Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3348 - udenrigsanliggender
Offentligt
1492440_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
15792/14
(OR. en)
PRESSE 598
PR CO 60
DA
RESULTATET AF SAMLINGEN I RÅDET
3348. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
Handel
Bruxelles, den 21. november 2014
Formand
Carlo Calenda
Viceminister for økonomisk udvikling
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 3195 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
15792/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0002.png
21. november 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om gennemgang af prioriteterne for EU's
handelsdagsorden
for de
næste fem år. Det gentog EU's vilje til at fremme fri, fair og åben handel i en ånd af gensidighed og
fælles fordel. Det hilste det velkommen, at der er sket et gennembrud, som skulle føre til fuld
gennemførelse af WTO's Balipakke og bane vejen for at afslutte Dohaudviklingsdagsordenen.
"Det italienske formandskab opfordrede til en debat om den strategiske horisont, som vi vil bruge
som pejlemærke de kommende år",
sagde Carlo Calenda, Italiens viceminister for økonomisk
udvikling med ansvar for handel.
"Alle EU's politikker bør bidrage til at opfylde målene om vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne. Dette gælder ikke mindst for handelspolitikken."
Rådet vedtog også konklusioner om det "transatlantiske handels- og investeringspartnerskab" med
USA,
som fremhæver potentialet for en ambitiøs aftale og de muligheder, det vil give husholdninger
og virksomheder både i EU og USA.
"Vi glæder os over, at Rådet for Udenrigsanliggender godkendte formandskabets forslag om at
udarbejde specifikke konklusioner om TTIP",
sagde Carlo Calenda.
"Dette er et klart politisk
signal til den amerikanske regering efter mødet mellem EU's og USA's ledere på G20-topmødet i
Brisbane om, at vi bekræfter, at vi er fast besluttet på at fortsætte forhandlingerne og opfordrer til
afgørende fremskridt i løbet af det kommende år."
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
15792/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0003.png
21. november 2014
INDHOLD
1
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT ........................................................................................ 4
BESKYTTELSE MOD DUMPINGIMPORT OG SUBSIDIERET INDFØRSEL ............................. 6
OFFENTLIGE UDBUD ...................................................................................................................... 7
DOHAUDVIKLINGSDAGSORDENEN ........................................................................................... 8
HANDELS- OG INVESTERINGSFORHANDLINGER MELLEM EU OG USA ........................... 9
HANDELSPOLITIK ......................................................................................................................... 10
HANDELSFORHANDLINGER MED JAPAN OG VIETNAM ..................................................... 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Revision af eksportkontrolpolitikken .................................................................................................................... 13
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne mellem EU og Fiji ........................................................................................................................ 15
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Operation Atalanta – bekæmpelse af piratvirksomhed ud for Somalias kyst ........................................................ 15
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Migration og udvikling .......................................................................................................................................... 16
15792/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0004.png
21. november 2014
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Vicepremierminister samt minister for
udviklingssamarbejde, digital dagsorden,
telekommunikation og post
Økonomiminister
Industri- og handelsminister
Handels- og udviklingsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Energi
Minister for udenrigshandel og iværksætteri
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Statssekretær for udvikling og konkurrenceevne
Statssekretær for handel
Statssekretær for udenrigshandel, fremme af turisme og
for franske statsborgere i udlandet
Viceudenrigs- og viceeuropaminister
Viceminister for økonomisk udvikling
Fast repræsentant
Statssekretær, Udenrigsministeriet, medlem af parlamentet
Viceudenrigsminister
Fast repræsentant
Statssekretær for sikkerhedspolitisk og internationalt
samarbejde, Udenrigs- og Udenrigshandelsministeriet
