Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3361 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1430730_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2014-18570
Den 4. december 2014
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 15. december 2014
SAMLENOTAT
1. Syrien .............................................................................................................................................2
2. Irak ................................................................................................................................................5
3. Ebola .............................................................................................................................................8
4. Vestlige Balkan (Bosnien-Hercegovina) .................................................................................... 11
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430730_0002.png
1. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Under dagsordenspunktet Syrien forventes Rådet (udenrigsanliggender) at drøfte konflikten i Syrien, der nu er i sit
fjerde år. Udenrigsministrene forventes at fokusere på den internationale koalitions indsats mod terrorgruppen
Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL), på FNs seneste udspil om at nedbringe volden i Syrien ved at oprette en
”freeze-zone” omkring byen Aleppo og på problematikken omkring ”foreign fighters”. Der forventes vedtaget
rådskonklusioner om Syrien.
2. Baggrund
Siden august har en bred koalition af lande, med USA i spidsen, bekæmpet terrorgruppen ISIL,
som har erobret store landområder på tværs af Syrien og Irak og udråbt et kalifat. Området
strækker sig fra det centrale og nordvestlige Irak til Aleppo-provinsen i Syrien. ISIL har sit ho-
vedsæde i Raqqa, i det østlige Syrien, og har bl.a. udnyttet det magtvakuum, der er opstået grun-
det landets fireårige konflikt, til at etablere sit fodfæste i Syrien.
I september indledte USA sammen med en række regionale partnere dens luftkampagne mod
ISIL mål i Syrien. To måneder efter koalitionsindsatsens begyndelse vurderes det, at indsatsen
har bidraget til at bremse ISIL’s fremmarch, bl.a. omkring byen Kobani og har begrænset organi-
sationens offensive muligheder. Det vurderes samtidig, at angrebene mod olierelaterede mål har
indskrænket ISILs økonomiske råderum. Samlet set har koalitionens luftangreb svækket ISILs
evne til at gennemføre operationer, men gruppen har ikke mistet væsentligt terræn i Syrien eller
Irak.
Danmarks humanitære bistand til Syrien beløber sig i 2014 indtil videre til 288 mio. kr. Samlet
har Danmark siden konfliktens start ydet 835 mio. kr. i humanitær bistand i forhold til Syrien-
konflikten.
I Syrien fortsætter Assad-regimet dets voldelige og brutale kamp mod landets egen befolkning,
mens den moderate opposition kæmper en tre-fronts krig mod Assad-regimet, den al Qaida affi-
lierede gruppe Jabhat al Nusra, samt ISIL. Den moderate opposition er senest kommet under
forøget pres omkring Aleppo i det nordlige Syrien. Politisk er oppositionskoalitionen fortsat
præget af interne uoverensstemmelser, der i høj grad skyldes pres fra regionale aktører. Den poli-
tiske proces i regi af Genève-II fredsforhandlingerne har været sat i bero siden februar 2014. Fra
dansk side finder man det vigtigt at fastholde fokus på en politisk løsning af konflikten i Syrien
og at støtte FN’s særlige udsending for Syrien, Staffan de Mistura.
Mistura har i begyndelsen af november offentliggjort et tiltag, der har til formål – i første om-
gang - at ’fryse’ konflikten omkring den nærmest belejrede by Aleppo. Der udstår stadigvæk flere
detaljer omkring planen, og der er usikkerhed om, hvorvidt den reelt kan gennemføres.
