Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3349 - uddannelse m.v.
Offentligt
1454135_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16040/14
(OR. en)
PRESSE 608
PR CO 61
DA
PRESSEMEDDELELSE
3349. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom, kultur og sport
Bruxelles, den 25. november 2014
Formænd
Dario Franceschini
Minister for kulturgoder, kulturelle aktiviteter og turisme
Graziano Delrio
Statssekretær, premierministerens kontor
(ministerrådets sekretær)
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16040/14
DA
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0002.png
25. november 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Audiovisuel politik
Rådet vedtog konklusioner om
europæisk audiovisuel politik i den digitale tidsalder
med henblik
på den kommende evaluering af direktivet om audiovisuelle medietjenester og modernisering af
EU's rammer for ophavsret. Konklusionerne omhandler navnlig det nye erhvervsmiljø, adgang til
finansiering, offentlig finansiering, mediekendskab, filmkundskab og filmkulturarven. Den
fremtidige tilgang til den europæiske audiovisuelle politik bør sikre kulturel og sproglig
mangfoldighed i de konvergerede medier og øge konkurrenceevnen i den europæiske audiovisuelle
sektor.
Arbejdsplan på kulturområdet
Rådet vedtog også konklusioner om en
arbejdsplan på kulturområdet
(2015-2018). Dette er et
strategisk dokument, der opstiller prioriteterne for det europæiske samarbejde inden for
politikudformning på kulturområdet i de kommende fire år og fokuserer på emner, der udgør en klar
merværdi for EU og fremmer tværsektorielt samarbejde.
Kulturelle og kreative sektorer
Ministrene havde desuden en offentlig debat om bidraget fra de
kulturelle og kreative sektorer,
herunder kulturarven, til
målene i Europa 2020-strategien
i forbindelse med midtvejsrevisionen af
Europa 2020-strategien.
Formanden for Rådet
Minister Dario Franceschini erklærede, at "kultur og turisme bør udgøre prioriteter for Europa, og
investeringer i disse sektorer er af strategisk betydning for vækst og udvikling. Formandskabets
synspunkt blev delt af alle ministrene på vores uformelle ministermøde i Torino, og Rådet har i dag
banet vejen for at give kultur og turisme en central rolle i EU's politik."
Sport som drivkraft for innovation og vækst
Rådet vedtog konklusioner om
sport som drivkraft for innovation og økonomisk vækst,
som
fremhæver de positive virkninger på andre sektorer i økonomien, som forskning og innovation
inden for sport har, samt potentialet til at skabe arbejdspladser.
Statssekretær Graziano Delrio deltog sammen med sportsministrene fra formandskabstrioen i en
arbejdsfrokost med repræsentanter fra sportsorganisationer og sportsudstyrsindustrien.
16040/14
DA
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0003.png
25. november 2014
Sport og fysisk aktivitet i skolealderen
Ministrene drøftede endvidere specifikke foranstaltninger til fremme af
sport og fysisk aktivitet i
skolealderen.
De erkendte, at der generelt sker en nedgang eller marginalisering af sport og fysisk
aktivitet hos børn i skolealderen, navnlig teenagere, hvilket giver anledning til bekymring. Mange
medlemsstater er dog allerede i gang med at udvikle programmer og specifikke tiltag til at vende
denne udvikling.
Graziano Delrio udtalte: "Vi har i dag har gjort fremskridt med to emner, der er knyttet til Europa
2020. Det er klart, at sport har stor økonomisk værdi i Europa, og den er næsten ikke blevet berørt
af den økonomiske krise. Vi må skabe betingelser for yderligere at fremme udvikling af sport, især
gennem innovation."
