Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3353 - konkurrence
Offentligt
1490458_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
16505/14
(OR. en)
PRESSE 629
PR CO 65
DA
RESULTATET AF SAMLINGEN I RÅDET
3353.. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri, forskning og rummet)
Bruxelles, den 4. og 5. december 2014
Formænd
Federica Guidi
Minister for økonomisk udvikling
Sandro Gozi
Understatssekretær for det indre marked
Stefania Giannini
Italiens minister for uddannelse, universiteter og
forskning
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6715 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/press
16505/14
DA
1
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0002.png
4. og 5. december 2014
De vigtigste resultater af Rådets samling
Industriens konkurrenceevne
Rådet vedtog konklusioner med fokus på
SMV'ers rolle
og på forberedelserne til udarbejdelsen af
en køreplan for, hvordan udfordringerne og mulighederne for den europæiske industri kan
håndteres.
Turismen
fik særlig opmærksomhed gennem vedtagelse af konklusioner og enighed om
en generel indstilling til gennemgangen af
pakkerejsedirektivet.
Efter samlingen fremsatte den italienske minister for økonomisk udvikling
Federica Guidi
følgende bemærkninger:
"På sidste samling i Rådet for Konkurrenceevne under det italienske formandskab ville vi gerne
sætte fokus på vækst og job. Det var ingen tilfældighed, at vi under frokosten drøftede Junckers
investeringsplan og de instrumenter, medlemsstaterne har til rådighed til at øge væksten og
beskæftigelsen. Vi skal fortsætte denne tilgang beslutsomt og med overbevisning. Vi mener også, at
en styrkelse af styringen for Rådet for Konkurrenceevne - et spørgsmål, det italienske formandskab
har forfulgt med beslutsomhed - kan sætte fornyet skub i en industripolitik, der trækker på EU's arv
af traditionelle færdigheder, og som samtidig har fokus på innovation, forskning og livskvalitet."
Styrkelse af det indre marked
Rådet udvekslede synspunkter om prioriteterne med henblik på at styrke det indre marked
yderligere og vedtog konklusioner om tre centrale emner: dagsordenen for
intelligent regulering,
strategien for
toldrisikostyring
for at lette handelen og håndhævelsen af
intellektuelle
ejendomsrettigheder.
"Det italienske formandskab har fokuseret stærkt på at relancere det indre marked i alle henseender
i erkendelse af, at der skal et kraftigt incitament til, for at vi kan konkurrere effektivt på det globale
marked. Med vedtagelsen af Rådets konklusioner om
intelligent regulering
har vi i dag sendt et
klart signal om, at EU skal regulere på en enklere og mere effektiv måde, så EU-lovgivningen bliver
lettere at forstå og mere brugervenlig for EU's borgere og virksomheder, og så den samlede byrde
ved EU-lovgivningen for SMV'er og mikrovirksomheder reduceres. Rådet behandlede også
beskyttelsen af
intellektuelle ejendomsrettigheder,
en afgørende faktor for vores økonomi. Rådet
er stærkt optaget af at bekæmpe krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder og har opfordret
Kommissionen til at overveje alle muligheder for at tilgodese håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder", sagde
Sandro Gozi,
statssekretær for Europaspørgsmål.
Rådet bekræftede også generelle tilgange til moderniseringen af sikkerhedskravene i forbindelse
med
personlige værnemidler
og
tovbaneanlæg.
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16505/14
DA
2
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0003.png
4. og 5. december 2014
Forskning og innovation - rumpolitik
Ministrene havde en debat om
videnskab med og til gavn for samfundet.
De godkendte
konklusioner om tre indbyrdes forbundne emner: fremskridtene i gennemførelsen af det
europæiske forskningsområde,
de reformer, betingelser og ressourcer, der kan bidrage til at
forbedre europæisk konkurrenceevne med
innovation og forskning som nye vækstkilder,
og
fremme af
Euro-Middelhavs-samarbejdet
inden for forskning og innovation.
Efter en debat om
rumsektorens konkurrenceevne
vedtog Rådet konklusioner om de politiske
retningslinjer og udfordringerne i forbindelse med understøttelse af den fornyede interesse for
europæiske rumaktiviteter.
