Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3335 - transport, tele og energi
Offentligt
1454123_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
13851/14
(OR. en)
PRESSE 499
PR CO 47
DA
PRESSEMEDDELELSE
3335. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Luxembourg, den 8. oktober 2014
Formand
Maurizio Lupi
Italiens minister for infrastruktur og transport
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
13851/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0002.png
8. oktober 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Havnetjenester
Rådet vedtog en
generel indstilling
til et udkast til forordning om adgang til markedet for
havnetjenester og finansiel gennemsigtighed for havne. De nye regler forventes at fremme mere
retfærdig konkurrence og mindske den juridiske usikkerhed og derved fremme effektive
havnetjenester og investeringer i havne.
Vejtrafikovertrædelser
Rådet vedtog også en
generel indstilling
til et udkast til direktiv om grænseoverskridende
udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser. Dette kommer,
kun fem måneder efter at Domstolen annullerede det tidligere direktiv på grund af et ukorrekt
retsgrundlag.
Efter Domstolens dom i maj 2014 førte det italienske formandskab hurtigt
forhandlinger om den nye retsakt og nåede i dag frem til en vigtig aftale i Rådet, der giver os
mulighed for hurtigt at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet og overholde fristen i maj
2015 for det nye direktivs ikrafttræden",
sagde Maurizio Lupi, den italienske minister for
infrastruktur og transport og formand for Rådet.
Direktivet om grænseoverskridende
retshåndhævelse vil forbedre vejsikkerheden, mindske antallet af overtrædelser af færdselsloven og
tillade en hurtigere procedure til at identificere personer, der har begået færdselsforseelser i
udlandet."
Jernbanemarkedsåbning og forvaltning
Ministrene havde en
orienterende debat
om to forslag til forbedring af jernbanetrafikken i EU ved
at åbne markedet for national personbefordring og stærkere forvaltning (fjerde jernbanepakke).
Drøftelserne skal være retningsgivende for det fremtidige arbejde med forslagene.
"Efter halvandet
år, der udelukkende har drejet sig om den tekniske søjle i fjerde jernbanepakke, var jeg stolt over i
dag at være vært for den første strategiske debat om den politiske søjle i pakken",
sagde minister
Maurizio Lupi.
"Alle ministrene havde mulighed for at fremsætte deres synspunkter om centrale
spørgsmål som f.eks. national markedsåbning, ikkediskriminerende adgang til net, finansiel
gennemsigtighed og tildeling af kontrakter om offentlig trafikbetjening. På grundlag af dagens
drøftelser vil Rådet fortsat arbejde hen imod en strategisk fælles tilgang til den politiske søjle med
henblik på at nå til enighed om denne fælles tilgang på samlingen i Rådet i december."
13851/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0003.png
8. oktober 2014
Civil anvendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer (droner)
Ministrene havde også en offentlig
orienterende debat
om udviklingen af civile droner i Europa og
deres fremtidige brug i et luftrum, der er åbent for almindelig luftfart.
Det fælles europæiske luftrum
Rådet noterede sig en
fremskridtsrapport
om en foreslået revision af reglerne for det
fælles
europæiske luftrum
med sigte på at fremskynde moderniseringen af EU's lufttrafikstyring.
Minister Maurizio Lupi sagde:
"Efter vores uformelle transportministermøde den 16.-17. september
i Milano, der fremhævede det vigtige bidrag fra det transeuropæiske transportnet (TEN-T)-projekter
til vækst som forberedelse af den kommende revision af EU's 2020-strategi, hilser vi den
interimsrapport, som Kommissionens tidligere næstformand Henning Christophersen samt de
europæiske koordinatorer Bodewig and Secchi har udarbejdet i samråd med Den Europæiske
Investeringsbank. Rapporten identificerer de vigtigste kategorier af projekter, der særlig egner sig til
offentlig-private partnerskaber, og som i de næste tre år kan drage fordel af brugen af innovative
finansielle instrumenter, bl.a. EU's finansielle instrumenter, i forbindelse med den pakke for
beskæftigelse, vækst og investering, som den valgte formand for Europa-Kommissionen har
foreslået.