16040/14
DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0004.png
25. november 2014
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR OG AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL............................................................................. 8
Europæisk audiovisuel politik.............................................................................................................. 8
Arbejdsplan på kulturområdet.............................................................................................................. 9
Kulturarv ............................................................................................................................................ 10
Bidraget fra de kulturelle og kreative sektorer til Europa 2020......................................................... 10
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
Den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale ............................................................................ 11
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 12
SPORT ............................................................................................................................................... 13
Sport og innovation ............................................................................................................................ 13
Sport og fysisk aktivitet i skolealderen .............................................................................................. 14
Eventuelt ............................................................................................................................................ 15
Møder i Det Internationale Antidopingagentur (WADA) ..................................................................................... 15
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer ....................................................................... 15
Det kommende formandskabs arbejdsprogram ..................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
1
Støtte til Finland og Frankrig fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen ................................ 17
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16040/14
DA
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
BESKIKKELSER
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 17
16040/14
DA
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0006.png
25. november 2014
DELTAGERE
Belgien:
Sven GATZ
Isabelle WEYKMANS
Bulgarien:
Vezhdi RASHIDOV
Krasen KRALEV
Den Tjekkiske Republik:
Petr HULINSKÝ
Kateřina KALISTOVÁ
Danmark:
Ole TOFT
Tyskland:
Monika GRÜTTERS
Ole SCHRÖDER
Estland:
Urve TIIDUS
Irland:
Tom HANNEY
Grækenland:
Konstantinos TASSOULAS
Stefanos ANAGNOSTOU
Spanien:
José Maria LASALLE RUIZ
José Pascual MARCO MARTINEZ
Frankrig:
Fleur PELLERIN
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Andrea ZLATAR VIOLIĆ
Roko ANDRIČEVIĆ
Italien:
Dario FRANCESCHINI
Graziano DELRIO
Cypern:
Costas KADIS
Letland:
Dace MELBĀRDE
Mārīte SEILE
Litauen:
Šarūnas BIRUTIS
Luxembourg:
Maggy NAGEL
Romain SCHNEIDER
Ungarn:
Péter HOPPÁL
Olivér VÁRHELYI
Flamsk minister for kultur, medier, ungdom og Bruxelles
Viceministerpræsident, kultur-, beskæftigelses- og
turismeminister
Kulturminister
Ungdoms- og sportsminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Første vicekulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister under forbundskansleren og
forbundsregeringens ansvarlige for kultur og medier
Statssekretær under forbundsindenrigsministeren, medlem
af Forbundsdagen
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for kultur og sport
Generalsekretær for medier
Statssekretær i Kulturministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Kultur- og kommunikationsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
Minister for kulturgoder, kulturelle aktiviteter og turisme
Statssekretær, premierministerens kontor (ministerrådets
sekretær)
Uddannelses- og kulturminister
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Kultur- og boligminister
Socialminister, minister for udviklingssamarbejde og
humanitær bistand, sportsminister
Vicekulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
16040/14
DA
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0007.png
25. november 2014
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Jet BUSSEMAKER
Østrig:
Josef OSTERMAYER
Gerald KLUG
Polen:
Bogusław ULIJASZ
Radomir WOJCIECHOWSKI
Portugal:
Jorge BARRETO XAVIER
Pedro LOMBA
Rosa BATORÉU
Rumænien:
Ioan AUGUSTIN
Cristian BADESCU
Slovenien:
Julijana BIZJAK MLAKAR
Metka IPAVIC
Slovakiet:
Alexander MICOVČIN
Finland:
Pia VIITANEN
Sverige:
Alice BAH KUHNKE
Åsa WEBBER
Det Forenede Kongerige:
Ed VAIZEY
Shan MORGAN
Stedfortrædende fast repræsentant
Uddannelses-, kultur- og videnskabsminister
Forbundsminister for kunst og kultur,
forfatningsspørgsmål og medier
Forbundsforsvars- og forbundssportsminister
Understatssekretær, Sports- og Turismeministeriet
Ministerråd
Statssekretær for kultur
Attacheret statssekretær under den attacherede minister og
minister for regionaludvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Understatssekretær, Ministeriet for Ungdom og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Kultur- og boligminister
Kultur- og demokratiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for kultur og digital økonomi, Ministeriet for
Erhverv, Innovation og Erhvervskompetencer og
Ministeriet for Kultur, Medier og Sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Xavier PRATS MONNÉ
Generaldirektør
16040/14
DA
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0008.png
25. november 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KULTUR OG AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL
Europæisk audiovisuel politik
Rådet vedtog konklusioner om
europæisk audiovisuel politik i den digitale tidsalder,
der navnlig
omhandlede det nye erhvervsmiljø, adgang til finansiering, offentlig finansiering, mediekendskab,
filmkundskab og filmkulturarven. Konklusionerne opfordrer endvidere til en hurtig evaluering af
direktivet om audiovisuelle medietjenester
1
og en modernisering af EU's rammer for ophavsret i
lyset af overgangen til digital teknologi.