Situationen i Syrien og Irak, og især tilgangen af såkaldte ’foreign fighters’ udgør en betydelig
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
trussel mod Danmark og mod Europa, samt mod landene i regionen, hvor tusindvis af udlæn-
dinge kæmper under ISILs banner. I oktober vedtog EU en fælles Syrien/Irak strategi for imø-
degåelse af terrorisme og ’foreign fighters’. I de kommende måneder vil EU skulle udmønte stra-
tegien med konkrete tiltag, der kan bidrage til håndteringen af tilrejsende og hjemvendte ’foreign
fighters’.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) forventes at drøfte status på bekæmpelsen af terrorgruppen ISIL
samt de regionale og internationale aspekter heraf. Det forventes ligeledes, at Rådet (udenrigsan-
liggender) vil diskutere FNs seneste udspil om at nedbringe volden i Syrien ved at oprette en
”freeze-zone” omkring byen Aleppo. Dertil kan forventes drøftelser om problematikken om-
kring ”foreign fighters”. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Syrien forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at støtte op om bekæmpelsen af ISIL
i regionen og at bidrage med humanitær assistance til Syrien samt at fremme en politisk løsning
på konflikten. Ydermere forventes opbakning til FNs seneste udspil om en ”freeze-zone” om-
kring Aleppo.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tilslutter sig den internationale fordømmelse af ISIL’s overgreb og støtter den inter-
nationale koalitions indsats mod ISIL, herunder den amerikansk-ledede flerårige samtænkte stra-
tegi for bekæmpelse af ISIL i Irak og Syrien. Fra dansk side bakkes op om denne strategi, der
omfatter politiske og militære indsatser såvel som stabiliserings- og udviklingsstøtte. Samtidig
understreges nødvendigheden af at fastholde fokus, og forøge bestræbelserne på at finde en poli-
tisk løsning på konflikten i Syrien. Danmark støtter FN’s særlige udsending, Staffan de Misturas,
bestræbelser på at nedbringe volden og genstarte den politiske proces. Danmark støtter ligeledes
EU’s og centrale europæiske aktørers dialog med andre lande i regionen, herunder Iran og Saudi-
Arabien. Danmark bidrager til at afhjælpe den humanitære krise i Syrien ved at yde støtte til de
mange flygtninge og internt fordrevne og bakker op om en fælles EU indsats på dette område.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark støtter ligeledes implementeringen af de tiltag, som FN’s Sikkerhedsråd har taget mod
ISIL.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Syrien har senest, som en del af en bredere drøftelse af ISIL/Syrien/Irak, været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg til orientering den 10. oktober 2014.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430730_0005.png
2. Irak
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Under dagsordenspunktet Irak forventes Rådet (udenrigsanliggender) at drøfte den aktuelle situation i landet med
fokus på truslen fra terrorgruppen Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL). Udenrigsministrene forventes at
fokusere på den internationale koalitions indsats mod terrorgruppen og dens foreløbige resultater, samt behovet for,
at den irakiske regering fortsætter den inklusive politik og implementerer de hertil nødvendige reformer.
2. Baggrund
Siden august 2014 har en bred koalition af lande, med USA i spidsen, bekæmpet terrorgruppen
ISIL, som har erobret store landområder på tværs af Syrien og Irak og udråbt et kalifat. ISIL har
udnyttet den tidligere shia-dominerede regerings politik under premierminister Maliki, som mar-
ginaliserede landets sunni-befolkning og derved bidrog til at øge tilslutningen til ISIL blandt sun-
ni’erne. Ligeledes har terrorgruppen udnyttet det magtvakuum, der er opstået i Syrien grundet
landets fireårige konflikt, til at etablere sit fodfæste. Tre måneder efter koalitions-indsatsens be-
gyndelse vurderes det, at de militære tiltag har bidraget til at bremse ISILs fremmarch og har be-
grænset organisationens offensive muligheder, både i Irak og i Syrien. Koalitionens luftangreb
har svækket ISILs evne til at gennemføre operationer, men gruppen har ikke mistet væsentligt
terræn i Syrien eller Irak.
Ift. den internationale koalition mod ISIL har Danmark bidraget til den amerikansk-ledede mili-
tære indsats i Irak. Folketinget vedtog den 2. oktober 2014 med et bredt flertal et beslutningsfor-
slag om at bidrage til den internationale koalitions indsats i Irak med syv F-16-fly, et stabsbidrag
samt bidrag til kapacitetsopbygning af irakiske og kurdiske sikkerhedsstyrker. Danmark har lige-
ledes stillet et militært transportfly til rådighed. Der står en global koalition bag kampen mod
ISIL, som nu omfatter over 60 lande. Danmark har herudover i 2014 indtil videre bidraget med
49,5 mio. kr. til den internationale humanitære indsats i Irak.
