Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3327 - økofin
Offentligt
1454113_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
11615/14
(OR. en)
PRESSE 385
PR CO 39
DA
PRESSEMEDDELELSE
3327. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 8. juli 2014
Formand
Pier Carlo Padoan
Italiens økonomi- og finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
11615/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0002.png
8. juli 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet drøftede det italienske formandskabs program for økonomiske og finansielle anliggender og
fremsatte en erklæring om økonomisk
vækst og reformer.
Rådet vedtog en ændring af EU's skatteregler, der vil hindre
dobbelt ikkebeskatning
af udloddet
udbytte i koncerner fra hybride lånearrangementer. Dette vil derved lukke et hul, som hidtil har
gjort det muligt for koncerner at udnytte afvigelser mellem de nationale skatteregler til at undgå at
betale afgifter på visse typer overskud, der udlod es inden for koncernen.
Rådet vedtog henstillinger til medlemsstaterne om deres
økonomiske politik og finanspolitik
efter
Det Europæiske Råds godkendelse og afsluttede således dette års europæiske semester. Rådet
udsendte også en specifik henstilling om euroområdet som helhed
11615/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0003.png
8. juli 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .................................................................................. 7
EU 2020-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE ..................................................... 9
BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING - AFTALER MED TREDJELANDE ....... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Bankafvikling ........................................................................................................................................................ 11
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Det europæiske semester - økonomiske og finanspolitiske henstillinger .............................................................. 13
Erhvervsbeskatning - direktiv om moder- og datterselskaber ............................................................................... 13
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Hviderusland........................................................................................................... 14
EU's særlige repræsentant for Sydkaukasus og krisen i Georgien ......................................................................... 14
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Colombia - deltagelse i EU's krisestyringsoperationer .......................................................................................... 14
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-støttede projekter inden for offentlig transport - Revisionsrettens beretning .................................................. 15
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11615/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. juli 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol - almindelig beretning 2013 ..................................................................................................................... 15
Det Europæiske Politiakademi - årsberetning 2013 .............................................................................................. 15
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-aftale - programmet for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab ......................................................... 15
EØS-aftalen - Connecting Europe ......................................................................................................................... 16
EØS-aftalen - Miljø ............................................................................................................................................... 16
ENERGI
Nuklear sikkerhed.................................................................................................................................................. 16
BESKÆFTIGELSE
G20-møde mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene ..................................................................................... 16
FISKERI
Atlantisk tun - EU's holdning i ICCAT ................................................................................................................. 17
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt .............................................................................................................................................................. 17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
11615/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0005.png
8. juli 2014
DELTAGERE
Belgien:
Koen GEENS
Bulgarien:
Petar CHOBANOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin PROS
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Declan KELLEHER
Grækenland:
Gikas HARDOUVELIS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Bruno BEZARD
Kroatien:
Boris LALOVAC
Italien:
Pietro Carlo PADOAN
Cypern:
Harris GEORGIADES
Letland:
Ilze JUHANZONE
Litauen:
Algimantas RIMKŪNAS
Luxembourg:
Pierre GRAMEGNA
Ungarn:
Gábor ORBÁN
Malta:
Edward SCICLUNA
Nederlandene:
Jeroen DIJSSELBLOEM
Østrig:
Jochen DANNINGER
Polen:
Mateusz SZCZUREK
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Ioana-Maria PETRESCU
Slovenien:
Uroš ČUFER
Finansminister med ansvar for offentlig forvaltning
Finansminister
Viceminister, Finansministeriet
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Generaldirektør for offentlige finanser
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
11615/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0006.png
8. juli 2014
Slovakiet:
Vazil HUDÁK
Finland:
Antti RINNE
Sverige:
Peter NORMAN
Det Forenede Kongerige:
Nicky MORGAN
Kommissionen:
Siim KALLAS
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Statssekretær, Finansministeriet
Finansminister
Minister for finansmarkederne
Statssekretær for finansielle anliggender,
Finansministeriet, og minister for kvindespørgsmål
Næstformand
Næstformand
Medlem
Endvidere deltog:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Jens GRANLUND
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
11615/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0007.png
8. juli 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det italienske formandskabs fremlæggelse af et arbejdsprogram om økonomiske
og finansielle spørgsmål for dets formandskabsperiode, der går fra juli til december 2014
(11285/14).