Stefania Giannini,
Italiens minister for uddannelse, universiteter og forskning, fremsatte følgende
erklæring:
"For at bevare og øge Europas konkurrenceevne på det globale marked er den første prioritet et
velfungerende europæisk forskningsområde - det tredje årtusinds "indre marked" - hvor talentfulde
forskere kan udvikle fælles programmer, der involverer forskellige lande og bygger på
forskningsstrategier, som endelig er afpasset indbyrdes. Et konkret eksempel på succes med at
afpasse nationale strategier er rumsektoren, som det italienske formandskab har fokuseret på. Med
samme mål for øje har vi også rettet opmærksomheden mod Euro-Middelhavs-området med et
initiativ til et fælles program for forskning og innovation i sektorerne for fødevaresystemer og
vandressourcer."
16505/14
DA
3
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0004.png
4. og 5. december 2014
INDHOLD
1
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED ...................................................................................................................... 8
Prioriteter til styrkelse af det indre marked.......................................................................................... 8
Dagsordenen for intelligent regulering ................................................................................................ 9
Toldrisikostyring .................................................................................................................................. 9
INDUSTRI ......................................................................................................................................... 10
Industriel konkurrenceevne: dagsordenen for vækst og beskæftigelse .............................................. 10
Turismen ............................................................................................................................................ 10
Europas kulturarvs bidrag til turismen .................................................................................................................. 10
Pakkerejsedirektivet .............................................................................................................................................. 11
Personlige værnemidler: nye sikkerhedskrav .................................................................................... 11
Tovbaneanlæg: nye sikkerhedskrav ................................................................................................... 12
FORSKNING og INNOVATION ..................................................................................................... 13
Videnskab med og til gavn for samfundet ......................................................................................... 13
Fremskridt i retning af gennemførelsen af det europæiske forskningsrum ....................................... 14
Forskning og innovation som kilde til fornyet vækst ........................................................................ 15
Euro-Middelhavs-samarbejde om forskning og udvikling ................................................................ 15
RUMPOLITIK ................................................................................................................................... 16
Understøttelse af den fornyede interesse i europæiske rumaktiviteter .............................................. 16
Udforskning af rummet ...................................................................................................................... 16
EVENTUELT .................................................................................................................................... 17
Investeringsplan for Europa .................................................................................................................................. 17
Produktsikkerheds- og markedsovervågningspakken ............................................................................................ 17
16505/14
DA
4
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
4. og 5. december 2014
BlueMed-initiativet ............................................................................................................................................... 17
Copernicusrumprogrammet ................................................................................................................................... 18
Resultatet af Den Europæiske Rumorganisations ministerråd............................................................................... 18
Det kommende lettiske formandskabs arbejdsprogram ......................................................................................... 18
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder .............................................................................................. 19
HANDELSPOLITIK
Præferencehandelsordninger - Revisionsrettens beretning .................................................................................... 19
FORSKNING
EU-Schweiz - aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde ..................................................................... 19
MILJØ
Direktivet om brændstofkvalitet - beregningsmetoder og indberetningskrav........................................................ 20
TRANSPORT
Vejtransport til erhvervsformål - klassificering af alvorlige overtrædelser ........................................................... 20
Interbusaftalen: international personbefordring .................................................................................................... 20
FISKERI
Effektiviteten af Den Europæiske Fiskerifonds støtte ........................................................................................... 21
16505/14
DA
5
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0006.png
4. og 5. december 2014
PARTICIPANTS
