Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3325 - Udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
1380510_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 12. juni 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 23. juni 2014
SAMLENOTAT
1. Ukraine ..........................................................................................................................................2
2. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen)....................................................................................5
3. Udviklingen i Asien ......................................................................................................................9
4. Afghanistan ................................................................................................................................. 12
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380510_0002.png
1. Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at drøftelsen vil have fokus på den fortsat alvorlige situation i Ukraine. Drøftelsen ventes at tage
bestik af situationen siden det sidste udenrigsministermøde den 12. maj og mødet blandt EU’s stats- og regerings-
chefer den 27. maj.
2. Baggrund
Udenrigsministermødet den 12. maj viste, at der fortsat var bred enighed om at fordømme kræn-
kelserne af Ukraines suverænitet og territorielle integritet ved den aggressive fremfærd af de rus-
siske væbnede styrker og om at lægge størst muligt pres på Rusland for at deeskalere situationen.
I lyset af udviklingen i det østlige Ukraine blev det på mødet besluttet at udvide fase 2-
sanktionerne, der vedrører indefrysning af aktiver og indrejseforbud, samt udvide kriterierne her-
for. På mødet blev det desuden besluttet, at den Fælles Udenrigstjeneste skulle forberede et så-
kaldt krisestyringskoncept (Crisis Management Concept) for en mulig civil CSDP-mission til
Ukraine med henblik på videre beslutning og drøftelse på det kommende rådsmøde. Den ukrain-
ske regering har efterspurgt en sådan indsats fra EU’s side. Ifølge det foreliggende krisestyrings-
koncept vil opgaven for en civil CSDP-mission være at øge den ukrainske kapacitet inden for
den civile sikkerhedssektor for derigennem at bidrage til de-eskalering af krisen ved anvendelse af
passende instrumenter i overensstemmelse med retsstatsprincipper. Dette vil primært ske gen-
nem rådgivning på strategisk niveau samt på sigt assistance til implementering af sikkerhedsre-
form, herunder træning.
Den 25. maj afholdtes præsidentvalg i Ukraine. OSCE’s store valgobservationsmission vurderede
valget til i stor udstrækning at leve op til internationale standarder. Valgdeltagelsen var relativt
høj. I store dele af regionerne Luhansk og Donetsk blev valget obstrueret af separatister. Petro
Porosjenko blev klar vinder i første valgrunde - et resultat, som alle modkandidaterne anerkend-
te.
I forbindelse med deres uformelle middag den 27. maj 2014 vedtog EU’s stats- og regeringsche-
fer en erklæring om Ukraine. Stats- og regeringscheferne hilste afholdelsen af valget velkommen
som et udtryk for det ukrainske folks vilje. Præsidentvalget var præget af høj valgdeltagelse og
myndighedernes faste beslutsomhed med hensyn til at afholde et reelt valg, der i vid udstrækning
var i overensstemmelse med de internationale forpligtelser, og som respekterede de grundlæg-
gende frihedsrettigheder, trods det fjendtligsindede sikkerhedsklima i de to østlige regioner i lan-
det. Stats- og regeringscheferne opfordrede alle parter til at acceptere valgresultatet og så frem til
et tæt samarbejde med den nye præsident. Stats- og regeringscheferne udtrykte en forventning
om, at Rusland samarbejdede med Porosjenko, fortsatte tilbagetrækningen af de væbnede styrker
fra den ukrainske grænse og benyttede sig af sin indflydelse på de væbnede separatister til at de-
eskalere situationen i det østlige Ukraine. Stats- og regeringscheferne understregede, at Rusland-
burde have som en prioritet at forhindre separatisters og våbens passage ind i Ukraine.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Stats- og regeringscheferne opfordrede endvidere de ukrainske myndigheder til på grundlag af
den nyvalgte præsidents legitimitet at nå ud til befolkningen og civilsamfundet i alle Ukraines
regioner, herunder inden for rammerne af rundbordsmøder som led i national dialog. De under
stregede, at hurtig og inklusiv gennemførelse af forfatnings- og decentraliseringsreformer, som
udnytter Europarådets relevante ekspertise er afgørende for denne proces.