Det havde en udveksling af synspunkter.
Rådet vedtog følgende erklæring:
"Erklæring fra Rådet
Opfølgende drøftelser om vækst og reformer
Rådet støtter det italienske formandskabs mål om at sætte gang i vækst og beskæftigelse via en
fælles reformindsats, bl.a. ved at gennemføre det indre marked, sætte gang i strukturreformer for at
øge vækstpotentialet i økonomien og ved at fremme investeringer, der har været hårdt ramt i
kriseperioden.
På baggrund af resultaterne af ministrenes drøftelser og som vedtaget af Det Europæiske Råd i juni
bør der ses særligt på strukturreformer, der øger væksten og forbedrer den finanspolitiske
bæredygtighed, også gennem en passende vurdering af finanspolitiske foranstaltninger og
strukturreformer, samtidig med at der gøres bedst mulig brug af den fleksibilitet, der er indbygget i
den eksisterende stabilitets- og vækstpagts regler. Fremme af vækst og finanspolitisk konsolidering
styrker hinanden gensidigt.
I denne sammenhæng aflægger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende
anvendelsen af EU's forvaltningsramme senest den 14. december 2014 som fastsat i EU-
lovgivningen ("sixpacken" og "twopacken").
Der vil finde en yderligere udveksling af synspunkter sted på Økofinrådets uformelle møde i
september, specifikt om investeringsmuligheder og strukturreformer."
*
*
*
11615/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0008.png
8. juli 2014
I formandskabets program opstilles følgende mål:
Økonomisk politik:
formandskabet vil forelægge en ny dagsorden for europæisk
økonomisk politik, der bygger på strukturreformer og investeringer i vækst og
beskæftigelse. Det vil fortsætte arbejdet med at uddybe den økonomiske og monetære
union efter retningslinjerne i rapporten "Hen imod en egentlig økonomisk og monetær
union"
1
.
Bankunionen:
formandskabet vil overvåge yderligere skridt hen imod bankunionen,
navnlig starten på den fælles tilsynsmekanisme, der finder sted i november, processen med
at etablere Den Fælles Afviklingsinstans og de deltagende medlemsstaters ratificering af
den mellemstatslige aftale. Det vil også styre Rådets overvågning af og kommunikation
vedrørende afslutningen af den vedtagne omfattende vurdering af balancen og opfølgende
foranstaltninger på nationalt og europæisk plan.
Finansielle tjenesteydelser:
prioriteterne omfatter en styrkelse af reguleringen af de
finansielle markeder med henblik på at lette kreditstrømmene til realøkonomien og
opretholde tilliden til de finansielle markeders og formidleres funktion. Formandskabet vil
fremskynde forhandlingerne om alle lovgivningssager, særligt med henblik på at afslutte
lovgivningen om skabelsen af en ny kategori af fælles finansiering til langsigtede
investeringer, "Europæiske langsigtede investeringsfonde". Det vil også sigte mod at
afslutte en ny lovramme til forebyggelse af hvidvaskning af penge og finansiering af
terrorisme. Det vil prøve at opnå enighed i Rådet om mulige forbedringer af den måde,
hvorpå Det Europæiske Finanstilsynssystem fungerer, og arbejde med en foreslået
forordning, der har til formål at genopbygge tilliden til benchmarks, og ajourføre
lovgivningen om betalingssystemer for at mindske fragmenteringen medlemsstaterne
imellem.
