Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3330 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
Revideret samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 22. juli 2014.
Dagsordenspunkt 2: Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af
samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 22. juli 2014.
Nye afsnit er markeret
med en streg i margenen.
1. Resumé
Drøftelsen ventes at tage bestik af udviklingen, herunder den anspændte situation i Østukraine, status for en
våbenhvile og forhandlingerne om implementeringen af Porosjenkos fredsplan.
2. Baggrund
Den 20. juni 2014 annoncerede præsident Porosjenko en ensidig våbenhvile, hvorved de
ukrainske regeringstyrker ville indstille deres operationer frem til den 27. juni. Våbenhvilen var
første led i en fredsplan fremlagt af Porosjenko med henblik på at sikre en politisk løsning.
Den 23. juni 2014 annoncerede lederne af de selvudråbte folkerepublikker i Donestk og
Luhansk, at de ligeledes ville indstille deres kamphandlinger frem til den 27. juni 2014.
EU-udenrigsministermødet den 23. juni 2014 viste bred støtte til våbenhvilen og fredsplanen. På
mødet var der også enighed om, at selvom der var set konstruktive signaler fra Rusland – bl.a.
ophævelsen af det parlamentariske mandat for en evt. russisk militær intervention i Ukraine og
øget russisk dialogvilje – kunne Rusland fortsat gøre mere for at nedtrappe situationen. På den
baggrund var der enighed om, at Kommissionen skulle fortsætte forberedelserne af nye, mulige
sanktionstiltag, således at EU stod klar til at handle, hvis situationen tilsagde det.
Desuden var der på mødet, som led i udmøntningen af EU’s ikke-anerkendelsespolitik overfor
den ulovlige russiske annektering af Krim, støtte til et importforbud mod varer fra Krim, der
ikke er certificeret af Kiev-regeringen. Der var også enighed om at iværksætte en civil
Common
Security and Defence Policy-mission
(CSDP-mission) til Ukraine med fokus på reform af landets
civile sikkerhedssektor. Til det formål godkendtes et krisestyringskoncept, som den operationelle
planlægning af CSDP-missionen skal bygge på. Endeligt var der enighed om at godkende
undertegnelsen af de resterende dele af associerings- og frihandelsaftalen med Ukraine.
Godkendelsen blev fulgt op på mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni, da EU stats- og
regeringschefer undertegnede de resterende dele af aftalen med Ukraine.
Den 27. juni blev Kiev-regeringen og ledere af separatisterne enige om at forlænge våbenhvilen
frem til den 30. juni. På baggrund genkaldte Det Europæiske Råd den 27. juni det forberedende
arbejde med målrettede sanktioner, således at yderligere skridt kunne tages uden forsinkelse. Det
Europæiske Råd udtrykte forventning om følgende fire skridt med udgangen af den 3o. juni: 1)
enighed om en verificeringsmekanisme for våbenhvilen og grænsekontrol, overvåget af OSCE; 2)
overdragelse af tre grænseposter til ukrainske myndigheder; 3) løsladelse af tilbageholdte, inklusiv
alle OSCE-observatørerne; 4) lancering af substantielle forhandlinger om implementeringen af
fredsplanen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388017_0002.png
Våbenhvilen udløb aftenen den 30. juni. Siden er kamphandlingerne mellem regeringsstyrkerne
og de væbnede separatister på ny tiltaget.
Den 2. juli mødtes udenrigsministrene fra Ukraine, Rusland, Tyskland og Frankrig i Berlin. Her
blev der blandt andet opnået enighed om følgende: Dels behov for en hurtig, holdbar,
betingelsesløs og gensidig anerkendt våbenhvile og mhp. herpå genoptagelse af møder i
Kontaktgruppen (Ukraine, Rusland, OSCE) senest 5. juli; dels at Rusland er klar til at give
ukrainske grænsevagter adgang til russisk territorium mhp. at deltage i grænsekontrol ved to
grænseposter, så længe den gensidige våbenhvile er i kraft og i forlængelse heraf en opfordring til
OSCE om at forberede deployering af OSCE-observatører på de to russiske grænseposter på
invitation fra Rusland.
I lyset af utilstrækkelig opfyldelse af de fire kriterier, men med anerkendelse af fortsat russisk
engagement i forhandlinger med Ukraine, Tyskland, Frankrig og OSCE, besluttede EU d. 11. juli
at udvide de målrettede fase 2-sanktioner ved at tilføje i alt 11 separatister til listen over
sanktionerede, så den nu tæller i alt 72 personer.