Den 8. september 2014 blev der dannet en ny regering i Irak under ledelse af premierminister
Haidar Al-Abadi. Der var dog enkelte udeståender, og først den 18. oktober godkendte parla-
mentet indenrigsminister og forsvarsministerposterne. Det er håbet, at den nye regering kan sam-
le landet og overvinde de etniske og sekteriske konflikter, som Irak er præget af. Den irakiske
regerings evne til at repræsentere alle grupper, herunder sunni-arabere og kurdere, vil påvirke
regeringens muligheder for at samle landet i kampen mod ISIL. Den nye premierminister Abadi
har erklæret, at man vil rette op på Malikis fejl - og tilgodese alle befolkningsgrupper. Der er
gennemført udskiftninger på militære topposter, hvor personer loyale over for regeringens re-
formdagsorden har erstattet det gamle regimes folk. Der er også for nylig indgået en aftale mel-
lem kurderne og regeringen om olieindtægterne fra de kurdiske oliefelter. Det er forhåbningen, at
lokale sunni-arabiske gruppers støtte til ISIL vil vige til fordel for de muligheder for politisk ind-
flydelse, som en mere inddragende regering åbner op for. Men der er ingen tvivl om, at der er
lang vej igen til et stabilt og inddragende politisk system i Irak, som også er en forudsætning for
en effektiv international indsats mod ISIL.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En væsentlig udfordring i Irak er shia-militserne, som godt nok bidrager til at bekæmpe ISIL,
men som også har begået overgreb mod sunni’er i landet. Overgreb begået af shiitiske militser
undergraver bestræbelserne på at vinde sunni-befolkningens tillid til den nye irakiske regering.
Den nye irakiske regering har allerede iværksat tiltag, der adresserer denne udfordring. Ud over
de nævnte ændringer på topposter i hæren og efterretningstjenesten arbejdes der på at udvikle en
nationalgarde i Irak, som blandt andet på provinsniveau skal samle lokale kræfter og stammemi-
litser og dermed sikre lokal tillid og opbakning.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte status for bekæmpelsen af terrorgruppen ISIL samt de regionale og
internationale aspekter heraf, med fokus på den aktuelle situation i Irak. Det forventes, at Rådet
vil diskutere udviklingen i Iraks og koalitionens indsats mod ISIL.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Irak forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om at støtte op om bekæmpelsen af ISIL
og at bidrage med humanitær assistance til Irak. Det forventes ligeledes, at der vil være enighed
om fortsat at bakke politisk op om den amerikansk-ledede internationale militære indsats mod
ISIL, herunder luftkampagnen i Irak og kapacitetsopbygningsindsatsen af kurdiske og irakiske
sikkerhedsstyrker, som Danmark og en række andre EU-lande bidrager til.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen tilslutter sig den internationale fordømmelse af ISIL’s overgreb og støtter den inter-
nationale koalitions indsats mod ISIL, herunder den amerikansk-ledede flerårige samtænkte stra-
tegi for bekæmpelse af ISIL i Irak og Syrien. Fra dansk side bakkes op om denne strategi, der
omfatter politiske og militære indsatser såvel som stabiliserings- og udviklingsstøtte. Fra dansk
side understreges det, at den nye irakiskske regering skal føre en inklusiv politik på alle niveauer.
Danmark støtter ligeledes EU’s og centrale europæiske aktørers dialog med andre lande i regio-
nen, herunder Iran og Saudi-Arabien. Danmark bidrager til at afhjælpe den humanitære krise i
Irak ved at yde støtte til de mange flygtninge og internt fordrevne og bakker op om en fælles EU
indsats på dette område. Danmark støtter ligeledes implementeringen af de tiltag, som FN’s Sik-
kerhedsråds har taget mod ISIL.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
ISIL/Syrien/Irak har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 10. ok-
tober 2014.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430730_0008.png
3. Ebola
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender) forventes at have en generel drøftelse af status for udbruddet af ebola i Vestafrika,
herunder også for EU’s indsats.
