Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3392 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt
Samlenotat
8. maj 2015
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om krav
vedrørende emissionsgrænser og typegodkendelse af forbrændingsmotorer til mobile
ikke-vejgående maskiner.
KOM(2014)581
1. Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til forordning, som regulerer luftforurening fra motorer i nye
mobile ikke-vejgående maskiner. Mobile ikke-vejgående maskiner dækker vidt forskellige maskiner,
herunder håndbåret udstyr såsom kædesave, entreprenørmaskiner, tog og skibe til sejlads på indre
vandveje (floder – derfor ikke i DK). Derudover forventes det på sigt, at emissionsgrænserne
overføres til reguleringen vedrørende forurening fra land- og skovbrugstraktorer.
Forslaget er udarbejdet fordi der løbende sker udvikling i den bedst tilgængelig teknologi og hermed
er der grundlag for, at der kan ske stramning af reguleringen af emissioner fra mobile ikke-
vejgående maskiner. Forslaget indeholder derfor en skærpelse af de eksisterende emissionsgrænser
for nye mobile ikke-vejgående maskiner med en forbrændingsmotor, der skal markedsføres i EU.
Derudover er der forslået en forenkling af de eksisterende regler vedrørende
overgangsbestemmelserne. Ikrafttrædelse af grænseværdierne forslås til 2019-2021 afhængigt af
maskintype og motorstørrelse (effekt).
Ambitionsniveauet er differentieret i forslaget på henholdsvis motorers effektgrupper og anvendelse.
For få motorer sker der ikke skærpelser i grænseværdierne, og for de fleste motorer skærpes
grænseværdierne til niveauet omkring grænseværdierne i USA eller grænseværdier inspireret af
reguleringen for lastbiler og busser, som er skrappere end reguleringen i USA, og endeligt skærpes
overvågningskrav for nogle motorer. Derudover omfattes en række nye motorstørrelser samt helt
nye maskintyper såsom snescootere.
Forslaget øger beskyttelsesniveauet, og Kommissionens konsekvensanalyser viser at forslaget
generelt vil have en positiv samfundsøkonomisk effekt. Forslaget kan muligvis have betydelige
statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med en eventuel remotorisering af eksisterende
dieseltogsæt i Danmark.
Forslaget har været i bred offentlig høring fra den 1. oktober 2014 til 5. november 2014.
Efterfølgende har rammenotatet været udsendt i høring i miljøspecialudvalget fra 29. januar til 4.
februar 2015 og igen fra den 7. maj til den 8. maj 2015
Med forslaget overgår reguleringen på området fra direktiv til forordning med direkte retsvirkning i
medlemsstaterne. Forslaget indeholder ligeledes en beføjelse til Kommissionen til at vedtage
prøvningscyklusser mv. efter traktatens artikel 290 om delegeret retsakter.
Regeringen støtter generelt forslaget, idet der dog skal findes en passende løsning til håndtering af
risici forbundet med eventuel manglende adgang til remotorisering af eksisterende dieselmotorer i
danske togsæt. Derudover støtter regeringen alene, at Kommissionen tildeles beføjelse til at udstede
delegerede retsakter for så vidt angår ikke-væsentlige bestemmelser i henhold til lissabontraktaten.