Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3331 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1387489_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 10. juli 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 23. juli 2014
SAMLENOTAT
1. Præsentation af det italienske formandskabsprogram .................................................................2
2. Opfølgning på DER-konklusioner ...............................................................................................4
3. Præsentation af køreplan for midtvejsevaluering af Europa2020-strategien ...............................6
4. Udvidelse af euroområdet med Litauen .......................................................................................8
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387489_0002.png
1. Præsentation af det italienske formandskabsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet vil arbejdsprogrammet for det italienske formandskab blive præsenteret. Overskriften for det italien-
ske formandskabsprogram er ”ny begyndelse”, hvilket dels skal ses som en ny begyndelse for den økonomiske
fremgang i EU, dels en ny begyndelse for udviklingen af EU med øget fokus på nærheds- og proportionalitetsprin-
cippet. Under dette tema fremhæves tre overordnede emner: (i) ” Et job-venligt Europa: skabelse af økonomisk
vækst”, (ii) ” Flytte Europa tættere på borgerne: et område med demokrati, rettigheder og frihed”, (iii) ”Tage
Europas udenrigspolitik op i et højere gear”.
2. Baggrund
Italien overtog pr. 1. juli 2014 formandskabet for Rådet for den Europæiske Union. Det er tolvte
gang, at Italien har formandskabet. Italien udgør første del af Italien, Letland og Luxembourgs
trioformandskab, hvis program blev godkendt af Rådet (almindelige anliggender) den 24. juni
2014.
På rådsmødet den 23. juli vil formandskabet præsentere sit nationale formandskabsprogram.
3. Formål og indhold
Det italienske formandskab har fremlagt nedenstående tre hovedprincipper:
Et job-venligt Europa: skabelse af økonomisk vækst:
Formandskabet ønsker at fremme
vækst og beskæftigelse reformer og investeringer, samt at forbedre koordinationen af den øko-
nomiske politik. Samtidig vil formandskabet bl.a. fokusere på fuld implementering af det digitale
indre marked; skabe flere jobs inden for vedvarende energi; forbedre den industrielle konkurren-
ceevne samt fuld implementering af ungegarantien. Samtidig fremhæves Europa 2020-
dagsordenen som en vigtig ramme for reformer og vedvarende økonomisk vækst.
Flytte Europa tættere på borgerne: et område med demokrati, rettigheder og frihed:
Formandskabet ønsker en styrket fælles indsats til håndtering af det stigende migrationspres, bl.a.
gennem styrkelse af EU’s ydre grænser, øget solidaritet og evt. udvikling af en fælles migrations-
politik.
Derudover vil formandskabet facilitere en debat med medlemslandene om en ny vision for et
mere (institutionelt) effektivt, demokratisk og ansvarligt EU, der er tættere på sine borgere. For-
mandskabet ønsker øget integration af bl.a. det indre marked og den monetære politik, og mindre
på områder, hvor medlemslandene mere effektivt kan overlades kompetencen.
Europas udenrigspolitik op ’i et højere gear’:
Formandskabet ønsker at styrke EU’s rolle in-
ternationalt, ikke mindst ved at styrke EU’s engagement i eget nærområde. Det sydlige naboskab
er en særlig prioritet for formandskabet, hvor formandskabet ønsker særligt fokus på situationen
i særligt Syrien.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Samtidig ønsker formandskabet øget fokus på implementering af associeringsaftalerne med
Ukraine, Georgien og Moldova, ligesom formandskabet ønsker et forstærket fokus på optagel-
sesprocessen med bl.a. landene på Vestbalkan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ifølge gældende praksis blev det græske formandskabsprogram præsenteret på Europa-
Parlamentets plenarforsamling den 2. juli 2014 af premierminister Matteo Renzi.
5. Nærhedsprincippet
Præsentationen af formandskabsprogrammet for Rådet kan kun foretages på EU-niveau og er
dermed i overensstemmelse med nærhedsprincippet. En vurdering af de enkelte prioriteters
overensstemmelse med nærhedsprincippet vil blive foretaget ifm. behandling af de enkelte sager.
6. Gældende dansk ret
Formandskabsprogrammet vurderes ikke i sig selv at have nogen lovgivningsmæssige konse-
kvenser for Danmark.
7. Konsekvenser
Formandskabsprogrammet ses ikke i sig selv at have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Der vil blive taget konkret stilling til sådanne
overvejelser i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag inden for prioriteterne.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabsprogrammet ventes generelt at få en positiv modtagelse.
10. Regeringens generelle holdning
Rådet ventes på rådsmødet at modtage en generel præsentation af det italienske formandskabs-
program og prioriteter. Fra dansk side støttes generelt op om det italienske formandskabspro-
gram, og man forventer at byde formandskabets prioriteter velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387489_0004.png
2. Opfølgning på DER-konklusioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der har ved flere lejligheder været ytret ønske om at styrke Rådets (almindelige anliggender) koordinerende rolle
bl.a. i forbindelse med opfølgning på DER-konklusionerne. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysnin-
ger om indholdet af drøftelsen.
