Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3390 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
1525428_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EUK, sagsnr: 2015-234
Den 4. maj 2015
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 19. maj 2015
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 (kommenteret dagsorden) ..............2
2. Opfølgning på ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015 om migration ...4
1
Rådsmøde nr. 3390 (almindelige anliggender) den 19. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 19/5-15
1525428_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 (kommenteret dagsorden)
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
Den kommenterede dagsorden forud for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 foreligger endnu
ikke. Det forventes dog, at der vil blive tale om et møde med mange emner på dagsordenen, herunder det digitale
indre marked, økonomiske emner, den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik, migration, terrorbekæmpelse og
Ukraine/Rusland.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd mødes den 25.-26. juni 2015. I henhold forretningsordenen for Det Euro-
pæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møder i Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 19. maj 2015 vil udkast til kommenteret dagsorden
for mødet i Det Europæiske Råd den 25.-26. maj 2015 blive præsenteret. Udkastet foreligger
endnu ikke.
Mødet forventes at dække en lang række emner. Det digitale indre marked forventes at blive
drøftet, ligesom der forventes en drøftelse af Det Europæiske Semester samt styrkelse af
ØMU’en. Der forventes også en status for investeringspakken.
Det Europæiske Råd forventes også at gøre status på migrationsdagsordenen efter Det ekstraor-
dinære møde den 23. april 2015 samt på indsatsen for at bekæmpe terrorisme. Endelig forventes
en drøftelse af EU’s fælles sikkerheds- og forsvars politik (CSDP). Det er også sandsynligt, at der
vil være en drøftelse af situationen i Ukraine og sanktionerne i forhold til Rusland.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015 fore-
ligger endnu ikke. Udkastet til den kommenterede dagsorden ventes ikke i sig selv at indebære
statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, er-
hvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive
2
Rådsmøde nr. 3390 (almindelige anliggender) den 19. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 19/5-15
fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller andet. Disse kan dog ikke vurde-
res på nuværende tidspunkt. Evt. konsekvenser vil blive vurderet, når evt. konkrete forslag måtte
foreligge.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til kommenteret dagsorden, kendes andre landes hold-
ninger ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandens orientering om udkastet til kommenteret dagsorden til
efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3390 (almindelige anliggender) den 19. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 19/5-15
1525428_0004.png
2. Opfølgning på ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015 om mi-
gration
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes i opfølgning af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015 at
drøfte migrationsstrømme i Middelhavet. Fokus ventes særligt at være på opfølgning på DER-
erklæringen og status for de enkelte indsatsområder.
2. Baggrund
De fortsat stigende flygtninge- og migrationsstrømme – særligt hen over Middelhavet – udgør et
alvorligt og stigende problem med alvorlige humanitære konsekvenser og har længe været meget
højt på EU’s dagsorden. I lyset af den store bådulykke den 19. april 2015, hvor op mod 800 mi-
granter druknede ca. 210 km fra Lampedusa blev problemstillingen drøftet på et ekstraordinært
fælles rådsmøde for udenrigs- og indenrigsministre (det såkaldte ”Jumbomøde”) den 20. april
2015, i rådet for almindelige anliggender den 21. april 2015, samt på det ekstraordinære møde i
Det Europæiske Råd den 23. april 2015.
Det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd vedtog en erklæring med en række konkrete
indsatsområder med henblik på håndtering af migrationsstrømmene over Middelhavet: 1) En
udvidelse af Frontex’ grænseforvaltningsoperationer på Middelhavet 2) bekæmpelse af menne-
skesmugling gennem bl.a. bedre efterretningssamarbejde, indsats mod finansiering, nedtagning af
internetsider samt en CSDP-mission mhp. ødelæggelse af menneskesmuglernes aktiver (bådene),
3) bekæmpelse af ulovlig migration gennem samarbejde med oprindelses- og transitlande, inklu-
sive nye regionale udviklings og beskyttelsesprogrammer, såvel som en øget indsat mhp. at tilba-
gesende afviste asylansøgere til hjemlandene, 4) finansiel og ekspertstøtte til særligt ramte med-
lemsstater fra Kommissionen og EASO, byrdefordeling gennem frivillig genbosætning samt at
undersøge muligheder for i nødsituationer at lave en omfordeling mellem medlemslande.
Kommissionen forventes i maj 2015 at fremlægge en ny ”EU-Dagsorden for Migration”, der
bl.a. sigter på at bekæmpe ulovlig indvandring og menneskesmugling. Endvidere forventes
Kommissionen at pege på behovet for at opprioritere sammenhængen mellem migration og ud-
viklingspolitik.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte status for opfølgningen på det ekstraordinære møde i Det Europæiske
Råd, herunder særligt de konkrete indsatsområder med henblik på at håndtere migrationsstrøm-
mene i Middelhavet. Drøftelsen forventes at blive en del af forberedelsen af henholdsvis RIA-
rådsmødet d. 15. – 16. juni og DER i juni.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
4
Rådsmøde nr. 3390 (almindelige anliggender) den 19. maj 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 19/5-15
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, udviklingslandene, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
vil blive fulgt op af forslag til konkrete retsakter, målsætninger eller andet. Evt. konsekvenser
heraf vil blive vurderet, når evt. konkrete forslag måtte foreligge.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om behovet for at sikre en klar opfølgning på
DER-erklæringen og en generelt styrket EU-indsats i forhold til migrationsstrømme over Mid-
delhavet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter en helhedsorienteret tilgang til håndtering af migrationsudfordringerne og støt-
ter desuden et styrket samarbejde med tredjelande, herunder langs migrationsruterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Håndtering af migrationsstrømme i Middelhavet har senest været skriftligt forelagt til orientering
af statsministeren forud for det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 23. april 2015.
Udenrigsministeren og justitsministeren forelagde endvidere den 22. april 2015 spørgsmålet om
migrationsstrømme som opfølgning på drøftelserne i forbindelse med det ekstraordinære fælles
rådsmøde for udenrigs- og indenrigsministre den 20. april 2015 samt i rådet for almindelige an-
liggender den 21. april 2015.
5