Disse konklusioner blev vedtaget på et strategisk yderst vigtigt tidspunkt, eftersom oprettelsen af et
"digitalt indre marked", som giver borgerne adgang til audiovisuelt indhold på deres elektroniske
apparater, uanset hvor i Europa de befinder sig, og på tværs af grænser, er en af de vigtigste
prioriteter for den nye Kommission og dens formand.
Konklusionerne slår til lyd for at følge tre vigtige principper for at kunne skabe et
konkurrencedygtigt europæisk indre marked for audiovisuelt indhold, som tilfredsstiller borgernes,
indholdsudviklernes og rettighedshavernes efterspørgsel:
at fremme udbuddet af indhold af høj kvalitet
at tilfredsstille publikums efterspørgsel, uanset hvor dette publikum befinder sig, og
at sikre lige konkurrencevilkår for alle audiovisuelle medietjenesteudbydere.
I en tid med hastige teknologiske forandringer og en uforudseelig markedsudvikling har en sådan
tilgang til formål at sikre kulturel og sproglig mangfoldighed i de konvergerede medier og at øge
den europæiske audiovisuelle sektors konkurrenceevne.
1
EUT L 95 af 15.4.2010.
16040/14
DA
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0009.png
25. november 2014
Arbejdsplan på kulturområdet
Rådet vedtog konklusioner om en
arbejdsplan på kulturområdet
(2015-2018). Dette er et
strategisk dokument, der opstiller prioriteterne for det europæiske samarbejde inden for
politikudformning på kulturområdet i de kommende fire år. Disse prioriteter vil efterfølgende blive
gennemført af medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen.
Den nye arbejdsplan er blevet strømlinet, hvilket vil gøre det muligt at gennemføre den mere
effektivt. Den er også mere strategisk, da den skaber reelle forbindelser til arbejdet i Rådet, navnlig
til de roterende formandskaber.
Arbejdsplanen består af fire sektorspecifikke prioriterede områder (tilgængelig kultur, kulturarv,
kreativ økonomi og innovation samt kulturel mangfoldighed, herunder kultur i EU's eksterne
forbindelser), som for første gang suppleres af to tværsektorielle prioriteter (overgangen til digital
teknologi og statistikker). De bygger alle på Europa 2020-strategien for vækst og beskæftigelse.
Der fokuseres på emner, som udgør en klar merværdi for EU og fremmer tværsektorielt samarbejde
under hensyntagen til kulturens dobbelte – økonomiske såvel som kulturelle – karakter.
Medlemsstaterne så generelt positivt på den nye arbejdsplan og anså den for at være et klart
fremskridt og et vigtigt redskab til at styrke kulturens rolle i europæiske politikker.
Nogle medlemsstater ønskede en mere ambitiøs arbejdsplan, især vedrørende kulturrelaterede
statistikker og kulturen i EU's eksterne forbindelser.
For at tage højde for dette får den rolle, som kulturen spiller i EU's udviklingssamarbejde, større
prioritet. Med hensyn til statistikker bekræftede Kommissionen deres afgørende betydning for hele
kultursektoren og var enig i, at det i den nye arbejdsplan er nødvendigt at tage statistikker i
betragtning som et vigtigt tværgående tema.
Medlemsstaterne blev også enige om, at der er behov for at fremme læsning, især i betragtning af
den strategiske betydning heraf for fremme af adgang til kultur og kulturel mangfoldighed og for at
udvikle bevidstheden om den europæiske identitet.
