Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2014-29-35-00117 / 31537
Den 10. september 2015
MFVM 424
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-
methylcyclopropen, flonicamid, flutriafol, indolyleddikesyre, indolylsmørsyre,
pethoxamid, pirimicarb, prothioconazol og teflubenzuron i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for ni aktivstoffer i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger af stofferne 1-
methylcyclopropen, flonicamid, flutriafol, indolyleddikesyre, indolylsmørsyre, pethoxamid,
pirimicarb, prothioconazol og teflubenzuron på visse afgrøder. Revurderingerne betyder,
at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier der sættes
ned, nye maksimalgrænseværdier der etableres, og maksimalgrænseværdier der
fastsættes på detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte
stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt
acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle
kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor
støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, som den tidligere regering forelagde Folketingets fødevareordførere for
behandling af komité-sager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier
for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og
artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
1545486_0002.png
2
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bi-
lag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fast-
lagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gæl-
der den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
1545486_0003.png
3
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture Organization
/WHO – World Health Organization) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag
II, III og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne 1-
methylcyclopropen, flonicamid, flutriafol, indolyleddikesyre, indolylsmørsyre, pethoxamid,
pirimicarb, prothioconazol og teflubenzuron. For disse stoffer foreslås maksimalgrænse-
værdierne ændret som konsekvens af revurdering af stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og hvilke maksimalgrænseværdier,
der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op), hvilke maksimalgrænseværdier, der sættes ned samt mak-
simalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:
For 1-methylcyclopropen sker kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen
svarer til, hvad man teknisk kan måle.
For flonicamid sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen citrusfrugter,
hele gruppen kernefrugter, for kirsebær, ferskner, blommer, tomater, peberfrug-
ter, auberginer, for hele undergruppen cucurbitae med spiselig skræl og hele un-
dergruppen cucurbitae uden spiselig skræl, for rosenkål, friske ærter uden skræl,
bomuldsfrø, byg, havre, rug, humle. For lever, nyre, spiselige slagtebiprodukter og
andet af kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og mulæsler, andre husdyr (ka-
niner og kænguruer), samt fedt af fjerkræ
For flonicamid sættes maksimalgrænseværdien ned for abrikoser, for andet i
gruppen stenfrugter, kartofler, for kød af svin, lever af fjerkræ, for hele gruppen
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
1545486_0004.png
4
fugleæg, for honning, samt for grupperne padder og krybdyr, snegle og andre
animalske produkter af landdyr.
For flonicamid sættes ny maksimalgrænseværdi for andet i undergruppen svin og
fjerkræ.
For flutriafol sættes maksimalgrænseværdien op for druer til vinfremstilling, rød-
beder, tomater, rapsfrø, sennepsfrø, sæddodder, ris. Endvidere for lever af svin,
kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner og
kænguruer).
For flutriafol sættes maksimalgrænseværdien ned for gruppen citrusfrugter, kirse-
bær, jordbær, kartofler, auberginer, meloner, vandmeloner og andet i undergrup-
pen cucurbitae med ikke spiselig skræl, for friske ærter uden skræl, for hele grup-
pen olieholdige frø undtagen rapsfrø, sennepsfrø, sojabønner og sæddodder. For
hovedgruppen korn undtagen ris, for sukkerroer (roden).
For indolyleddikesyre sker kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen svarer
til, hvad man teknisk kan måle.
For indolylsmørsyre sker kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen svarer
til, hvad man teknisk kan måle.
For pethoxamid sker kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
For pirimicarb sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser og blommer, for
undergruppen af stængelfrugter, for undergruppen hoved- og pluksalat og andre
salatplanter herunder Brassicacea undtagen havesalat, bredbladet endivie, for fri-
ske bønner og ærter med skal samt rabarber. For undergrupperne blomster og
blade i gruppen tørret urteudtræk.
For pirimicarb sættes maksimalgrænseværdien ned for grupperne trænødder og
kernefrugter, for ferskner og andet i gruppen stenfrugter, for spisedruer og druer
til vinfremstilling, jordbær og hyldebær. For undergrupperne med spiselig skræl,
små og store afgrøder med ikke-spiselig skræl i gruppen diverse frugter. Endvide-
re ned for kartofler. For undergrupperne tropiske rod- og knoldgrøntsager, andre
rod- og knoldgrøntsager (undtagen sukkerroer) og løg i gruppen rod- og knold-
grøntsager. For undergruppen solanacea, for meloner, vandmeloner og andet i
undergruppen cucurbitae uden spiselig skræl samt for sukkermajs. For under-
grupperne andre frugtgrøntsager, blomsterkål, hovedkål og bladkål samt kålrabi.
For havesalat, for undergruppen spinat o. lign. (blade), for vinblade, brøndkarse,
julesalat, undergruppen urter. For friske bønner og ærter uden skal, linser og an-
det i gruppen friske bælgfrugter, for gruppen friske stængelgrøntsager undtagen
artiskokker og rabarber, for gruppen svampe samt for tang. For hovedgrupperne
tørrede bælgfrugter, olieholdige frø og frugter undtagen hjulkrone, hovedgruppen
korn, for undergrupperne rødder og andet urteudtræk i gruppen tørret urteud-
træk. Endvidere for humle, hele gruppen frøkrydderier og for sukkerroer (roden).
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
1545486_0005.png
5
For pirimicarb sættes ny maksimalgrænseværdi for alle produkter af svin, kvæg,
får, geder, heste, æsler, mulddyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner og kæn-
guruer), for hele gruppen mælk, samt for grupperne padder og krybdyr, snegle og
andre animalske produkter af landdyr.
For prothioconazol sættes maksimalgrænseværdien op for tranebær, undergrup-
pen blomsterkål samt porrer. For andet af svin, kvæg, får, geder, heste, æsler,
mulddyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner og kænguruer).
For prothioconazol sættes maksimalgrænseværdien ned for hovedkål, for bønner
og andet i hovedgruppen tørrede bælgfrugter, for hele gruppen olieholdige frø
undtagen for rapsfrø. For hovedgruppen korn undtagen majs, havre, hvede og an-
det. For sukkerroer (roden), for kød og fedt af svin, kvæg, får, geder, heste, æs-
ler, mulddyr og mulæsler og andre husdyr (kaniner og kænguruer). For alle pro-
dukter af fjerkræ undtagen spiselige slagte-biprodukter og andet samt for hele
gruppen fugleæg.
For prothioconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kartofler, kepaløg, skalot-
teløg og sukkermajs.
For teflubenzuron sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af kerne-
frugter.
For teflubenzuron sættes maksimalgrænseværdien ned for grupperne stenfrugter,
bær og småfrugter, for dadler, kartofler, batater/søde kartofler, meloner, sukker-
majs, for undergruppen blomsterkål, for hovedkål og andet i undergruppen ho-
vedkål og hele undergruppen bladkål. For kålrabi, for hele undergruppen urter, for
vilde svampe, byg, majs, havre, rug og hvede.
For teflubenzuron sættes ny maksimalgrænseværdi for alle produkter af svin,
kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og mulæsler, fjerkræ, og andre husdyr
(kaniner og kænguruer), for hele gruppen mælk, for hele gruppen fugleæg samt
for grupperne padder og krybdyr, snegle og andre animalske produkter af landdyr.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
1545486_0006.png
6
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ik-
ke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombina-
tionseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbej-
des i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurde-
ring af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter.
På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning
til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) til efterretning og har ikke indvendinger imod forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordnin-
gens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 127: Notat om komitésag om forslag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne 1-methylcyclopropen mfl.
7
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.