2. Baggrund
Ebolaepidemien i Vestafrika har udviklet sig til en krise med sammenbrud af sundhedssystemer-
ne og med meget store humanitære, økonomiske og sikkerhedsmæssige implikationer. Hvis ikke
der hurtigt og massivt bliver sat ind for at inddæmme epidemien, vil den komme til at koste yder-
ligere tusindvis af menneskeliv i Vestafrika. Verdensbanken har vurderet, at epidemien vil kunne
komme til at koste ca. 32,6 mia. USD. Der er bred international konsensus om behovet for en
hurtig og massiv indsats for at inddæmme Ebola-epidemien i Vestafrika. FN har til dato opereret
med 1. december som den kritiske måldato for den internationale indsats, hvor man gerne ville
have kapacitet på plads til 1) isolering af 70 pct. af de smittede og 2) sikre, at 70 pct. af begravel-
ser af ebola-inficerede finder sted uden yderligere smitterisiko. Chefen for FNs koordinerede
indsats, Anthony Banbury har ultimo november meldt, at denne målsætning er nået nogle, men
desværre ikke alle steder. Hvor man i Guinea er nået langt på begge mål, udestår udfordringer i
hhv. Liberia og Sierra Leone både i forhold til isolering af smittede og til sikre begravelser. Nås
dette mål ikke, kan man stå overfor stigninger i størrelsesordenen 10.000 nye tilfælde pr. uge.
Nigeria og Senegal blev officielt erklæret ebola-frit hhv. den 20. og 17. oktober. Smitten har
bredt sig til Mali, hvor der ultimo november er noteret 8 tilfælde.
Den internationale indsats
I forlængelse af Sikkerhedsrådsresolution 2177 af 18. september har FN etableret en mission til
håndtering af ebola-krisen, United Nations Mission for Ebola Emergency Response (UNME-
ER), med base i Ghana. FN’s indsats mod ebola er baseret på fem spor: Stoppe spredningen,
behandle de smittede, sikre essentielle services, bevare stabiliteten og forebygge spredning til fle-
re lande. FN har udsendt en appel om at rejse finansiering på 1 mia. USD til indsatsen mod ebola
i den nyoprettede FN Ebola Response Multi-Partner Trust Fund.
EU's ebola-indsats blev drøftet på Udenrigsrådet den 20. oktober, på Det Europæiske Råd den
23.-24. oktober og igen på Udenrigsrådet den 17. november På mødet i Det Europæiske Råd
udmeldte medlemsstaterne tilsagn om øget bidrag, hvilket vil bringe den samlede støtte fra EU
og medlemsstaterne op på 1 mia. EUR. Medlemsstaterne forpligtede sig desuden til at øge ud-
sendelsen af sundhedspersonale til regionen. Medlemsstaterne og Kommissionen nåede også til
enighed om at garantere passende pleje af internationalt sundhedspersonale inden for rammerne
af de tilgængelige ressourcer, så de modtager den behandling, de behøver, herunder gennem me-
dicinsk evakuering.
Danske bidrag
Danmark har øget støtten markant og har indtil nu givet tilsagn om at støtte med i alt ca. 190
mio. kr. Senest har Danmark besluttet at støtte med 10 mio. kr. til finansiering af udsendelse af i
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
første omgang 20 danske sundhedsmedarbejdere, der stilles til rådighed for den britiske indsats,
der er under opbygning i Sierra Leone. Derudover støtter Danmark med et bidrag til FN’s Ebola
Response Multi-Partner Trust Fund og Verdensbankens Ebola Recovery and Reconstruction
Multi Donor Trust Fund, hver på 30 mio. kr. Hvor førstnævnte sigter mod den akutte FN ind-
sats under UNMEER, har sidstnævnte til formål at støtte den langsigtede genopbygning af
sundhedssystemer, landbrug, uddannelse osv. De hidtidige annoncerede bidrag omfatter 20 mio.
