Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3387 - økofin Bilag 1
Offentligt
1525232_0001.png
Enhed
International Øko-
nomi
Sagsbehandler
DEPTLK
Koordineret med
Samlenotat til ECOFIN 12. maj 2015
1.
Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer
-
Status
KOM(2014)903, KOM(2015)10
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Erhvervs- og Vækstministeriet
Det europæiske semester: Makroubalanceproceduren og opfølg-
ning på de landespecifikke anbefalinger 2014
-
Rådskonklusioner
KOM (2015) 85
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Aldringsrapporten 2015
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Finansministeriet
Opfølgning på G20-møde i Washington den 16.-17. april 2015
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 2
Sagsnr.
2015-3412
2.
Doknr.
228764
Dato
01-05-2015
Side 7
3.
Side 12
4.
Side 16
1
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0002.png
Dagsordenspunkt 1: Investeringsplan for Europa: Kommissionens forslag til en
europæisk fond for strategiske investeringer
KOM(2014) 903, KOM(2015)10
Resumé
Formandskabet ventes på ECOFIN d. 12. maj 2015 at give en status for trilogforhand-
lingerne med Europa-Parlamentet om forslaget til forordning om en ny europæisk
strategisk investeringsfond (EFSI).
ECOFIN nåede en generel indstilling d. 10. marts 2015. Europa-Parlamentet vedtog
sin holdning d. 20. april. Trilogforhandlingerne er indledt ultimo april. Der sigtes efter
en endelig aftale inden juni.
Sagen er beskrevet i et prioriteret uddrag. For nærmere om EU’s investeringsplan og
EFSI henvises til samlenotater forelagt Folketingets Europaudvalg. Samlenotat vedr.
Rådets kompromis om EFSI er forelagt forud for ECOFIN d. 10. marts 2015.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde d. 13. januar 2015 et forslag om en ny europæisk strategisk
investeringsfond (European Fund for Strategic Investments – EFSI). EFSI etableres
som en integreret men klart adskilt del i Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Sigtet med EFSI er at mobilisere op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 via
garantier på 21 mia. euro, heraf 16 mia. euro fra EU-budgettet samt 5 mia. euro fra
EIB. EFSI skal på denne måde være en risikobærende kapacitet for EIB, så private
investorer kan tiltrækkes og det samlede investeringsomfang på 315 mia. euro kan
nås. EFSI skal finansiere projekter, som generelt har højere risiko end dem, som EIB
normalt finansierer.
Udover EFSI indebærer Kommissionens forslag også etableringen af et investerings-
rådgivningsorgan (EIAH) samt etablering af en portefølje af investeringsprojekter på
EU-niveau til generel information for investorer om projekter (’project pipeline’).
Rådets kompromis og Europa-Parlamentets holdning vedr. Kommissionens EFSI-
forslag er på flere punkter på linje, mens der på andre punkter er markante forskelle.
Der er særligt forskelle, når det gælder finansieringen af EFSI. Der er også forskelle
vedr. ledelsen (governance) af EFSI og ift. EFSI’s levetid.
Anvendelse af EU’s budget til finansiering af EFSI
Kommissionen foreslår, at EU-garantien til EIB på 16 mia. euro understøttes af en
konkret hensættelse på 8 mia. euro fra EU-budgettet til en EU-garantifond, hvorfra EIB
kan betales i tilfælde af, at EU-garantien til EIB aktiveres.
Kommissionen foreslår, at de 8 mia. euro til garantifonden finansieres via midler fra
EU-budgetprogrammerne Horizon 2020 (2,7 mia. euro) og Connecting Europa-
faciliteten (3,3 mia. euro) (CEF) samt EU-budgettets margin (2 mia. euro).
Rådets kompromis fastholder Kommissionens forslag til finansiering af EFSI. Kom-
promiset præciserer, at EU-garantien til EIB vil kunne genopfyldes i fire år efter EFSI-
forordningens ikrafttrædelse, hvorefter denne mulighed bortfalder. Genopfyldning af
garantien betyder, at afkast fra projekterne, som kan henføres til EU-budgettet, bruges
til at opbygge garantien til niveauet på de 16 mia. euro. Garantien kan ikke på noget
tidspunkt overstige 16 mia. euro, men genopfyldning indebærer, at den samlede ku-
mulerede garanti til EIB kan overstige de 16 mia. euro.
2
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0003.png
Europa-Parlamentet ønsker en anden finansiering af EFSI end Rådet og Kommissio-
nen. Parlamentet ønsker ikke, at CEF og Horizon 2020 skal bidrage til finansieringen
af EFSI med tilsammen 6 mia. euro, som det er tilfældet i Rådets kompromis.
Parlamentet foreslår ikke nogen konkret alternativ finansiering af EFSI i stedet for
anvendelse af CEF og Horizon 2020. Parlamentet foreslår i stedet, at midlerne til ga-
rantifonden findes som led i de årlige EU budgetforhandlinger, herunder ved anven-
delse af uforudsete indtægter. Det foreslås desuden at anvende mulige tilgængelige
midler under den flerårige finansielle ramme 2014-20 (MFF) til finansiering af garanti-
fonden, hvor der ifølge Parlamentet særligt bør ses på muligheden for yderligere an-
vendelse af EU-budgettets margin og ved anvendelse af de såkaldte fleksibilitetsin-
strumenter.
1
Parlamentet foreslår, at garantifondens målniveau på 8 mia. euro på
denne måde kan nås i 2022. Ifølge Kommissionens forslag og Rådets kompromis vil
garantifondens målniveau på 8 mia. euro nås i 2020.
Parlamentet foreslår desuden, at det ifm. den kommende midtvejsevaluering af
MFF’en, som skal finde sted senest i 2016, skal overvejes i videst mulige omfang at
kompensere de EU budgetprogrammer, som inden da bidrager til finansieringen af
EFSI.
Parlamentet foreslår derudover, at afkast mv. på EU-garantien skal tilbageføres til de
respektive områder af EU-budgettet, som bidrager til finansieringen af EFSI. Dette
adskiller sig således fra Rådet kompromis, som giver mulighed for genopfyldning af
garantien i en tidsbegrænset periode med sådanne afkast mv., jf. ovenfor.