Den væsentligste forhindring for opfyldelse af kriterierne er fraværet af en gensidig våbenhvile.
På trods af fraværet af våbenhvile er der dog sket små fremskridt på tre ud af de fire kriterier: I
forhold til det første kriterie har Rusland indvilliget i en styrket OSCE-rolle i overvågning af en
eventuel våbenhvile og af grænsen mellem Rusland og Ukraine samt adgang for ukrainske
grænsevagter på russisk territorium, når en våbenhvile er på plads. Med hensyn til kriterie
nummer to vedrørende ukrainsk kontrol med grænseposter er situationen uklar. Kriterie nummer
tre om frigivelse af alle gidsler, herunder OSCE-observatører, er delvist opfyldt, da alle OSCE-
observatører er frigivet. De ukrainske myndigheder skønner dog, at 100 personer stadig er
tilbageholdt. Endelig kan det fjerde kriterie siges at være påbegyndt opfyldt, da kontaktgruppen,
der består af chefen for OSCE’s projektkontor i Kiev, den russiske Kiev-ambassadør og en
repræsentant for den ukrainske regering, har mødtes to gange med separatisterne.
3. Formål og indhold
Drøftelsen vedrørende Ukraine på udenrigsministermødet den 22. juli ventes at tage bestik af
udviklingen, herunder den anspændte situation i Østukraine, status for en våbenhvile og
forhandlinger om implementeringen af Porosjenkos fredsplan. I den sammenhæng ventes en
drøftelse af Ruslands indsats for at bidrage til at nedtrappe spændingerne. Desuden vil status for
planlægningen af EU’s civile CSDP-mission til Ukraine blive drøftet. Det forventes, at der vil
blive vedtaget en retsakt, der etablerer missionen. Egentlig lancering af missionen vil dog
forventeligt først finde sted først på efteråret.
Herudover er det sandsynligt at drøftelsen desuden kan omhandle udmøntningen af EU’s ikke-
anerkendelsespolitik over for Ruslands ulovlige annektering af Krim; de trilaterale drøftelser
mellem Ukraine, Rusland og EU om de gensidige fordele ved EU’s associerings- og
frihandelsaftale med Ukraine; samt de trilaterale forhandlinger mellem Ukraine, Rusland og EU
om russiske gasleverancer til Ukraine.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1388017_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt EU-landene bred enighed om at bakke op om forhandlingerne om
implementeringen af fredsplanen, at fastholde presset på Rusland for at medvirke til at nedtrappe
den anspændte situationen i det sydøstlige Ukraine, samt at fastholde ikke-
anerkendelsespolitikken overfor Ruslands ulovlige forsøg på annektering af Krim. Der forventes
at være bred opbakning til vedtagelse af en retsakt, der etablerer EU’s civile CSDP-mission i
Ukraine.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side følges udviklingen i Ukraine tæt. I samarbejde med vores EU-partnere og det
øvrige internationale samfund vil vi fra dansk side fortsat lægge vægt på aktivt at sikre en politisk
løsning på krisen. Fra dansk side bakkes der klart op om forhandlingerne om implementeringen
af Porosjenkos fredsplan. Fra dansk side lægges samtidig vægt på, at EU står sammen om at sikre
den rette balance mellem politisk dialog og pres overfor Rusland, herunder at stå klar med nye
sanktionstiltag, hvis situationen tilsiger det.
Regeringen støtter etableringen af en civil CSDP-mission til at understøtte civil
sikkerhedssektorreform i Ukraine, som der er et stort behov for. Derudover lægges der fra
regeringens side fortsat vægt på, at en civil CSDP-mission fastholder fokus på komplementaritet
til øvrige internationale aktører, herunder ikke mindst OSCE og Europarådet. Som en aktiv og
solidarisk deltager i EU’s CSDP-missioner er regeringen indstillet på at stille et dansk
ekspertbidrag til rådighed.
Fremadrettet er det vigtigt at sikre stabilitet og Ukraines nationale enhed gennem en inklusiv
politisk proces og yderligere decentralisering. Det vil være et vigtigt signal til de mange
russisktalende ukrainere i det østlige og sydlige Ukraine. EU skal i samarbejde med internationale
partnere bidrage til at stabilisere Ukraines økonomi. Regeringen støtter desuden fortsat den
aktive ikke-anerkendelsespolitik overfor Ruslands ulovlige annektering af Krim.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Ukraine er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. juni 2014.
3