Økonomiminister og minister for investeringer og små
virksomheder
Minister for udenrigshandel og udviklingssamarbejde
Vicekansler og forbundsminister for videnskab, forskning
og økonomi
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Bulgarien:
Bojidar LOUKARSKY
Den Tjekkiske Republik:
Jan MLÁDEK
Danmark:
Mogens JENSEN
Tyskland:
Matthias MACHNIG
Estland:
Anne SULLING
Irland:
Richard BRUTON
Grækenland:
Notis MITARACHI
Spanien:
Jaime GARCÍA-LEGAZ PONCE
Frankrig:
Matthias FEKL
Kroatien:
Joško KLISOVIĆ
Italien:
Carlo CALENDA
Cypern:
Kornelios KORNELIOU
Letland:
Zanda KALNIŅA-LUKAŠEVICA
Litauen:
Rolandas KRIŠČIŪNAS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
István MIKOLA
Malta:
Christian CARDONA
Nederlandene:
Lilianne PLOUMEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Andrzej DYCHA
15792/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0005.png
21. november 2014
Portugal:
Bruno MAÇÃES
Rumænien:
Marcel Bogdan PANDELICA
Slovenien:
Rado GENORIO
Slovakiet:
Rastislav CHOVANEC
Finland:
Lenita TOIVAKKA
Sverige:
Mikael DAMBERG
Det Forenede Kongerige:
Lucy NEVILLE-ROLFE
Statssekretær for Europaspørgsmål
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Fast repræsentant
Statssekretær, Økonomiministeriet
Europaminister og minister for udenrigshandel
Erhvervs- og innovationsminister
Statssekretær for intellektuel ejendom, Ministeriet for
Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer
Kommissionen:
Cecilia MALMSTRÖM
Medlem
15792/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0006.png
21. november 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKYTTELSE MOD DUMPINGIMPORT OG SUBSIDIERET INDFØRSEL
Rådet drøftede på baggrund af et kompromis, der blev foreslået af formandskabet (15872/14), et
udkast til forordning, som har til formål at ajourføre EU's instrumenter med henblik på at håndtere
illoyal konkurrence fra dumpingimport og subsidieret indførsel.
Drøftelsen bekræftede, at det er vanskeligt for Rådet at nå til enighed om forslaget. Formandskabet
opfordrede derfor Kommissionen til at overveje vejen frem.
EU's handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter har stort set været uændrede siden 1995.
Antidumping- og antisubsidietold bruges til at beskytte EU's producenter mod skade fra
udenlandske virksomheders illoyale handelspraksis.
Formålet med forslaget er at få EU's handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter til at fungere bedre
for alle EU's interessenter - producenter, importører og brugere (8495/13).
Specifikt sigter den mod:
at forbedre gennemsigtigheden og forudsigeligheden med hensyn til indførelsen af
midlertidige antidumping- og udligningsforanstaltninger
at give importørerne mulighed for at få tilbagebetalt told, der er opkrævet i forbindelse
med en udløbsundersøgelse, hvis de handelspolitiske beskyttelsesinstrumenter ikke
fastholdes efter fem år
hvis der foreligger en trussel om retaliering, at muliggøre iværksættelsen af efterforskning
ex officio, dvs. uden en officiel anmodning fra industrien
med hensyn til råvaremarkedet at gøre det muligt at opkræve større told på indførsler fra
lande, der benytter urimelige subsidier og skaber strukturelle fordrejninger. I sådanne
tilfælde vil EU afvige fra sin regel om lavere told, ifølge hvilken tolden ikke må være
højere end, hvad der er nødvendigt for at forhindre skader for EU's industri.
15792/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0007.png
21. november 2014
OFFENTLIGE UDBUD
Rådet drøftede på baggrund af et kompromis, der blev foreslået af formandskabet (15874/14), et
forslag til forordning med henblik på at forbedre de betingelser, hvorunder virksomheder i EU kan
konkurrere om offentlige kontrakter i tredjelande.
Forslaget sigter mod at styrke EU's position, når det forhandler om betingelserne for adgang til
markederne for offentlige indkøb i tredjelande, samtidig med at den retlige situation for
udenlandske tilbudsgivere i EU præciseres (8257/12).
Drøftelsen bekræftede, at det er vanskeligt for Rådet at nå til enighed om forslaget. Formandskabet
anmodede derfor Kommissionen om at overveje alternative midler til at nå de mål, som tilstræbes
med forslaget.
15792/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0008.png
21. november 2014
DOHAUDVIKLINGSDAGSORDENEN
Rådet drøftede handelsforhandlingerne under WTO's Dohaudviklingsdagsorden (DDA) i
forlængelse af WTO's 9. ministerkonference i Bali i december 2013.
Det så med tilfredshed på et gennembrud, der er indgået om gennemførelse af en aftale om
handelslettelser og om fødevaresikkerhedsspørgsmål, og som kunne føre til fuld gennemførelse af
"Balipakken" og bane vejen for at afslutte DDA. Det så med tilfredshed på udsigten til, at arbejdet
med andre aspekter af pakken kan genoptages.
