Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3394 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
1535430_0001.png
TALEPUNKTER TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
9. juni 2015
15/03740-6
Skriftlig orientering af Folketingets Europaudvalg om råds-
mødet (telekommunikation) den 12. juni 2015
Indledning
Jeg vil gerne orientere udvalget om de fem sager, der er på
rådsmødet for telekommunikation den 12. juni 2015. Alle sa-
gerne forelægges udvalget til orientering.
Telekompakken
Den første sag, jeg vil nævne til orientering, er telekompakken.
Jeg har forelagt sagen for udvalget tre gange tidligere; til for-
handlingsoplæg i maj 2014 og senest til orientering i november
2014. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet til status fra for-
mandskabet.
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen er i gang med
uformelle trilogforhandlinger om forslaget. Der lægges i for-
handlingerne op til at simplificere Kommissionens oprindelige
forslag. Der forhandles alene om at inkludere roaming- og net-
neutralitetsbestemmelserne samt bestemmelser om slutbruger-
rettigheder i relation til disse.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, teledelen
2/6
Angående
roaming
har regeringen arbejdet for en ambitiøs til-
gang til afskaffelsen af roamingafgifterne. Selvom der ikke er
enighed om en hurtig afskaffelse af roamingafgifterne i EU,
kan danske forbrugere alligevel glæde sig over udsigten til
markant lavere roamingpriser i EU.
I de nuværende forhandlinger lægges op til at indføre en over-
gangsordning, hvor forbrugerne kun skal betale hjemlige priser
for en mindre del af deres forbrug, og hvor øvrigt forbrug skal
ske til markant lavere roamingpriser end i dag. Desuden skal
roamingafgifterne i EU fjernes inden for få år. Fjernelsen af
roamingafgifterne vil ske gradvist, så den ikke fører til højere
nationale priser.
Forhandlingerne om
netneutralitet
har været præget af uenighed
internt i både Rådet og Europa-Parlamentet. Det har besværlig-
gjort forhandlingerne. Regeringen ønsker ligesom en betydelig
del af Europa-Parlamentet en klar definition af netneutralitet og
et stærkt princip om, at al internettraffik som udgangspunkt skal
behandles lige. Regeringen støtter Europa-Parlamentets ønske
om at gøre det tydeligere, hvornår udbydere kan styre trafikken
ved midlertidig overbelastning i nettet.
Det lettiske formandskab ventes på rådsmødet at orientere om
status for forhandlingerne.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, teledelen
3/6
ISA2-programmet
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er forslaget til af-
gørelse om etablering af et økonomisk støtteprogram for inter-
operabilitetsløsninger for europæiske offentlige myndigheder,
kaldet ISA
2
. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet til generel
indstilling.
Forslaget har til formål at støtte, at it-systemer og tjenester i
medlemsstaterne kan tale sammen med henblik på administrative
lettelser til fordel for myndighedernes interaktion med
henholdsvis andre myndigheder, borgere og virksomheder.
Regeringen støtter hensigten med programmet, der vil
understøtte
målsætningerne
i
den
fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi i Danmark.
Der er bred tilslutning til forslaget fra medlemslandene.
Regeringen vil på rådsmødet tilslutte sig forslaget.
Webtilgængelighed
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er forslaget til di-
rektiv om tilgængeligheden af offentlige institutioners websteder.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet til fremskridtsrapport.
Forslaget har til formål at vedtage fælles europæiske regler om
tilgængeligheden af offentlige myndigheders hjemmesider,
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, teledelen
4/6
herunder for personer med funktionsnedsættelse. Forslaget
lægger op til, at offentlige myndigheders hjemmesider fremover
skal anvende ISO-standarden kaldet Web Content Accessibility
Guidelines, WCAG 2.0. I Danmark er standarden allerede
blandt de syv fællesoffentlige standarder for it-løsninger.
Regeringen støtter forslagets intention om at fremme tilgænge-
ligheden af offentlige myndigheders hjemmesider for personer
med funktionsnedsættelse. Dette er i overensstemmelse med
målsætningen i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2011-2015 om, at offentlige selvbetjeningsløsninger skal være
let tilgængelige for personer med funktionsnedsættelse.
Regeringen støtter på den baggrund fælles regler på området på
tværs af EU og mener, at forslaget kan medføre øget konkur-
rence og dermed bedre markedsforhold og billigere løsninger
på it-tilgængelighedsområdet. Regeringen vil arbejde for, at de
administrative byrder, der følger af forslaget, bliver proportiona-
le og så små som muligt.
Det digitale indre marked
Den næste sag, jeg vil nævne til orientering, er en drøftelse af
Kommissionens meddelelse om en strategi for det digitale in-
dre marked. Sagen er på dagsordenen til rådsmødet til politisk
drøftelse.
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, teledelen
5/6
Det lettiske formandskab lægger op til en drøftelse af med-
lemslandenes prioriteter vedrørende det digitale indre marked
og særligt vedrørende den forestående revision af teledirekti-
verne.
Der er i store træk tale om samme sag, som jeg forelagde forud
for rådsmødet (konkurrenceevne) den 28. maj. Her redegjorde
jeg udførligt for sagen på udvalgets møde den 22. maj. Jeg vil
derfor blot henvise til min tidligere gennemgang.
Internetforvaltning
Endelig forventes Rådet at vedtage rådskonklusioner om den
såkaldte IANA-transition. Sagen er på dagsordenen for rådsmø-
det til vedtagelse.
Regeringen er positiv over for, at formandskabet har taget initia-
tiv til at lave rådskonklusioner om IANA-transitionen. IANA-
transitionen er en proces, hvor kontrollen med grundlæggende
funktioner af internettet bliver overdraget fra USA’s regering til
det globale internetsamfund.
Formålet med rådskonklusionerne er, at EU udtrykker støtte til
den igangværende proces og opfordrer til yderligere fremdrift.
Processen skal efter planen være færdig i september i år. I over-
ensstemmelse med danske interesser giver rådskonklusionerne
støtte til multistakeholder-modellen. Denne model sikrer en bred
Rådsmøde nr. 3394 (transport, telekommunikation og energi) den 11.-12. juni 2015 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 11-12/6-15, teledelen
6/6
inddragelse af statslige og ikke-statslige interessenter i forbindel-
se med den igangværende transitionsproces.
Rådskonklusionerne følger op på tidligere rådskonklusioner fra
seneste rådsmødet (telekommunikation) i november 2014 om
internetforvaltning.
På den baggrund støtter regeringen forslaget til rådskonklusioner
om IANA-transitionen.