Ledelse (governance) af EFSI
Rådets kompromis indebærer på linje med Kommissionens forslag, at der oprettes en
bestyrelse i EFSI (”Steering Board”), som skal fastlægge retningslinjer for EFSI, bl.a.
fondens risikoprofil og de nærmere kriterier for, hvilke projekter EFSI skal støtte. Både
Rådet og Europa-Parlamentet mener, at bestyrelsen skal bestå af i alt fire medlem-
mer, tre udpeget af Kommissionen og en udpeget af EIB.
Der nedsættes en investeringskomité, som sammensættes af eksperter på området.
Komitéen skal udpeges af bestyrelsen og skal bl.a. godkende brug af EU-garantien for
projekter, som opfylder kriterierne for finansiering via EFSI. Både Rådet og Europa-
Parlamentet mener, at investeringskomitéen skal bestå af i alt otte medlemmer.
Det vil ifølge Rådets kompromis alene være forbeholdt Kommissionen og EIB at sidde
i EFSI’s bestyrelse. Der skal desuden udpeges en administrerende direktør, som vil
varetage den daglige ledelse af EFSI og indgå i investeringskomitéen.
Europa-Parlamentet foreslår, at Parlamentet skal godkende EFSI’s investeringskomité
og den administrerende direktør. Rådets kompromis indebærer på linje med Kommis-
sionens forslag politisk kontrol med EFSI, men lægger ikke op til, at Parlamentet skal
foretage en godkendelse af investeringskomitéen eller den administrerende direktør.
Rådets kompromis indebærer, at medlemslandene og andre tredjeparter ikke vil kun-
ne opnå plads og stemmer i EFSI’s bestyrelse gennem direkte bidrag til EFSI. Parla-
mentet foreslår ligeledes, at dette ikke skal være en mulighed.
Kriterier for udvælgelse af projekter under EFSI
1
De særlige fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget består af Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden,
Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet. Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere
udgifter, der ikke kan finansernes inden for én eller flere lofter for udgiftsområder. Udover de fire særlige
fleksibilitetsinstrumenter på EU's budget findes også den såkaldte margin til uforudsete udgifter, der kan
udgøre op til 0,03 pct. af EU’s BNI om året.
3
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0004.png
Rådets kompromis indebærer, at EFSI skal understøtte projekter, som er konsistente
med EU’s politikker, er økonomisk og teknisk holdbare, leverer merværdi ift. eksiste-
rende institutioner og instrumenter (såkaldt additionalitet), samt i videst mulige omfang
søger at mobilisere privat kapital. Rådets kompromis indebærer ingen geografiske
kvoter eller anden form for øremærkning af midler til projekter under EFSI.
Europa-Parlamentets holdning er generelt på linje hermed.
EFSI’ levetid
Rådets kompromis lægger op til, at Rådet og Europa-Parlamentet aktivt skal træffe en
ny beslutning efter en uafhængig evaluering samt på forslag fra Kommissionen, om
hvorvidt EFSI skal fortsætte efter juni 2020. Denne evaluering skal finde sted tre år
efter, at EFSI er etableret. Rådets kompromis indebærer dermed som udgangspunkt
ikke, at EFSI skal være en permanent konstruktion.
Kommissionen lagde op til en løbende evaluering af EFSI, men foreslår ingen udløbs-
dato for EFSI. Europa-Parlamentet lægger også op til evaluering af EFSI, men foreslår
heller ikke nogen udløbsdato for EFSI.
EFSI-aftalen mellem Kommissionen og EIB
Specifikke, ikke-essentielle og afgrænsede bestemmelser vedr. EFSI skal udmøntes i
en særskilt EFSI-aftale mellem Kommissionen og EIB. Sammenlignet med Kommissi-
onens forslag præciserer og afgrænser Rådets kompromis i højere grad de bestem-
melser, som skal indeholdes i EFSI-aftalen.
Europa-Parlamentet foreslår, at EFSI-aftalen skal besluttes af Kommissionen som en
delegeret retsakt. Rådet har ikke taget stilling til dette spørgsmål.
Evaluering af effekter af EFSI
Europa-Parlamentet foreslår, at der oprettes et såkaldt ’scoreboard’ bestående af
centrale indikatorer mhp. at vurdere de makroøkonomiske konsekvenser af EFSI.
Rådets kompromis lægger op til en lignende vurdering.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget om etablering af EFSI er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet og at formålet med EFSI, herunder fremme af investeringerne
i EU og virksomheders adgang til finansiering, ikke i tilstrækkelig grad kan nås af med-
lemslandene på egen hånd, men bedre kan nås på EU-niveau.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet støtter et styrket fokus i EU på at fremme investeringer. Parla-
mentet støtter generelt EU’s investeringsplan og etableringen af EFSI.
2
De centrale
forskelle mellem Parlamentets holdning og Rådets kompromis er beskrevet ovenfor.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
2
http://www.europarl.europa.eu/news/en/news-room/content/20150417STO42603/html/MEPs-vote-on-new-
fund-to-put-EU-investment-plan-into-practice.
4
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0005.png
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativer på EU-niveau til at fremme investeringsaktiviteten i EU, som indebærer an-
vendelse af offentlige midler under EU-budgettet, har statsfinansielle konsekvenser
via det danske EU-bidrag. Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's bud-
get. Ift. den foreslåede samlede EU-garantiforpligtigelse via EU-budgettet på 16 mia.
euro svarer det til en dansk garantistillelse via EU’s budget på ca. 2,4 mia. kr.
Den samlede forpligtigelse for EU-budgettet som følge af EU-garantien til EIB kan ikke
overstige 16 mia. euro. Såfremt der viser sig behov for at hensætte mere til EU-
garantifonden, end den konkrete hensættelse på 8 mia. euro, som foreslås foretaget i
udgangspunktet, jf. ovenfor, skal der tages stilling hertil i de årlige EU budgetforhand-
linger.
EFSI vil kunne have statsfinansielle konsekvenser. Dette vil generelt afhænge af fi-
nansieringen af EFSI og af de investeringsprojekter og udfaldet heraf, som iværksæt-
tes under EFSI. Omprioriteringen af midler fra Horizon 2020 og Connecting Europe-
faciliteten kan føre til færre EU-tilskud til danske forsknings- og infrastrukturprojekter,
som typisk modtager støtte fra disse to budgetprogrammer. Det er uvist, hvorvidt dette
kan modsvares af nye investeringsprojekter afledt af EFSI.