13851/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0004.png
8. oktober 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKIBSFART ........................................................................................................................................ 8
Havnetjenester...................................................................................................................................... 8
LUFTFART ......................................................................................................................................... 8
Det fælles europæiske luftrum ............................................................................................................. 8
Civil anvendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer (droner)............................................................ 10
LANDTRANSPORT ......................................................................................................................... 12
Jernbanemarkedsåbning og forvaltning ............................................................................................. 12
Vejtrafikovertrædelser ....................................................................................................................... 14
Eventuelt ............................................................................................................................................ 14
Midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien - resultat af det uformelle ministermøde...................................... 14
Organisationen for International Civil Luftfart: valg til ICAO-Rådet ................................................................... 15
Galileo ................................................................................................................................................................... 15
Luftfartsikkerhed: opfølgning af nedstyrtningen af det malaysiske fly MH17...................................................... 15
Vognmænd og det russiske importforbud.............................................................................................................. 15
Anerkendelse af kommissær Siim Kallas .............................................................................................................. 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
1
Interoperabiliteten i jernbanesystemet ................................................................................................................... 17
Lufttransportaftaler - hensynet til Kroatiens tiltrædelse ........................................................................................ 17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13851/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. oktober 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Afghanistan............................................................................................................. 18
Alsidig partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Indonesien.................................................................. 18
Rammeaftalen mellem EU og Vietnam om et alsidigt partnerskab og samarbejde ............................................... 18
Restriktive foranstaltninger - Nordkorea ............................................................................................................... 18
Rammeaftalen mellem EU og Filippinerne om et alsidigt partnerskab og samarbejde ......................................... 18
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Aftale med Mali om status for EUCAP Sahel Mali............................................................................................... 18
EUFOR Den Centralafrikanske Republik: EU-styrker i transit i Cameroun ......................................................... 19
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Aftalememorandum Eurojust - Agenturet for Grundlæggende Rettigheder .......................................................... 19
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne ............................................... 19
ENERGI
Energimærkning af ventilationsaggregater til boliger ........................................................................................... 19
SUNDHED
Udsættelsesperiode for bloddonationer ................................................................................................................. 20
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Senegal - ny aftale og protokol ....................................................................... 20
DET INDRE MARKED
Klassificering af byggevarer - brandmodstandsevne ............................................................................................. 21
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og Nederlandene .............. 21
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg .................................................................................................. 22
13851/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0006.png
8. oktober 2014
DELTAGERE
Belgien:
Olivier BELLE
Bulgarien:
Georgi TODOROV
Den Tjekkiske Republik:
Ladislav NĚMEC
Danmark:
Magnus HEUNICKE
Tyskland:
Dorothee BÄR
Estland:
Urve PALO
Irland:
Tom HANNEY
Grækenland:
Nikolaos STATHOPOULOS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Alain VIDALIES
Kroatien:
Goran ŠTEFANIĆ
Italien:
Maurizio LUPI
Cypern:
Marios DEMETRIADES
Letland:
Kaspars OZOLIŅŠ
Litauen:
Arijandas ŠLIUPAS
Luxembourg:
Camille GIRA
Ungarn:
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Joe MIZZI
Nederlandene:
Wilma MANSVELD
Østrig:
Alois STÖGER
Polen:
Zbigniew KLEPACKI
Portugal:
Sérgio MONTEIRO
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Vicetransportminister
Transportminister
Statssekretær
Økonomi- og infrastrukturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Generalsekretær for infrastruktur, transport og netværk
Minister for offentlige arbejder
Statssekretær
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Transportministeriet
Vicetransport- og kommunikationsminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Stedfortrædende fast repræsentant
Transport- og infrastrukturminister
Statssekretær for infrastruktur og miljø
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Understatssekretær for infrastruktur og udvikling
Statssekretær for infrastruktur, transport og
kommunikation
13851/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0007.png
8. oktober 2014
Rumænien:
Zoltan ISTVAN
Slovenien:
Peter GAŠPERŠIČ
Slovakiet:
František PALKO
Finland:
Paula RISIKKO
Sverige:
Anna JOHANSSON
Det Forenede Kongerige:
Robert GOODWILL
Statssekretær
Infrastrukturminister
Statssekretær, Ministeriet for Transport, Byggeri og
Regionaludvikling
Transport- og kommunalminister
Infrastrukturminister
Statssekretær med ansvar for transport
Kommissionen:
Siim KALLAS
Næstformand
13851/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0008.png
8. oktober 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
SKIBSFART
Havnetjenester
Rådet nåede frem til en
generel indstilling
til et udkast til forordning om
adgang til markedet for
havnetjenester og finansiel gennemsigtighed for havne
(14034/14
+
14034/14 ADD1).
Formålet med de nye regler er at fremme mere retfærdig konkurrence og mindske den juridiske
usikkerhed og derved fremme effektive havnetjenester og investeringer i havne. Dette kan reducere
omkostningerne for transportbrugere. Det kan også bidrage til at skabe nye korte søfartsforbindelser
og forbedre integrationen af søtransport med andre transportformer.
Gennemsigtighed i finansielle relationer mellem stat, havne og leverandører af havnetjenester
forventes at bidrage til en bedre tildeling af offentlige midler og til en effektiv og retfærdig
anvendelse af EU's konkurrenceregler i havne.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13957/14.