Der var imidlertid delte meninger om, hvordan trykte bøger og e-bøger bør beskattes. I henhold til
momsdirektivet
1
betragtes trykte bøger som "varer", der kan omfattes af nedsatte momssatser, mens
e-bøger betragtes som "elektroniske tjenester", der ikke nyder godt af nedsatte satser.
Flere medlemsstater var af den opfattelse, at en bog altid er en bog, uanset dens format, og det bør
derfor være tilladt for medlemsstaterne også at anvende den nedsatte momssats for e-bøger.børden
1
2006/112/EF.
16040/14
DA
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0010.png
25. november 2014
I modsætning hertil mente en række medlemsstater, at dette er et komplekst emne, som kræver en
mere forsigtig tilgang på grund af de uforudsigelige følger af sådan en tilgang til bogpolitik og
skatteindtægter.
Kommissionen bekræftede, at den har til hensigt at behandle udfordringen med hensyn til
overlapning mellem onlineformater og fysiske formater, herunder med hensyn til beskatning.
Flere medlemsstater fremhævede behovet for at bekæmpe piratkopiering og støtte kreativitet og
ophavsmænd i det digitale miljø.
For at nå til enighed forelagde formandskabet et kompromisforslag, som Rådet accepterede, hvori
medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at fremme læsning, idet der tages højde for de
forskellige vilkår, der gælder for elektroniske og fysiske bøger.
Kulturarv
Rådet vedtog konklusioner om
deltagerorienteret forvaltning af kulturarven
(15320/14),
hvori
medlemsstaterne opfordres til at fremme en mere aktiv inddragelse af civilsamfundet og den private
sektor i forvaltningen af kulturarven på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk plan.
Kulturarven er en af prioriteterne i den nye arbejdsplan på kulturområdet. Den er et fælles gode, en
delt ressource, der kræver et kollektivt ansvar. Hvis alle berørte parter inddrages i forbindelse med
beslutningstagning, planlægning, gennemførelse, overvågning og evaluering af kulturarvepolitikker
og -programmer, kan det øge den offentlige bevidsthed om de værdier, som kulturarven
repræsenterer, styrke gennemsigtigheden og ansvarligheden i forbindelse med anvendelsen af
offentlige ressourcer og opbygge tillid mellem borgerne og de offentlige myndigheder.
Ud over den håndgribelige og uhåndgribelige kulturarv understreger konklusionerne, at digital
kulturarv kan anvendes til udvikling af innovative tjenester såsom
Europeana.
Konklusionerne
omhandler også synergien mellem kultursektoren og turistsektoren, navnlig gennem bæredygtig
kulturturisme, med henblik på at finde den rette balance mellem økonomiske muligheder og trivsel
for lokalsamfundene.
Konklusionerne opfordrer desuden Kommissionen til at foreslå et "europæisk år for kulturarven".
Bidraget fra de kulturelle og kreative sektorer til Europa 2020
Ministrene havde en orienterende debat om
bidraget fra de kulturelle og kreative sektorer,
herunder kulturarven, til målene i Europa 2020-strategien
i forbindelse med midtvejsrevisionen
af strategien.
Ministrene understregede, at kultur udgør ca. 4 % af EU's BNP og bidrager til vækst gennem
innovation, den digitale økonomi, beskæftigelses- og ungdomspolitik, industripolitik og
ressourceeffektivitet, og at kulturen selv er påvirket af beslutninger på andre politikområder.
16040/14
DA
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
Generelt var medlemsstaterne enige om, at kulturens tværgående karakter gør den velegnet til
Europa 2020-strategiens tværsektorielle tilgang og derfor vil kunne styrke strategiens effektivitet
generelt, forudsat at der indtages en integreret tilgang på alle niveauer.