Europa-Parlamentets forslag om at anvende margin, fleksibilitetsinstrumenter samt
uforudsete indtægter vil alt andet lige medføre et øget dansk EU-bidrag til finansiering
af EFSI.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Initiativer til fremme af investeringerne i EU, herunder etablering af EFSI, vil kunne
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang investeringerne bi-
drager til et højere og mere stabilt niveau af velstand og beskæftigelse. Dette vil for
Danmark imidlertid også afhænge af finansieringen af investeringerne, herunder en
eventuel omprioritering af allerede allokerede EU-midler og virkningerne heraf.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om tiltag til fremme af investeringer i EU er forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering forud for ECOFIN d. 14. oktober og til forhandlingsoplæg forud for ECO-
FIN d. 9. december 2014. Sagen om Kommissionens EFSI-forslag blev forelagt til
orientering forud for ECOFIN d. 27. januar, d. 17. februar 2015 og d. 10. marts 2015.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen støtter investeringsplanen for Europa, herunder etableringen af en euro-
pæisk fond for strategiske investeringer (EFSI), mhp. at fremme investeringer, vækst,
beskæftigelse og konkurrenceevne i EU.
Regeringen støtter generelt Rådets kompromis vedr. EFSI. Regeringen vil tage stilling
til forslag i trilogforhandlingerne, efterhånden som det måtte blive aktuelt.
Regeringen lægger vægt på, at der anvises konkret finansiering af EFSI fra EU-
budgettet som led i en aftale om EFSI. En konkret og robust finansiering af EFSI har
betydning for, i hvilket omfang private investorer vil kunne tiltrækkes, så det ønskede
investeringsomfang kan nås.
5
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0006.png
Regeringen lægger vægt på, at EU-budgettets udgiftslofter respekteres og at finansie-
ringen af EFSI sker via omprioriteringer på EU-budgettet. Regeringen finder det ikke
hensigtsmæssigt, at der først tages stilling til finansieringen af EFSI som led i de årlige
EU budgetforhandlinger som foreslået af Europa-Parlamentet, idet det rejser alvorlig
tvivl om finansieringen af EFSI og overholdelsen af EU-budgettets udgiftslofter samt
bidrager til yderligere at komplicere forhandlingerne. Regeringen er i lyset heraf sær-
deles skeptisk over for, at finansieringen af EFSI knyttes til midtvejsevalueringen af
den nuværende flerårige finansielle ramme (MFF) som foreslået af Europa-
Parlamentet.
Regeringen kan støtte en fastholdelse af Rådets kompromis, så Horizon 2020 og
Connecting Europa-faciliteten (CEF) bidrager til finansieringen af EFSI. Dog bemær-
kes, at finansieringen af EFSI, herunder via CEF og Horizon 2020, kan have en række
uhensigtsmæssige konsekvenser. Erfaringer viser, at programmerne er forbundet med
stor EU-merværdi. Regeringen vil overveje konkrete alternative forslag til finansiering
af EFSI inden for de nuværende budgetmæssige rammer, hvis det måtte blive aktuelt.
Regeringen lægger vægt på en fastholdelse af Rådets kompromis om, at Rådet og
Europa-Parlamentet efter en evaluering og et evt. forslag fra Kommissionen, aktivt
skal beslutte, om EFSI skal fortsætte efter juni 2020.
Regeringen lægger vægt på, at EFSI’s ledelsesmæssige strukturer bedst muligt un-
derstøtter det overordnede sigte med EFSI. Regeringen finder det på den baggrund
mest hensigtsmæssigt, at det er EFSI’s bestyrelse, som på forslag fra Kommissionen
og EIB skal godkende EFSI’s investeringskomité og administrerende direktør. Rege-
ringen kan acceptere de muligheder for Europa-Parlamentet og Rådet for politisk kon-
trol med EFSI, som Rådets kompromis indeholder.
Andre landes holdning
Medlemslandene støtter generelt Rådets kompromis, idet vurderingen er, at landene
er indstillet på at opnå relativt hurtige fremskridt i trilogforhandlingerne med Europa-
Parlamentet, så en endelig EFSI-aftale kan nås inden juni i år.
Landene ventes at lægge vægt på en konkret og robust finansiering af EFSI. I det lys
ventes landene i udgangspunktet generelt at stille sig skeptisk over for Parlamentets
forslag om, at der først skal tages stilling til finansieringen af EFSI i de årlige EU bud-
getprocedurer og at finansieringen af EFSI knyttes til midtvejsevalueringen af MFF’en.
Landene ventes umiddelbart generelt at stille sig skeptiske over for, at Parlamentet
skal godkende medlemmerne af EFSI’s investeringskomité og den administrerende
direktør. Landene foreslår ikke nogen særlig rolle for Rådet heri.
6
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0007.png
Dagsordenspunkt 2: Det europæiske semester: Makroubalanceproceduren og
opfølgning på de landespecifikke anbefalinger 2014
KOM (2015) 85
Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner vedr. de dybdegående analyser under makro-
ubalanceproceduren samt den overordnede status for EU-landenes opfølgning på de
landespecifikke anbefalinger fra 2014.
Baggrund
Som led i strømliningen af det europæiske semester offentliggjorde Kommissionen
den 26. februar 2015 en semesterpakke med økonomiske landerapporter for EU-
landene
3
og euroområdet som helhed samt en horisontal meddelelse om landenes
opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2014 og udfordringer ift. at fremme
investeringer, gennemføre strukturreformer og føre ansvarlig vækstvenlig finanspolitik.
Meddelelsen inkluderede ligeledes en oversigt over resultaterne af de dybdegående
analyser under makroubalanceproceduren. Danmark er i år ikke blevet udpeget til en
dybdegående analyse.
Kommissionen konkluderer på baggrund af landerapporterne, at de landespecifikke
anbefalinger generelt har stor opmærksomhed i de enkelte landes politiske dagsor-
den, og at der i de fleste tilfælde er fremskridt med gennemførelsen af anbefalingerne
fra 2014,
jf. figur 1.
Der er dog forskelle på, i hvilket omfang EU-landene er i gang med
at adressere de udfordringer, der er afspejlet i de landespecifikke anbefalinger,
jf.
bilag 1.
Figur 1
Status for implementering af de landespecifikke anbefalinger 2014
3%
9%
12%
35%
41%
Fuld
Betydelig
Nogen
Begrænset
Ingen
Anm.: Inkluderer ikke vurderingen af medlemslandenes opfølgning under Stabilitets- og Vækstpagten.