LUFTFART
Det fælles europæiske luftrum
Rådet
noterede sig fremskridt
med hensyn til et udkast til forordning om
gennemførelse af det
fælles europæiske luftrum,
der skal fremskynde
moderniseringen af EU's lufttrafikstyring og
luftfartstjenester
(rapport:
13234/1/14 REV 1).
Forslaget (11501/13 +
ADD 1
+
ADD 2)
er en del af en pakke til udarbejdelse af reglerne for det fælles europæiske luftrum, det
såkaldte fælles europæiske luftrum 2+ eller
SES2+.
Initiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum
sigter mod at reformere organisationen og
forvaltningen af det europæiske luftrum. Målet med reformen er at overvinde den nuværende
fragmentering af luftrummet, at gøre lufttrafiktjenesterne mere effektive og at optimere anvendelsen
af lufttrafikstyringskapaciteten. Dette bør styrke den europæiske lufttransportsektors
konkurrenceevne i forhold til andre regioner i verden.
13851/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0009.png
8. oktober 2014
Den foreslåede
SES2+pakke
omfatter to udkast til forordninger:
gennemførelse af det fælles europæiske luftrum, der samler de fire eksisterende SES-
forordninger i en retsakt og reviderer dem
ændrede regler for Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA).
Formålet med SES2+ er bl.a. at forenkle lovgivningen, at indføre strengere præstationsmål for
luftfartstjenester med hensyn til sikkerhed, kapacitet, omkostningseffektivitet og miljøpåvirkninger
og at øge uafhængigheden af de nationale myndigheder, der fører tilsyn med
luftfartstjenesteudøvere. Den søger at indføre mere fleksible, industriledede partnerskaber til
yderligere at udvikle grænseoverskridende "funktionelle luftrumsblokke" og at styrke
netadministratorens (Eurocontrols) rolle. Nogle monopoltjenester bliver i henhold til forslaget åbnet
for konkurrence, og flyvekontrolorganisationerne skal høre luftrumsbrugerne, før de godkender
investeringsplaner.
I Rådet
har Luftfartsgruppen gennemgået forslaget om gennemførelse af det fælles europæiske
luftrum under det italienske formandskab. Disse drøftelser har vist, at medlemsstaterne kraftigt
støtter SES-målet om sikrere, mere effektive og billigere luftfartstjenester i et mindre fragmenteret
europæisk luftrum. Delegationerne har generelt set med tilfredshed på Kommissionens plan om at
forenkle og præcisere den nuværende SES-lovgivning, men har også udtrykt en række bekymringer
f.eks. med hensyn til forslagets tidsmæssige forløb og nogle af dets elementer som f.eks. en
obligatorisk adskillelse af støttetjenesterne fra kernetjenesterne inden for luftfart, netforvalterens
kommende opgaver og behovet for at tage hensyn til medlemsstaternes lokale omstændigheder i
den reviderede præstationsordning.
Formandskabet agter at fortsætte behandlingen af forslaget i gruppen med henblik på at nå frem til
en generel indstilling i december.
Vedtagelse af forordningen kræver godkendelse af både Rådet og Europa-Parlamentet.
Det fælles europæiske luftrum
13851/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0010.png
8. oktober 2014
Civil anvendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer (droner)
Ministrene havde en
orienterende debat
om den
fremtidige anvendelse af droner på det
europæiske luftfartsmarked
på grundlag af en meddelelse fra Kommissionen med titlen "En ny
æra for luftfarten: Luftfartsmarkedet åbnes for civil anvendelse af fjernstyrede luftfartøjssystemer
på en sikker og holdbar måde" (8777/14). Formålet med den offentlige debat var at sammenholde
medlemsstaternes synspunkter og give Kommissionen retningslinjer for de vigtigste områder, der
kan blive berørt af denne hurtigt voksende teknologi. Formandskabet havde forberedt en række
spørgsmål, der fokuserede på
sikkerhed, nærhedsprincippet og privatlivets fred.
(13235/1/14
REV 1).
Rådets drøftelse
Under drøftelserne gav ministrene udtryk for deres enighed om målet med gradvis og stigende
integration af civile droner i det normale luftrum og understregede behovet for først og fremmest at
fokusere på sikkerhed. De understregede også vigtigheden af at beskytte privatlivets fred. Et stort
antal delegationer sagde, at de nuværende databeskyttelsesregler er tilstrækkelige til disse formål,
og nogle delegationer nævnte behovet for fleksibilitet i forbindelse med nationale regler.