Der blev på Bali opnået enighed om en aftale om en pakke af foranstaltninger, der omfatter:
handelslettelser
udviklingslande/mindst udviklede lande (præferenceoprindelsesregler for de mindst
udviklede lande, LDC-lande, operationalisering af tjenesteydelser fra LDC-lande, told- og
kvotefri markedsadgang for LDC-lande, overvågningsmekanisme for særlig og
differentieret behandling)
landbrugsspørgsmål (generelle tjenesteydelser, fødevaresikkerhed, administration af
toldkontingenter, eksportkonkurrence, bomuld).
Aftalen om handelslettelser vil være
en juridisk bindende multilateral aftale og er en af de største reformer af WTO siden dets oprettelse.
Dens mål er at fremskynde toldprocedurer, gøre handel lettere, hurtigere og billigere, skabe klarhed,
effektivitet og gennemsigtighed, mindske bureaukrati og korruption og gøre brug af teknologiske
fremskridt. Den har bestemmelser om varer i transit, der har betydning for indlandsstater, der søger
at handle via havne i nabolande. Den omfatter også bistand til udviklingslande og LDC-lande til en
ajourføring af deres infrastruktur, uddannelse af toldembedsmænd eller til andre omkostninger i
forbindelse med gennemførelsen af aftalen.
15792/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0009.png
21. november 2014
HANDELS- OG INVESTERINGSFORHANDLINGER MELLEM EU OG USA
Rådet gjorde status over de igangværende forhandlinger om en omfattende handels- og
investeringsaftale med USA, det "transatlantiske handels- og investeringspartnerskab".
Rådet drøftede endvidere de næste skridt i forhandlingerne og fremhævede potentialet for en
ambitiøs aftale og de muligheder, den vil give husholdninger og virksomheder både i EU og USA.
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Styrkelse af bæredygtig vækst og beskæftigelse er en hovedprioritet for EU. Handel med
varer og tjenesteydelser og investeringer kan yde et væsentligt bidrag i denne henseende. I
den forbindelse gentager Rådet, at en vidtgående, ambitiøs og afbalanceret aftale med
USA, der er til gensidig fordel, kan spille en grundlæggende rolle og vil give betydelige
nye muligheder for borgerne og virksomhederne i EU og i USA. Dette vil hjælpe til at
sætte gang i jobskabelsen og den økonomiske vækst ved at øge handel og investeringer
mellem de to sider af Atlanten, samtidig med at vi bevarer retten til at regulere og
opretholde høje standarder i overensstemmelse med gældende EU-ret og medlemsstaternes
lovgivning. Rådet anerkender også TTIP's betydning som en strategisk hjørnesten i vores
transatlantiske partnerskab, der vil yde et værdifuldt bidrag til at forme globaliseringen og
det internationale handelssystem og støtte en bæredygtig udvikling.
Rådet understreger betydningen af bedre at formidle aftalens anvendelsesområde og
fordele og øge gennemsigtigheden og dialogen med civilsamfundet for at fremhæve
fordelene for de europæiske borgere og de muligheder, den vil skabe for EU-
virksomhederne, navnlig de små og mellemstore virksomheder. Rådet understreger
betydningen af at opretholde de positive bestræbelser, der er gjort hidtil, og behovet for at
kontakte den amerikanske side for at drøfte meningsfyldte muligheder for at forbedre
gennemsigtigheden, herunder adgang til alle forhandlingsdokumenter for at lade
medlemsstaterne føre konstruktive drøftelser med civilsamfundet.
Rådet bekræfter sine stærke forventninger om at indgå en vidtgående, ambitiøs og
afbalanceret aftale til gensidig fordel om alle tre forhandlingssøjler, så snart det kan lade
sig gøre, i overensstemmelse med Rådets mandat. For at nå dette mål er det meget vigtigt
at have klar og stærk politisk støtte til forhandlingerne fra begge parter, hvilket vil sætte
gang i TTIP-forhandlingerne og lette indgåelsen af aftalen efter en positiv tidslinje."
2.
3.
15792/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0010.png
21. november 2014
HANDELSPOLITIK
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet har i dag for første gang mødtes med den nye kommissær for handel Cecilia
Malmström og har i den forbindelse
mindet om konklusionerne fra Det Europæiske Råd i februar 2013
mindet om konklusionerne fra Det Europæiske Råd i juni 2014
mindet om strategien i "Det globale Europa - i konkurrencen på verdensmarkedet" og
Europa 2020-strategien "handel, vækst og verdensanliggender"
udtrykt stor tilfredshed med de fremskridt, der er gjort, siden det sidst mødtes, med
en række vigtige bilaterale, plurilaterale og lovgivningsmæssige spørgsmål.