Belgien:
Kris PEETERS
Olivier BELLE
Bulgarien:
Bojidar LOUKARSKY
Kostadin KOSTADINOV
Den Tjekkiske Republik:
Vladimír BÄRTL
Arnošt MARKS
Danmark:
Michael DITHMER
Uffe TOUDAL PEDERSEN
Tyskland:
Johanna WANKA
Rainer BAAKE
Ulrich KELBER
Vicepremierminister samt minister for beskæftigelse,
økonomi og forbrugerbeskyttelse med ansvar for
udenrigshandel
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceminister for videnskab, forskning og innovation
Statssekretær, Erhvervs- og Vækstministeriet
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Energi
Statssekretær under forbundsjustitsministeren og
forbundsministeren for forbrugerbeskyttelse, medlem af
Forbundsdagen
Stedfortrædende fast repræsentant
Beskæftigelses-, handels- og innovationsminister
Viceminister i Ministeriet for Uddannelse og
Kvalifikationer og Ministeriet for Beskæftigelse, Handel
og Innovation med særligt ansvar for kvalifikationer,
forskning og innovation
Statssekretær for uddannelse og trossamfund
Ministeriet for Uddannelse og Trossamfund –
generalsekretær for forskning og teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for forskning, udvikling og innovation
Generalsekretær for industri og små og mellemstore
virksomheder
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for videnskab, uddannelse og sport
Viceminister for entreprenørskab og håndværk
Minister for uddannelse, universiteter og forskning
Minister for økonomisk udvikling
Statssekretær for europæiske anliggender,
premierministerens kontor
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Richard BRUTON
Damien ENGLISH
Grækenland:
Alexandros DERMENTZOPOULOS
Christos VASILAKOS
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Carmen VELA OLMO
Begoña CRISTETO
José Pascual MARCO MARTINEZ
Frankrig:
Alexis DUTERTRE
Kroatien:
Roko ANDRIČEVIĆ
Dražen PROS
Italien:
Stefania GIANNINI
Federica GUIDI
Sandro GOZI
Cypern:
Maria HADJITHEODOSIOU
Letland:
Dana REIZNIECE-OZOLA
Mārīte SEILE
Litauen:
Dainius PAVALKIS
16505/14
DA
6
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0007.png
4. og 5. december 2014
Evaldas GUSTAS
Luxembourg:
Etienne SCHNEIDER
Marc HANSEN
Ungarn:
Béla GLATTFELDER
Barna BERKE
József PÁLINKAS
Malta:
Neil KERR
Nederlandene:
Sander DEKKER
Wepke KINGMA
Østrig:
Harald MAHRER
Gregor SCHUSTERSCHITZ
Polen:
Lena KOLARSKA-BOBIŃSKA
Andrzej DYCHA
Portugal:
António PIRES DE LIMA
Nuno CRATO
Rumænien:
Constantin NIȚǍ
Tudor PRISECARU
Slovenien:
Janko BURGAR
Peter MAČEK
Slovakiet:
Juraj DRAXLER
Alexander MICOVČIN
Finland:
Lauri IHALAINEN
Sverige:
Helene HELLMARK KNUTSSON
Oscar STENSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Lucy NEVILLE-ROLFE
Shan MORGAN
Økonomiminister
Vicepremierminister, økonomiminister, minister for intern
sikkerhed, forsvarsminister
Statssekretær for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær for økonomisk regulering,
Økonomiministeriet
Statssekretær for europæisk og internationalt retligt
samarbejde, Justitsministeriet
Regeringskommissær for forskning, udvikling og
innovation
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Forbundsministeriet for Videnskab,
Forskning og Økonomi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for videnskab og videregående uddannelse
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Økonomiminister
Statssekretær i Uddannelsesministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Økonomisk Udvikling og
Teknologi
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse, Videnskab og
Sport
Minister for uddannelse, videnskab, forskning og sport
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejdsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær under erhvervs- og innovationsministeren
Statssekretær for erhverv, innovation og
erhvervskompetencer og minister for intellektuel ejendom
Stedfortrædende fast repræsentant
Kommissionen:
Jyrki KATAINEN
Elżbieta BIEŃKOWSKA
Carlos MOEDAS
Næstformand
Medlem
Medlem
16505/14
DA
7
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0008.png
4. og 5. december 2014
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET INDRE MARKED
Prioriteter til styrkelse af det indre marked
Rådet havde en orienterende debat om, hvilke prioriteter der vil resultere i et styrket indre marked.
Blandt de prioriterede foranstaltninger, der skal træffes for at udvikle det indre marked yderligere
og øge Europas økonomiske integration, skitserede ministrene dem, der har et stort potentiale for at
skabe vækst, bl.a.:
fuldførelsen af det indre marked i sektorer som f.eks. energi, transport og digitale
teknologier, hvilket vil give virkelige fordele, fremme offentlig-private partnerskaber og
tiltrække nye investeringer
reel gennemførelse af servicedirektivet
yderligere udnyttelse og anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse
reduktion af reguleringsbyrden
nøje evaluering af foranstaltningerne for at bringe dem i overensstemmelse med "tænk
småt først"-princippet for at skabe et gunstigt miljø for SMV'er
lettelse af grænseoverskridende onlinehandel og
fremme af e-udbud.
Alle delegationerne ytrede tilfredshed med Kommissionens tilsagn om at ville forelægge en fornyet
tjenestestrategi i 2015, som vil omfatte en kortlægning af de vigtigste hindringer for det indre
markeds rette funktion.
Efter debatten vedtog Rådet konklusioner om to afgørende aspekter med henblik på at forbedre det
indre markeds funktion: intelligent regulering og toldrisikostyring:
16505/14
DA
8
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0009.png
4. og 5. december 2014
Dagsordenen for intelligent regulering
Konklusionerne omhandler en række relevante spørgsmål, der vil bidrage til at sikre, at EU-
reguleringen er gennemsigtig, enkel og opnås med færrest mulige omkostninger, samtidig med at
konkurrenceevnen, væksten og jobskabelsen fremmes, og der tages hensyn til beskyttelse af
borgerne, sundheden, miljøet og arbejdstagerne.