De fleste medlemsstater gik ind for en harmoniseret europæisk tilgang for at tillade fjernstyrede
luftfartøjssystemer at flyve i det civile luftrum og gøre det muligt for denne hurtigt voksende
industri at nå sit fulde potentiale. En række delegationer tilføjede, at forskellige dronetyper bør
tages i betragtning, f.eks. ved at tillade de enkleste droner først. Nogle ministre påpegede, at der
skal tages hensyn til de nuværende nationale regler, og at EU-regler kan bygge på vellykkede
nationale regler.
Mange medlemsstater mente, at Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) har de bedste
forudsætninger for at udarbejde tekniske standarder og sikkerhedsstandarder, licenser og
certifikater, og understregede behovet for samarbejde mellem EASA og nationale og europæiske
eksperter.
Flere delegationer nævnte, at man skal være parat til at tackle potentiel interferens i radiofrekvenser
som følge af den udbredte brug af fjernstyrede luftfartøjssystemer.
Det italienske formandskab bringer spørgsmålet om civile droner op på et møde i oktober i Rom.
Det kommende lettiske formandskab har også planlagt et møde på højt niveau om droner i
begyndelsen af marts næste år og indbød EU's transportministre til at deltage i dette møde.
13851/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0011.png
8. oktober 2014
Baggrund:
I sin meddelelse foreslår Kommissionen at indføre en europæisk politik, der vil give mulighed for
en gradvis udvikling af det kommercielle dronemarked, samtidig med at samfundets interesser
sikres. Mens sikkerhed er den første prioritet for EU's luftfartspolitik, skal europæiske regler også
imødekomme bekymringer med hensyn til sikkerhed, privatlivets fred, databeskyttelse, ansvar og
forsikring. En fælles politik vil skabe retssikkerhed og fastsætte betingelserne for udvikling af en
stærk fremstillingsindustri og servicesektor, der kan konkurrere på det globale marked.
I december 2013 opfordrede Det Europæiske Råd til, at der træffes foranstaltninger til at gøre det
muligt gradvis at integrere fjernstyrede flysystemer i det civile luftrum fra og med 2016.
Mens droner hidtil primært er blevet brugt til militære formål, er teknologien modnet så meget, at
den kan bruges til civilt brug. Der er også en klar markedsefterspørgsel efter dette skifte. Den
voksende industri har potentiale til betydelig jobskabelse, og den kan være en stor kilde til
innovation og økonomisk vækst i de kommende år.
Civil brug af fjernstyrede flysystemer omfatter bl.a. inspektion af infrastruktur, nødberedskab,
præcisionslandbrugsteknikker, pakkelevering, vejrudsigter, prospektering, forskning i vilde dyr og
planter og minedrift.
Fjernstyrede flysystemer
13851/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0012.png
8. oktober 2014
LANDTRANSPORT
Jernbanemarkedsåbning og forvaltning
Ministrene havde en
orienterende debat
om to forslag til
forbedring af jernbanetransporten
i
EU (13286/14).
Det foreslåede direktiv (5985/13) og den foreslåede forordning (5960/13) sigter mod at øge kvalitet,
kvantitet og effektivitet af
de nationale markeder for personbefordring med jernbane
ved at
åbne disse markeder for konkurrence.
De vil også indføre nye regler for
infrastrukturforvalternes forvaltning
for at sikre lige adgang til infrastruktur og bedre
imødekommelse af markedsbehovene.
Forslagene er en del af den
"politiske" søjle eller "markeds"søjlen i fjerde jernbanepakke.
Rådets drøftelse
Ministrene var enige om, at det er vigtigt at tilstræbe at gøre jernbanetjenesterne mere dynamiske og
kundeorienterede og at tilskynde til investeringer og innovation. Mange af dem mente dog, at der
var flere måder at opnå dette på, og satte spørgsmålstegn ved, om markedsåbning ville være den
bedste. De påpegede, at hvad der passer ét land godt kan være skadeligt for et andet, eftersom EU-
landene er meget forskellige med hensyn til befolkning, geografi, markeder og nationale
jernbanesystemer. Visse medlemsstater gik ind for markedsåbning, men selv mange af disse gav
udtryk for, at der er behov for at overveje visse aspekter som f.eks. god forberedelse, behov for at
gøre dette gradvis eller behov for en markedsanalyse eller en undersøgelse af de potentielle
økonomiske eller sociale virkninger.
Mange medlemsstater sagde, at de var imod "håndplukning", dvs. at kommercielle virksomheder
ikke bør have lov til at vælge rentable strækninger til skade for tabsgivende strækninger, der er i
offentlighedens interesse.
Et stort antal medlemsstater gik ind for en overgangsperiode for nye
markedsåbningsforanstaltninger. Flere delegationer nævnte behovet for at lade de nuværende
kontrakter fortsætte, til de udløber.