2.
Rådet gentager EU's vilje til at fremme fri, fair og åben handel i en ånd af gensidighed og
fælles fordel. WTO vil fortsat være den naturlige ramme, hvor vi vil bekræfte disse
principper. Rådet hilser det velkommen, at der er sket et gennembrud, som skulle føre til
fuld gennemførelse af Balipakken, inklusive aftalen om handelslettelse, og bane vejen for
indgåelse af DDA. Plurilaterale aftaler og sektoraftaler kan også bidrage til EU's
vækstdagsorden. EU er fortsat engageret i at styrke det multilaterale handelssystem
yderligere og vil også fremover fokusere på udviklingen af sine bilaterale
handelsforbindelser. Disse kan og bør yde et positivt bidrag til det multilaterale system.
Idet der bygges videre på de konkrete fremskridt, der er gjort med EU's bilaterale
handelsdagsorden, bør bestræbelserne koncentreres om at arbejde for aftaler med vigtige
partnere, således at der først og fremmest satses på de forhandlinger, der vil give flest
fordele i form af vækst og beskæftigelse. En effektiv gennemførelse af gældende aftaler og
håndhævelse af reglerne er også afgørende for fremme af vækst og beskæftigelse.
Selv om der er tegn på økonomisk genopretning i Europa, er arbejdsløsheden fortsat en
stor bekymring, navnlig blandt unge. Det er derfor nødvendigt, at EU tager yderligere
skridt til at fremme en bæredygtig vækst, øge investeringerne, skabe flere og bedre job, og
handel med varer og tjenesteydelser og investeringer kan yde et væsentligt bidrag til de
centrale mål i "den strategiske dagsorden for Unionen i en tid med forandringer".
3.
15792/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21. november 2014
4.
Handelsdagsordenen, der også er et redskab i udenrigsforbindelserne, bør derfor være helt i
overensstemmelse med andre relevante EU-politikker, og det kan bl.a. sikres ved hjælp af
et korrekt samarbejde mellem Kommissionens tjenestegrene. Vi opfordrer Kommissionen
til fortsat at forbedre alle de forudgående konsekvensanalyser, der udarbejdes til
frihandelsforhandlinger, og udarbejde efterfølgende evalueringer af virkningerne af
gennemførte aftaler.
For at handelen kan udvikle sit uudnyttede potentiale i landbrugs-, industri- og
servicesektoren, skal der tages fat på nogle strukturelle problemer, nemlig
energiomkostninger, adgang il råmaterialer (primært gennem fjernelse af eksportafgifter og
restriktioner), internationalisering af SMV'er, tekniske hindringer og andre
ikketoldmæssige hindringer. Dette er afgørende for at kunne fremme gunstige
investeringsbetingelser og bedre markedsadgang. Respekt for intellektuelle
ejendomsrettigheder (herunder geografiske betegnelser, patenter, varemærker og
ophavsret) og åbne markeder for offentlige udbud samt støtte til bæredygtig udvikling
(herunder behovet for at tackle udfordringer såsom klimaforandringer og respekt for
arbejdstagerrettigheder) skal også stå centralt i vores handelsforhandlinger. Endelig bør
handelsforhandlingerne også tage hensyn til de globale værdikæder i lyset af deres evne til
at bidrage til at fremme vækst, internationalisere SMV'er, øge investeringerne og skabe
flere og bedre job i Europa.
Rådet understreger behovet for bedre at formidle fordelene ved handel.
Gennemsigtigheden i handelsforhandlingerne bør fortsat forbedres for at styrke dialogen
med de europæiske borgere i en ånd af demokratisk ansvarlighed.
Under hensyntagen til de synspunkter, der er kommet til udtryk på dagens samling, og til
ovennævnte konklusioner fra Det Europæiske Råd opfordrer Rådet derfor Kommissionen
til at overveje at ajourføre sit strategidokument "Handel, vækst og verdensanliggender" fra
2010 og melde tilbage til Rådet inden for en passende tidsramme."
5.
6.
7.
15792/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0012.png
21. november 2014
HANDELSFORHANDLINGER MED JAPAN OG VIETNAM
Rådet gjorde status over de fremskridt, der er gjort i frihandelsforhandlingerne med Japan og
Vietnam, og mulighederne for at afslutte dem i 2015.