Under
Refitprogrammet
for bedre regulering foreslog Kommissionen en række nye initiativer til at
forenkle og reducere byrderne. Det omfatter ophævelse af eksisterende lovgivning og
tilbagetrækning af forslag, der befinder sig i lovgivningsproceduren.
Konklusioner om intelligent regulering
Toldrisikostyring
Rådet godkendte i sine konklusioner EU's strategi for toldrisikostyring. Strategien, som blev
forelagt af Kommissionen i sommer (12644/14
+
12644/14 ADD1),
skal lette handelen og styrke
sikkerheden i forsyningskæden. Konklusionerne opfordrer også Kommissionen og EU-
medlemsstaterne til at gennemføre strategien og de prioriterede foranstaltninger i den tilknyttede
handlingsplan.
Konklusioner om EU's strategi og handlingsplan for toldrisikostyring
16505/14
DA
9
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0010.png
4. og 5. december 2014
INDUSTRI
Industriel konkurrenceevne: dagsordenen for vækst og beskæftigelse
Rådet havde en debat og vedtog konklusioner om industriel konkurrenceevne.
Konklusionerne fokuserer bl.a. på SMV'ers rolle og på forberedelserne til udarbejdelsen af en
køreplan for, hvordan udfordringerne og mulighederne for den europæiske industri kan håndteres.
Ministrene fik også forelagt den første rapport fra netværket af SMV-repræsentanter, der er et
netværk af nationale repræsentanter med ansvar for at fremme SMV'ers interesser og sikre, at "tænk
småt først"-princippet integreres i politikudformningen og lovgivningsforslag på EU-plan og på
nationalt, regionalt og lokalt plan i hele Europa.
Konklusioner om industriel konkurrenceevne
Turismen
Europas kulturarvs bidrag til turismen
Rådet vedtog konklusioner om styrkelse af turismen ved at udnytte Europas kultur- og naturarv
samt maritime arv.
Betydningen af synergi mellem turisme og kultur og disse sektorers bidrag til økonomisk vækst og
beskæftigelse blev understreget, bl.a. på det europæiske turismeforum, som formandskabet afholdt
den 30.-31. oktober i Napoli, Italien. Ved denne lejlighed blev der også mindet om betydningen af
at gøre bedre brug af de muligheder, som digitalisering og innovation giver, med henblik på en
arbejdsstyrke af høj kvalitet, en mere bæredygtig og inklusiv mobilitet og fastholdelse af Europas
stilling som et førende rejsemål.
Konklusioner om styrkelse af turismen ved at udnytte Europas kultur- og naturarv samt maritime
arv
16505/14
DA
10
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0011.png
4. og 5. december 2014
Pakkerejsedirektivet
Efter en offentlig debat nåede Rådet til enighed om en generel indstilling til reformen af
pakkerejsedirektivet.
Enigheden gør det muligt at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik på at
afslutte reformen så hurtigt som muligt.
Det reviderede direktiv vil udvide den nuværende beskyttelse i forbindelse med traditionelle
pakkerejser, der er arrangeret på forhånd, til at omfatte nye kombinationer af rejseydelser (såkaldte
"formidlede rejsearrangementer"), navnlig hvis de sælges online.
Se også
pressemeddelelse
Personlige værnemidler: nye sikkerhedskrav
Under en offentlig forhandling bekræftede Rådet enigheden om en generel indstilling til ajourføring
af sikkerhedskravene til personlige værnemidler, der sælges på det indre marked
(15735/1/14
REV 1).
Den generelle indstilling gør det muligt at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med
henblik på at vedtage den nye forordning.
Personlige værnemidler er konstrueret til at beskytte mod alle former for risici (f.eks. varme,
flammer, kemikalier, flyvende partikler, mekaniske stød osv.), der kan opstå forskellige steder, bl.a.
i hjemmet, på arbejdet eller under sportsudøvelse. Som eksempler kan nævnes hoved-, øre- og
øjenværn (hjelme, hovedbøjler, briller) åndedrætsværn (gas- og støvmasker), legemsbeskyttelse
(beklædning, der yder beskyttelse mod kemikalier, motorcykelbeklædning og refleksveste), hånd-,
ben- og fodbeskyttelse (havehandsker, knæværn, sikkerhedssko) og redningsveste.