Indsættelsen af Petro Porosjenko som præsident fandt sted den 7. juni. Efterfølgende har Rus-
land vist sig rede til at indgå i en dialog med den nye præsident, og der er afholdt møder i en kon-
taktgruppe bestående af Ukraine, Rusland og OSCE til drøftelse af konkrete tiltag for at stabilise-
re situationen i Østukraine.
Situationen i de to østukrainske regioner Luhansk og Donetsk er fortsat spændt. Efter præsi-
dentvalget optrappede den ukrainske regering anti-terroraktioner for at genvinde kontrollen over
området.
3. Formål og indhold
Drøftelsen om Ukraine på udenrigsministermødet den 23. juni ventes at tage bestik af udviklin-
gen, herunder den fortsat spændte situation i Østukraine. EU's udenrigsministre ventes at byde
afholdelsen af valget og indsættelsen af Petro Porosjenko som præsident velkommen. Derudover
forventes EU at vedtage krisestyringskoncept for en civil CSDP-mission til Ukraine med fokus
på reform af sikkerhedssektoren. Konceptet vil danne grundlag for det videre arbejde med den
konkrete iværksættelse af missionen. Andre emner under drøftelsen forventes at være den prakti-
ske udmøntning af ikke-anerkendelsespolitikken over for Ruslands ulovlige forsøg på annekte-
ring af Krim, herunder muligvis vedtagelse af et importforbud mod varer fra Krim; Kommissio-
nens anbefaling om, at Ukraine tager et skridt videre i visumliberaliseringshandlingsplanen med
overgang til fase to (implementeringsfase af vedtagne nationale love); samt drøftelserne mellem
Ukraine, Rusland og EU om energispørgsmål.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene bred enighed om fortsat at lægge pres på Rusland for at medvirke til
de-eskalering af situationen i Øst-Ukraine samt fortsat fordømme Ruslands ulovlige forsøg på
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
annektering af Krim. Der forventes bred opbakning i EU-kredsen til udsendelse af en civil
CSDP-mission til Ukraine.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side følges udviklingen i Ukraine tæt. I samarbejde med vores EU-partnere og det øv-
rige internationale samfund vil vi fra dansk side fortsat lægge vægt på aktivt at sikre en politisk
løsning på krisen primært gennem multilaterale fora. Fra dansk side lægger vi også vægt på, at
EU fastholder presset på Rusland.
Regeringen støtter iværksættelsen af en civil CSDP-mission til at understøtte civil sikkerhedssek-
torreform i Ukraine, som der er et stort behov for. Derudover lægges der fra regeringens side
fortsat vægt på, at en civil CSDP-mission fastholder fokus på komplementaritet til øvrige interna-
tionale aktører, herunder ikke mindst OSCE og Europarådet. Som en aktiv og solidarisk deltager
i EU’s CSDP-missioner er regeringen indstillet på at stille et dansk ekspertbidrag til rådighed.
Danmark støtter, at Ukraine overgår til fase to i visumliberaliseringshandlingsplanen på det
grundlag, at forudsætningerne herfor er opfyldt.
Fremadrettet er det vigtigt at sikre stabilitet og Ukraines nationale enhed gennem en inklusiv po-
litisk proces. Det vil være et vigtigt signal til de mange russisktalende ukrainere i det østlige og
sydlige Ukraine. EU skal i samarbejde med internationale partnere bidrage til at stabilisere Ukrai-
nes økonomi.
Regeringen støtter fortsat den aktive ikke-anerkendelse af Ruslands ulovlige annektering af Krim,
herunder også et eventuelt importforbud.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Ukraine er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 8. maj 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380510_0005.png
2. Sydlige naboer (Syrien, Egypten, Libyen)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte udviklingen i relation til
Syrien
, herunder manglen på fremdrift i det politiske spor.
