Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3352 - transport, tele og energi
Offentligt
MINISTEREN
Europaudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2014-5151
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 3. december 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(Rådsmøde nr. 3352 (transport, telekommunikation og energi - transport) den
3. december 2014, Spørgsmål 1), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Pia Adelsteen (DF).
Spørgsmål nr. 1:
I brev af 2. december 2014 (Rådsmøde 3352 - transport, tele og energi - bilag
3) skriver ministeren: ”For så vidt angår regeringens forhandlingsoplæg på
PSO-forslaget, skal det bemærkes, at det af rent praktiske grunde er afgørende,
at ikke al trafik skal i udbud fra 2019 som foreslået af Kommissionen. Dette
kan nemlig ikke på nogen måde lade sig gøre på en forsvarlig måde, og
krav herom ville blot føre til sager fra Kommissionen mod Danmark.” Kan mi-
nisteren oplyse, om disse sætninger skal forstås således, at det ikke er forsvar-
ligt at udbyde jernbanetrafik, når der foretages renovering/udbygning af
nettet? I benægtende fald bedes ministeren forklare, hvordan de citerede sæt-
ninger skal forstås. I bekræftende fald bedes ministeren forklare, hvordan
man fremover vil undgå renovering/udbygning af nettet, da spørgeren formo-
der, at 4. jernbanepakke vedtages.
Svar:
Den danske jernbanesektor vurderes på nuværende tidspunkt ikke organisato-
risk egnet til en fuld udbudsmodel, hvorfor alene den nødvendige organisatori-
ske tilpasning vil være en meget stor opgave, som ikke ville kunne løftes inden
for den tidshorisont Kommissionen foreslår.
Hertil er vi i Danmark i øjeblikket ved at gennemføre historisk store investerin-
ger i jernbaneinfrastrukturen. For at nævne et par af dem, så er det den nye
bane mellem Ringsted og København, opgradering af banen mellem Ringsted
og Femern, det nye signalprogram (ERTMS) og naturligvis projekterne i Tog-
fonden DK. Dette er et unikt antal ombygningsprojekter, som falder tidsmæs-
sigt sammen, hvilket ikke forudses at gentage sig i de næste årtier.
Med så mange og store projekter, der vil skulle finde sted over de samme år, vil
der være knyttet en række risici til jernbanedriften i denne periode. Udbyder
man hele trafikken på den måde, som Kommissionen foreslår det, vil der skulle
tages højde for disse meget betydelige risici i kontrakterne, hvilket må ventes at