Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3395 - miljø Bilag 6
Offentligt
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt
9. juni 2015
S
KRIFTLIG FORELÆGGELSE AF RÅDSMØDE
(
MILJØ
)
DEN
15.
JUNI
2015 (
TIL
ORIENTERING
)
Der afholdes rådsmøde (miljø) den 15. juni 2015. Sagen forelægges Folketinget til orientering
.
1. Politisk drøftelse af Kommissionens forslag til direktiv om nedbringelse af nationale
emissioner af visse luftforurenende stoffer og om en ændring af direktiv 2003/35/EF
Formandsskabet lægger op til en udveksling af synspunkter om forslaget til et nyt NEC direktiv
(National Emissions Ceilings Directive). På rådsmødet den 15. juni vil Danmark alene referere til
regeringens foreløbige holdning som den tidligere er tilkendegivet i rådets arbejdsgruppe, samt
referere til Folketingsvalget den 18. juni 2015.
I forhold til regeringens generelle holdning til forslaget til et nyt NEC direktiv skal der henvises til
samlenotatet fremsendt til udvalget den 4. juni 2015, samt til Miljøministerens orientering herom på
samråd i FEU den 16. april 2015, samt den forudgående tekniske gennemgang i Folketingets
Miljøudvalg den 9. april 2015. Det følger heraf, at regeringen generelt kan støtte formålet med
Kommissionens forslag, med forbehold for visse forudsætninger og ændringer herunder, at:
Regeringen kan støtte, at der fastlægges nationale emissionsreduktionsmål for 2020. Regeringen
accepterer i den forbindelse Kommissionens forslag til 2020-målene. Regeringen kan som
udgangspunkt støtte, at der fastlægges nationale emissionsreduktionsmål for 2030. På grund af de
væsentlige samfundsøkonomiske udgifter forbundet med efterlevelse af Kommissionens forslag,
lægger regeringen afgørende vægt på, at yderligere omkostninger til reduktion af stofferne ift. 2030
målene minimeres mest muligt. Regeringen lægger i den forbindelse særlig vægt på, at de danske
2030-forpligtelser som udgangspunkt skal fastsættes ud fra basisfremskrivningerne baseret på den
eksisterende regulering uden yderligere tiltag. Der indlægges i den forbindelse en sikkerhedsmargin,
der tager hensyn til usikkerhed om fremskrivningerne. For så vidt angår partikler, kan regeringen dog
acceptere et niveau svarende til EU-landenes gennemsnit i Kommissionens forslag fra januar 2015, da
partikler har en særlig skadelig sundhedsmæssig virkning. For så vidt angår metan, lægger regeringen
vægt på, at metan ikke reguleres under NEC. Regeringen lægger til grund, at der på nuværende
tidspunkt er begrænset kendskab til yderligere virkemidler, som effektivt kan reducere
metanudledningen i Danmark. For så vidt angår SO2 er det regeringens vurdering, at Danmark
allerede har begrænset sit udslip til et minimum, bl.a. som følge af svovlafgiften. Regeringen antager
således, at kommissionens opdaterede forslag til dansk SO2-mål hviler på en teknisk fejl, hvilket vil
blive fremført i forhandlingerne. Regeringen lægger vægt på en fair byrdefordeling af hensyn til de
erhvervsøkonomiske omkostninger, hvorfor de danske 2030-mål som udgangspunkt ikke bør ligge
over de andre EU-landes mål. Det gælder særligt 2030-målet for ammoniak, hvor et niveau svarende
til EU-gennemsnittet i Kommissionens forslag fra januar 2015 bør tilstræbes. Regeringen finder det
desuden væsentligt, at der træffes beslutning på grundlag af et transparent datagrundlag, og at 2030-
målene fastlægges på baggrund af nationale fremskrivninger. Regeringen lægger vægt på, at
Gøteborgprotokollen først kan ratificeres efter forhandlingerne om NEC-direktivet, så der er vished
for, at den europæiske implementering er på plads, før EU ratificerer de vedtagne ændringer til
protokollen.