Rådet vil ligeledes diskutere den humanitære situation/adgang samt OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle
og destruere Syriens kemiske våbenarsenal. Endelig vil der blive lagt op til en drøftelse af terrortruslen fra Syrien
fra udenlandske kæmpere, de såkaldte foreign fighters. Der forventes desuden en drøftelse af den politiske udvik-
ling i
Egypten
i lyset af det netop overståede præsidentvalg, samt af den forværrede politiske og sikkerhedsmæs-
sige situation i
Libyen.
2. Baggrund
I
Syrien
har den politiske proces i regi af Geneve-II været sat i bero siden februar 2014, og for-
handlingerne er
de facto
indstillet. Der er bred enighed i det internationale samfund om, at årsagen
til sammenbruddet primært ligger i Assad-regimets manglende vilje til at diskutere den over-
gangsregering, der lægges op til i Geneve-kommunikeet fra 2012. Blandt andet fra amerikansk
side har man gjort det klart, at man ikke ser nytte i at presse på for nye forhandlingsrunder før
regimet og Rusland tilkendegiver, at man er parat til at indgå i reelle forhandlinger om politisk
transition og etablering af en overgangsregering. Pt. er der ingen udsigt til, at en sådan ændring
skulle være på vej. Blandt andet derfor annoncerede FN’s og Den Arabiske Ligas særlige repræ-
sentant for Syrien, Lakhdar Brahimi, i slutningen af maj, at han trådte tilbage. Der er fortsat ikke
udpeget en afløser. En anden grund til Brahimis tilbagetræden var Assads annoncering af syrisk
præsidentvalg den 3. juni 2014. Valgafholdelsen er blevet fordømt bredt i det internationale sam-
fund, herunder af FN’s generalsekretær, der har udtrykt bekymring over, at valget kan være døds-
stødet til Geneve-forhandlingerne. Den 4. juni oplyste en talsmand for regimet, at Assad havde
fået 88,7 % af stemmerne.
Ifølge Organisationen for forbud mod kemiske våben (OPCW) er 92,5 % af de erklærede kemi-
ske materialer fra Syrien nu enten destrueret eller ombord på det danske eller norske transport-
skib. Syrien har meddelt, at man ikke ser sig i stand til at transportere de resterende stoffer til
havnen i Latakia i øjeblikket pga. sikkerhedssituationen. Der er konsensus blandt de deltagende
lande om foreløbigt at afvente situationen for at fastholde presset på de syriske myndigheder.
Samtidig drøftes det blandt de deltagende lande, hvorledes operationen skal forløbe frem mod
OPCW’s endelige tidsfrist for destruktionen af Syriens kemiske våben den 30. juni 2014. Det
danske transportskib, ARK FUTURA, vil afvente de resterende containere ud for syrisk farvand.
Den humanitære situation i Syrien forværres dag for dag. FN vurderer, at 9,3 mio. mennesker i
Syrien har behov for humanitær hjælp, heraf anslås mellem 6,5 og 7,5 mio. at være internt for-
drevne. FN vil i slutningen af juni offentliggøre reviderede humanitære appeller for Syrien, hvor
antallet af nødlidende forventes opjusteret til over 10 mio. mennesker. Til trods for at FN’s Sik-
kerhedsråd den 22. februar vedtog en humanitær resolution med krav om forbedret humanitær
adgang på tværs af konfliktlinjer og grænser, er adgangen fortsat stærkt begrænset, og nødhjælps-
personale er i stigende grad udsat for angreb. Derfor forberedes i øjeblikket en opfølgende reso-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lution med fokus på humanitær adgang på tværs af grænserne. FN har appelleret om 35 mia. kr. i
humanitær støtte i 2014. I øjeblikket er appellerne kun omkring 30 pct. finansieret. Danmark har
ud af en samlet humanitær støtte til konflikten på 725 mio. kr. støttet ’cross border’ operationer i
Syrien med omkring 25 mio. kr. Danmark deltager desuden på højt niveau i diverse fora fokuse-
ret på at forbedre den humanitære adgang.
