Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3352 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
1423180_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Rådsmøde (Transport, Telekommunikation og Energi) den 3. december
2014
Rådsafgørelse om ratificering af den internationale konvention om
standarder for uddannelse, certificering og vagthold for mandskab på
fiskefartøjer (STCW-F), KOM(2013) 595 endelig.
1.
Resumé
Kommissionens forslag til rådsafgørelse er fremsat med henblik på at tillade
medlemsstaterne at ratificere den internationale konvention om uddannelse,
om sønæring og om vagthold for personel i fiskeskibe, 1995 (STCW-F konven-
tionen).
Medlemslande der, ligesom Danmark, allerede har ratificeret konventionen,
forpligtes med rådsafgørelsen til at deponere en erklæring i FN’s Internati-
onale Søfartsorganisation (IMO). I erklæringen bekræfter landet over for
IMO, at EU-retten om anerkendelse af erhvervskvalifikationer er gældende
for forholdet mellem medlemslandene, dvs. at EU-retten har forrang for
konventionen.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (Transport, Telekommunikati-
on og Energi) den 3. december 2014 med henblik på principiel enighed.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrati-
ve konsekvenser for Danmark.
2.
Baggrund
Forslaget er oversendt til Rådet den 20. august 2013 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat bl.a. med hjemmel i TEUF artikel 218, hvorefter Rådet
træffer afgørelse ved kvalificeret flertal, efter at Europa-Parlamentet er ble-
vet hørt.
Konventionen om uddannelse, om sønæring og om vagthold for personel i
fiskeskibe (STCW-F-konventionen) blev vedtaget i 1995 og trådte i kraft i
2012. Danmark ratificerede STCW-F konventionen i 1998. Udover Dan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423180_0002.png
2/4
mark har Letland, Litauen og Spanien som de eneste EU-lande ratificeret
konventionen.
Konventionen indeholder bestemmelser om anerkendelse af sønæringsbevi-
ser fra lande, der også er part til konventionen. Konventionen opstiller end-
videre minimums uddannelseskrav for besætningen i fiskeskibe og krav til
bevisudstedelse for officerer i fiskeskibe, herunder om sundhedsmæssig eg-
nethed.
Konventionen er ikke gennemført i EU-retten.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005
indeholder regler for medlemsstaternes regulering af gensidig anerkendelse
af erhvervsmæssige kvalifikationer. Direktivet gælder for EU-borgere, som
ønsker at udøve deres erhverv i en anden medlemsstat, hvor erhvervet er re-
guleret. Direktivet gælder også for arbejde om bord på fiskeskibe.
Med henvisning til direktivet om gensidig anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer og Domstolens retspraksis om ekstern kompetence vurderer
Kommissionen, at medlemsstaterne ikke kan ratificere STCW-F konventio-
nen uden EU’s godkendelse.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget til rådsafgørelsen er at bemyndige medlemsstaterne til
at ratificere STCW-F konventionen. En tilladelse er efter Kommissionens op-
fattelse nødvendig, da der er EU-kompetence i spørgsmålet om anerkendelse
af andre EU-medlemsstaters sønæringsbeviser.
Forslaget indebærer, at en medlemsstat samtidig med ratifikationen skal tage et
forbehold i IMO med hensyn til, at anerkendelsen af erhvervskvalifikationer
mellem EU-medlemsstaterne sker efter gældende EU-ret.
Efter forslaget skal de lande, der har ratificeret konventionen, herunder Dan-
mark, deponere en erklæring i IMO, hvori de bekræfter, at anerkendelsen af
erhvervskvalifikationer mellem EU-medlemsstaterne sker efter gældende EU-
ret.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra det ansvarlige udvalg (Beskæftigel-
se og Sociale Anliggender (EMPL)). Transport og Turismeudvalget (TRAN)
og Fiskeriudvalget (PECH) har valgt ikke at udtale sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423180_0003.png
3/4
5.
Nærhedsprincippet
Arbejdstageres ret til fri bevægelighed og medlemslandenes gensidige aner-
kendelse af erhvervskvalifikationer er omfattet af EU-retten. Nærhedsprin-
cippet vurderes på denne baggrund at være overholdt.
6.
Gældende dansk ret
Danmark ratificerede STCW-F konventionen i 1998. Der blev ikke på davæ-
rende tidspunkt taget forbehold over for IMO med hensyn til EU-rettens for-
rang, for så vidt angår anerkendelse af andre EU-landes sønæringsbeviser.
Forud for ratifikationen var den danske lovgivning blevet tilpasset konventio-
nens bestemmelser.
7.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
10.
Høring
Forslaget er sendt til høring i EU-specialudvalget for skibsfartspolitiske
spørgsmål den 11. oktober 2013 med frist for bemærkninger den 22. oktober
2013. Der er modtaget svar fra Søfartens Ledere og Dansk Erhverv. Dansk Er-
hverv har ingen bemærkninger til forslaget.
Søfartens Ledere udtrykker tilfredshed med, at Danmark har ratificeret
STCW-F og i øvrigt overlod spørgsmålet om, hvorvidt Danmark kan, vil eller
bør deponere en erklæring hos IMO om forrang for EU-retten, til de danske
myndigheder.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemsstaterne en generel positiv holdning til forslaget, omend
enkelte lande fortsat betvivler nødvendigheden af en rådsafgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423180_0004.png
4/4
En række lande har endvidere i lighed med Danmark stillet spørgsmål ved
merværdien i, at medlemslandene i forbindelse med en ratifikation skal depo-
nere et forbehold i IMO, hvor det fremgår, at EU-retten har forrang for kon-
ventionen, således at anerkendelsen af erhvervskvalifikationer mellem EU-
medlemsstaterne sker efter gældende EU-ret.
12.
Regeringens generelle holdning
Overordnet stiller regeringen sig positiv over for forslaget, da en større opbak-
ning til STCW-F konventionen vil kunne øge sikkerheden til søs, herunder sik-
re bedre muligheder for, at EU-landene kan være med til at hæve sikkerheds-
niveauet for fiskeskibe i EU.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der på et enkelt område i konven-
tionen er bestemmelser om gensidig anerkendelse af kvalifikationer, som fal-
der under EU’s enekompetence, jf. direktiv 2005/36/EF om gensidig anerken-
delse af erhvervsmæssige kvalifikationer.
Dog finder regeringen, at det af forslaget bør fremgå eksplicit, hvilke dele af
konventionen, som er omfattet af EU’s kompetencer.
Regeringen finder, at forslagets bestemmelser om, at der skal indgives en re-
servation eller erklæring til IMO om EU-rettens forrang er problematisk. En
erklæring kan opfattes som udtryk for, at EU-landene kun delvist ønsker at
medvirke i den globale regulering af søfarten. Dette mindsker presset på de
tredjelande, som endnu ikke har ratificeret konventionen, hvilket i sidste ende
kan have en negativ effekt på det globale sikkerhedsniveau.
Regeringen vil derfor arbejde for, at forslagets krav om indgivelse af en erklæ-
ring bortfalder. Alternativt vil regeringen arbejde for, at en erklæring som mi-
nimum indeholder EU’s målsætning på området, som bør være, at samtlige
EU-medlemslande ratificerer konventionen af hensyn til et optimalt sikker-
hedsniveau og overensstemmelse mellem EU-regler og IMO-regler
13.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.