Europaudvalget 2014-15 (1. samling)
Rådsmøde 3399 - Økofin Bilag 3
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Sagsnr.
2015 - 5121
Doknr.
244326
Dato
15-06-2015
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN d. 19. juni 2015
Sagen vedrørende bankstruktur-forordningen forelægges Folketingets Europaudvalg
til forhandlingsoplæg. De øvrige sager forelægges til orientering. Denne forelæggelse
giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter i sagerne. Der henvises generelt til
samlenotatet.
Bankstruktur-forordningen (forhandlingsoplæg)
ECOFIN vil på rådsmødet den 19. juni 2015 muligvis kunne opnå politisk enighed på
grundlag af formandskabets kompromisforslag vedrørende bankstrukturforordningen.
Sagen har på det seneste udviklet sig hurtigt under de tekniske forhandlinger. For-
mandskabets kompromisforslag indeholder en række væsentlige ændringer i forhold
til Kommissionens forslag. Sagen vil efter enighed i Rådet skulle forhandles med Eu-
ropa-Parlamentet.
Sagen forelægges til forhandlingsoplæg med henblik på, at man fra dansk side kan
tilslutte sig en eventuel politisk enighed på grundlag af kompromisforslaget.
Forslaget omfatter de største kreditinstitutter i Europa, omkring 30 i alt. Forslaget har
fokus på disse institutters handelsaktiviteter, dvs. deres handel med aktier, obligatio-
ner, derivater m.v. Målet med forslaget er at forbedre kreditinstitutternes robusthed og
reducere systemiske risici.
Kommissionens forslag
Kommissionens forslag forbyder handelsaktiviteter, der foretages for institutternes
egenbeholdning, dvs. for deres egenkapital eller lånte penge, med det formål at skabe
profit for instituttet selv uden sammenhæng til kundeaktivitet (”egenhandel”).
Kommissionens forslag stiller endvidere krav om, at handelsaktiviteter udover egen-
handel adskilles fra den almindelige bankforretning, hvis handelsaktiviteternes omfang
når over en given tærskel. Disse handelsaktiviteter udgør også handel, som vedrører
fx aktier, obligationer, derivater m.v., men som ikke er egenhandel. Disse aktiviteter
må i givet fald udelukkende foregå via en såkaldt handelsenhed (der ikke må tage
imod indskud), som er økonomisk, juridisk og organisatorisk adskilt fra den traditionel-
le bankforretning – kernekreditinstituttet (der godt må tage imod indskud).
Ifølge Kommissionens forslag skal tilsynsmyndighederne i vurderingen af behovet for
adskillelse have fokus på handelsaktiviteter, hvor institutterne må formodes at påtage
sig et vist niveau af risici. Her fremhæver Kommissionen blandt andet, at såkaldt mar-
ket making og sekuritisering kan indebære sådanne risici.