Et stigende antal personer fra forskellige steder i verden er rejst til Syrien for at deltage i kamp-
handlinger. Størsteparten af disse såkaldte foreign fighters er tilknyttet enten den al-Qaida-
relaterede gruppe Nusra-Fronten eller den endnu mere radikale al-Qaida inspirerede gruppe Is-
lamic State of Iraq and the Levant (ISIL). Begge grupper er opført på både FN’s og EU’s terror-
lister. Center for Terroranalyse (CTA) vurderer, at mindst 100 personer siden 2012 er rejst fra
Danmark til Syrien for at deltage i konflikten. I Syrien støtter Danmark forskellige indsatser, der
blandt andet skal bidrage til at imødegå ekstremistiske gruppers indflydelse.
I
Egypten
vandt den tidligere forsvarsminister Abdel-Fattah El-Sisi præsidentvalget ultimo maj
med 96,9 % af de gyldige stemmer. Valgdeltagelsen var på 47,5 %, efter at myndighederne havde
besluttet at forlænge valgperioden med en tredje dag. Den eneste modkandidat, Hamdeen Sab-
bahi, fik 3,9 % af de gyldige stemmer. Det Muslimske Broderskab havde på forhånd meddelt, at
de ville boykotte valget. Ifølge EU’s valgobservatørmissions foreløbige udtalelse fandt valget sted
i overensstemmelse med loven, men ikke i fuld respekt for den egyptiske forfatnings principper.
Den 5. juni udsendte EU’s medlemslande en fælles erklæring med et balanceret budskab til egyp-
tisk side, hvor man på den ene side lykønsker den nye præsident og erklærer sig parat til fortsat at
samarbejde med Egypten og på den anden side fremhæver den fortsatte bekymring over menne-
skerettighedssituationen og det begrænsede spillerum for den politiske opposition. Abdel-Fattah
El-Sisi blev indsat som præsident den 8. juni.
I
Libyen
har den politiske udvikling siden det vellykkede valg medio 2012 været præget af stil-
stand. Det har vist sig vanskeligt at finde politisk enighed om vigtige spørgsmål såsom statens
rolle, magtdelingen i parlamentet, national forsoning og fordeling af ressourcer. Næste skridt i
transitionsprocessen er afholdelse af valg til nationalkongressen (GNC) den 25. juni. På grund af
den usikre sikkerhedssituation er det dog noget usikkert, om valget vil finde sted som planlagt.
Den seneste måned har budt på voldelige sammenstød imellem væbnede militsgrupper med
mange dræbte og sårede til følge. Sammenstødene begyndte efter, at den Misrata-baserede for-
retningsmand Meiteeq blev valgt til midlertidig premierminister i begyndelsen af maj 2014. Der
blev sået tvivl om gyldigheden af Meiteeqs udnævnelse af Nationalkongressens sekulære fløj.