2. Baggrund
Der er blandt flere medlemslande ytret ønske om at styrke Rådets (almindelige anliggender) ko-
ordinerende rolle, bl.a. ved at drøfte, hvordan konklusionerne fra Det Europæiske Råd kan udfø-
res med hensyntagen til den koordinerende rolle, som Rådet (almindelige anliggender) er tiltænkt.
3. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender) vil drøfte, hvordan Rådet kan sikre en bedre opfølgning på de
konklusioner, der løbende vedtages på Det Europæiske Råd, samt hvilke konkrete tiltag, der kan
iværksættes som følge af konklusionernes vedtagelse. Der er således tale om yderligere opfølg-
ning end de regelmæssige formandskabsrapporter til Rådet (almindelige anliggender) om møder i
Det Europæiske Råd, som senest blev behandlet på rådsmødet (almindelige anliggender) den 24.
juni 2014. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke oplysninger om indholdet af drøftelsen
den 23. juli 2014.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet bliver orienteret.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En styrket opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, mil-
jøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen hilser drøftelsen om opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner velkommen,
og lægger generelt vægt på en effektiv og konsekvent opfølgning på de beslutninger, som træffes
i Det Europæiske Råd.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387489_0006.png
3. Præsentation af køreplan for midtvejsevaluering af Europa2020-strategien
KOM (2014) 0130 af 19. marts 2014.
Nyt notat.
1. Resumé
På Rådsmødet forventes det italienske formandskab at præsentere processen for midtvejsevalueringen af Europas
vækststrategi, Europa2020-strategien. Forud herfor har Kommissionen i marts 2014 offentliggjort en meddelelse
om status for gennemførelse af strategien. Evalueringen forventes at løbe ind i 2015, og den indbefatter en offentlig
høring. ECOFIN indledte med en første drøftelse af evalueringen den 8. juli 2014. Andre rådsformationer for-
ventes ligeledes inddraget i processen.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde i marts 2014 en meddelelse om status for Europa2020-strategien og
har efterfølgende i maj lanceret en offentlig høring om den videre udvikling af strategien. Den
offentlige høring ventes afsluttet den 31. oktober 2014 og skal ses som et input til den planlagte
midtvejsevaluering af strategien i foråret 2015. Der foreligger således endnu ingen konkrete anbe-
falinger fra Kommissionen.
Kommissionen vurderer i sin meddelelse, at Europa 2020-strategien er lige så relevant i dag som
i 2010, hvor den blev lanceret, herunder at de fleste langsigtede udfordringer grundlæggende er
de samme. Kommissionens analyser peger på, at erfaringerne med målene og flagskibsinitiativer-
ne i strategien har været blandede. EU er godt på vej til at opfylde eller komme tæt på målene for
uddannelse, energi og klima, men ikke målene for beskæftigelse, forskning og udvikling eller fat-
tigdomsbekæmpelse. Kommissionen påpeger, at den koordination, der gennemføres i EU hvert
år inden for rammerne af det europæiske semester, er et effektivt instrument til at forfølge de
prioriteter, som vil være nødvendige for at opfylde målene i Europa 2020-strategien.
3. Formål og indhold
Det italienske EU-formandskab ventes at sætte midtvejsevalueringen af Europa 2020-strategien
på dagsordenen i flere rådsformationer i løbet af efteråret. På rådsmødet (almindelige anliggen-
der) den 23. juli forventes formandskabet at præsentere processen for evalueringen for Rådet.
ECOFIN havde en første indledende drøftelse om strategien på rådsmødet den 8. juli, bl.a. på
baggrund af Kommissionens statusmeddelelse. Formandskabet forventes at lægge vægt på at
drøfte strategiens overordnede fokus, og hvordan strategien mere effektivt kan fremme vækst og
beskæftigelse og med hvilke instrumenter. Derudover forventes der lagt vægt på mulighederne
for en bedre integration med det europæiske semester samt, hvorvidt overvejelser om hvorvidt
der er behov for ændrede eller nye EU-mål.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
7. Konsekvenser
Præsentationen af køreplan har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. Formålet med
EU2020-strategien er at øge EU’s vækstpotentiale og hjælpe med til at bringe EU ud af krisen.
8. Høring
Sagen er i høring i Kontaktudvalget for Europa 2020-strategien.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
De samlede prioriteter og mål i Europa 2020-strategien vurderes fortsat at være relevante og vel-
begrundede.
Regeringen støtter øget fokus på, hvordan man konkret kan styrke EU’s vækstpotentiale f.eks.
gennem strukturreformer på nationalt plan og videreudvikling af det indre marked på EU-plan.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387489_0008.png
4. Udvidelse af euroområdet med Litauen
KOM (2014) 0324.