kr. til styrkelse af ebolaberedskabet i Ghana, 10 mio. kr. til støtte for FN’s luftbro til transport af
sundhedspersonale og medicinsk udstyr ind og ud af de værst ramte områder, 20 mio. kr. til
WHO’s sundhedsindsats, 10 mio. kr. til indkvarteringsfaciliteter gennem Beredskabsstyrelsen, 10
mio. kr. over det humanitære budget til maritim transport på Ro-Ro transportskibet af nød-
hjælpsmateriel, 4,1 mio. kr. til de danske nødhjælpsorganisationer Læger uden Grænser, Røde
Kors i Danmark, Red Barnet og Dansk Missionsråds indsatser i Sierra Leone, Guinea og Liberia
samt yderligere 646.000 kr. til en koordinationsenhed udsendt af Beredskabsstyrelsen. Dertil
kommer Danmarks indirekte støtte gennem store kernebidrag til FN, WHO, UNICEF, Ver-
densbanken, den Afrikanske Udviklingsbank m.v.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) forventes at have en generel drøftelse af status for udbruddet af
ebola i Vestafrika, herunder også for EU’s indsats.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af ebola på rådsmødet forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene enighed om og bekymring for den meget alvorlige situation, som
ebola-udbruddet i Vestafrika har affødt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er bekymret over ebola-udbruddet og dets konsekvenser. Regeringen støtter derfor
en aktiv rolle for såvel FN som EU og dets medlemsstater i håndteringen af ebola-udbruddet.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen er senest forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering af udenrigsministeren den 14.
november 2014. Sagen forelægges herudover Folketingets Europaudvalg til orientering den 5.
december 2014 forud for Rådsmøde (udenrigsanliggender - udvikling) den 12. december 2014.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1430730_0011.png
4. Vestlige Balkan (Bosnien-Hercegovina)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Under Rådets (udenrigsanliggender) drøftelsen af det Vestlige Balkan forventes fokus især at være på situationen i
Bosnien-Hercegovina (BiH) på baggrund af afrapportering fra forventet besøg i BiH d. 5. december af den høje
repræsentant Federica Mogherini og udvidelseskommissær Johannes Hahn. Besøget har bl.a. til formål at afklare,
om det bosniske lederskab er parat til at indgå en forpligtende aftale som foreslået i det tysk/britisk initiativ, der
har til formål at få aktiveret EUs Stabiliserings- og Associeringsaftale med BiH. Initiativet kommer som følge af
den manglende fremdrift i dialogen mellem EU og BiH kombineret med, at både den politiske og økonomiske
situation i BiH ikke er i positiv gænge. Hvis ikke EU gør noget, er der stor risiko for fortsat stilstand og etnici-
tetsorienterede problematikker samt separatistiske tendenser. Dette har også betydning for den regionale stabilitet.
Rådet (udenrigsanliggender) forventes desuden at endossere de rådskonklusioner om Udvidelsen, og dermed de
øvrige lande på Vestbalkan samt Island og Tyrkiet, der ventes vedtaget dagen efter af Rådet (almindelige anlig-
gender).
2. Baggrund
EU og Bosnien-Hercegovina underskrev i 2008 en Stabiliserings- og Associeringsaftale (SAA),
som vil systematisere dialogen om påkrævede reformer inden for bl.a. økonomi, retsvæsen og
korruptionsbekæmpelse. Aftalen er imidlertid endnu ikke trådt i kraft, idet EU har stillet krav om,
at BiHs politiske lederskab forinden etablerer en EU-koordinationsmekanisme samt enes om at
gøre en troværdig indsats for at bringe landets forfatning i overensstemmelse med den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention – det vil sige efterlevelse af den såkaldte ”Sejdic-Finci-
afgørelse”, som fastslår, at alle etniske minoriteter (og ikke kun serbere, kroater og bosniakker)
skal kunne vælges til politiske embeder. Der er gjort adskillige forsøg på at facilitere en løsning på
disse udeståender bl.a. via EU's såkaldte højniveaudialog – desværre uden fremdrift. Daværende
udvidelseskommissær Štefan Füle meddelte derfor den 20. februar 2014, at dialogen under hans
ledelse var ophørt.
Det tysk/britiske initiativ kommer som følge af den manglende fremdrift i dialogen mellem EU
og BiH kombineret med, at både den politiske og økonomiske situation i BiH ikke er i en positiv
gænge. Udsigten til EU-medlemskab skal derfor gøres til en drivende faktor for processen, og
engagere BiHs politikere i en løbende dialog med EU, hvor reformer udgør en aktiv konditionali-
tet.