Beskatning:
formandskabet vil tilstræbe at afslutte drøftelserne om et foreslået direktiv, der
skal udvide den automatiske udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne i
overensstemmelse med nye internationale standarder. Det vil føre tilsyn med
forhandlingerne med tredjelande om revision af aftaler om beskatning af indtægter fra
opsparing. Drøftelserne vil fortsætte om forbedringer af det administrative samarbejde på
momsområdet, om ændring af moder-/datterselskabsdirektivet og om misforhold forårsaget
af hybride strukturer. På baggrund af OECD's arbejde vedrørende udhuling af
skattegrundlaget og overførsel af overskud og parallelt arbejde på EU-niveau fortsætter
drøftelserne om beskatning af den digitale økonomi. Formandskabet vil fortsætte
drøftelserne om forbedringer af momssystemet, navnlig forslag om
standardmomsangivelse og om momsbehandling af vouchere og vil arbejde for en aftale
om energibeskatning og om en foreslået afgift på finansielle transaktioner.
1
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/en/ec/134069.pdf
11615/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0009.png
8. juli 2014
EU 2020-STRATEGIEN FOR VÆKST OG BESKÆFTIGELSE
Rådet drøftede en kommende midtvejsevaluering af Europas 2020-strategi, der skal vurdere,
hvordan strategien bedre kan bidrage til vækst og beskæftigelse, samt dens rolle i EU' årlige proces
med tilsyn med den økonomiske politik og finanspolitikken,
det europæiske semester.
Det Europæiske Råd vurderede i marts gennemførelsen af strategien, og Kommissionen iværksatte
en offentlig høring i maj for at bidrage til arbejdet med revisionen; den forventes at forelægge
forslag i begyndelsen af 2015.
Rådet drøftede, hvordan de politiske foranstaltningers effektivitet kan forbedres, og hvordan
gennemførelsen af strategien kan forbedres gennem
det europæiske semester.
Formandskabet vil tilrettelægge drøftelser i flere rådssammensætninger i løbet af anden halvdel af i
år. Det vil udarbejde en rapport i december, der indeholder retningslinjer for efterfølgende
kommissionsforslag med sigte på at forbedre gennemførelsen af strategien.
Europa 2020-strategien, der blev vedtaget i juni 2010, indeholder fem overordnede mål vedrørende
beskæftigelse, uddannelse, social inklusion, innovation og klima/energi. Den var et centralt element
i EU's reaktion på den globale økonomiske krise.
11615/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0010.png
8. juli 2014
BESKATNING AF INDTÆGTER FRA OPSPARING - AFTALER MED TREDJELANDE
Rådet blev af Kommissionen orienteret om status over forhandlingerne med Schweiz,
Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino om en forbedring af deres aftaler med EU om
beskatning af indtægter fra opsparing.
I maj 2013 gav Rådet Kommissionen instruks om at forhandle ændringer af disse aftaler, der skal
sætte medlemsstaterne i stand til bedre at slå ned på skattesvig og skatteunddragelse.
Målet er at sikre, at de fem lande fortsat anvender foranstaltninger, der svarer til bestemmelserne i
EU's direktiv om udveksling af oplysninger om indtægter fra opsparing, der blev ajourført i marts
1
under hensyn til den internationale udvikling på dette område.
Det Europæiske Råd opfordrede i marts Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino
til fuldt ud at forpligte sig til at gennemføre den nye fælles globale standard for automatisk
udveksling af skatteoplysninger, som OECD har udarbejdet, og som G20 har godkendt. Det
opfordrede Kommissionen til at afslutte forhandlingerne inden årets udgang.
Rådet vil fortsat nøje følge fremskridtene i forhandlingerne.
1
Pressemeddelelse
7524/14.
11615/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0011.png
8. juli 2014
EVENTUELT
Bankafvikling
Rådet blev af Kommissionen orienteret om udarbejdelsen af en gennemførelseslovgivning om de
bidrag, bankerne skal betale til afviklingsfonde, der oprettes efter de netop vedtagne regler om
bankafvikling. Det havde en udveksling af synspunkter.
