Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3341 - alm. anl. Bilag 4
Offentligt
1407422_0001.png
5. Ændret sammensætning af EU’s Regionsudvalg
KOM (2014) 0226
Revideret notat. Nye afsnit er markeret med en streg i margin.
1. Resumé:
Formandskabet har med kort varsel sat sammensætningen af Regionsudvalget (dvs. alene KOM
(2014) 0226) på dagsordenen for Rådsmødet (almindelige anliggender) den 21. oktober d.å. Danmarks
repræsentation i Regionsudvalget berøres ikke af denne tilpasning af udvalgets sammensætning. Forslaget er
nødvendigt som følge af traktatgrundlaget samt for at vedtage love efter 25. januar 2015, som kræver høring af
Regionsudvalget. Regeringen støtter forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2014) 0226 og KOM (2014) 0227 af den 13. juni fremsendt
forslag til Rådets afgørelse om Regionsudvalgets sammensætning og forslag til Rådets afgørelse
om Det Økonomiske og Sociale Udvalgs sammensætning. Forslagene er oversendt til Rådet
den 13. juni 2014 i dansk sprogversion. Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 305
og 301 og skal vedtages af Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed. Europa-Parlamentet
skal ikke høres.
3. Formål og indhold
Som følge af Kroatiens optagelse i EU pr. 1. juli 2013 er der behov for at tilpasse antallet af
medlemmer i EU’s Regionsudvalg og Det Økonomiske og Sociale Udvalg, jf. bestemmelserne i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel 305 og 301 om, at
antallet af medlemmer ikke må overstige 350. I henhold til artikel 23, stk. 1 og 24, stk. 2 i akten
om Republikken Kroatiens optagelse i EU, forhøjes antallet af medlemmer midlertidigt til 353
frem til udløbet af den nuværende mandatperiode for nævnte udvalg hhv. den 31. januar 2015
for EU’s Regionsudvalg og den 20. september 2015 for Det Økonomiske og Sociale Udvalg.
Traktaten indeholder ikke bestemmelser om, hvordan Regionsudvalget og Det Økonomiske og
Sociale Udvalg skal sammensættes inden for rammerne af det maksimale antal på 350
medlemmer. Kommissionen har i sit forslag til ændring af udvalgets sammensætning i videst
mulig omfang søgt at bevare den nuværende fordeling af pladserne i udvalget, idet
sammensætningen er resultatet af flere regeringskonferencer og søger at tage hensyn til, at alle
medlemslandes lokale og regionale myndigheder bliver hørt i udvalget.
I det fremlagte forslag vil de nationale delegationer, der repræsenterer de mindst befolkede
lande, blive beskåret med ét medlem under hensyntagen til, at alle medlemslande skal være
repræsenteret ved 5 medlemmer i udvalgene. Danmark bliver ikke berørt i denne tilpasning af
udvalgenes sammensætning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407422_0002.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil ikke indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har været i høring i de danske organisationer, der er medlemmer af de nævnte udvalg
(KL og Danske Regioner). Disse havde ikke indvendinger mod forslagene.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at give anledning til drøftelse, idet landene er delt i holdningen til den
optimale fordeling af de enkelte landes antal medlemmer.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark kan støtte Kommissionens forslag til tilpasning af antallet af medlemmer i EU's
Regionsvalg og Det Økonomiske og Sociale Udvalg. Der lægges vægt på, at den foreslåede
reduktion indebærer, at antallet af nationale medlemmer ikke reduceres til under 5, samt at
fordelingen af pladser i udvalget berøres mindst muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat er tidligere oversendt til Folketingets Europaudvalg den 30. juni 2014.