Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3395 - miljø Bilag 3
Offentligt
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt
29. maj 2015
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG SAMT MILJØUDVALG
Rådsmøde nr. 3395 (miljø) den 15. juni 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 15/6-15
1535066_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
og MILJØMINISTERIET
Forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1007/2009 om handel med sælprodukter
KOM(2015) 45 final
Revideret notat
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af sælforordningen 1007/2009, der forbyder handel
med sælprodukter i EU med enkelte undtagelser, herunder produkter der stammer fra inuitter og
andre traditionelle samfund. Forslaget skal bringe EU-lovgivning i overensstemmelse med WTOs
tvistbilæggelsesorgans afgørelse i en sag rejst af Canada og Norge. Sagen er af væsentlig betydning
for Grønland, og forslaget kan få negative konsekvenser for Grønland. Forslaget har ingen
konsekvenser for EU’s budget og forventes ikke at have væsentlige konsekvenser for Danmark. Det
indstilles, at Danmark lægger afgørende lægt på at varetage Grønlands interesser og
eksportmuligheder, samt at man fra dansk side arbejder for at styrke forordningens formål om
støtte til inuitsamfund og genoprettelse af forbrugertillid til grønlandske sælprodukter, herunder
gennem imødegåelse af mangelfuld information og anerkendelse af grønlandsk sælfangst og handel
med sælprodukter som fuldt bæredygtigt og et legitimt erhverv, samt at forordningen skal være
underlagt almindelig domstolsprøvelse.
Forslaget er sat på dagsorden på Coreper den 17. juni 2015 med henblik på mandat til
formandskabet om at indgå i trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet om en
førstebehandlingsaftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets komité for
Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse stemmer den 4. juni 2015 om ændringsforslag til
Kommissionens forslag om handel med sælprodukter.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2012) 45 Final af 6. februar 2015 fremsat forslag til Europaparlamentets
og Rådets afgørelse om ændring af forordning (EF) nr. 1007/2009 om handel med sælprodukter.
Forslaget er oversendt til Rådet samme dag i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 og kan vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet med kvalificeret flertal efter
almindelig lovgivningsprocedure.
Sælforordningen, som blev vedtaget i 2009, forbyder handel med sælprodukter af hensyn til
europæiske borgeres bekymringer ved sælfangst. Import og handel med bl.a. sælprodukter fra
inuitsamfund er dog undtaget. Danmark afstod fra at stemme og afgav en erklæring om, at Danmark
anså handel med sælprodukter for en legitim aktivitet, som ikke skulle unødigt hindres eller
stigmatiseres Fra dansk side frygtede man, at forordningen ville påvirke handel med sælprodukter
negativt og dermed medføre negative konsekvenser for grønlandske sælfangere. Danmark gav udtryk
for tvivl om rationalet og berettigelsen af forordningen og noterede, at bæredygtig sælfangst med fuld
respekt for dyrevelfærd er mulig.
Canada og Norge indbragte i 2010 EU for WTO’s tvistbilæggelsesinstans. Danmark har ikke været
direkte part i sagen. WTO gav den 18. juni 2014 EU medhold i, at et forbud mod sælprodukter kan
begrundes i moralske hensyn. Bl.a. inuitundtagelsen blev dog anfægtet, herunder for i sin
gennemførelse at medføre uberettiget forskelsbehandling. EU har ikke vist, at der ikke kan gøres mere
for at sikre sammenhæng mellem inuitundtagelse og dyrevelfærd. EU har accepteret at ville følge WTO
afgørelsen, og der er aftalt en frist til 18. oktober 2015 til at sikre opfølgning. EU og Canada har
efterfølgende i august 2014 indgået en bilateral aftale, der skal forbedre canadiske inuitters
muligheder for at anvende inuitundtagelsen i den eksisterende forordning. Sælforordningen har
2
Rådsmøde nr. 3395 (miljø) den 15. juni 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 15/6-15
1535066_0003.png
svækket tilliden til EU i Arktisk og påvirket processen frem mod optagelse af EU som observatør i
Arktisk Råd.
Forordning 1007/2009 har, trods en intention om ikke at påvirke inuitsamfund negativt, haft alvorlige
konsekvenser for Grønland. Landsstyret finder ikke, at inuitundtagelsen reelt set fungerer i praksis.
Bl.a. er der i EU ikke forbrugertillid til inuitsælprodukter. Grønlands landsstyre har oplyst følgende: At
sæleksporten til EU er faldet drastisk, at erhvervet blev subsidieret med 26,7 mio. kr. i 2014 til
indhandling af sælskind over Grønlands finanslov, og at der er 135.000 skind på lager. Grønland har
endvidere oplyst, at Great Greenland A/S, der står for indhandling og forarbejdning af sælskind i
Grønland, i 2005 havde en omsætning på 63 mio. kr., som i 2013 var faldet til 15 mio. kr.
Uafhængige undersøgelser udført for Kommissionen forud for vedtagelse af forordningen i 2009 viste
mangelfuld information blandt europæiske borgere om sælfangst i Grønland.