Kilde: Kommissionens meddelelse vedr. det europæiske semester 2015. KOM (2015) 86.
Kommissionen konkluderer overordnet på baggrund af de dybdegående analyser, at
makroøkonomiske ubalancer gradvis korrigeres, men at der i nogle EU-lande fortsat
er høje risici, bl.a. relateret til høj gæld overfor udlandet, høje private og offentlige
gældsniveauer, svag produktivitet og konkurrenceevne og ubalancer på betalingsba-
lancerne. Kommissionen peger desuden på udfordringer relateret til fortsat høje ledig-
hed.
3
Med undtagelse af Grækenland, der som programland ikke er underlagt processerne under det europæi-
ske semester.
7
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0008.png
Kommissionen konkluderer i sin økonomiske analyse af Danmark, at dansk økonomi
er i bedring, efter langsom fremgang de seneste fem år. Finanspolitikken vurderes
holdbar på mellemlang sigt. Situationen på arbejdsmarkedet har udviklet sig positivt
det seneste år. Der er fortsat overskud på betalingsbalancens løbende poster. Bolig-
priserne har været stigende over de sidste to år, men der er store regionale forskelle.
Kommissionen vurderer, at den danske fastkurspolitik har været succesfuld, også i
økonomiske krisetider. Kommissionen bemærker, at produktivitetsudviklingen har
været svag over de seneste to årtier, bl.a. som følge af manglende konkurrence i den
indenlandske servicesektor. Kommissionen peger på, at fremme af investeringer ville
kunne bidrage til at styrke Danmarks vækst, øge produktiviteten og forbedre konkur-
renceevnen.
I Danmarks nationale reformprogram 2015, offentliggjort den 27. marts, følges der op
på de landespecifikke anbefalinger fra 2014 og Kommissionens landerapport 2015.
Indhold
På baggrund af de landespecifikke analyser 2015, ventes ECOFIN på rådsmødet den
12. maj at vedtage rådskonklusioner vedr. Kommissionens dybdegående analyser
under makroubalanceproceduren og EU-landendes opfølgning på de landespecifikke
anbefalinger 2014.
Rådskonklusionerne ventes at byde de landespecifikke økonomiske analyser vel-
kommen og anerkende, at offentliggørelsen af disse som led i strømliningen af det
europæiske semester er nyttigt, øger gennemsigtigheden og giver mulighed for øget
dialog om Kommissionens analyser.
Herudover ventes rådkonklusionerne at lægge vægt på:
De dybdegående analyser 2015:
At de dybdegående analyser er struktureret på passende vis og giver en
grundig præsentation af makroøkonomiske ubalancer i de enkelte EU-lande,
hvor landespecifikke omstændigheder og kvalitativ information inddrages.
At de 16 lande identificeret i varslingsrapporten (Belgien, Bulgarien, Tyskland,
Irland, Spanien, Frankrig, Kroatien, Italien, Ungarn, Nederlandene, Portugal,
Rumænien, Slovenien, Finland, Sverige og Storbritannien) oplever makro-
økonomiske ubalancer af forskellig natur og omfang. Der kan med fordel ska-
bes øget transparens omkring kriterierne for kategoriseringen af makrouba-
lancer samt øget stabilitet og forudseenhed i proceduren.
At ubalancerne i Slovenien ikke længere vurderes som uforholdsmæssig sto-
re.
At Kommissionens vurdering af, at der eksisterer uforholdsmæssig store uba-
lancer i 5 medlemslande (Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien og Portugal) er
korrekt. Rådet støtter Kommissionens intention om i maj, at vurdere ambiti-
onsniveauet af Frankrigs og Kroatiens politiktiltag specificeret i bl.a. de natio-
nale reformprogrammer og på den baggrund vurdere, om der skal tages yder-
ligere foranstaltning under makroubalanceprocedurens korrigerende arm
overfor de to lande.
At der er behov for politisk handling og engagement i gennemførelsen af
strukturelle reformer i alle EU-lande og specielt i lande med makroøkonomi-
ske ubalancer. Ubalancer bør adresseres på behørig vis, så risici mindskes,
EU-økonomierne balanceres og der sikres betingelser, der understøtter vækst
og beskæftigelse. Kommissionen opfordres til at forelægge fokuserede og
sammenhængende anbefalinger til EU-landene med ubalancer inden for
rammerne af det europæiske semester.
At Kommissionens plan om at udføre specifik overvågning af anbefalingerne
til EU-landene med uforholdsmæssig store ubalancer og euro-lande med uba-
8
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0009.png
lancer der kræver beslutsomme politiktiltag (Irland, Spanien og Slovenien) er
velkommen. Kommissionen opfordres til at forelægge timing og indhold af
denne overvågning.
At flere makroøkonomiske ubalancer korrigeres, men at der fortsat eksisterer
mærkbare risici som følge af ubalancer i visse EU-lande. I særdeleshed risici
ved høje private og offentlige eksterne gældsniveauer. Samtidig afspejler høje
betalingsbalanceoverskud i visse EU-lande lav indenlandsk efterspørgsel,
hvilket delvist skyldes lave private og offentlige investeringsniveauer. Struktu-
relle reformer er nødvendige for at styrke vækstpotentialet og mindske den
høje arbejdsløshed, der i særdeleshed observeres blandt unge og langtidsle-
dige.
Opfølgning på implementering af de landespecifikke anbefalinger 2014:
At der overordnet set er gjort fremskridt med opfølgningen på de landespeci-
fikke anbefalinger og anbefalingerne til euroområdet fra 2014. Der er dog for-
skelle på omfanget af opfølgningen på tværs af grænser og reformområder.
Reformindsatsen skal intensiveres for at tage hånd om de udfordringer de en-
kelte EU-lande står overfor og for at sikre en hurtig og holdbar genopretning af
økonomien.
At der til stadighed er behov for strukturelle reformer på service-, produkt-, og
arbejdsmarkederne samt ansvarlig finanspolitik i alle EU-landene for at styrke
og understøtte den økonomiske genopretning, korrigere for ubalancer, sikre
holdbare offentlige finanser, forbedre rammerne for investeringer og styrke det
indre marked mhp. at frigøre det fulde vækstpotentiale i EU-landenes økono-
mier.