I kort form indeholder initiativet tre tiltag/faser: (1) De politiske partiledere i BiH skal under-
skrive en langsigtet skriftlig forpligtelse til implementering af en række nødvendige reformer som
skal gøre BiH klar til EU. Fokus er her især på implementeringen af Sejdic/Finci-afgørelsen. De
politiske ledere skal også indvilge i, at EU udarbejder en reformdagsorden for BiH med fokus på
Københavnskriterierne og det nylige Compact for Growth and Jobs-initiativ, der har til formål at
modernisere den stagnerende økonomi. (2) EU skal til gengæld aktivere SAA. Efter at have kon-
stateret de første fremskridt under SAA, vil Rådet invitere BiH til at søge om EU-medlemskab.
(3) Når en række centrale reformer er fuldt implementeret, vil Rådet bede om Kommissionens
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
holdning til EU-ansøgningen. I den forbindelse vil efterlevelse af Sejdic/Finci-afgørelsen være
central.
Hvis ikke EU gør noget, er der stor risiko for fortsat stilstand og etnicitetsorienterede problema-
tikker samt separatistiske tendenser. Dette har også betydning for regional stabilitet. Det bemær-
kes, at der i februar 2014 var omfattende sociale protester vendt mod det politiske lederskab i
mere end 20 byer i BiH med bl.a. nedbrænding af offentlige bygninger.
Initiativet er i første omgang blevet hilst med begejstring af BiHs fungerende udenrigsminister,
Lagumdzija, og formanden for BiHs præsidentskab, Izetbegovic. Det bemærkes, at 76 % af BiHs
befolkning ønsker, at BiH bliver medlem af EU (juni 2014).
Det tysk/britiske initiativ skal også ses i lyset af valget den 12. oktober, som - efter en valgkamp
præget af etnicitet og gensidige beskyldninger fremfor bud på løsninger - bekræftede stor opbak-
ning til de nationalistiske partier. Sidst der skulle dannes regering tog det 16 måneder. Det er for-
håbningen, at en national regering kan være klar per marts 2015. Desværre ventes fortsat politisk
og økonomisk stilstand under en ny regering, hvilket på ny kan medføre sociale protester – også
på denne baggrund er der behov for en ny EU-dynamik, der kan bidrage til at låse op for den
fastlåste situation.
Den Høje Repræsentant Mogherini og udvidelseskommissær Hahn forventes at besøge BiH d. 5.
december med henblik på at sondere mulighederne for at anlægge en ny bredere tilgang med
henblik på fornyet fremdrift i landets EU-spor med udgangspunkt i en forpligtende aftale med
det bosniske lederskab, som foreslået i det tysk/britiske initiativ.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) ventes at drøfte situationen i BiH på baggrund af afrapportering fra
forventet besøg i BiH d. 5. december af den Høje Repræsentant Federica Mogherini og udvidel-
seskommissær Johannes Hahn. Der forventes rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af det vestlige Balkan (Bosnien-Hercegovina) forventes ikke at have konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Initiativet om en bredere EU-tilgang er fremlagt af UK og Tyskland i fællesskab, og HR/VP
Mogherini har meldt positivt ud om støtte. Generelt er der bred opbakning til, at EU genoverve-
jer sin strategi ift. BiH for at bryde den stilstand, der reelt har været siden 2008, om end en række
lande understreger, at initiativet ikke må ses som belønning af manglende fremskridt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om BiHs EU-perspektiv og finder, at en bredere tilgang med henblik på
fornyet fremdrift i landets EU-spor kan støttes. Det tysk/britiske forslag er et rettidigt indspil der,
såfremt det politiske lederskab reelt ønsker fremdrift, også kan danne grobund for regerings-
grundlaget efter valget den 12. oktober. Initiativet forudsætter selvsagt, at der i den videre proces
sker en solid udmøntning af klare mål og forventede resultater.
Regeringen ønsker at bistå BiH med nyt momentum i forhold til EU, hvilket den hidtidige til-
gang ikke har kunnet sikre. Derfor ser vi positivt på initiativet, der skal sikre det politiske leder-
skab i BiHs håndslag på nødvendige reformer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
BiH blev senest forelagt Europaudvalget til orientering den 14. november 2014 på baggrund af
valget den 12. oktober og i lyset af det tysk/britiske initiativ.
13