Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3339 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
1407931_0001.png
Skriftlig orientering
10. oktober 2014
Skriftlig orientering af Folketingets Europaudvalg om
EPSCO-rådsmødet den 16. oktober 2014
Sagsnr. 2014-5582
Jeg vil gerne orientere udvalget om EPSCO-rådsmødets
dagsorden den 16. oktober i Luxembourg. Jeg henviser i øv-
rigt, som altid, til det oversendte samlenotat.
Der er tale om en særdeles kort dagsorden denne gang og
alene et halvdagsmøde, og begge sager forelægges til orien-
tering.
Jeg vil desuden afslutningsvist gerne orientere om en verse-
rende sag ved EU-domstolen.
[Sort arbejde]
Det første punkt på dagsordenen vedrører et forslag fra
Kommissionen, som lægger op til et styrket EU-samarbejde
for at forebygge og bekæmpe sort arbejde.
Jeg orienterede jer sidst om sagen i juni måned, hvor punktet
også var på dagsordenen til en statusorientering – nu er sa-
gen så klar til vedtagelse.
Som jeg også fortalte sidste gang, er vi i regeringen meget
optaget af at støtte forebyggelse og bekæmpelse af sort ar-
bejde her i Danmark, også som en del af kampen mod social
dumping.
Vi har derfor også fra dansk side givet udtryk for vores
genelle støtte til et øget samarbejde, som kan bidrage til både
vores egen og andre landes indsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg mener, det er en god idé at udveksle erfaringer om,
hvordan man takler udfordringer med sort arbejde. Udover at
vi alle kan blive klogere, vil det også kunne medvirke til at
øge opmærksomheden på betydningen af at styrke indsatsen
i lande, hvor det måske ikke er så højt på dagsordenen. Der-
for støtter regeringen forslaget.
Siden sidst har man i forslaget understreget, at indsatsen mod
sort arbejde ligger hos medlemslandene, og at retningslinjer-
ne for tilsyn mv. alene er vejledende (og ikke juridisk bin-
dende).
På rådsmødet den 16. oktober forventes medlemslandene at
vedtage forslaget.
[Midtvejsevaluering 2020 og evaluering af europæisk seme-
ster 2014]
Det næste punkt, jeg vil redegøre for, er punktet om en midt-
vejsevaluering af EU’s vækststrategi, Europa2020-strategien.
Punktet er delt ressort mellem mig og ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold.
Jeg vil gøre det ganske kort, da jeg ved, at udvalget tidligere
er blevet orienteret om sagen af bl.a. økonomi- og inden-
rigsministeren.
Jeg forventer, at vi på rådsmødet skal have en drøftelse af
strategien. Vi skal drøfte hvordan strategien mere effektivt
kan medvirke til at fremme vækst, beskæftigelse og inklusi-
on
Det er regeringens holdning, at Europa 2020 har det rigtige
fokus på vækst og beskæftigelse, og at strategiens prioriteter
og mål fortsat er relevante. Vi skal fastholde et ambitiøst
EU-mål for beskæftigelse – også selvom vi samlet set i EU
fortsat er et stykke fra at have nået beskæftigelsesmålet (på
75% for EU under ét).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derudover er det vores opfattelse, at der i den kommende pe-
riode ikke blot – fortsat - skal være fokus på at vedtage de
nødvendige reformer, men også på, at disse implementeres
og omsættes i praksis. Det ligger på linje med tilgangen her-
hjemme.
[Siden sidst: Orientering om sag ved EU-Domstolen]
Under punktet ”siden sidst” vil jeg gerne orientere om en
verserende sag ved EU-Domstolen.
Der forventes en snarlig afgørelse i den danske sag, ”Kal-
toft” fra EU-Domstolen. Udvalget er tidligere blevet oriente-
ret, da regeringen afgav skriftligt indlæg i sagen.
Vi har endnu ikke en dato for domsafsigelsen, men forventer
en afgørelse i oktober-november. Generaladvokaten har den
17. juli 2014 afgivet udkast til afgørelse.
Sagsøger er en dagplejer, som mener, at hans kommunale
arbejdsgiver har lagt vægt på hans fedme ved hans afskedi-
gelse. Det, mener han, er i strid med forbuddet mod afskedi-
gelse på grund af handicap.
Kolding byret har forelagt EU-Domstolen 4 præjudicielle
spørgsmål om fortolkningen og rækkevidden af handicapbe-
grebet i EU-retten. Beskyttelsen på arbejdsmarkedet mod an-
sættelsesretlige konsekvenser på grund af blandt andet han-
dicap er implementeret i den danske forskelsbehandlingslov.
Der er ikke nogen klar definition af, hvad der ligger i handi-
capbegrebet i lovgivningen. Men EU-Domstolen har ved tid-
ligere lejligheder fremhævet en række elementer, som kan
indgå i vurderingen af, om der i en situation er tale om han-
dicap.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark har i sine indlæg blandt andet anført, at fedme ikke
i sig selv er et handicap. Men at det ikke kan udelukkes, at
fedme i en konkret situation
kan
betragtes som et handicap,
der vil være beskyttet af forbuddet mod forskelsbehandling
på grund af handicap. I så fald skal situationen leve op til de
kriterier, som EU-Domstolen i sin tidligere praksis har lagt
vægt på. Danmark har derfor ikke lagt op til en udvidet for-
tolkning af handicap-begrebet.
Generaladvokatens udtalelse og forslag til afgørelse er gene-
relt og overordnet på linje med det danske indlæg. Nu afven-
ter vi den endelige afgørelse.
4