At der ses frem til Kommissionens offentliggørelse af udkast til de landespeci-
fikke anbefalinger 2015 i midten af maj som grundlag for nødvendige multila-
terale diskussioner forud for vedtagelsen af de endelige anbefalinger i ECO-
FIN. Kommissionen opfordres til at tage højde for den multilaterale diskussion
af landerapporterne og de nationale reformprogrammer i udarbejdelsen af de
landespecifikke anbefalinger 2015.
At de landespecifikke anbefalinger skal fokusere på områder af makroøkono-
misk betydning, hvor der er et presserende behov for handling, således at an-
befalingerne er mere synlige i de politiske debatter i de enkelte EU-lande.
Samtidig skal der identificeres fælles udfordringer i EU og euroområdet.
At der er vigtigt, at der fortsat sikres et forsvarligt og transparent grundlag for
de landespecifikke anbefalinger, som sikrer konsistens over tid og på tværs af
lande.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
9
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0010.png
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national øko-
nomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af medlemslandenes stabili-
tets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer vil kunne bidrage til
sikring af sunde og holdbare offentlige finanser samt velfungerende økonomier i lan-
dene og generelt understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Høring
Ikke relevant
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg. Landerapporterne blev forelagt Folketingets Europaudvalg d. 9 marts 2015 i
forbindelse med Kommissionens præsentation af landerapporterne på ECOFIN d. 10
marts 2015. Øvrige sager relateret til det europæiske semester, særligt Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse 2015 og varslingsrapporten under makroubalancepro-
ceduren for 2015, blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN
den 17. februar 2015.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen deler generelt vurderingerne af Danmark og de øvrige EU-lande i lande-
rapporterne, herunder at de europæiske lande generelt har brug for at styrke deres
gennemførelse af strukturreformer, om end der i varierende grad er sket fremskridt i
de senere år.
Regeringen er generelt enig i vurderingen af hovedudfordringerne for dansk økonomi
og vurderingen af opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger fra 2014.
Regeringen er tilfreds med, at analysen konkluderer, at dansk økonomi er i bedring,
og at de seneste års reformindsats er med til at understøtte en holdbar finanspolitik på
mellemlang sigt.
Regeringen er tilfreds med, at det i analysen vurderes, at Danmark har gjort fremskridt
med at følge op på de landespecifikke anbefalinger fra 2014, herunder bl.a. gennem
beskæftigelsesreformen, reformen af erhvervsuddannelserne og opfølgning på pro-
duktivitetskommissionens anbefalinger.
Regeringen støtter det foreliggende udkast til rådskonklusioner.
Andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at kunne støtte det foreliggende udkast til rådskonklusio-
ner.
10
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0011.png
Bilag 1 – EU-Kommissionens vurdering af implementering af de landespecifikke anbefalinger 2014 på politikområde
AT
Finanspolitik og finanspolitisk styring
Langsigtet holdbarhed af off. finanser inkl. pensioner
Offentlig administration og erhvervskli-
ma
Nedsættelse af skattebyrde på arbejde
Udvidelse af skattebasen
Reduktion af gældsbias
Bekæmpelse af skatteunddragelse, forbedre skatteadministrationen mv.
Finansielle tjenesteydelser
Strukturpolitik
Boligmarkedet
Adgang til finansiering
Privat gældsætning
Beskæftigelsesbeskyttelse og betingelser for ansættelseskontrakter
Arbejdsløshedsunderstøttelse
Aktiv arbejdsmarkedspolitik
Incitamenter til arbejde, jobskabelse, arbejdsmarkedsdeltagelse
Arbejdsmarkedet, uddannelse og
socialpolitik
Løn og lønsætning
Børnepasning
Sundhed og langtidspleje
Fattigdomsbekæmpelse og social inklusion
Uddannelse
Færdigheder og livslang læring
Forskning og innovation
Konkurrence og regulative rammer
Den finansielle sektor
Konkurrence i servicesektoren
Telecom, post og lokal offentlig service
Energi, ressourcer og klimaforandring
Transport
Erhvervsklima
Rammebetingelser for insolvens
Offentlige finanser og beskatning
Offentlig administration
Statsejede selskaber
Civilret
Skyggeøkonomi og korruption
BE
BG
CZ
DE
DK
EE
ES
FI
FR
HR
HU
IE
IT
LT
LU
LV
MT
NL
PL
PT
RO
SE
SI
SK
UK
Anm.: Følgende kategorier anvendes til at vurdere fremskridtene i implementeringen af Rådets landespecifikke anbefalinger (CSR) fra 2014:
fremskridt
fremskridt
fremskridt
fremskridt
adresseret
Ingen fremskridt: Landet har hverken annonceret eller vedtaget foranstaltninger til at efterleve CSR. Begrænsede fremskridt: Landet har annon-
ceret visse foranstaltninger til at efterleve CSR, men de lader til at være utilstrækkelige og/eller risikerer ikke at blive vedtaget/gennemført. Visse fremskridt: Landet har annonceret foranstaltninger til at efterleve CSR. Disse
foranstaltninger er lovende, men de er endnu ikke alle blevet gennemført. Betydelige fremskridt: Landet har vedtaget foranstaltninger, hvoraf de fleste er gennemført. Foranstaltningerne bidrager i høj grad til at efterleve CSR.
Fuld efterlevelse: Landet har vedtaget og gennemført foranstaltninger, der fuldt efterlever CSR.
Kilde: EU-Kommissionen.
Ingen
Begrænset
Nogle
Væsentlige
Fuldt ud
11
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0012.png
Dagsordenspunkt 3: Aldringsrapporten 2015
Resumé
Den økonomisk-politiske komite (EPC) og Kommissionen har udarbejdet en opdateret
rapport om de budgetmæssige udfordringer ved en aldrende befolkning (”Ageing Re-
port 2015”). Rapporten viser, at de samlede aldersrelaterede udgifters andel af BNP
ventes at stige med 1,4 pct.-point frem mod 2060. Selvom stigningen er mindre end
ventet i den seneste rapport fra 2012, understreger den nye rapport, at der er behov
for at fastholde reformmomentum i EU, ikke mindst hvad angår arbejdsmarkedsrefor-
mer og reformer af pensions- og sundhedssystemer. Rådet ventes at vedtage konklu-
sioner vedr. aldringsrapporten på det kommende ECOFIN.
