Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3345 - Økofin Bilag 1
Offentligt
3. november 2014
5. kontor/ ASBRI
Samlenotat vedrørende ECOFIN-Budget den 14. nov. 2014
1. Kommissionens forslag til ændringsbudget 6 til EU’s 2014-
budget
1. Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til ændringsbudget 6 til EU’s 2014-budget. Ændringsforsla-
get vedrører primært en opjustering af skønnet for medlemsstaternes toldbidrag og en bagudrettet
teknisk justering af medlemsstaternes BNI- og momsbidrag. Konsekvensen heraf er – isoleret set
– en reduktion af det danske EU-bidrag på 1.400 mio. kr.
Forslaget til ændringsbudget 6 er ledsaget af en bagudrettet teknisk justering af medlemsstaternes
BNI- og momsbidrag, som skyldes særligt implementeringen af en ny regnskabsstandard. Dette
har betydning for den relative fordeling af BNI- og momsbidraget imellem medlemslandene. Den
bagudrettede justering fører isoleret set til en yderligere reduktion af det danske EU-bidrag i
2014 på 936 mio. kr.
Det bemærkes, at det pga. det sene fremsættelsestidspunkt er usikkert, hvor stor en del af reduk-
tionen i det danske EU-bidrag, der vil falde i 2014 og/eller i 2015.
Det bemærkes endvidere, at Kommissionen tidligere har fremsat en række ændringsbudgetter i
løbet af 2014, som isoleret set øger det danske EU-bidrag. Der forhandles fortsat om ændrings-
forslagene, og der forventes tidligst klarhed om udgiftsniveauet i både 2014 og 2015 i forbindelse
med ECOFIN-Budget d. 14. november.
Regeringen er positiv overfor ændringsforslaget, idet der er tale om en teknisk justering, hvor
skønnet for medlemsstaternes toldbidrag opdateres, og hvor medlemsstaternes BNI- og momsbi-
drag justeres i henhold til den økonomiske udvikling. Det anerkendes dog, at der er tale om en
meget markant – uforudset – omfordeling af EU-bidragene mellem medlemslandene, som stiller
en række medlemslande i en vanskelig situation.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt ændringsforslag 6 til EU’s budget for 2014 (COM
(2014) 649).
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 314 (beslutningsprocedure for budgettet), finansforordningens art.
41 samt artikel 18 stk. 3, MFF-forordningens art. 13 samt gennemførselsforord-
ningens art. 10 og art. 16 (vedr. justering af skønnet for medlemsstaternes EU-
bidrag).
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behand-
les på EU-niveau. Forslaget vurderes derfor at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet.