Europaudvalget 2013-14
Rådsmøde 3341 - alm. anl. Bilag 1
Offentligt
1404481_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 2. oktober 2014
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23. – 24. oktober 2014 ................................................2
2. Opfølgning til Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014: Den strategiske dagsorden - retlige
og indre anliggender.........................................................................................................................4
3. Evalueringen af EU’s makroregionale strategier .........................................................................6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404481_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 23. – 24. oktober 2014
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
Revideret udgave af
samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender) den 29. september 2014.
Nye afsnit er
markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Konklusionsudkastet forud for mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24.oktober 2014 foreligger endnu ikke.
Mødet forventes at blive domineret af forhandlingerne om 2030-pakken om klima og energi. Herudover forventes
der en drøftelse af den økonomiske situation i EU.
A
fhængigt af udviklingen vil der kunne komme yderligere
emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 23.-24.oktober 2014. I henhold forretningsordenen for Det Eu-
ropæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske
Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014 vil udkast til konklusioner for mø-
det i Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2014 blive præsenteret.
Klima og energi
EU’s stats- og regeringschefer har på mødet i Det Europæiske Råd den 20.-21. marts besluttet, at
der senest i oktober 2014 skal opnås enighed om en ny klima- og energipolitik for 2030, og 2030-
pakken forventes således at blive mødets vigtigste emne. Kommissionens forslag indeholder et
bindende, byrdefordelt mål på 40 pct. drivhusgasreduktion, et bindende EU-mål for vedvarende
energi på 27 pct. og et vejledende EU-mål for energieffektivisering på 30 pct. ift. et beregnet
energiforbrug i 2030. Endvidere ventes Kommissionens meddelelse om energisikkerhed, herun-
der forslaget om et vejledende mål for interkonnektorer på 15 pct., at indgå i drøftelserne på
mødet.
Økonomiske emner
Det Europæiske Råd forventes at drøfte den økonomiske situation i EU som helhed på bag-
grund af en præsentation af Kommissionen og arbejde udført af Rådet. Drøftelserne forventes at
tage udgangspunkt i Det Europæiske Råds konklusioner om en strategisk dagsorden fra juni
2014 med fokus på området ”Beskæftigelse, vækst og konkurrenceevne” samt en note fra Kom-
missionen og EIB om fremme af investeringer.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404481_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober ventes ikke i sig selv at
indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
fulgt op af forslag til konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få
sådanne konsekvenser. Disse kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hvad angår EU’s klima- og energipolitik for 2030, er der forsat mange udeståender. En gruppe
lande ønsker at fokusere på EU’s energisikkerhed og ser ikke umiddelbart behov for at få fastsat
mål for EU’s langsigtede klima- og energipolitik. En anden gruppe lande, herunder Danmark, ser
en tæt sammenhæng mellem øget energisikkerhed og fastsættelse af ambitiøse 2030-
målsætninger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at hilse udkastet til konklusioner for mødet i Det Europæiske Råd den 23.-24.
oktober velkommen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 26. september
2014.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404481_0004.png
2. Opfølgning til Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014: Den strategiske dagsorden -
retlige og indre anliggender
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Som opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd den 26.-27. juni 2014 blev det besluttet, at GAC på dets mø-
der i efteråret vil have en drøftelse af de fem strategiske prioriteter for de kommende fem år. Den første drøftelse
fandt sted den 29. september og omhandlede vækstkapitlet. Den anden GAC-drøftelse finder sted den 21. oktober
og vil omhandle kapitlet om retlige og indre anliggender. Drøftelserne hen over efteråret vil munde ud i en rapport
fra GAC til Det Europæiske Råd i december.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog på sit møde den 26.-27. juni en strategisk dagsorden for EU’s arbej-
de over de kommende fem år og opfordrede i den forbindelse EU’s institutioner og medlemssta-
ter til at implementere de fastsatte prioriteter i deres arbejde. Som opfølgning herpå vil rådsmø-
det (almindelige anliggender) på sine møder i efteråret drøfte hvert af de 5 kapitler i den strategi-
ske dagsorden. Vækstkapitlet blev drøftet på rådsmødet den 29. september og var den første
drøftelse i denne række.
De fem overordnede prioriteter i den strategiske dagsorden er som følger: 1) vækst, beskæftigelse
og konkurrenceevne; 2) beskyttelse og ”bemyndigelse” af borgerne; 3) sikring af grøn, sikker og
billig energi; 4) styrkelse af området for retlige og indre anliggender og 5) styrkelse af EU’s globa-
le rolle. Generelt fastslås det i den strategiske dagsorden, at EU i højere grad skal respektere nær-
heds- og proportionalitetsprincippet og fokusere sin indsats på de områder, hvor der er en reel
merværdi ved europæisk samarbejde. Herudover lægges der vægt på behovet for at øge den de-
mokratiske legitimitet, herunder gennem øget inddragelse af de nationale parlamenter.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. oktober 2014 vil ministrene have en drøftelse af
kapitlet om retlige og indre anliggender i DER’s strategiske dagsorden. Stats- og regeringschefer-
ne har med kapitlet om retlige og indre anliggender lagt vægt på, at bl.a. håndteringen af migrati-
on forbedres, at forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet og terrorisme styrkes, og at det juri-
diske samarbejde mellem medlemsstaterne øges.