Baggrund
Den økonomisk-politiske komite (EPC) og Kommissionen har udarbejdet en opdateret
rapport om de budgetmæssige udfordringer ved en aldrende befolkning (”Ageing Re-
port 2015”) på baggrund af Eurostats opdaterede befolkningsfremskrivning fra 2013
samt et sæt af fælles fremskrivningsmetoder og antagelser. Der er tale om den femte
opdatering af aldringsrapporten, som senest blev udgivet i 2012.
Indhold
Rapportens indhold
Rapporten om aldring indeholder en fremskrivning af alle 28 medlemslandes aldrings-
relaterede offentlige udgifter - opdelt på fem hovedområder (pensioner, sundhed, æld-
repleje, uddannelse og arbejdsløshed) - frem til 2060. Fremskrivningen bygger på en
række antagelser vedrørende den demografiske og makroøkonomiske udvikling.
Rapporten venter, at den potentielle realvækst i BNP forbliver forholdsvis stabil over
fremskrivningsperioden, men væsentlig lavere end tidligere årtier. Den gennemsnitlige
potentielle vækst forventes at forblive lav på 1,1 pct. frem til 2020, for derefter at stige
lidt, som følge af øget produktivitetsvækst. Over fremskrivningsperioden som helhed
(2013-2060) ligger den ventede gennemsnitlige potentielle årlige realvækst i BNP i EU
på 1,4 pct.
Rapportens hovedresultat er, at de samlede aldersbetingede offentlige udgifters andel
af BNP stiger med 1,4 pct.-point (de
strengt
aldersbetingede udgifter, dvs. de alders-
betingede udgifter renset for ændringer i udgifter til ledige, ventes at stige 1,8 pct.-
point) i gennemsnit frem mod 2060. Heraf skønnes sundhed og ældrepleje tilsammen
at øge udgifterne med 2,0 pct.-point af BNP, mens offentlige pensioner, trods en stig-
ning i perioden frem til 2040, ventes at bidrage til et fald på 0,2 pct.-point af BNP set
over hele perioden - dog med store variationer mellem landene afhængigt af deres
fremskridt med pensionsreformer. Udgifter til ledige ventes at bidrage til et fald på 0,4
pct.-point i de samlede udgifters andel af BNP.
Ifølge rapporten ventes de samlede aldersrelaterede udgifters andel af BNP at falde
frem mod 2060 i otte medlemslande: Kroatien, Grækenland, Letland, Frankrig, Dan-
mark, Cypern, Italien og Spanien. I alle disse lande ventes pensionsomkostningerne
desuden at falde målt som andel af BNP. De aldersrelaterede udgifters andel af BNP
ventes til gengæld at stige moderat for andre ti lande: Bulgarien, Portugal, Estland,
Sverige, Ungarn, Polen, Irland, Litauen og Storbritannien. Der ventes større (mellem
2,5 og 6,8 pct.-point) stigninger i de aldersrelaterede udgifters andel af BNP i de reste-
12
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0013.png
rende ti lande: Finland, Østrig, Tjekkiet, Nederlandene, Slovakiet, Tyskland, Belgien,
Luxemburg, Malta og Slovenien. I alle disse lande ventes pensionsomkostningerne at
stige målt som andel af BNP.
Den ventede gennemsnitlige stigning i de samlede forventede omkostninger ved ald-
ring på 1,4 pct.-point af BNP er betydeligt lavere end den skønnede stigning på 3,7
pct.-point af BNP i den forrige rapport fra 2012. Forskellen skyldes først og fremmest
en nedjusteret stigning i pensionsudgifterne, der dels kan henføres til de pensionsre-
former, landene har gennemført, og dels til en mere gunstig demografisk udvikling i
Eurostats opdaterede befolkningsfremskrivning fra 2013.
Danmark ligger betydeligt bedre end gennemsnittet med et forventet
fald
i de samlede
aldersbetingede offentlige udgifters andel af BNP på i alt 1,4 pct.-point (0,9 hvis ledig-
hedsudgifter ikke indregnes) i fremskrivningsperioden. Der forventes en stigning i an-
delen af udgifter til sundhed og ældrepleje på i alt 2,9 pct.-point af BNP, mens udgifter
til pensioner, som andel af BNP, forventes at
falde
kraftigt over perioden (-3,1 pct.-
point af BNP), hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at pensionsalderen er indekseret til den
forventede restlevetid. Det skal i øvrigt bemærkes, at udsigterne for Danmark er blevet
forbedret ift. aldringsrapporten fra 2012, hvor de samlede aldersrelaterede udgifters
andel af BNP ventedes at
stige
med 3,6 pct.-point (3,7 ekskl. ledighedsudgifter).
Udkastet til rådskonklusioner
Det forventes, at Rådet vil vedtage konklusioner med følgende hovedindhold:
Rådet understreger behovet for fortsat fokus på vækstfremmende finanspoli-
tisk konsolidering og implementering af strukturelle reformer, der forbedrer de
offentlige finansers holdbarhed.
Rådet godkender både rapporten og de økonomiske og budgetmæssige
fremskrivninger, som er fremkommet på basis af fælles vedtagne antagelser.
Rådet fremhæver som hovedindhold i rapporten, følgende:
o
Den gennemsnitlige potentielle vækst ventes at være på 1,4 pct. over
hele fremskrivningsperioden.
o
Aldersrelaterede udgifter i EU forventes fra 2013-2060 gennemsnitligt
at stige med 1,4 pct.-point af BNP inkl. ledighedsudgifter og 1,8 pct.-
point ekskl. ledighedsudgifter, dog med store forskelle mellem med-
lemslandene. I et risikoscenarie med lavere produktivitetsvækst ven-
tes de
strengt (dvs. ekskl. ledighedsudgifter)
aldersrelaterede udgif-
ters andel af BNP at stige med 2,1 pct.-point. De forventede stignin-
ger er betydeligt lavere end i 2012-rapporten, pga. strukturreformer og
en mere gunstig demografisk udvikling.
o
Udgifter til pension (som andel af BNP) forventes at være stort set
uændrede i 2060, dog med store variationer mellem landene af-
hængigt af deres fremskridt med pensionsreformer. Nogle lande har
ikke gennemført tilstrækkelige pensionsreformer.
o
Udgifter relateret til sundhed og ældrepleje, vil stige med 2,0 pct.-
point af BNP fra 2013-2060 – men med betydelige forskelle mellem
landene. I et risikoscenarie, hvor der udover demografiske faktorer
også tages hensyn til historiske trends i sundhedsudgifterne og kon-
vergens i udgifterne til ældrepleje på tværs af lande, vil udgifterne til
sundhed og ældrepleje stige med 4,0 pct.-point af BNP.