For så vidt angår forvaltning sagde nogle få ministre, at det bør være op til medlemsstaterne at
vælge deres egen model. Nogle ministre sagde, at der ikke er behov for yderligere foranstaltninger
på dette område. Nogle andre nævnte behovet for at sikre gennemsigtighed og tilsyn.
13851/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. oktober 2014
De fleste medlemsstater fandt det nødvendigt at bevare muligheden for direkte at give kontrakter
om offentlig trafikbetjening. Mange delegationer nævnte, at det er vigtigt, at offentlig
trafikbetjening omfatter både rentable og ikkerentable strækninger.
Nogle få ministre sagde, at jernbanevirksomheder bør sikres ikkediskriminerende adgang til
rullende materiel, mens en række delegationer understregede nærhedsprincippet i den forbindelse.
Andre sagde, at der ikke bør skabes budgetforpligtelser.
Et stort antal delegationer fandt det vigtigt at gøre fremskridt med og afslutte den tekniske søjle så
hurtigt som muligt.
Formandskabet sagde, at det ville bestræbe sig på at komme videre med den tekniske søjle, og at det
agtede at fortsætte arbejdet på den politiske søjle med henblik på at nå frem til en generel indstilling
til "forvaltningsforslaget" på samlingen i Rådet for Transport i december.
Forslag fra Kommissionen
Efter åbningen af jernbanefragttjenester i 2007 og international persontransport i 2010 foreslår
Kommissionen at åbne national persontransport for konkurrence fra december 2019. EU-
jernbanevirksomheder vil derefter have lige adgang i alle EU-lande til spor, signaler og stationer
med henblik på at drive nationale passagertjenester. Medlemsstaterne kan imidlertid begrænse
adgangen, hvis en sådan åbning kompromitterer den "økonomiske ligevægt" eller levedygtigheden
af en kontrakt om offentlig trafikbetjening, dvs. en kontrakt, der omfatter en forpligtelse til at sikre
tjenester, selv når de er urentable.
Også fra 2019 vil kontrakter om offentlig trafikbetjening, der i øjeblikket tegner sig for over 90 %
af EU's jernbanerejser, som en generel regel blive underlagt obligatoriske udbud. Igangværende
direkte tildelte kontrakter får lov at løbe indtil deres udløbsdato, men ikke efter udgangen af 2022.
Der vil være visse undtagelser for udbudsforpligtelsen, f.eks. for kontrakter af begrænset værdi eller
omfang.
Kommissionen foreslår også at styrke EU-reglerne om adskillelsen mellem infrastrukturforvaltere,
der driver nettet og stationerne, og jernbanevirksomheder, der leverer tjenesterne. Nationale
jernbanemonopoler, der omfatter begge funktioner, bliver delt i to ("institutionel adskillelse"). Eller,
hvis medlemsstaterne ønsker at bevare de eksisterende selskabsstrukturer, indføres der strenge
beskyttelsesprocedurer for at sikre infrastrukturforvalterens uafhængighed.
13851/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0014.png
8. oktober 2014
Fjerde jernbanepakke
Fjerde jernbanepakke, som Kommissionen forelagde i januar 2013, tager sigte på at fjerne de
resterende hindringer for fuldførelsen af det fælles europæiske jernbaneområde. Målet er at øge
jernbanetransportens andel i forhold til andre transportformer med større kulstofemissioner og
fremme konkurrenceevne og vækst.
Pakken omfatter også en teknisk søjle, der består af forslag om interoperabilitet og europæisk
jernbanesikkerhed og Det Europæiske Jernbaneagentur. Rådet nåede til politisk enighed om dem i
juni i år (yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse:
10401/14).
Fjerde jernbanepakke
Vejtrafikovertrædelser
Rådet vedtog en generel indstilling til et udkast til direktiv om grænseoverskridende udveksling af
oplysninger om vejtrafikovertrædelser (13577/14
+
13577/14 ADD1).
Dette følger Domstolens annullation af det
tidligere direktiv
i maj 2014 på grund af et ukorrekt
retsgrundlag
(pressemeddelelse).
Domstolen gav dog et års udsættelse for at gøre det muligt at
vedtage det nye direktiv. Dette betyder, at de nuværende regler forbliver i kraft, indtil et nyt direktiv
træder i kraft, forudsat at dette sker inden
den 6. maj 2015.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
13907/14.
Eventuelt
Midtvejsevaluering af Europa 2020-strategien - resultat af det uformelle ministermøde
Formandskabet briefede Rådet om resultatet af transportministrenes uformelle møde den 16.-17.
september 2014 i Milano (13380/14). I Milano drøftede ministrene måder, hvorpå
transportinfrastruktur kan forbedre konkurrenceevnen og navnlig forvaltning og finansiering af det
transeuropæiske transportnet. De uformelle drøftelser var startskuddet til forberedelsen af
transportministrenes bidrag til evalueringen af Europa 2020-vækststrategien. Ministrene har til
hensigt at vende tilbage til disse spørgsmål på samlingen i Rådet (transport) i december med en
række konklusioner.