De fangstbare sæler i Grønland er ikke truede dyr. Kun fangere med jagtbevis må fange, og fangerne er
veluddannede gennem stærke familietraditioner. Der er ifølge landsstyret knap 2.000 erhvervsfangere
svarende til ca. 7 % af arbejdstyrken og ca. 4.300 deltidsfangere. Især for byer og bygder i nord og øst
er sæler en af de få ikke-importerede animalske fødevareprodukter i vinterhalvåret.
Forslaget har været genstand for en række behandlinger i miljøarbejdsgruppen i Bruxelles.
Formandskabet forventes at indhente mandat i Coreper den 17. juni 2015 med henblik på at indgå i
trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet for umiddelbart derefter at opnå en
førstebehandlingsaftale med Europa-Parlamentet ultimo juni 2015.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med forslaget at bringe EU’s lovgivning i overensstemmelse med WTO-
afgørelsen og dermed opfylde EU’s og medlemsstaternes internationale forpligtelser. Kommissionen
orienterede 10. juli 2014 tvistbilæggelsesinstansen om, at EU havde til hensigt at gennemføre
instansens afgørelse. Kommissionen foreslår, for at adressere WTO afgørelsens bekymringer
vedrørende inuitundtagelsen, at tilføje dyrevelfærdsaspekter og en mulighed for at begrænse
omsætningen af inuitsælprodukter, hvis omfanget tyder på, at der primært jages kommercielt.
En anden undtagelse vedrørende omsætning af produkter fra forvaltningsmæssig regulering foreslås
fjernet fra forordningen, idet Kommissionen ikke finder, at WTO har accepteret denne præmis i den
eksisterende forordning. Dette har primært konsekvenser for Sverige og Finland.
Desuden foreslår Kommissionen, at gennemførselsforordning (EU) nr. 737/2010 bringes i
overensstemmelse med WTO afgørelsen. Forordningen fastsætter bestemmelser for gennemførelsen
for forordning 1007/2009 og er afgørende for, hvordan forordningen i praksis effektueres over for
Grønland, herunder i form af certificeringsregler m.v.
Forordningen foreslås implementeret ved delegerede retsakter for de nærmere bestemmelser om
import og omsætning af bl.a. inuitsælprodukter, samt en mulighed for Kommissionen til at stoppe
import af inuit-sælprodukter, hvis Kommissionen vurderer, at omfanget af inuitsælfangsten primært
er til kommercielle formål, og disse produkter eksporteres til EU.
Forslaget kan få væsentlige negative konsekvenser for Grønland, både finansielt, samfundsmæssigt,
kulturelt, identitetsmæssigt og administrativt. Forslaget kan yderligere begrænse Grønlands eksport af
sælprodukter til EU.
Forslaget kan få yderligere konsekvenser for Grønland, hvis tredjelande følger op med lignende tiltag.
Det gælder f.eks. den russiske toldunion, der i 2012 indførte et lignende forbud.
3
Rådsmøde nr. 3395 (miljø) den 15. juni 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 15/6-15
1535066_0004.png
Såfremt en formel kobling mellem inuitundtagelsen og EUs internationale forpligtelser i forhold til
oprindelige folks rettigheder reelt er mulig, vil forslaget kunne øge forbrugertillid for sælprodukter fra
Grønland. En forudsætning herfor er øget reel viden hos europæiske forbrugere til imødegåelse af
effekten af årtier negative kampagner mod sælfangst.
Formandskabet har på baggrund af drøftelser i miljøarbejdsgruppen i Bruxelles fremlagt et
kompromisforslag, som vil være genstand for den videre behandling i Rådet. De væsentligste
ændringer i forhold til Kommissionens forslag er skitseret nedenfor. Disse må dog forventes at blive
tilrettet i forbindelse med den videre behandling i Rådet.
Betingelserne for omsætning af sælprodukter i EU foreslås tilpasset, således at der ikke refereres til
specifikke betingelser for dyrevelfærd og subsistensbehov i forbindelse med undtagelsen for oprindelige
folk.
Der er foreslået en ny operativ paragraf vedr. en ny forpligtigelse for medlemsstater og Kommissionen
til at informere offentligheden om betingelserne for tilladte sælprodukter på markedet (det vil sige bl.a.
inuit-undtagelsen).
Der er forslået en ny operativ paragraf, der beskriver Kommissionens forpligtigelse til at vurdere
påvirkningerne af forordningen på oprindelige folks udvikling, økonomi, kultur og identitet samt
forordningens effektivitet i forhold til at opnå sit formål.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i henhold til TEUF artikel 203. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Det er Europa-Parlamentets komité for Indre Marked og Forbrugerbeskyttelse, der er hovedansvarlig
for forslaget i Europa-Parlamentet, og der stemmes i komitéen den 4. juni 2015. Komitéen for
International Handel (INTA) har stemt om ændringsforslag den 7. maj 2015, hvor den danske
holdning vedr. rettigheder for oprindelige folk i væsentlig grad er reflekteret. Landbrugskomitéen
(AGRI) har stemt om ændringsforslag den 26. maj 2015, hvor den danske holdning vedr. rettigheder
for oprindelige folk og krav til Kommissionen om en oplysningskampagne om oprindelige folks
rettigheder er afspejlet.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslag til forordningen har ikke i sig selv statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser for
Danmark og ændrer ikke beskyttelsesniveauet. Forslaget kan påvirke dansk pelsindustri økonomisk,
men har ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet i Danmark.