Nyt notat.
1. Resumé
På ECOFIN den 20. juni 2014 vurderede ECOFIN på basis af Kommissionens og ECB’s konvergensrappor-
ter, at Litauen opfylder betingelserne for optagelse i eurosamarbejdet, særligt de økonomiske konvergenskriterier.
Rådet (generelle
og
almindelige anliggender) ventes på baggrund af en henstilling fra eurolandene at vedtage Kom-
missionens forslag om Letlands optagelse i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2015. I forbindelse hermed vil den ende-
lige omregningskurs for litauiske litas over for euroen blive fastsat.
2. Baggrund
Litauens eurooptagelse blev drøftet i ECOFIN den 20. juni 2014 på baggrund af
Kommissio-
nens og ECB’s konvergensrapporter.
Der var enighed om, at landet opfylder konvergenskriteri-
erne, og dermed er parat til optagelse i euroen pr. 1. januar 2015. EU’s stats- og regeringschefer
udtrykte på DER den 26.-27. juni 2014 støtte til, at Litauen opfylder betingelserne for optagelse i
euroen.
3. Formål og indhold
Rådet (generelle og
almindelige anliggender)
ventes at træffe formel beslutning om Litauens op-
tagelse i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2015. Den formelle beslutning var oprindeligt planlagt at
blive truffet i Rådet (ECOFIN) den 8. juli 2014, men pga. forsinkelse i høringen af Europa-
Parlamentet som følge af Europa-Parlamentsvalget, forventes beslutningen i stedet truffet i Rå-
det (generelle og
almindelige anliggender)
den 23. juli 2014.
Kommissionen og ECB vurderer, at Litauen opfylder alle konvergenskriterierne for optagelse i
eurosamarbejdet:
Den gennemsnitlige
inflation
i Litauen fra maj 2013 til april 2014 var 0,6 pct., hvilket er
under referenceværdien på 1,7 pct. Inflationen ventes at forblive under referenceværdien
fremadrettet. Fremadrettet er det afgørende for en fortsat holdbar inflationsudvikling, at
lønningerne i Litauen udvikler sig i takt med produktivitetsudviklingen.
Litauen er ikke underlagt proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Budgetun-
derskuddet
i Litauen udgjorde 2,1 pct. af BNP i 2013, hvilket er under referenceværdien
på 3 pct. af BNP. Budgetunderskuddet forventes ifølge Kommissionens forårsprognose
at forblive uændret på 2,1 pct. af BNP i 2014 for efterfølgende at falde til 1,6 pct. af BNP
i 2015. Den offentlige gæld udgjorde 39,4 pct. af BNP i 2013, hvilket er under reference-
værdien på 60 pct. af BNP.
Litauen har
deltaget i ERM II
siden den 28. juni 2004. Litauen har gennem hele perio-
den ført fastkurspolitik over for euroen med den i ERM II-aftalen fastsatte centralkurs og
et unilateralt fastsat udsvingsbånd på ±1 pct. I de to år forud for konvergensvurderingen
har litauiske litas ikke afveget fra den fastsatte centralkurs over for euroen, og har ikke
været udsat for alvorlige spændinger.
Den gennemsnitlige
lange rente
i Litauen fra maj 2013 til april 2014 har været 3,6 pct.,
hvilket er et godt stykke under referenceværdien på 6,2 pct.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Lovgivningen
i Litauen, inklusiv centralbankens statut, er i overensstemmelse med Trak-
taten og ESCB/ECB-statutten.
Rådet træffer afgørelse efter at have modtaget en henstilling fra et kvalificeret flertal af de af Rå-
dets medlemmer, som repræsenterer medlemsstater, der har euroen som valuta. Optagelsen af
Litauen i eurosamarbejdet indebærer endvidere en teknisk ændring af forordning 974/98 vedrø-
rende indførelse af euroen, hvor Litauen tilføjes gruppen af eurolande, samt en ændring af for-
ordning 2866/98 vedrørende en endelig og uigenkaldelig omregningskurs imellem euroen og
valutaerne i de medlemsstater, der indfører euroen, hvor omregningskursen mellem litauiske litas
og euro tilføjes.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes i juli at drøfte optagelsen af Litauen i euroen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er enige i, at Litauen opfylder betingelserne for deltagelse i euroen og støtter derfor op
om, at Litauen kan optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2015.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man enig i, at Litauen opfylder betingelserne for deltagelse i euroen og derfor kan
optages i eurosamarbejdet pr. 1. januar 2015.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. ECOFIN’s drøftelse af Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter om Litauen
forelagdes for Folketingets Europaudvalg den 19. juni 2014 forud for ECOFIN den 20. juni
2014.
9