13851/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. oktober 2014
Organisationen for International Civil Luftfart: valg til ICAO-Rådet
Formandskabet ajourførte ministrene om bestræbelserne på at opretholde EU's indflydelse i Rådet
for Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO). Drøftelserne om proceduren for
udvælgelse af europæiske kandidater fortsætter på Den Europæiske Konference for Civil Luftfart
(ECAC), og formandskabet sagde, at det nøje vil følge de kommende ECAC-møder og resultaterne
heraf.
Dette punkt var en opfølgning af samlingen i Rådet i juni, hvor Spanien henledte opmærksomheden
på den nylige oprettelse af rotationsgruppen for Sortehavet og Det Kaspiske Hav og behovet for, at
EU træffer foranstaltninger for at sikre, at det bevarer alle sine pladser i ICAO-Rådet.
Galileo
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om den seneste udvikling vedrørende den
tekniske hændelse, der indtraf under opsendelsen af to Galileosatellitter i august 2014, og den
mulige vej frem.
Luftfartsikkerhed: opfølgning af nedstyrtningen af det malaysiske fly MH17
Nederlandene briefede Rådet om det nederlandske sikkerhedsråds foreløbige resultater vedrørende
årsagen til Malaysian Airlines-flystyrtet i det østlige Ukraine i juli 2014. Det opfordrede også
medlemsstaterne til at støtte arbejdet i taskforcen under Organisationen for International Civil
Luftfart (ICAO), der blev oprettet for at undersøge, hvordan informationsdelingen kan forbedres for
at sikre, at fremtidige afgørelser om overflyvning af konfliktzoner bygger på fuldstændige
oplysninger.
Vognmænd og det russiske importforbud
Den polske delegation briefede ministrene om de virkninger, som Ruslands embargo mod visse EU-
produkter har for EU's internationale vejgodstransport. Delegationen foreslog, at dette problem bør
behandles på EU-niveau. Letland og Grækenland tog ordet for at støtte denne anmodning.
Kommissionen sagde, at den overvåger udviklingen i situationen. Formandskabet konkluderede, at
situationen bør analyseres på EU-niveau for at vurdere problemets fulde omfang.
13851/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. oktober 2014
Anerkendelse af kommissær Siim Kallas
Ved afslutningen af samlingen i Rådet udtrykte formandskabet sin anerkendelse af Kommissionens
næstformand Siim Kallas, der deltog i den sidste samling i sin femårige mandatperiode som
transportkommissær. Rådsformand Maurizio Lupi hyldede kommissær Siim Kallas for hans
resultater på flere områder af transportpolitikken som f.eks. de transeuropæiske transportnet,
navnlig de ni basisnetkorridorer, vejsikkerhed og passagerrettigheder.
13851/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0017.png
8. oktober 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Interoperabiliteten i jernbanesystemet
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af tre retsakter vedrørende
interoperabiliteten i EU's jernbaner. Den første retsakt er et direktiv om ændring af bilag V og VI til
direktiv 2008/57/EF om interoperabilitet i jernbanesystemet i Fællesskabet (12322/14 +
12322/14
ADD 1),
den anden retsakt er en afgørelse om ændring af Kommissionens afgørelse 2012/88/EU om
den tekniske specifikation for interoperabilitet gældende for togkontrol- og
kommunikationsdelsystemerne i det transeuropæiske jernbanesystem (12333/14 +
12333/14
ADD 1),
og den tredje retsakt er en forordning om den tekniske specifikation for interoperabilitet
gældende for støj i delsystemet "rullende materiel - støj" om ændring af beslutning 2008/232/EF og
om ophævelse af afgørelse 2011/229/EU (12341/14 +
12341/14 ADD1).
Disse udkast til retsakter er omfattet af forskriftproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage de lovgivningsmæssige
retsakter, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
Lufttransportaftaler - hensynet til Kroatiens tiltrædelse
Rådet vedtog tre afgørelser på luftfartsområdet for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af EU.
Afgørelserne vil gøre det muligt at inkludere Kroatien i følgende aftaler:
lufttransportaftalen mellem Canada og Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
(12254/14,
12255/14)
aftale om et fælles luftfartsområde mellem EU og dets medlemsstater og Georgien
(12211/14,
12226/14)
Euro-Middelhavs-aftalen om luftfart mellem EU og dets medlemsstater og Israel
(12262/14;
12264/14).