11615/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0012.png
8. juli 2014
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Makroøkonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter
En dialog om makroøkonomiske spørgsmål fandt sted den 7. juli mellem formandskabstrojkaen,
Kommissionen, Den Europæiske Centralbank og formanden for Eurogruppen på den ene side og
arbejdsmarkedets parter (arbejdsgiver- og fagforeningsrepræsentanter på EU-niveau samt
repræsentanter for offentlige virksomheder og SMV'er) på den anden side. Dialogen omfattede den
økonomiske situation og det italienske formandskabs prioriteter.
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 7. juli. De drøftede
Grækenlands økonomiske tilpasningsprogram, bankunionens aspekter vedrørende euroområdet og
processen med Litauens tiltrædelse af euroområdet De havde også en tematisk drøftelse om
reformer med henblik på at reducere den høje skattekile for arbejde for at fremme vækst og
beskæftigelse.
ESM's repræsentantskab
Den europæiske stabilitetsmekanismes repræsentantskab holdt et møde den 7. juli.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene drøftede den økonomiske situation og relaterede politiske spørgsmål på et
morgenmadsmøde.
Uformelt møde
Ministrene blev på et uformelt møde af Den Europæiske Centralbank og Den Europæiske
Banktilsynsmyndighed orienteret om den igangværende gennemgang af aktivernes kvalitet og
stresstest for banker, og resultaterne heraf vil blive meddelt til efteråret.
11615/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0013.png
8. juli 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Det europæiske semester - økonomiske og finanspolitiske henstillinger
Rådet fremsatte henstillinger og udtalelser om de økonomiske politikker, beskæftigelsespolitikker
og finanspolitikker, som medlemsstaterne planlægger.
Det fremsatte også en specifik henstilling om de økonomiske politikker i euroområdet samt
forklaringer i tilfælde, hvor dets henstillinger ikke svarer til de henstillinger, Kommissionen har
foreslået.
Vedtagelsen af teksterne efter deres godkendelse i Det Europæiske Råd den 27. juni afslutter den
igangværende overvågning af
det europæiske semester.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen i
11644/14.
Erhvervsbeskatning - direktiv om moder- og datterselskaber
Rådet vedtog formelt en ændring af EU's skatteregler, der vil hindre dobbelt ikkebeskatning af
udloddet udbytte i koncerner fra hybride lånearrangementer
1
(10996/14
+
11291/14
+
11291/14
ADD1).
Dette følger en politisk aftale, der blev indgået på Rådets samling den 20. juni.
Dette lukkede derved et hul, som hidtil har gjort det muligt for koncerner at udnytte afvigelser
mellem de nationale skatteregler til at undgå at betale afgifter på visse typer af overskud, der
udloddes inden for koncernen.
Ændringen af direktivet om moder- og datterselskaber (2011/96/EU) vil forhindre dobbelt
ikkebeskatning ved at bestemme, at moderselskabets medlemsstat kun bør undlade at beskatte
overskud fra datterselskabet, når disse overskud ikke er fradragsberettiget hos sidstnævnte.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen i
11647/14.
1
Hybride lånearrangementer er finansielle instrumenter, som har elementer af både gæld og
egenkapital.
11615/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0014.png
8. juli 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Hviderusland
Rådet ændrede EU's sanktioner over for Hviderusland efter en revision.
I lyset af den fortsat alvorlige menneskerettighedssituation tilføjede det en person på listen over
personer, der er underlagt restriktioner. Samtidig mente det, at der ikke længere var grund til at
opretholde sanktionerne for otte personer.
Denne afgørelse afspejler ikke en ændring i EU's kritiske politik over for Hviderusland, som senest
kom til udtryk i Rådets konklusioner af 15. oktober 2012 (jf.
konklusions).
EU's særlige repræsentant for Sydkaukasus og krisen i Georgien
Rådet udnævnte Herbert Salber til EU's nye særlige repræsentant (EUSR) for Sydkaukasus og
krisen i Georgien.
Hans indledende mandat løber indtil slutningen af februar 2015. Rådet godkendte også et budget på
1,38 mio. EUR for perioden fra den 1. juli 2014 til den 28. februar 2015.