Rådet konstaterer, at der fortsat er behov for målrettet politisk handling i lyset
af udfordringerne ved aldring, herunder implementering af de landespecifikke
anbefalinger samt tiltag mhp. at sikre hurtig nedbringelse af offentlig gæld og
øget beskæftigelse og produktivitet.
Rådet fremhæver, at yderligere tiltag er nødvendige mhp. at sikre en højere
effektiv pensionsalder, bl.a. ved at undgå tidlig afgang fra arbejdsmarkedet,
og koble formel pensionsalder til forventet levealder.
13
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0014.png
Rådet opfordrer landene til at sikre balance mellem behovet for høj kvalitet i
sundhedssektoren og budgetbegrænsninger.
Rådet beder Kommissionen om at inddrage rapportens resultater, samt opda-
terede kortsigtsprognoser for Irland, Letland og Litauen, i kommende analyser
og overvågning under det europæiske semester.
Endelig beder Rådet den økonomisk-politiske komite om at forberede den
næste aldringsrapport i 2018.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser. Rapporten er en del af det
økonomiske samarbejde i EU, der skal fremme reformer med positive effekter på
vækst og langsigtet finanspolitisk holdbarhed, herunder gennem lavere udgiftsstignin-
ger relaterede til aldringen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Aldringsrapporten fra 2012 blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN
d. 15. maj 2012.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen kan støtte rådskonklusionerne. Regeringen lægger vægt på, at der sikres
holdbare offentlige finanser som grundlag for en sund økonomisk udvikling i de enkel-
te lande og i EU som helhed.
Andre landes holdning
EU-landene ventes generelt at tilslutte sig aldringsrapporten og rådskonklusionerne.
14
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0015.png
Tabel 1
Ændring i aldersrelaterede udgifters andel af BNP, 2013-2060, pct.-point
Samlede alders-
relaterede udgifter
5,1
0,4
3,1
-1,4
5,1
0,8
1,9
-2,2
-0,8
-1,7
-2,8
-0,8
-1,4
-1,8
2,1
6,3
0,8
6,6
3,6
2,9
1,2
0,3
2,2
6,8
4,0
2,8
0,6
2,3
6,9
1,4
1,6
Strengt alders-
relaterede udgifter
5,3
0,6
3,1
-0,9
5,1
0,8
3,0
-1,3
0,9
-1,3
-2,5
-0,5
-0,8
-1,6
2,2
6,5
0,9
6,6
4,4
3,1
1,3
1,2
2,2
7,0
4,1
3,2
0,7
2,4
6,9
1,8
2,0
Land
BE
BG
CZ
DK
DE
EE
IE
EL
ES
FR
HR
IT
CY
LV
LT
LU
HU
MT
NL
AT
PL
PT
RO
SI
SK
FI
SE
UK
NO
EU27
EA
Ledighed
-0,2
-0,2
0,0
-0,5
0,0
0,0
-1,1
-0,9
-1,7
-0,4
-0,3
-0,3
-0,6
-0,2
-0,1
-0,2
-0,1
0,0
-0,8
-0,2
-0,1
-0,9
0,0
-0,2
-0,1
-0,4
-0,1
-0,1
0,0
-0,4
-0,4
Pensioner
3,3
-0,4
0,7
-3,1
2,7
-1,3
1,1
-1,9
-0,8
-2,8
-3,9
-1,9
-0,1
-3,1
0,3
4,1
-0,1
3,2
0,9
0,5
-0,7
-0,7
-0,1
3,5
2,1
0,1
-1,4
0,7
2,5
-0,2
0,0
Sundhed
0,1
0,4
1,0
0,9
0,6
0,6
1,2
1,3
1,1
0,9
1,7
0,7
0,3
0,6
0,1
0,5
0,8
2,1
1,0
1,3
1,2
2,5
1,0
1,2
2,0
0,7
0,4
1,3
0,9
0,9
0,8
Ældrepleje
1,6
0,2
0,7
2,0
1,5
0,7
0,7
0,4
1,4
0,8
0,1
0,9
0,2
0,1
0,9
1,7
0,4
1,2
3,0
1,3
0,9
0,4
0,9
1,5
0,4
2,1
1,5
0,4
3,6
1,1
1,3
Uddannelse
0,3
0,4
0,7
-0,7
0,3
0,8
0,0
-1,1
-0,8
-0,2
-0,4
-0,2
-1,2
0,8
0,9
0,2
-0,2
0,1
-0,5
0,0
-0,1
-1,0
0,4
0,8
-0,4
0,3
0,2
0,0
-0,1
0,0
-0,1
Anm.: Tallene er baseret på AWG reference scenario
Kilde: Aldringsrapporten 2015
15
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0016.png
Dagsordenspunkt 4: Opfølgning på G20-møde i Washington den 16.-17. april
2015
Resumé
Det lettiske formandskab og Kommissionen ventes at afrapportere fra drøftelserne på
G20-mødet for økonomi- og finansministre samt centralbankchefer i Washington den
16.-17. april 2015 i forbindelse med afholdelsen af IMF-forårsmøderne. Drøftelserne
på G20-mødet fokuserede på den økonomiske situation, implementering af G20-
landenes vækststrategier, fremme af investering i infrastruktur, finansiel regulering og
tilsyn, IMF-reformer, internationalt skattesamarbejde og udviklingsfinansiering.
Baggrund og indhold
ECOFIN ventes i kraft af en afrapportering fra det lettiske formandskab og Kommissi-
onen at følge op på drøftelserne på G20-mødet for økonomi- og finansministre samt
centralbankchefer den 16.-17. april 2015 i Washington. G20-mødet afholdtes i forbin-
delse med IMF og Verdensbankens forårsmøder.
På baggrund af det offentliggjorte kommuniké fra mødet, ventes afrapporteringen at
lægge vægt på følgende:
Den økonomiske situation
Den økonomiske aktivitet er styrket i centrale G20-økonomier, men den globale vækst
er fortsat moderat og præget af divergerende udviklinger økonomierne imellem.