Den nye forordning vil ajourføre de nuværende regler i direktiv 89/686/EØF. De gælder for hver
enkelt vare, som er bestemt til markedsføring og/eller ibrugtagning på EU's marked for første gang.
De fastlægger sundheds- og sikkerhedskrav og fastsætter de procedurer for
overensstemmelsesvurdering, som fabrikanterne skal overholde. Procedurerne afhænger af den
pågældende risikos alvor. Produkter, der overholder disse harmoniserede væsentlige sundheds- og
sikkerhedskrav, påføres CE-mærkning.
Formålet med de nye regler er at forbedre de offentlige myndigheders markedsovervågning uden at
indføre unødvendige byrder og omkostninger for industrien.
16505/14
DA
11
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0012.png
4. og 5. december 2014
Tovbaneanlæg: nye sikkerhedskrav
Under en offentlig forhandling bekræftede Rådet enigheden om en generel indstilling til ajourføring
af sikkerhedskravene til tovbaneanlæg (15442/2/14
REV 2).
Den generelle indstilling gør det muligt at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet med
henblik på at vedtage den nye forordning.
De vigtigste typer af tovbaneanlæg er skinnebundne tovbaner, kabinelifter, aftagelige stolelifter,
faste stolelifter, svævebaner, funitels, kombinerede anlæg (bestående af flere typer af tovbaner som
f.eks. kabinelifter og stolelifter) og slæbelifter.
De hermed forbundne krav til sikkerhed, miljøet og markedsoverensstemmelse er i øjeblikket
dækket af direktiv 2000/9/EF. Fremdrift via tove og personbefordringsfunktionen er de vigtigste
kriterier, som afgør anvendelsesområdet for direktiv 2000/9/EF, der gælder for anlæg, som er opført
og taget i brug fra og med den 3. maj 2004.
Den nye forordning vil erstatte direktiv 2000/9/EF med henblik på at sikre en langt højere grad af
ensartethed i EU's harmoniseringslovgivning for industriprodukter.
Tovbaneanlæg er unikke produkter, der er tilpasset de lokale forhold og forbundet til fast
infrastruktur og mobilt maskineri. Sikkerhedskomponenter og delsystemer er underlagt reglerne om
varernes frie bevægelighed, overensstemmelsesvurderinger og overensstemmelseserklæringer.
Stationære anlæg hører dog under medlemsstaternes kompetence og er omfattet af et krav om
byggetilladelse og om tilladelse til ibrugtagning, der udstedes af de kompetente offentlige
myndigheder.
Formålet med den nye forordning er også at forbedre de offentlige myndigheders
markedsovervågning uden at indføre unødvendige byrder og omkostninger for industrien.
16505/14
DA
12
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0013.png
4. og 5. december 2014
FORSKNING og INNOVATION
Videnskab med og til gavn for samfundet
Rådet havde en drøftelse om videnskabens fremtidige rolle i samfundet på grundlag af et dokument
fra formandskabet (15451/14).
Ministrene fremsatte deres synspunkter om, hvordan ansvarlig forskning kan fremmes og integreres
bedre inden for alle politikområder, og om betingelserne for at sikre engagement fra alle samfundets
aktører i forbindelse med udvikling af innovative løsninger på store samfundsmæssige problemer.
De udvekslede ligeledes erfaringer, praksis og reformprojekter i deres respektive nationale
forskningsprogrammer.
De udtrykte også deres anerkendelse af de principper, der er fastsat i Romerklæringen, som blev
fremført på en konference om forholdet mellem videnskab og samfund, der blev afholdt af det
italienske formandskab den 19.-21. november.
Der blev opstillet en række initiativer til forbedring af dette forhold, herunder behovet for bedre
formidling til offentligheden og bedre adgang til videnskabelige resultater samt bedre inddragelse af
konceptet vedrørende ansvarlig og etisk forskning i uddannelsessystemerne.
Ansvarlig forskning og innovation er en proces, hvorved forskning og innovation tilpasses bedre til
samfundets værdier, behov og forventninger. Det indebærer et tæt samarbejde mellem alle berørte
parter fra forskellige områder, herunder videnskabsundervisning, definition af
forskningsdagsordener, adgang til forskningsresultater og anvendelse af ny viden i fuld
overensstemmelse med køns- og etikspørgsmål.
16505/14
DA
13
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0014.png
4. og 5. december 2014
Fremskridt i retning af gennemførelsen af det europæiske forskningsrum
Rådet udvekslede synspunkter, om de fremskrift, der er gjort hen imod gennemførelsen af det
europæiske forskningsrum (EFR), og vedtog konklusioner.
