Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3361 - udenrigsanliggender Bilag 2
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2014-18570
Den 10. december 2014
Supplerende samlenotat for rådsmøde (udenrigsanliggender) den 15. december 2014
5. Libyen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt dokument.
1. Resumé
Det forventes, at Rådet vil drøfte situationen i Libyen, herunder hvordan EU kan bidrage til FN’s bestræbelser
på at etablere en våbenhvile mellem militserne samt inklusiv national dialog og forsoning.
2. Baggrund
Situationen i Libyen præges af polarisering og væbnede sammenstød mellem sekulære, herunder
pro-nationale/liberale og ikke-sekulære grupper, såsom det Muslimske Broderskab og mere eks-
tremistiske grupper. Konflikten er dog mere kompleks end sekulær/ikke-sekulær. Den udspiller
sig også mellem regioner, byer og klaner, samt mellem resterne af det gamle regime og yngre,
ofte islamistiske, revolutionære. Som konsekvens har det vist sig vanskeligt at finde politisk enig-
hed om transitionsprocessen.
Siden maj 2014 har en pro-national/liberal milits-alliance (Operation Dignity) under ledelse af
tidl. general og militsleder Khalifa Haftar søgt at nedkæmpe ikke-sekulære militser omkring
Benghazi. De ikke-sekulære militser har svaret igen med en mod-alliance (Operation Dawn). Si-
den august måned har de ikke-sekulære militser haft kontrol over Tripoli, mens Benghazi fortsat
er præget af voldsomme kampe. Der er forlydender om, at De Forenede Arabiske Emirater
(UAE) og Egypten har bidraget med militærstøtte i kampen mod de ikke-sekulære militser i Tri-
poli, imens Qatar er blevet beskyldt for at yde støtte til de ikke-sekulære militser. Der er meldin-
ger om civile tab og store flygtningestrømme til nabolandene, særligt til Tunesien.
Valget den 25. juni til et nyt parlament (House of Representatives) som afløsning for National-
kongressen styrkede de sekulære grupper i parlamentet. Som følge af urolighederne i Tripoli har
det nye parlament etableret sig i byen Tobruk i det østlige Libyen og udpeget en ny regering un-
der ledelse af tidligere premierminister al-Thinni. Det internationale samfund har anerkendt det
nye parlament og den nye regering som Libyens legitime repræsentanter. De ikke-sekulære milit-
ser i Tripoli anerkender ikke det nye parlament og har i stedet genindkaldt dele af den tidl. Nati-
onalkongres og indsat en regering ledet af premierminister al-Hassi. I februar d.å. blev der valgt
en 60 mand stor forfatningskomité, der er i gang med at udarbejde en ny demokratisk forfatning.
Den 6. november annoncerede Libyens højesteret i Tripoli en afgørelse, der gør det nyvalgte og
internationalt anerkendte parlament forfatningsstridigt. De nærmere konsekvenser af dommen
søges afklaret af FN. Siden domsafsigelsen er der sket en optrapning af konflikten i Libyen. FN’s
generalsekretær har udtrykt bekymring over den seneste udvikling og voldseskalering i Libyen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sikkerhedsrådet vedtog den 27. august resolution 2174, der gør det muligt at udvide FN’s sankti-
onsregime til at omfatte personer og enheder, der vurderes at obstruere eller underminere en
succesfuld afslutning på den politiske transitionsproces. Generalsekretærens særlige udsending i
Libyen, Bernardino Leon, leder det internationale samfunds bestræbelser på dialog og forsoning
mellem parterne, men indtil videre uden resultat. Desuden arbejder nabolandene, herunder Alge-
riet, også på at bistå den politiske proces.
De fleste vestlige lande, EU, FN m.v. har evakueret deres medarbejdere fra landet og midlertidigt
lukket deres repræsentationer. EU’s grænsemission (EUBAM) er også trukket ud af Libyen. Som
følge af stigende sikkerhedsomkostninger lukkede Danmark ultimo marts d.å. repræsentations-
kontoret i Libyen.
Danmark har efter Gadaffis fald gennem Freds- og Stabiliseringsfonden og Det Arabiske Initia-
tiv søgt at bidrage til stabilitet og demokratisering i Libyen - militært, diplomatisk og bistands-
mæssigt. Støtten går bl.a. til fremme af frie medier, menneskerettigheder, torturrehabilitering og
retssektorreformer. Flere aktiviteter er dog blevet forsinket som følge af sikkerhedssituationen i
landet.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte situationen i Libyen, herunder igangværende forsøg på at få parterne til
at indgå våbenhvile. Der ventes fokus på, hvordan EU kan bidrage til fremme af den demokrati-
ske transitionsproces i Libyen. Endvidere ventes fokus på konkrete strategier til håndtering af
den seneste eskalering af konflikten.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Libyen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en aktiv EU-indsats i
samarbejde med relevante internationale og regionale aktører med sigte på at sikre fred og stabili-
tet i Libyen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark støtter en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale/regionale part-
nere, herunder i særdeleshed FN. Den eneste holdbare vej frem er at få etableret en våbenhvile
mellem militserne samt at få igangsat en inklusiv national dialog- og forsoningsproces for at få
transitionsprocessen tilbage på sporet. Danmark støtter FN’s rolle som facilitator for forso-
ningsprocessen. Det er vigtigt at inddrage regionale magter inklusiv nabolandene Egypten og
Algeriet, idet der sendes et signal til disse om, at militær indblanding i konflikten kun vil forværre
situationen og underminere transitionsprocessen. Det må forventes, at afvæbningen af militserne
og opbygning af nationale sikkerhedsinstitutioner vil tage tid og kræve fortsat støtte fra det inter-
nationale samfund. I forhold til dommen fra Libyens højesteret støttes, at der søges klarhed i
FN-regi om dommen og dens konsekvenser i samarbejde med internationale partnere.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 14. november 2014 til oriente-
ring.
3