investeringsfonde
(FAIF) er reguleret i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., som trådte
i kraft den 22. juli 2013.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes at øge ressourcebehovet i Finanstilsynet som følge af nye krav til
godkendelse og registrering af forvaltere af alternative investeringsenheder, løbende
tilsyn med ELTIF mv. Finanstilsynet er finansieret ved bidrag fra de finansielle virk-
somheder under tilsyn.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget ventes at øge mængden af kapital, der er til rådighed for langsigtede inve-
steringer. Med ELTIF forordningen sikres der et effektivt og gennemsigtigt marked for
langsigtede investeringsfonde, der sikres investorbeskyttelse, samtidig med at der
sikres et effektivt og løbende tilsyn med ELTIF.
Forslaget medfører i sig selv begrænsede administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet, da forvaltere af alternative investeringsfonde allerede er underlagt FAIF-reglerne.
De kompetente nationale myndigheder vil søge at mindske omfanget af de administra-
tive byrder ved at genbruge oplysninger om forvaltere og ELTIF i det omfang, disse
indberettes i henhold til anden lovgivning eller regulering i øvrigt, fx til myndigheder i
andre lande.
Høring
Forslag til forordning var i høring i EU Specialudvalget for den finansielle sektor med
høringsfrist den 29. juli 2013. For en gennemgang af høringssvarene henvises til
grund- og nærhedsnotat af 26. august 2013.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er sendt til Folketingets Europaudvalg den 26. august 2013.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter generelt det foreliggende kompromisforslag fra formandskabet,
som vurderes at ville fremme langsigtede investeringer i EU.
Regeringen finder det positivt, at kompromisforslaget fremmer mindre institutionelle
investorer og detailinvestorers adgang til langsigtede investeringer, herunder også i
SMV’er. Regeringen finder, at mindre institutionelle investorer og detailinvestorer vil få
større diversifikations- og omkostningsfordele som følge af forslaget, i lighed med de
fordele som større institutionelle investorer allerede opnår via deres størrelse. Rege-
ringen lægger særlig vægt på, at detailinvestorer sikres tilstrækkelig investorbeskyttel-
se, hvilket formandskabets kompromisforslag vurderes at imødekomme.
Regeringen lægger vægt på, at krav vedrørende diversifikation af ELTIF-investeringer
i tilstrækkelig grad tager hensyn til visse instrumenters karakteristika som fx kredit-
kvalitet og likviditet. Dette hensyn vurderes imødekommet i kompromisforslaget og
bidrager dermed til øget investorbeskyttelse.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1381628_0022.png
Regeringen lægger afgørende vægt på, at kompromisforslaget fastholdes i forhold til
spørgsmålet om sanktioner, så medlemsstaterne ikke forpligtes til at indføre sanktioner i
form af administrative bøder for overtrædelser af forordningens bestemmelser.
Andre landes holdning
Landene ventes generelt at kunne støtte det foreliggende kompromisforslag. Væsent-
ligste udeståender omfatter formulering af sanktionsbestemmelserne, og hvorvidt der
kan være behov for øget detailinvestorbeskyttelse i tillæg til de allerede foretagne
ændringer i Kommissionens forslag.
22