Meiteeq har efterfølgende accepteret at træde tilbage og overlade posten til forgængeren Al-
Thani. Det er håbet, at dette kan skabe mere ro og medvirke til, at parlamentsvalget ikke bliver
udskudt. Danmark har fra starten af konflikten i Libyen bidraget til stabilitet og demokratisering
- militært, diplomatisk og bistandsmæssigt. Støtten gives under Det Arabiske Initiativ og Freds-
og Stabilitetsfonden og går bl.a. til fremme af frie medier, menneskerettigheder, torturrehabilite-
ring og retssektorreformer. Derudover forventes dansk deltagelse senere i 2014 til uddannelse og
træning i Storbritannien af libyske hærenheder.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte udviklingen i
Syrien,
herunder manglen på fremdrift i det politiske
spor i kølvandet på Lakhdar Brahimis fratrædelse som særlig FN-repræsentant for Syrien og det
netop afholdte præsidentvalg i landet den 3. juni. Rådet ventes ligeledes at diskutere den humani-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tære situation og den begrænsede humanitære adgang. OPCW’s og FN’s arbejde med at indsamle
og destruere Syriens kemiske våbenarsenal vil også kunne blive drøftet. Endelig ventes der at
blive en drøftelse af terrortruslen fra Syrien fra udenlandske kæmpere, de såkaldte foreign figh-
ters. Vedrørende
Egypten
forventes en drøftelse af den politiske udvikling i lyset af det netop
overståede præsidentvalg. Drøftelserne ventes derudover at fokusere på, hvordan EU fremover
kan bidrage til at fremme et demokratisk og stabilt Egypten. Rådet ventes endelig at drøfte den
forværrede politiske og sikkerhedsmæssige situation i
Libyen,
herunder hvordan man fra EU’s
side kan understøtte transitionsprocessen samt bidrage til at forbedre sikkerhedssituationen for
Libyens befolkning. I den forbindelse kan der også komme diskussion af EU’s håndtering af
stigningen i antallet af migranter fra Afrika, der søger mod EU’s middelhavsgrænser.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forhold til
Syrien
forventes det, at der vil blive udtrykt bred støtte til de videre bestræbelser på
at nå en politisk løsning. Der forventes generel enighed om behovet for at lægge yderligere pres
på regimet og støtte den trængte moderate opposition. Der ventes ligeledes enighed om behovet
for vedtagelse af en ny humanitær sikkerhedsrådsresolution med ufravigelige krav om adgang
også på tværs af Syriens grænser, og det ventes drøftet, hvordan EU kan bidrage til implemente-
ringen af den. Endvidere deles bekymringen over de mange foreign fighters i Syrien og de sik-
kerhedsmæssige implikationer, de har for regionen og for EU. I forhold til
Egypten
forventes
der generel enighed om linjen i EU-28-erklæringen fra begyndelsen af juni: Vægt på at den politi-
ske proces er både demokratisk og inklusiv, og at alle egypteres rettigheder respekteres samtidig
med, at EU erklærer sig villig til at støtte Egypten i arbejdet med at imødegå de mange udfor-
dringer, som landet står over for. Vedrørende
Libyen
forventes generel enighed om den forvær-
rede sikkerhedssituation og behovet for inklusiv politisk dialog. Det er sandsynligt, at enkelte
lande vil pege på behovet for handling fra EU i forhold til stigningen i antallet af migranter, der
søger mod EU’s middelhavsgrænser.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien
med fokus på, hvad der kan gøres i den
nuværende situation for at støtte yderligere op om den trængte moderate opposition. Danmark
har igennem hele konflikten arbejdet for en politisk løsning. Danmark er stærkt engageret i Syri-
en og ser løbende på, om der er nye ting, der kan gøres for at afhjælpe lidelserne for civilbefolk-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningen og bringe konflikten tættere på en afslutning. Regeringen arbejder for forbedret humani-
tær adgang, herunder på tværs af kamplinjer og grænser samt til belejrede områder. Siden kon-
fliktens start har Danmark givet mere end 775 mio. kr. til at afhjælpe nøden i Syrien og nabolan-
dene, og Danmark har taget hovedansvaret for implementeringen af et nyt regionalt udviklings-
og beskyttelsesprogram, som påbegyndes i disse uger. Regeringen finder en fuld implementering
af beslutningerne fra FN’s sikkerhedsråd og OPCW vedrørende destruktion af Syriens kemiske
våben afgørende. Det vil være væsentligt at sikre fortsatte fremskridt i operationen frem mod
den endelige deadline for destruktionen af Syriens kemiske våben den 30. juni 2014.
Regeringen støtter en drøftelse af den politiske udvikling i
Egypten.