Flere medlemsstater understregede imidlertid, at Europa 2020-strategien er en meget fokuseret
strategi med præcise kvantitative mål, som regelmæssigt overvåges af Kommissionen, hvilket vil
være vanskeligt at anvende på kunst og kultur. Dette kan desuden svække strategiens fokus og
indvirkning. På området kultur og kreativitet bør samarbejde foretrækkes frem for regulering.
De fleste ministre understregede, at EU's kulturelle og kreative sektorer giver Europa en
konkurrencemæssig fordel over for resten af verden, eftersom de drager nytte af Europas
enestående, usædvanligt rige og forskelligartede kulturarv.
I denne sammenhæng foreslog flere ministre, at digitaliseringen af kulturarven øges, navnlig ved at
gøre bedre brug af Europeana.
En række medlemsstater var endvidere fortalere for et stærkere samspil mellem turisme- og
kulturpolitik og mellem uddannelses-, forsknings- og innovationspolitik, hvilket også vil bidrage til
bevarelsen af kulturarven til de fremtidige generationer.
Mange medlemsstater var enige om, at der er behov for at beskytte intellektuelle
ejendomsrettigheder ved at ajourføre de nuværende rammer for ophavsret og bekæmpe
piratkopiering på internettet med henblik på at sikre fair konkurrence for Europas kulturelle og
kreative sektorer.
Eventuelt
Den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale
Ministrene noterede sig orienteringen fra Kommissionen om de igangværende forhandlinger om de
audiovisuelle spørgsmål i den transatlantiske handels- og investeringspartnerskabsaftale (TTIP)
mellem EU og USA.
TTIP er en omfattende aftale, der omhandler en bred vifte af spørgsmål vedrørende bilateral handel
og investeringer med sigte på at fremme handel og investeringer mellem de to partnere.
Forhandlingerne begyndte i midten af 2013, og syv forhandlingsrunder har hidtil fundet sted, heraf
den seneste fra den 29. september til den 3. oktober 2014.
For at sikre, at den kulturelle mangfoldighed beskyttes (den såkaldte "kulturelle undtagelse"), blev
audiovisuelle tjenester udtrykkeligt udelukket fra det forhandlingsmandat, der blev givet til
Kommissionen af medlemsstaterne i juni sidste år, som det har været tilfældet i mere end to årtier i
forbindelse med forhandlinger med tredjelande.
16040/14
DA
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
Formandskabet mindede om, at Rådet for Uddannelse, Ungdom, Kultur og Sport på sine to sidste
samlinger har drøftet de udfordringer, som aftalen kan udgøre for den kulturelle mangfoldighed, og
understregede, at dette er en værdi, som Den Europæiske Union lægger meget stor vægt på.
Kommissionen gentog, at den under forhandlingerne nøje havde overholdt mandatet fra
medlemsstaterne for så vidt angår audiovisuelle tjenester, og at der ikke var sket nogen ændringer
siden sidste runde. Den mindede også om, at kommissionsformand Jean-Claude Juncker for så vidt
angår dette spørgsmål havde erklæret, at han ikke ville "ofre Europas kulturelle mangfoldighed på
frihandelens alter".
Dette blev også bekræftet af den nye handelskommissær, Cecilia Malmström, under høringen af
hende i Europa-Parlamentet, og hun har for nylig udtalt, at hun går ind for gennemsigtighed og
ønsker at give forhandlingerne en ny start.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Den lettiske delegation fremlagde sit formandskabs vigtigste prioriteter i det kommende halvår:
tværsektorsamarbejde mellem kultursektoren og den kreative sektor og andre
politikområder
forbindelserne mellem kulturarven og moderne kunst
kultur i forbindelse med midtvejsrevisionen af Europa 2020-strategien
kultur i de eksterne forbindelser, navnlig inden for rammerne af udviklingsdagsordenen for
perioden efter 2015
fortsættelse af arbejdet med en eventuel revision af direktivet om audiovisuelle
medietjenester.
16040/14
DA
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0013.png
25. november 2014
SPORT
Sport og innovation
Som indledning til dette emne gav det italienske formandskab et resumé af de vigtigste budskaber
fra "den strukturerede dialog" med repræsentanter fra sportsbevægelsen og sportsindustrien:
Sportsmarkedet udgør 66 mia. EUR og beskæftiger mere end 600 000 personer.