Konklusionerne bygger på statusrapporten fra 2014 om EFR, der blev offentliggjort af
Kommissionen i september
(13197/14)
og på ministrenes efterfølgende udveksling af synspunkter
den 26. september.
Medlemsstaterne anerkender, at der findes et solidt grundlag for indførelsen af EFR. Mange var dog
enige i, at foranstaltningerne til fuld indførelse bør fremskyndes.
Konklusionerne støtter udviklingen af en køreplan for EFR senest medio 2015 i tæt samarbejde med
Kommissionen. Dette burde føre til en fælles forståelse af EFR-principperne og konkrete
foranstaltninger til at gennemføre dem sammen med en række værktøjer og bedste praksis.
Udviklingen af EFR, der søger at opnå et reelt indre marked for viden, forskning og innovation, er
en central komponent i Europa 2020-strategien for at skabe vækst og beskæftigelse.
EFA
forventes at styrke topkvalitet i forskningen i hele Europa og dermed øge Europas globale
konkurrenceevne og evne til at tackle større samfundsudfordringer med succes.
Rådets konklusioner om statusrapporten 2014 om det europæiske forskningsrum
16505/14
DA
14
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0015.png
4. og 5. december 2014
Forskning og innovation som kilde til fornyet vækst
Rådet vedtog konklusioner om forskning og innovation som kilde til fornyet vækst.
Konklusionerne omhandler kvaliteten, effektiviteten og virkningen af offentlige udgifter til
forskning og innovation samt de prioriterede foranstaltninger og reformer på området.
De bygger på Kommissionens meddelelse fra juni 2014
(10897/14)
og på ministrenes efterfølgende
udveksling af synspunkter den 26. september.
Ved denne lejlighed kunne medlemsstaterne generelt tilslutte sig analysen og henstillingerne i
meddelelsen, der fokuserer på tre prioriterede reformområder: 1) kvaliteten af strategiudvikling og
politikfastlæggelse, 2) programkvalitet, fokus på ressourcer og finansieringsmekanismer og 3)
kvaliteten af de institutioner, der driver forskning og innovation.
Meddelelsen undersøger, hvordan potentialet i forskning og innovation som drivkræfter for vækst
kan udnyttes til at øge investeringernes kvalitet som led i Europa 2020-strategien.
Rådets konklusioner om forskning og innovation som kilde til fornyet vækst
Euro-Middelhavs-samarbejde om forskning og udvikling
Rådet vedtog konklusioner om et partnerskab for forskning og innovation i Middelhavsområdet.
Konklusionerne vurderer det arbejde, der er udført som led i PRIMA-initiativet (partnerskab for
forskning og innovation i Middelhavsområdet), med henblik på at styrke et fornyet partnerskab i
regionen. I konklusionerne opfordres Kommissionen også til at vurdere Unionens deltagelse i et
fælles program på grundlag af artikel 185 i EU-traktaten.
PRIMA-initiativet, der hidtil har omfattet adskillige EU-lande og tredjelandspartnere i
Middelhavsområdet, blev indført med det formål at skabe et langsigtet struktureret partnerskab for
forskning og innovation. Det bygger på principperne om fælles ejerskab og fælles interesser
omkring to specifikke områder, nemlig fødevaresikkerhed og vandforsyning, med henblik på at
sikre en bæredygtig forvaltning af fælles ressourcer og regional socioøkonomisk vækst.
Rådets konklusioner om et partnerskab for forskning og innovation i Middelhavsområdet
16505/14
DA
15
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0016.png
4. og 5. december 2014
RUMPOLITIK
Understøttelse af den fornyede interesse i europæiske rumaktiviteter
Rådet udvekslede synspunkter om den europæiske rumsektors konkurrenceevne som en central
drivkraft for den europæiske økonomi på grundlag af et dokument fra formanskabet og et sæt
spørgsmål
(15396/14).
Efter debatten vedtog Rådet konklusioner om retningslinjer og fremtidige udfordringer for
understøttelse af den fornyede interesse i europæiske rumaktiviteter
Konklusionerne sender et stærkt politisk om vigtigheden af en omfattende og langsigtet europæisk
vision for rummet.
De fokuserer på prioriteterne for de europæiske ambitioner i rummet og midlerne til at nå dem. De
understreger ligeledes, at den europæiske rumsektor bør styrkes yderligere som motor til
stimulering af Europas økonomi, og indeholder tiltag til at tackle de kommende udfordringer hen
imod at opfylde målene for offentlige politikker samt brugernes behov og borgeres ønsker.