15792/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0013.png
21. november 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Revision af eksportkontrolpolitikken
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
EU er en af de største eksportører af produkter med dobbelt anvendelse og spiller en
afgørende rolle i forbindelse med eksportkontrol med henblik på ikkespredning. I det
seneste tiår har medlemsstaterne og EU udfoldet store bestræbelser for at styrke ordningen
for kontrol med udførsel af produkter med dobbelt anvendelse, navnlig som reaktion på
EU-strategien mod spredning af masseødelæggelsesvåben (WMD) fra december 2003 og
FN's Sikkerhedsråds resolution 1540 (2004). Forordning (EF) nr. 428/2009
1
udgør et solidt
juridisk og institutionelt grundlag for en effektiv kontrol og er for nylig blevet ændret med
det formål at give Kommissionen beføjelse til at vedtage delegerede retsakter vedrørende
ajourføring af listen over produkter med dobbelt anvendelse. Rådet anerkender de
fremskridt, som medlemsstaterne og Kommissionen har gjort i revisionsprocessen, og
noterer sig rapporten om den offentlige høring om grønbogen
2
fra januar 2013
3
,
beretningen af 16. oktober 2013 til Europa-Parlamentet og Rådet om gennemførelsen af
forordningen
4
og Kommissionens meddelelse fra april 2014
5
, der foreslår konkrete
politiske løsningsmodeller med henblik på at forbedre EU's eksportkontrol og derved øge
dens effektivitet og sammenhæng. Rådet ser gerne, at EU's eksportkontrol udvikles
yderligere.
Formålet med eksportkontrol og specielt med forordningen om dobbelt anvendelse er at
forebygge spredning af masseødelæggelsesvåben og destabiliserende ophobning af
konventionelle våben. Rådet mener, at medlemsstaterne står over for et væsentligt
spørgsmål, nemlig hvordan kontrolniveauet kan opretholdes eller styrkes, samtidig med at
der opnås den rette balance mellem sikkerhed og lovlig handel. Endvidere er Rådet enigt
om betydningen af lige vilkår på verdensplan for europæisk industri, som er involveret i
eksport af produkter med dobbelt anvendelse. Rådet vil gennemgå Kommissionens initiativ
til at minimere de administrative byrder og konkurrenceforvridningerne, mindske
transaktionsomkostningerne i forbindelse med de forskellige kontroller og lette den lovlige
handel. Rådet opfordrer også medlemsstaterne og Kommissionen til at foretage en fornyet
evaluering af kontrollen i forbindelse med overførsler inden for EU for at reducere de
tilbageværende barrierer på det indre marked mest muligt, samtidig med at der opretholdes
en passende kontrol med og sporbarhed af de mest følsomme produkter med dobbelt
anvendelse.
2.
1
2
3
4
5
EUT L 134 af 29.5.2009, s. 1.
KOM(2011) 393 af 30. juni 2011.
SWD(2013) 7 af 17. januar 2013.
COM(2013) 710 af 16. oktober 2013.
COM(2014) 244 af 24. april 2014.
15792/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0014.png
21. november 2014
3.
Rådet erkender, at EU's eksportkontrolsystem skal være godt rustet til at reagere på
potentielle trusler som følge af spredningsrisiciene. Kontrollen bør baseres på en grundig
risikovurdering og fokuseres på de områder, hvor de forventede risici er størst. Rådet
opfordrer til samarbejde med industrien for at styrke EU og dets medlemsstaters evne til
effektivt at tage de udfordringer op, som opstår som følge af fremspirende teknologier.
Rådet noterer sig EU's og dets medlemsstaters nuværende bidrag til internationale
eksportkontrolordninger og hilser bestræbelserne på yderligere at styrke og forbedre
samordningen af disse bidrag velkommen. Rådet fremhæver betydningen af, at alle
medlemsstater og, hvor det er relevant, EU deltager fuldt ud i disse ordninger.
Rådet minder om den fælles erklæring fra Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af
16. april 2014
1
, der erkender de problemer, som kan være forbundet med udførsel af visse
former for informations- og kommunikationsteknologi (IKT). Sådan teknologi kan
anvendes i forbindelse med krænkelser af menneskerettighederne og til at underminere den
internationale sikkerhed, hvilket navnlig gælder teknologi, der benyttes i forbindelse med
masseovervågning, kontrol, sporing og censurering. Medlemsstaterne vil vurdere, om der
er behov for yderligere eksportkontrol for at forebygge intern repression eller terrorisme.