Danmark har igennem tran-
sitionsprocessen støttet, at EU fastholder en konstruktiv dialog med Egypten og bidrager til at
afhjælpe nogle af landets store politiske og økonomiske udfordringer samtidig med, at EU opret-
holder den kritiske dialog på demokrati- og menneskerettighedsområdet.
Regeringen støtter en drøftelse af den forværrede situation i
Libyen.
Fra dansk side støttes, at
man udtrykker generel bekymring over sikkerhedssituationen og den polariserede politiske situa-
tion, samt at man opfordrer til styrkelse af de nationale sikkerhedsstrukturer og til inklusiv natio-
nal dialog om de næste skridt i Libyens transitionsproces. De tragiske ulykker med migranter fra
Afrika mod Europa understeger desuden vigtigheden af at fortsætte EU’s Grænsemission i Liby-
en (EUBAM) til trods for den vanskelige sikkerhedssituation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. april 2014.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380510_0009.png
3. Udviklingen i Asien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte udviklingen i Asien med fokus på situationen i Thailand, territorialspændinger mellem
Kina og flere af dets nabolande og forholdet mellem Rusland og Kina. Rådet ventes endvidere at vedtage rådskon-
klusioner vedrørende situationen i Thailand.
2. Baggrund
Thailand
Den 22. maj 2014 erklærede Thailands hærchef, general Prayuth, at militæret havde overtaget
styret for at genoprette ”normalitet” i landet efter seks måneder med regeringskrise og omfatten-
de politiske demonstrationer. Siden er der blevet indført en række indskrænkninger i menneske-
rettighederne, særligt i forhold til ytrings- og forsamlingsfriheden. Thailand befinder sig, ifølge
militærstyret, i første fase af en tretrinsplan: sikkerhedsmæssig kontrol. Den næste fase er udpeg-
ning af en midlertidig regering og lancering af en reformdagsorden. Sidste fase er et valg. Der er
ikke fastlagt en tidsplan for hver fase.
Fra EU’s side er udsendt en erklæring, hvori der udtrykkes betydelig bekymring og opfordres til,
at Thailand hurtigt vender tilbage til en demokratisk styreform med afholdelse af demokratiske
valg, samt til at de thailandske myndigheder overholder menneskerettighederne, herunder frihed
for medierne og frigivelse af politiske fanger.
Territorialstridigheder i Det Østkinesiske og Det Sydkinesiske Hav
Den 2. maj 2014 placerede Kina en olieboreplatform i et omstridt område omkring Paracel Øer-
ne, hvilket afstedkom sammenstød mellem kinesiske og vietnamesiske kystvagtsskibe. Den viet-
namesiske befolkning reagerede endvidere kraftigt med massive fordømmelser på de sociale me-
dier og anti-kinesiske og voldelige demonstrationer. Kina har siden suspenderet dele af sine bila-
terale aftaler med Vietnam, evakueret mere end 4.000 statsborgere og frarådet turistrejser til
Vietnam. Kina fastholder at have retten på sin side, og at placeringen af olieboreplatformen ikke
overtræder Vietnams suverænitet.
Konflikten er en del af flere territorialstridigheder i regionen (i Det Østkinesiske Hav og Det
Sydkinesiske Hav), som har verseret igennem en årrække med en række lande involveret; bl.a.
også Brunei, Filippinerne, Indonesien, Japan og Malaysia. Som reaktion på den seneste konflikt
udsendte EU den 8. maj 2014 en erklæring, hvori der udtrykkes bekymring for situationen samt
opfordres til at afstå fra unilaterale skridt og i stedet finde fredelige løsninger inden for rammerne
af folkeretten, herunder relevante FN-resolutioner.