Der udvikles over 150 000 innovationer hvert år.
Samarbejdet mellem den offentlige og den private sektor er af afgørende betydning (dette
omfatter den offentlige sektor, sportsbevægelsen og universiteter).
Innovative offentlige og private partnerskaber bør også udvikles.
En meget beskeden investering i sport og innovation kan generere meget store afkast.
Rådet vedtog derpå konklusioner om
sport som drivkraft for innovation og økonomisk vækst
(14954/14),
som fremhæver betydningen af forskning og innovation inden for sport og de positive
virkninger på andre sektorer i økonomien samt potentialet til at skabe arbejdspladser, hvilket ikke
altid anerkendes.
Konklusionerne lægger særlig vægt på behovet for både på tværs af sektorer og på tværs af grænser
at fremme klynger, der omfatter lokalforvaltninger, universiteter, forskningscentre og industri- og
sportsorganer, og at skabe et gunstigt miljø for sportsbaseret forskning og produktudvikling.
Konklusionerne understreger, at innovation går begge veje: Sport nyder godt af gennembrud inden
for andre sektorer, samtidig med at sportens innovationer også anvendes andetsteds.
Konklusionerne opfordrer også medlemsstaterne til at gøre bedst mulig brug af EU's programmer
og fonde, f.eks. Horisont 2020, Cosme og Erasmus+, der kan yde et vigtigt bidrag på dette område.
EU-arbejdsplanen for sport for 2014-2017
17
understreger efter konklusionerne fra november sidste
år om sportens bidrag til EU's økonomi behovet for, at Rådet fortsætter arbejdet med sportens
økonomiske dimension, der navnlig omhandler bæredygtig finansiering af sport samt større
sportsbegivenheders eftervirkning. Disse konklusioner udgør et vigtigt fremskridt i denne retning.
7
EUT C 183 af 14.6.2014.
16040/14
DA
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
Sport og fysisk aktivitet i skolealderen
Ministrene drøftede specifikke foranstaltninger til fremme af
sport og fysisk aktivitet i
skolealderen,
også som et bidrag til henstillingerne i den nye EU-arbejdsplan for sport, som har til
formål at fremme idrætsundervisningen i skoler og styrke samarbejdet med sportsorganisationer,
nationale og lokale myndigheder og den private sektor.
Selv om idræt er et obligatorisk fag i alle EU's medlemsstater, erkendte de fleste ministre, at der er
sket en nedgang eller marginalisering af sport og fysisk aktivitet hos børn i skolealderen, navnlig
blandt teenagere og piger.
Dette skyldes delvis skolernes skemalægning af timer, manglende finansielle, materielle og
menneskelige ressourcer samt konkurrencen fra computerspil, internettet og TV, som fører til en
stadig mere stillesiddende livsstil.
Medlemsstaterne var generelt enige om, at fysisk aktivitet ikke kun bidrager til et godt helbred, men
også fremmer principper og begreber såsom fairplay og respekt og skaber social bevidsthed og
bedre faglige resultater.
Følgende politikinitiativer er allerede udviklet eller er planlagt i medlemsstaterne for at bekæmpe
denne tendens:
øget samarbejde mellem skoler og sportsforeninger
fremme af forældres og topsportsfolks rolle som forbilleder
udvikling af nye og innovative undervisningsmetoder inden for idræt
tilskyndelse til "aktive" skoler og elever
udnyttelse af store sportsbegivenheder i Europa til at øge unges motivation.
16040/14
DA
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
Eventuelt
Møder i Det Internationale Antidopingagentur (WADA)
Rådet blev orienteret af EU's repræsentant i WADA's bestyrelse (Luxembourg) om de møder, der
fandt sted den 15.-16. november 2014 i Paris. De vigtigste punkter på dagsordenen var spørgsmål
vedrørende finansiering, databeskyttelse og antidoping.