Yderligere oplysninger findes i
11662/14.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Colombia - deltagelse i EU's krisestyringsoperationer
Rådet besluttede at undertegne og indgå en aftale med Colombia, der fastsætter en ramme for dets
deltagelse i EU's krisestyringsoperationer.
11615/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0015.png
8. juli 2014
ALMINDELIGE ANLIGGENDER
EU-støttede projekter inden for offentlig transport - Revisionsrettens beretning
Rådet vedtog konklusioner om Revisionsrettens særberetning med titlen "Effektiviteten af EU-
støttede projekter inden for offentlig bytransport" som gengivet i
11254/14.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Europol - almindelig beretning 2013
Rådet noterede sig den almindelige beretning om Europols aktiviteter i 2013 som vedtaget af
Europols Styrelsesråd (10426/14).
Det vil sende beretningen til Europa-Parlamentet til orientering.
Det Europæiske Politiakademi - årsberetning 2013
Rådet noterede sig og godkendte årsberetningen for 2013 om Det Europæiske Politiakademi
(10580/14).
Det vil sende beretningen til Europa-Parlamentet til orientering.
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
EØS-aftale - programmet for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 31 til EØS-aftalen.
Ændringen vil gøre det muligt at indarbejde forordning (EU) nr. 1381/2013 om oprettelse af et
program for rettigheder, ligestilling og unionsborgerskab for perioden 2014 til 2020
1
i EØS-aftalen
(10362/14).
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 62.
11615/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0016.png
8. juli 2014
EØS-aftalen - Connecting Europe
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 31 til EØS-aftalen.
Ændringen vil gøre det muligt for de kontraherende parter at udvide samarbejdet på miljøområdet
(10365/14).
EØS-aftalen - Miljø
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 20 til EØS-aftalen.
Ændringen vil gøre det muligt for de kontraherende parter at udvide miljøsamarbejdet (10368/14).
ENERGI
Nuklear sikkerhed
Rådet vedtog et revideret direktiv om nuklear sikkerhed, der indfører nye mål for nuklear sikkerhed
i hele EU, styrker nationale tilsynsmyndigheders uafhængighed og rolle, øger gennemsigtigheden i
spørgsmål om nuklear sikkerhed og styrker overvågningen og udvekslingen af erfaringer
(10562/14).
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelsen i
11320/14.
BESKÆFTIGELSE
G20-møde mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene
Rådet godkendte EU's retningslinjer for EU's og dets medlemsstaters prioriteter på G20-mødet
mellem arbejds- og beskæftigelsesministrene den 10.-11. september i Melbourne, Australien.
11615/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454113_0017.png
8. juli 2014
FISKERI
Atlantisk tun - EU's holdning i ICCAT
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage på det årlige møde i Den Internationale
Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT).
Inden det årlige møde i ICCAT skal der tages skridt til at sikre, at den holdning, der gives udtryk for
på EU's vegne, tager hensyn til de seneste statistiske, biologiske og andre relevante oplysninger. I
den forbindelse fastsættes det i afgørelsen, at EU skal handle i overensstemmelse med de mål og
principper, som EU sigter mod inden for den fælles fiskeripolitik, navnlig ved hjælp af
forsigtighedstilgangen og målene for maksimalt bæredygtigt udbytte som fastlagt i forordning (EU)
nr. 1380/20135
1
.
ICCAT er en mellemstatslig organisation, der har ansvar for forvaltning og bevarelse af tun og
beslægtede arter i Atlanterhavet og tilstødende farvande.
GENNEMSIGTIGHED
Aktindsigt
Rådet godkendte det nye delvise svar på genfremsat begæring nr. 26/c/02/09 efter Rettens dom i sag
T-63/10
(11390/14).
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Jens Bo IVE og Thomas Strecker Lerbak ADELSKOV (Danmark)
(11251/14)
og
Luciano D'ALFONSO og Sergio CHIAMPARINO (Italien)
(11355/14),
til medlemmer af
Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015.
1
EUT L 354 af 28.12.2013, s. 22.
11615/14
DA
17