De omhandler desuden behovet for en stærkere videnskabelig forskning i rummet med henblik på at
opnå en hurtigere økonomisk vækst, jobskabelse og industriel konkurrenceevne.
Konklusionerne opfordrer endvidere EU, ESA (Den Europæiske Rumorganisation) og
medlemsstaterne til at harmonisere deres indsats for udviklingen og gennemførelsen af europæiske
programmer og infrastrukturer for at maksimere fordelene for Europas borgere og virksomheder.
Rådets konklusioner om understøttelse af den fornyede interesse i europæiske rumaktiviteter:
retningslinjer og fremtidige udfordringer
Udforskning af rummet
Astronauten Luca Parmitano fortalte ministrene om sine erfaringer om bord på
Den Internationale
Rumstation
(ISS) med henblik på at illustrere vigtigheden af politisk satsning i rumkapløbet.
ESA-astronauten Luca Parmitano
1
, der var ambassadør for rumpolitik i det halve år under det
italienske formandskab, tilbragte 166 dage i rummet, hvor han udførte mere end 20 forsøg samt
deltog i to rumvandringer og docking af rumfartøjer til missionen. Han landede sikkert tilbage på
jorden den 11. november 2013.
1
http://lucaparmitano.com/
16505/14
DA
16
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0017.png
4. og 5. december 2014
EVENTUELT
Investeringsplan for Europa
Under den uformelle arbejdsfrokost blev ministrene af næstformand i Kommissionen Jyrki
Katainen orienteret om de vigtigste aspekter af
Investeringsplanen for Europa,
der blev fremlagt af
Kommissionen den 26. november 2014.
Efter en udveksling af synspunkter konkluderede formandskabet, at debattens hovedbudskaber vil
blive sammenfattet med henblik på forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 18.-
19. december som et bidrag fra ministrene for konkurrenceevne.
Produktsikkerheds- og markedsovervågningspakken
Rådet noterede sig oplysninger fra formandskabet om status vedrørende to forslag til forordninger
om markedsovervågning
(5890/13)
og om forbrugerproduktsikkerhed
(5892/13).
Trods den høje grad af overensstemmelse mellem delegationerne om pakken som helhed er der
fortsat et uløst politisk spørgsmål. Det vedrører den foreslåede bestemmelse om indførelse af
obligatorisk mærkning af oprindelsesland for nonfoodprodukter.
Et antal delegationer finder, at denne bestemmelse ville forbedre produkters sporbarhed og
forbrugeroplysningerne. Andre delegationer fremfører derimod, at en bestemmelse om obligatorisk
angivelse af oprindelsesland ikke er begrundet og kunne vise sig byrdefuld for de økonomiske
operatører.
Formandskabet opfordrede Kommissionen til at fremlægge yderligere dokumentation om
omkostningerne og fordelene ved den foreslåede obligatoriske mærkning af oprindelsesland med
henblik på at komme videre med forhandlingerne.
Kommissionen bekræftede, at den på nuværende tidspunkt er i gang med at indsamle yderligere
oplysninger og dokumentation, der vil blive forelagt i starten af 2015
(16041/1/14
REV 1).
BlueMed-initiativet
Rådet noterede sig formandskabets orientering om BlueMed-initiativet
(15592/14).
Formålet med dette initiativ er at koordinere aktiviteter inden for forskning og innovation for at
støtte en ny bæredygtig tilgang til forvaltning og udnyttelse af potentialet i marine og maritime
sektorer i Middelhavet. Indtil videre er otte medlemsstater i Middelhavsområdet begyndt at
samarbejde som led i initiativet.
16505/14
DA
17
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0018.png
4. og 5. december 2014
Copernicusrumprogrammet
Rådet noterede sig oplysninger fra Kommissionen om, hvor langt man er nået med
Copernicusrumprogrammet, og de kommende tiltag (16011/14).
Copernicus vil bidrage væsentligt til Europas konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse, og det vil
medføre konkrete fordele og anvendelser på mange områder, såsom klima og miljø, sikkerhed og
beskyttelse til søs, landbrug og katastrofeforebyggelse og -forvaltning samt byplanlægning.
Den første Copernicussatellit, Sentinel 1A, blev på vellykket vis opsendt fra den europæiske
rumhavn i Kourou i Fransk Guyana den 3. april 2014. Data af høj kvalitet begyndte at blive leveret
til og gjort tilgængelige for brugerne på et fuldstændigt, åbent og gratis grundlag.