EU's medlemsstater koordinerer med hinanden og fremlægger deres fælles betænkeligheder på
møderne i Det Internationale Antidopingagenturs bestyrelse, der sædvanligvis afholdes i maj og
november. EU er for øjeblikket repræsenteret i WADA af sportsministrene fra Belgien,
Luxembourg og Malta.
Det Internationale Antidopingagentur (WADA), som blev etableret i 1999, er en privat organisation
(selv om halvdelen af dets bestyrelsesmedlemmer repræsenterer regeringer), hvis opgave er at
fremme, koordinere og overvåge kampen mod doping inden for alle sportsgrene.
WADA består af en bestyrelse, en eksekutivkomité og flere komitéer. Bestyrelsen, der består af 38
medlemmer, er WADA's øverste besluttende organ. Den består af lige dele repræsentanter fra den
olympiske bevægelse og regeringer.
Europarådets konvention om manipulation af idrætskonkurrencer
Den franske delegation ønskede at tilskynde andre EU-sportsministre til at slutte sig til de otte
medlemsstater (Bulgarien, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Litauen og
Nederlandene), der allerede har undertegnet Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer.
Konventionen tilfører reel merværdi på mange områder: Den fremmer internationalt samarbejde og
udveksling af oplysninger mellem offentlige myndigheder, sportsbevægelsen og
væddemålsudbydere. Den bidrager endvidere til, at der kan indledes retsforfølgning med henblik på
sanktioner mod adfærd, der underminerer konkurrencers integritet.
Når konventionen er ratificeret af mindst fem signatarer (hvoraf tre skal være medlemmer af
Europarådet), kan den træde i kraft. Dette vil sandsynligvis ske i løbet af 2015 eller 2016.
Kommissionen forventes at vedtage forslag til EU's tiltrædelse af konventionen mod slutningen af
2014.
16040/14
DA
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25. november 2014
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Rådet noterede sig det kommende formandskabs vigtigste prioriteter for det kommende halvår, der
blev fremlagt af den lettiske delegation:
breddeidræts rolle med hensyn til fremme af unges beskæftigelse
sund livsstil (HEPA)
fremskridt med ratificeringen af Europarådets konvention om manipulation af
idrætskonkurrencer
antidopingspørgsmål.
16040/14
DA
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1454135_0017.png
25. november 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
BESKÆFTIGELSE
Støtte til Finland og Frankrig fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
Rådet vedtog to afgørelser om frigivelse af i alt 2,34 mio. EUR fra Den Europæiske Fond for
Tilpasning til Globaliseringen (EGF) til støtte for arbejdstagere, der er blevet afskediget i Finland
og Frankrig.
Et beløb på 1,43 mio. EUR vil blive frigivet, efter at 634 arbejdstagere i en finsk virksomhed inden
for sektoren for fremstilling af transportmidler er blevet afskediget som følge af de gennemgribende
strukturelle ændringer i verdenshandelsmønstrene på grund af globaliseringen. Yderligere 918 000
EUR vil blive udbetalt efter meddelelsen om 760 afskedigelser i en fransk virksomhed inden for
fødevaresektoren.
EGF hjælper arbejdstagere med at finde nyt job og udvikle nye færdigheder, når de har mistet deres
arbejde som følge af ændringer i verdenshandelsmønstrene, f.eks. når en stor virksomhed lukker,
eller en fabrik flyttes uden for EU, eller som følge af den globale finansielle og økonomiske krise.
EGF's bistand består i at medfinansiere foranstaltninger såsom hjælp til jobsøgning,
karriererådgivning, skræddersyet uddannelse og omskoling, mentorordninger og fremme af
entreprenørskab. Fonden yder også tidsbegrænset individuel engangsstøtte som f.eks. tilskud til
jobsøgning, mobilitetstilskud og tilskud til at deltage i aktiviteter i forbindelse med livslang læring
og uddannelsesaktiviteter.
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Ruth DOMBEY (Det Forenede Kongerige) som medlem af Regionsudvalget for
den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2015
(15434/14).
16040/14
DA
17