Det forventes, at det italienske formandskab vil fordele et eller flere papirer forud for mødet
mhp. at strukturere drøftelsen. Disse er endnu ikke modtaget. Det er hensigten, at drøftelserne af
alle kapitlerne skal munde ud i en rapport fra GAC til DER i december.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Der foreligger ikke endnu ikke dokumenter til drøftelsen på rådsmødet den 21. oktober. Drøftel-
sen i sig selv ventes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s
budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger dokumenter til drøftelsen om kapitlet om retlige og indre anlig-
gender i Det Europæiske Råds strategiske dagsorden, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage punktet til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Drøftelsen om vækstkapitlet
blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 26. september 2014.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1404481_0006.png
3. Evalueringen af EU’s makroregionale strategier
KOM (2014) 0284
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage Rådskonklusioner om styring af EU’s makroregionale strategier. Der forventes ingen
substantiel rådsdrøftelse.
2. Baggrund
I rådkonklusioner af 22. oktober 2013 blev det bl.a. konstateret, at de makroregionale strategier
har bevist deres merværdi både politisk og strategisk som ramme for styrket integrering af de
berørte medlemsstater, mobilisering af eksisterende finansielle ressourcer og forbedring af eksi-
sterende samarbejdsmekanismer. Samtidig blev Kommissionen opfordret til inden udgangen af
2014 at rapportere til Rådet vedrørende spørgsmålet om forbedret styring af de makroregionale
strategier.
Det har Kommissionen fulgt op på med en rapport om styring af makroregionale strategier af
20. maj 2014. Med afsæt i rapporten er der udarbejdet udkast til Rådskonklusioner, som ventes
vedtaget af Rådet.
3. Formål og indhold
I EU-sammenhæng er der ved flere lejligheder blevet vedtaget makroregionale strategier. Den
første var Østersøstrategien, som blev vedtaget af Det Europæiske Råd i oktober 2009. Donau-
strategien er et andet eksempel på en makroregional strategi. Og på Rådsmøde (almindelige an-
liggender) den 29. september 2014 ventes vedtaget Rådkonklusioner om etablering af en makro-
regional strategi for Adriaterhavet og det Ioniske hav.
Udkastet til Rådskonklusioner tager udgangspunkt i Kommissionens rapport. I udkastet slås det
fast, at de makroregionale strategiers mulighed for at levere resultater afhænger af effektiv styring
og effektive procedurer for deres gennemførelse. Det slås endvidere fast, at de makroregionale
strategier er baseret på principperne om ingen nye EU-midler, ingen nye EU-institutioner og
ingen ny EU-lovgivning, og at strategierne derfor opfordrer til optimal udnyttelse af eksisterende
finansielle EU-ressourcer, bedre brug af eksisterende formelle EU-strukturer og bedre gennem-
førelse af eksisterende EU-lovgivning.
Det anføres videre, at der findes tre forskellige aspekter af styringen af de makroregionale strate-
gier, nemlig politisk lederskab og ejerskab, koordination samt implementering. Der opstilles an-
befalinger inden for hver af de tre.
Det understreges, at Kommissionen fortsat bør spille en ledende rolle i den strategiske koordine-
ring af de makroregionale strategier. Samtidig opfordres medlemslandene til at styrke deres poli-
tiske lederskab og ejerskab af strategierne og sikre, at der opstilles politiske retningslinjer og prio-
riteter for gennemførelse og koordinering af strategierne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen og medlemslandene opfordres endvidere til sammen at sørge for involvering af
EU-parlamentet og nationale parlamenter. Udkastet til Rådskonklusioner opfordrer desuden
Kommissionen og medlemslandene til at sikre tæt og effektiv koordination af trufne beslutnin-
ger. Det gælder også på tværs af eksisterende makroregionale strategier samt i forhold til nye stra-
tegier.
Endvidere tilskyndes Kommissionen til at bistå med teknisk ekspertise til og aktivt fremme gen-
nemførelsen af aftalte tiltag samt koordination med hensyn til anvendelsen af eksisterende EU-
midler. Der lægges herudover op til, at Kommissionen og medlemslandene forbedrer offentlig-
hed og kommunikation omkring de makroregionale strategier.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til udkastet til Rådskonklusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan tilslutte sig udkastet til Rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8