Resultatet af Den Europæiske Rumorganisations ministerråd
Rådet noterede sig resultatet af ESA-Ministerrådet, der fandt sted den 2. december 2014 i
Luxembourg.
Mødet fokuserede på tre vigtige spørgsmål: adgang til rummet, Den Internationale Rumstation og
de fremtidige udsigter for ESA.
Det kommende lettiske formandskabs arbejdsprogram
Den lettiske delegation orienterede ministrene om det lettiske formandskabs arbejdsprogram for så
vidt angår konkurrenceevne for første halvdel af 2015.
Det lettiske formandskabs overordnede prioritet er at opnå et konkurrencedygtigt digitalt og
engageret Europa.
http://www.es2015.lv/en/home/446-cabinet-of-ministers-to-present-the-priorities-of-the-latvian-
presidency
16505/14
DA
18
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0019.png
4. og 5. december 2014
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET
Håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
Rådet vedtog konklusioner og understregede sit tilsagn om at bekæmpe krænkelser af intellektuelle
ejendomsrettigheder
(15321/14).
I konklusionerne opfordres Kommissionen til at gennemføre de aktioner, der er indeholdt i EU-
handlingsplanen om håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, der blev forelagt den
1. juli 2014
(11533/14),
i tæt samarbejde med medlemsstaterne og alle berørte parter, herunder
rettighedshavere, formidlere og civilsamfundet.
HANDELSPOLITIK
Præferencehandelsordninger - Revisionsrettens beretning
Rådet vedtog konklusioner, hvori Kommissionen og medlemsstaterne opfordres til at følge op på
anbefalingerne i Revisionsrettens beretning om forvaltningen af
præferencehandelsordninger.
FORSKNING
EU-Schweiz - aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale om videnskabeligt
og teknologisk samarbejde med Schweiz, hvorved Schweiz associeres med "Horisont 2020" – EU's
rammeprogram for forskning og innovation for 2014-2020
(15369/14).
Aftalen indeholder vilkår og betingelser for Schweiz' deltagelse i Euratomprogrammet 2014-2018
og i de aktiviteter, der udføres af Det Europæiske Fællesforetagende for ITER-projektet vedrørende
nuklear fusionsenergi.
Aftalen, der blev undertegnet den 5. december i Bruxelles, anvendes med tilbagevirkende kraft fra
og med den 15. september 2014, indtil procedurerne for dens indgåelse er afsluttet.
16505/14
DA
19
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0020.png
4. og 5. december 2014
MILJØ
Direktivet om brændstofkvalitet - beregningsmetoder og indberetningskrav
Rådet besluttede at forelægge Europa-Parlamentet udkastet til Rådets direktiv om
beregningsmetoder og indberetningskrav i medfør af direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og
dieselolie.
Direktivet er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Såfremt Europa-Parlamentet ikke
modsætter sig vedtagelsen af dette direktiv, vil Rådet vedtage det i overensstemmelse med
artikel 5a, stk. 4, litra g), i Rådets afgørelse 1999/468/EF.
TRANSPORT
Vejtransport til erhvervsformål - klassificering af alvorlige overtrædelser
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om alvorlige
overtrædelser af EU-regler inden for vejtransport til erhvervsformål, som kan medføre, at en
vejtransportvirksomhed ikke opfylder vandelskravet (13412/14 +
13412/14 ADD1).
Udkastet til
forordning supplerer forordning nr. 1071/2009 og ændrer bilag III til direktiv 2006/22/EF.
Udkastet til forordning etablerer en fælles liste over typer og grader af sådanne overtrædelsers alvor
og fastsætter en maksimumsgrænse for hyppighed, ud over hvilken gentagne alvorlige
overtrædelser betragtes som mere alvorlige.
Kommissionens forordning er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Det betyder, at
Kommissionen kan vedtage den, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig det.
Interbusaftalen: international personbefordring
Rådet besluttede at bemyndige Kommissionen til at indlede forhandlinger om en aftale om at
udvide anvendelsesområdet for aftalen om lejlighedsvis international personbefordring med bus
(Interbusaftalen) til også at omfatte regelmæssig international personbefordring med bus.
16505/14
DA
20
Rådsmøde nr. 3353 (konkurrenceevne) den 4.-5. december 2014 - Bilag 1213873:
1490458_0021.png
4. og 5. december 2014
FISKERI
Effektiviteten af Den Europæiske Fiskerifonds støtte
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning "Effektiviteten af Den
Europæiske Fiskerifonds støtte til akvakultur", jf.
15537/14.
16505/14
DA
21