13851/14
DA
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0018.png
8. oktober 2014
UDENRIGSANLIGGENDER
Restriktive foranstaltninger - Afghanistan
Rådet ændrede lovgivningsretsakter om restriktive foranstaltninger på baggrund af situationen i
Afghanistan for at tage hensyn til de ændringer, FN har besluttet. Der blev tilføjet fem personer til
listen over dem, der er omfattet af rejseforbud og indefrysning af aktiver, mens en række
oplysninger på listen blev ajourført.
Alsidig partnerskabs- og samarbejdsaftale mellem EU og Indonesien
Rådet godkendte på vegne af EU undertegnelse og midlertidig anvendelse af protokollen til
rammeaftalen om et alsidigt partnerskab og samarbejde mellem EU og Indonesien for at tage
hensyn til Kroatiens tiltrædelse af EU.
Rammeaftalen mellem EU og Vietnam om et alsidigt partnerskab og samarbejde
Rådet godkendte på vegne af EU undertegnelse af protokollen til rammeaftalen om et alsidigt
partnerskab og samarbejde mellem EU og Vietnam for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af
EU.
Restriktive foranstaltninger - Nordkorea
Rådet ændrede EU's restriktive foranstaltninger over for Den Demokratiske Folkerepublik Korea.
Efter en afgørelse truffet af FN rettede Rådet sanktioner mod yderligere en enhed og ajourførte
oplysninger vedrørende andre enheder på listen. Rådet fjernede også en person fra listen over dem,
der er omfattet af EU's autonome sanktioner.
Rammeaftalen mellem EU og Filippinerne om et alsidigt partnerskab og samarbejde
Rådet godkendte på vegne af EU undertegnelse af protokollen til rammeaftalen om et alsidigt
partnerskab og samarbejde mellem EU og Filippinerne for at tage hensyn til Kroatiens tiltrædelse af
EU.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Aftale med Mali om status for EUCAP Sahel Mali
Rådet godkendte undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og
Republikken Mali om status for EU's FSFP-mission i Mali (EUCAP Sahel Mali).
EUCAP Sahel Mali er i øjeblikket i en opstartsfase og skal give strategisk rådgivning og uddannelse
til de tre interne sikkerhedsstyrker i Mali, dvs. det nationale politi, gendarmeriet og nationalgarden,
og den skal også koordinere med internationale partnere. Missionen vil således støtte den maliske
stat i at sikre den forfatningsmæssige og demokratiske orden og betingelserne for varig fred samt
fastholde dens myndighed på hele det maliske område.
13851/14
DA
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0019.png
8. oktober 2014
EUFOR Den Centralafrikanske Republik: EU-styrker i transit i Cameroun
Rådet godkendte undertegnelse og indgåelse af en aftale mellem Den Europæiske Union og
Cameroun om status for EU's styrker i EU's militæroperation i Den Centralafrikanske Republik
(EUFOR RCA) i transit på Camerouns område.
EUFOR RCA giver midlertidig støtte til at opnå et sikkert miljø i Banguiområdet med henblik på
overdragelse til en fredsbevarende FN-operation.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Aftalememorandum Eurojust - Agenturet for Grundlæggende Rettigheder
Rådet godkendte aftalememorandummet om samarbejde mellem Eurojust
1
og EU's Agentur for
Grundlæggende Rettigheder
(12347/14),
der sigter mod at etablere, fremme og forbedre
samarbejdet mellem parterne, navnlig gennem udveksling af strategiske og tekniske oplysninger.
Den primære opgave for EU's Agentur for Grundlæggende Rettigheder er at yde rådgivning om
overholdelsen af de grundlæggende rettigheder inden for EU-retten.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne
Rådet godkendte på Den Europæiske Unions vegne fornyelsen af mandatet for Michael Hailu
(Etiopien) som direktør for Det Tekniske Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i
Landdistrikterne, der er oprettet inden for rammerne af partnerskabet mellem EU og gruppen af
stater i Afrika, Vestindien og Stillehavet. Hans anden mandatperiode begynder den 1. marts 2015
og slutter den 29. februar 2020.
ENERGI
Energimærkning af ventilationsaggregater til boliger
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens delegerede forordning
af 11. juli 2014 om supplering af direktiv 2010/30/EU for så vidt angår energimærkning af
ventilationsaggregater til boliger (12074/14,
12074/14 ADD 1)
1
Oprettet ved Rådets afgørelse 2002/187/RIA (http://www.eurojust.europa.eu/)
13851/14
DA
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0020.png
8. oktober 2014
Forordningen indfører en harmoniseret ordning for energimærkning af ventilationsaggregater til
boliger i overensstemmelse med deres energieffektivitet og giver standardiserede
produktoplysninger til forbrugerne. Mærkningskravene giver også et dynamisk incitament til
fabrikanter til at forbedre energieffektiviteten i markedsførte ventilationsaggregater til boliger og til
at fremskynde markedsføringen af energieffektive produkter.