Forholdet mellem Rusland og Kina
Samarbejdet mellem Rusland og Kina er gradvist blevet udbygget de seneste år, men præges også
af betydelige udfordringer. De to lande har især interesse i at styrke deres økonomiske samarbej-
de. Det kom til udtryk d. 20. maj i år, hvor 51 aftaler mellem Rusland og Kina blev underskrevet
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ifm. et møde mellem præsident Putin og præsident Xi Jinping. Den vigtigste var en aftale mellem
Gazprom og China National Petroleum Corp. om russiske gasleverancer til Kina for en 30-årig
periode. Fra 2018 forventes Rusland at levere 38 mia. kubikmeter gas årligt, svarende til ca. 25
pct. af Ruslands gasleverancer til Europa. Gassen skal udvindes fra nye felter i Østsibirien og
leveres via en kommende ny rørledning til Kina. Ruslands gasleverancer til Kina vil således ikke
gå ud over Ruslands gasleverancer til Europa. Rusland har imidlertid interesse i også at kunne
eksportere gas til Kina, mens Kina har interesse i at diversificere sin energiimport. Aftalen var et
resultat af forhandlinger gennem mere end 10 år.
Rusland har søgt at få kinesisk opbakning til sin ageren ift. Ukraine-konflikten. Det er ikke lyk-
kedes fuldt ud. Kina har indtaget en position, hvor Kina på den ene side ikke har kritiseret Rus-
lands ageren, på den anden side samtidig har opfordret til deeskalering og genoprettelse af stabili-
tet i Ukraine.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte udviklingen i Asien med fokus på situationen i Thailand, spændingerne i
Det Sydkinesiske og Østkinesiske Hav og det styrkede samarbejde mellem Rusland og Kina og
mulige konsekvenser heraf for EU. Rådet ventes endvidere at vedtage rådskonklusioner vedrø-
rende situationen i Thailand.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed blandt EU-landene om at arbejde for en demokratisk og fredelig
udvikling i Asien. Der ventes enighed i EU-kredsen om vedtagelse af rådskonklusioner vedrø-
rende situationen i Thailand, hvor der opfordres til en tilbagevenden til demokratiske tilstande
hurtigst muligt. I EU-kredsen er der enighed om en fredelig løsning på territorialstridigheder i
Det Sydkinesiske Hav og Det Østkinesiske Hav bør findes inden for rammerne af folkeretten.
Der er enighed i EU-kredsen om fortsat at følge udviklingen i samarbejdet mellem Rusland og
Kina tæt, herunder på energiområdet mhp. at tilpasse EU’s politik over for Rusland og Kina.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Danmark arbejder for en hurtigst mulig tilbagevenden til demokratiske tilstande i Thailand.
Danmark vil - i konsultation med andre EU-lande - overveje mulige yderligere tiltag, såfremt si-
tuationen i Thailand forværres.
Regeringen støtter op om, at der findes en fredelig løsning på territorialstridighederne i Det Syd-
kinesiske og Østkinesiske Hav inden for rammerne af folkeretten.
Regeringen vurderer, at det er i EU’s interesse fortsat at følge udviklingen i samarbejdet mellem
Rusland og Kina tæt, herunder på energiområdet mhp. at tilpasse EU’s politik over for Rusland
og Kina i lyset heraf.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380510_0012.png
4. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner, som også vil indeholde EU's Afghanistanstrategi for 2014-16 samt en
implementeringsplan.
2. Baggrund
Trods væsentlige fremskridt på en række områder står Afghanistan stadig over for store udfor-
dringer i de kommende år. De omfatter følgende tre parallelle transitionsprocesser, hvis håndte-
ring vil være afgørende: a) den politiske transitionsproces med omdrejningspunkt i præsidentval-
get dette forår, hvor der skal vælges en afløser for præsident Karzai, b) sikkerhedstransitionspro-
cessen, hvor de afghanske myndigheder vil overtage det fulde sikkerhedsansvar ved udgangen af
2014 og c) den økonomiske transitionsproces, hvor Afghanistan på sigt vil skulle stå på egne ben
på bæredygtig vis. Hertil kommer udfordringen med at indgå en politisk aftale med Taliban og de
øvrige oprørsgrupper, så der kan skabes grundlag for en varig fred.