Forordningen og den implementerende retsakt vil være umiddelbart gældende i Danmark, og forslaget
vil ikke medføre behov for ændringer i gældende dansk lovgivning eller medføre nye regler i form af
bekendtgørelser.
8. Høring
Som led i regeringens tætte samarbejde med det Grønlandske Landstyre om sagen, har Landsstyret
tilkendegivet, at man lægger vægt på, at der ikke sker en forringelse af Grønlands erhvervs- og
eksportmuligheder; at bæredygtig udnyttelse af havets levende ressourcer bliver det bærende princip,
også når det gælder grønlandsk sælfangst og handel med sælprodukter; at sælfangst i Grønland
anerkendes som dyrevelfærdsmæssigt forsvarlig, og at stigmatiserende negativ misinformation om
Grønlands sælfangst og rettigheder under inuitundtagelsen korrigeres, herunder som en forudsætning
for genskabelse af forbrugertillid, samt at forordningens negative konsekvenser for bl.a. Grønland
undersøges og EU forpligter sig til en evaluering af forordningen.
4
Rådsmøde nr. 3395 (miljø) den 15. juni 2015 - Bilag 3: Samlenotat vedr. rådsmøde miljø 15/6-15
1535066_0005.png
Forslaget, og et rammenotat har været i høring i Miljøspecialudvalget og Handelpolitisk specialudvalg
fra den 4. – 5. marts 2015. Følgende er modtaget under høringen:
WWF støtter indstillingen om, at Danmark skal lægge afgørende vægt på at varetage Grønlands
interesser og eksportmuligheder i sagen. Samt at man fra dansk side arbejder for at genoprette
forbrugertilliden til grønlandske sælprodukter med information. WWF foreslår, at man fra dansk side
går i dialog med de grønlandske myndigheder om, hvad man konkret kan gøre for at informere om
sælbestandenes status, den grønlandske fangst mv. Ligeledes finder WWF det relevant at drøfte
fangstmetoder, særligt fangst med garn, i relation til forslagets formulering om, at fangsten skal ske på
en måde, der sikrer at dyret ikke lider unødigt.
Sagen blev behandlet i EU-specialudvalget for Miljø den 27. maj 2015. I den forbindelse indsendte
Greenpeace følgende skriftlige bemærkninger: Greenpeace støtter oprindelige folks ret til bæredygtig
jagt på sæler, så længe denne jagt ikke udgør en trussel for bestandene, hvilket ikke er tilfældet for
nærværende. Greenpeace opfordrer endvidere regeringen til, at arbejde for, at undtagelsen fastholdes
og at eventuelle ændringer, der implementeres for at opfylde WTO-dommen, ikke påfører oprindelige
folk unødige administrative byrder eller yderligere begrænsninger til det europæiske marked.
Greenpeace opfordrer ligeledes til, at den danske regering arbejder for, at EU gør en indsats for at
oplyse borgerne i EU om forskellen på sælprodukter fra oprindelige folks jagt og sælprodukter fra den
ubæredygtige kommercielle jagt.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i Rådets miljøarbejdsgruppe, og det lettiske formandskab har
udarbejdet et kompromisforslag.
Generelt har forhandlingerne båret præg af, at medlemsstaterne støtter Kommissionens forslag og
formålet med revisionen for at opnå WTO-medholdelighed, samt fastholdelse af inuitundtagelsen af
hensyn til oprindelige folk. Formandskabets kompromisforslag har fået delvis opbakning af
medlemsstaterne og Kommissionen, herunder i forhold til ændring af betingelserne for
inuitundtagelsen af betydning for Grønland. Adskillige medlemsstater modsætter sig øget
informationsforpligtigelser for medlemsstaterne, idet de finder, at det vil forøge den administrative
byrde. En enkelt medlemsstat lægger stor vægt på, at Kommissionens tekst vedr. dyrevelfærd skal
opretholdes. Der tegner sig for indeværende opbakning til formandskabet til at forsøge at indgå en
første behandlingsaftale med Europa-Parlamentet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vægter varetagelsen af Grønlands interesser i denne sag meget højt. Der er et meget tæt
løbende samarbejde med Grønlands landsstyre i sagen. Den grønlandske sælfangst er bæredygtig og
reguleret. Regeringen arbejder for, at den grønlandske handel med sælprodukter anerkendes som en
legitim aktivitet, og at bæredygtig sælfangst med fuld respekt for dyrevelfærd er mulig. Regeringen
respekterer WTO’s tvistbilæggelsesinstansen afgørelse.
Regeringen mener, at den konkrete implementering af forordningen bør ske med fuld inddragelse af
medlemsstaternes eksperter.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Et grund- og nærhedsnotat om forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. marts
2015.
/Udenrigsministeriet og Miljøministeriet
5