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten, nu hvor Rådet har givet sin
godkendelse, kan træde i kraft, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
SUNDHED
Udsættelsesperiode for bloddonationer
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens direktiv, der tillader
medlemsstaterne at acceptere bloddonationer fra donorer, der har forladt et område med
igangværende spredning til mennesker af vestnilvirus inden for en udsættelsesperiode på 28 dage,
hvis der er udført en nukleinsyretest, og testen var negativ (12820/14).
Kommissionens direktiv er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen, nu hvor Rådet har givet sin tilslutning, kan vedtage de lovgivningsmæssige
retsakter, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig vedtagelsen.
FISKERI
Partnerskabsaftale mellem EU og Senegal - ny aftale og protokol
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og midlertidig
anvendelse af partnerskabsaftalen om bæredygtigt fiskeri mellem EU og Republikken Senegal med
tilhørende gennemførelsesprotokol (12831/14).
Den seneste protokol mellem EU og Senegal udløb for otte år siden. Efter forhandlinger blev en ny
partnerskabsaftale om bæredygtigt fiskeri og en gennemførelsesprotokol paraferet den 25. april
2014. For at EU-fartøjerne kan fortsætte deres fiskeri, bør den nye protokol anvendes midlertidigt
fra datoen for dens undertegnelse, indtil procedurerne for den formelle indgåelse heraf er afsluttet.
13851/14
DA
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0021.png
8. oktober 2014
Foruden undertegnelsen og den midlertidige anvendelse af denne partnerskabsaftale om bæredygtigt
fiskeri og dens gennemførelsesprotokol vedtog Rådet også en forordning om fordeling af
fiskerimuligheder mellem medlemsstaterne (12832/14).
DET INDRE MARKED
Klassificering af byggevarer - brandmodstandsevne
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig ikrafttrædelsen af forenklede betingelser foreslået af
Kommissionen for konstatering af følgende byggevarers brandmodstandsevne:
ikkeoverfladebehandlede trægulvbelægninger (12176/14), pudsprofiler, pudsbærere og dekorative
og beskyttende profiler af metal (12177/14) og træbaserede plader og massiv træbeklædning til
indvendig og udvendig brug (12178/14).
Forordning (EU) nr. 305/2011 om fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af
byggevarer foreskriver, at fabrikanter ikke skal pålægges unødvendige administrative byrder og
omkostninger, og at Kommissionen bør vælge det mindst besværlige system til vurdering og
kontrol af konstansen af ydeevnen. Systemet til klassificering af byggevarers ydeevne med hensyn
til deres reaktion ved brand er fastlagt i Kommissionens beslutning 2000/147/EF.
BESKÆFTIGELSE
Anvendelse af Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen for Spanien og
Nederlandene
Rådet vedtog tre afgørelser om anvendelse af et samlet beløb på 3,3 mio. EUR fra Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte for afskedigede arbejdstagere i Spanien og
Nederlandene.
Der afsættes et beløb på 1,6 mio. EUR efter afskedigelsen af 562 arbejdstagere i 89 virksomheder i
byggesektoren i Nederlandene. Yderligere 960 000 EUR mobiliseres efter afskedigelsen af 904
arbejdstagere i 661 virksomheder beskæftiget i den spanske restaurationssektor. I begge tilfælde er
afskedigelserne en følge af den fortsatte globale finansielle og økonomiske krise. Yderligere 700
000 EUR mobiliseres efter afskedigelsen af 587 arbejdstagere i tre virksomheder i den spanske
trævareindustri som følge af gennemgribende strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på
grund af globaliseringen.
13851/14
DA
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454123_0022.png
8. oktober 2014
EGF hjælper arbejdstagerne til at finde nye job og udvikle nye færdigheder, når de har mistet deres
arbejde som følge af ændringer i verdenshandelsmønstrene, f.eks. når en stor virksomhed lukker,
eller en fabrik flytter uden for EU eller som følge af den globale finansielle og økonomiske krise.
EGF's bistand består i at medfinansiere foranstaltninger såsom hjælp til jobsøgning,
karriererådgivning, skræddersyet uddannelse og omskoling, mentorordninger og fremme af
iværksætterånd. Den yder også tidsbegrænset, individuel engangsstøtte som f.eks. tilskud til
jobsøgning, mobilitetstilskud og tilskud til at deltage i aktiviteter i forbindelse med livslang læring
og uddannelsesaktiviteter.
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet beskikkede Lynne FAULKNER og David YEANDLE OBE (Det Forenede Kongerige) som
medlemmer af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg for den resterende del af
mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2015 (13547/14 og
13521/14).
13851/14
DA
22