EU’s og det internationale samfunds indsats har i de seneste år fokuseret på at gøre de afghanske
myndigheder parate til at få overdraget det fulde ansvar på alle områder. For at denne overdra-
gelse skal blive succesfuld, er afghansk ejerskab afgørende.
Første runde af præsidentvalget den 5. april forløb med en høj valgdeltagelse og færre angreb fra
Taliban på valgdagen end forventet. Det er forhåbningen, at anden runde den 14. juni vil leve op
til de relativt lovende takter set hidtil, og at resultatet vil blive bredt accepteret af den afghanske
befolkning. Et succesfuldt afghansk præsidentvalg vil udgøre en vigtig milepæl for Afghanistans
demokratiske transition og give et solidt afsæt for det fremadrettede internationale engagement i
Afghanistan.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) 20. januar 2014 blev der vedtaget rådskonklusioner om den
politiske situation frem mod præsidentvalget og perspektiverne for tiden efter 2014. I rådskon-
klusionerne anmodede Rådet den Fælles Udenrigstjeneste og Kommissionen om at fremkomme
med et forslag til EU’s Afghanistanstrategi 2014-2016. Strategien vil erstatte EU's handlingsplan
for Afghanistan fra 2009.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at vedtage rådskonklusioner om Afghanistan, som også vil indeholde EU’s Afgha-
nistanstrategi for 2014-16 samt en implementeringsplan.
Rådet ventes at hilse afholdelsen af præsidentvalget velkommen samt understrege behovet for at
sikre transparens omkring valginstitutionernes arbejde med at opgøre valgresultatet. Der forven-
tes derudover bred enighed om at fastholde EU’s langsigtede engagement i Afghanistan med
vægt på gennemførelsen af
Tokyo Mutual Accountability Framework
(en gensidigt bindende aftale
mellem det internationale samfund og Afghanistan fra 2012 om udviklingssamarbejdet), fremme
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af menneskerettigheder, øget økonomisk udvikling, opbakning til øget regionalt samarbejde, samt
styrkelse af afghansk politi og retssektor mv.
EU's nye Afghanistanstrategi for 2014-16 vil ligge i forlængelse af den hidtidige handlingsplan og
ventes at tage højde for de gensidige forpligtelser som Afghanistan og de internationale donorer,
herunder EU, indgik i forbindelse med Tokyo Mutual Accountability Framework.
Strategien ventes at fokusere på følgende strategiske mål: a) at fremme fred, sikkerhed og regio-
nal stabilitet, b) at forstærke demokratiet i landet, c) at støtte økonomisk og menneskelig udvik-
ling samt d) at fremme retsstatsprincipper og respekt for menneskerettighederne, herunder kvin-
ders rettigheder.
Implementeringsplanen ventes at give et overblik over, hvilke skridt den Fælles Udenrigstjeneste,
Kommissionen og medlemslandene ventes at tage for at opnå strategiens målsætninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred enighed om rådskonklusionerne, herunder EU’s Afghanistanstrategi for
2014-16.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser behov for at sikre en stærk, proaktiv, koordineret og langsigtet EU-rolle i Afgha-
nistan, herunder en øget samtænkning og samordning af EU og medlemsstaternes indsatser. Re-
geringen vil arbejde for et stærkt EU-engagement med hensyn til at holde den afghanske regering
fast på de gensidige forpligtelser i
Tokyo Mutual Accountability Framework.
Regeringen bakker op
om, at EU fastholder sine bestræbelser på at styrke det afghanske politi og det afghanske retssy-
stem bl.a. via EUPOL. Desuden bakker regeringen op om, at EU’s indsats i Afghanistan efter
2014 tilrettelægges og gennemføres med vægt på strategiske mål som øget sikkerhed, demokrati-
fremme, økonomisk og social udvikling, fremme af provinsernes kapacitet og budgetkompetence
samt styrkelsen af retssikkerhed og menneskerettigheder med vægt på kvinders rettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Afghanistan har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. januar 2014.
13