Rådet hilser derfor yderligere drøftelser og en mere intensiv udveksling af synspunkter
mellem de relevante tekniske eksperter velkommen.
Rådet erkender behovet for at tage den udfordring op, der er forbundet med immateriel
teknologioverførsel.
Rådet er enigt om, at et tættere samarbejde med den akademiske verden og
forskningscentre vil forbedre kontrollen med "forskning med dobbelt anvendelse", idet
man bør undgå unødige hindringer for den frie overførsel af viden og for EU's videnskabs
og teknologis globale konkurrenceevne. Rådet tilskynder medlemsstaterne til at fortsætte
deres bestræbelser på at minimere risikoen for uforsigtig omgang med forskning med
dobbelt anvendelse og risikoen ved eventuelt misbrug af videnskabelig forskning, der kan
gribe ind i den internationale sikkerhed.
Rådet understreger, at en moderne tilpasningsdygtig eksportkontrolordning kræver
passende gennemsigtighed og et substantielt partnerskab med den private sektor.
Eksempelvis kan oprettelse af elektroniske licensudstedelsessystemer i medlemsstaterne
lette de administrative procedurer i forbindelse med eksportkontrol. Rådet støtter
Kommissionens og medlemsstaternes bestræbelser på at styrke oplysningsindsatsen og
kapacitetsopbygningsaktiviteterne i de nationale forvaltninger og industrier, uddannelsen
af toldere i EU og samarbejdet med tredjelande. Disse aktiviteter er afgørende med henblik
på at styrke kontrolniveauet på verdensplan og bør fremmes og støttes i passende omfang
på EU-plan. Rådet erkender betydningen af at lette lovlig eksport.
4.
5.
6.
7.
1
EUT L 173 af 12.6.2014, s. 73.
15792/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0015.png
21. november 2014
8.
Rådet ser positivt på en revision af de eksisterende generelle udførselstilladelser og en
eventuel indførelse af nye europæiske generelle udførselstilladelser, der kan lette handel
med lav risiko til gavn for alle europæiske virksomheder, samtidig med at det eksisterende
høje kontrolniveau opretholdes. Samtidig anerkender Rådet, at medlemsstaterne bør
vurdere, hvorvidt der er opnået det rette harmoniseringsniveau med hensyn til
licensudstedelse (ansøgningskrav og licensvilkår) og udstedelse af afslag
(udstedelseskriterier).
Rådet bemærker, at kontrollen med ikkeopførte produkter med dobbelt anvendelse udgør
en væsentlig del af kontrollen. Medlemsstaterne bør overveje, om anvendelsen af "catch
all"-kontroller kan udvikles yderligere, idet det samtidig erkendes, at instrumentet er rettet
mod specifikke tilfælde. Rådet opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at
undersøge mulighederne for bedre informationsdeling."
9.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Forbindelserne mellem EU og Fiji
Rådet godkendte en skrivelse til præsidenten for Republikken Fiji, hvori han underrettes om, at
foranstaltningerne i medfør af artikel 96 i AVS-EU-partnerskabsaftalen vil blive ophævet, og
udviklingssamarbejdet vil blive genoptaget efter afslutningen af programmet for 11. Europæiske
Udviklingsfond.
DEN FÆLLES SIKKERHEDS- OG FORSVARSPOLITIK
Operation Atalanta – bekæmpelse af piratvirksomhed ud for Somalias kyst
Rådet forlængede mandatet for EU's operation med henblik på at bekæmpe piratvirksomhed ud for
Somalias kyst (EU NAVFOR Atalanta) indtil den 12. december 2016.
Operationens opgaver vil blive udvidet til at omfatte logistisk støtte, ekspertise eller uddannelse til
søs og gennemførelsen af EU's programmer i tæt samordning med tiltag i regionen under EU's
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik.
Yderligere oplysninger findes i
pressemeddelelsen.
15792/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492440_0016.png
21. november 2014
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Migration og udvikling
Rådet vedtog holdninger med henblik på den fjerde ministerkonference mellem EU og Afrika om
migration og udvikling og på en ministerkonference om Khartoumprocessen, der finder sted i Rom
hhv. den 27. og 28. november 2014.
15792/14
DA
16