Vækstudsigterne er på det seneste især styrket i euroområdet og Japan, mens væk-
sten i USA og UK fortsat er solid. I emerging market økonomierne, herunder Kina og
Indien, er væksten stærk, men ujævnt fordelt. Risici for verdensøkonomien er bedret
siden G20-mødet i februar, og effekten på verdensøkonomien som helhed af den la-
vere oliepris forventes at være positiv. Der er dog stadig betydelige udfordringer, her-
under som følge af øgede valutakursudsving, vedvarende lav inflation, fortsatte
makroøkonomiske ubalancer, høj offentlig gæld samt geopolitiske spændinger.
Implementering af G20-landenes vækststrategier
Landene bekræftede G20’s vigtige rolle i forhold til at styrke tilliden til økonomien og
reducere de makroøkonomiske ubalancer, hvilket skal gøres via effektiv implemente-
ring af især strukturreformer. Samtidig vil G20 implementere finanspolitikken fleksibelt
under hensyntagen til den kortsigtede økonomiske udvikling, således at den under-
støtter vækst og jobskabelse samtidig med at gælden som andel af BNP bringes på et
holdbart spor.
I lyset af vigtigheden af strukturreformer for sikringen af stærk, holdbar og balanceret
vækst, forpligtede G20 sig til effektivt og rettidigt at implementere deres vedtagne
vækststrategier fra G20-topmødet den 15.-16. november 2014. G20 har efterfølgende
16
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0017.png
udpeget de mest centrale reformprioriteter for opfyldelsen af den fælles vækstforplig-
telse, ligesom der er opnået enighed om fælles G20-rammer for løbende vurdering af
landenes fremskridt i forhold til implementering af vækststrategierne. Landenes
vækststrategier og reformprioriteter vil løbende blive vurderet, og evt. tilpasset, for at
sikre deres overensstemmelse med opfyldelsen af den fælles vækstforpligtelse.
Investeringer og infrastruktur
G20 bekræftede forpligtelsen om øgede investeringer i de respektive økonomier. Der
arbejdes på konkrete og landespecifikke investeringsstrategier, som vil omfatte tiltag
til styrkelse af investeringsrammer, fremme effektive infrastrukturinvesteringer samt
støtte sunde, langsigtede finansieringsmuligheder for små og mellemstore virksomhe-
der. Investeringsplanerne vil skulle ligge klar senest i september med henblik på ved-
tagelse på G20-topmødet i Antalya, Tyrkiet den 15.-16. november 2015. Fort at yderli-
gere fremme infrastrukturinvesteringer og privat sektorinddragelse, forpligtede G20-
landene sig til at styrke rammerne for offentlig-private partnerskaber, herunder med
effektiv udnyttelse af ressourcer fra multilaterale og nationale udviklingsbanker.
IMF reformer
G20 gentog sin store skuffelse over den fortsat forsinkede implementering af refor-
merne af IMF fra efteråret 2010. I lyset af reformernes vigtighed for IMF’s effektivitet,
troværdighed og legitimitet, bekræftede G20-landene at hurtigst mulig reformimple-
mentering har højeste prioritet. Samtidig opfordrede G20 USA til at ratificere reformer-
ne hurtigst muligt, og man opfordrede – sammen med de øvrige medlemmer af IMF’s
ministerkomité, IMFC – IMF’s bestyrelse til at tilstræbe en midlertidig løsning, som vil
sikre meningsfuld konvergens i landenes kvoteandele i IMF hurtigst muligt, og i videst
mulig omfang, til de niveauer, som aftaltes med 2010-reformerne. G20 bekræftede
endelig forpligtelsen til at sikre et stærkt, velfinansieret og kvotebaseret IMF.
Finansiel regulering og tilsyn
Forpligtelsen til at styrke det globale finansielle system bekræftedes af G20, som bød
de seneste reformfremskridt velkommen. Der var enighed om frem mod G20-mødet i
september, at nå til enighed om forslaget om fælles rammer for landenes krav til glo-
balt systemisk vigtige bankers kapacitet til absorbering af tab i tilfælde af konkurs eller
afvikling. G20-arbejdsplanen for styrket tilsyn og regulering af skyggebanksektorer er
under implementering, og G20-landene vil arbejde for at sikre, at markedsbaseret
finansiering kan udfylde sin rolle i forhold til at understøtte realøkonomien, idet de
systemiske risici herfra underlægges passende tilsyn og regulering. Endvidere opfor-
drede G20 FSB og andre standardsættende organer til at understøtte bred tilslutning
til de globale finansielle reformer ved i sine arbejdsplaner at inkorporere de temaer,
som emerging market økonomier og udviklingslande står over for, herunder i forhold til
reformimplementering.
Internationalt skattesamarbejde
G20-landene forpligtede sig til at tage de nødvendige skridt for at opnå et globalt fair
og moderne internationalt skattesystem. I det lys bekræftede G20 målet om i 2015 at
færdiggøre G20/OECD-projektet rettet mod skatteunddragelse inden for selskabsbe-
skatningen, BEPS (”Base Erotion and Profit Shifting”). Samtidig arbejdes på at levere
på forpligtelserne relateret til automatisk udveksling af skatteoplysninger, og G20 gen-
tog forpligtelsen om at støtte udviklingslandenes inddragelse i den internationale skat-
tedagsorden.
Udviklingsfinansiering
G20 betonede vigtigheden af positive resultater i forbindelse med den kommende FN-
konference i Addis Ababa om udviklingsfinansiering, FN-topmødet i New York om
post-2015 udviklingsmålene samt COP21-klimakonferencen i Paris. G20 opfordrede
alle relevante internationale finansielle institutioner og internationale organisationer til,
inden for deres respektive mandater, at udvikle ambitiøse planer for at understøtte
dette. Samtidig forpligtede G20 sig til at fremme understøttende rammer for udvik-
17
Rådsmøde 3387 (økonomi- og finansministre) den 12. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde økonomi og finans 12/5-15
1525232_0018.png
lingslandene, herunder lavindkomstlandene, i takt med at de tilstræber deres udvik-
lingsdagsordener, og man vil hjælpe dem med at opbygge den nødvendige institutio-
nelle kapacitet.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i denne sag.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark. Overord-
net ventes G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomiske konse-
kvenser i det omfang, at det understøtter global økonomisk vækst og beskæftigelse
samt finansiel stabilitet.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side venter man at kunne tage afrapporteringen fra G20-mødet til efterret-
ning.
Andre landes holdning
Landene ventes generelt at tage afrapporteringen fra G20-mødet til efterretning.
.
18