Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 136
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2015-29-35-00192 / 31540
Den 11. september 2015
MFVM 428
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne COS-OGA,
cerevisan, calciumhydroxid, lecithin,
Salix
spp cortex, basisstoffet eddike, fruc-
tose,
Pepino mosaic
virus CH2 isolat 1906,
Verticillium albo-atrum
WCS850 og
Bacillus amyloliquefaciens
ssp.
plantarum
D747 i eller på specifikke produkter
(komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag IV til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for ti pesticider i en række afgrøder
og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget indebærer, at mikroorga-
nismerne Salix spp cortex, Pepino mosaic
virus
CH2 isolate 1906, Verticillium albo-atrum
WCS850
og
Bacillus amyloliquefaciens ssp plantarum D747, samt stofferne COS-OGA, ce-
revisan, calciumhydroxid, lecithin, basisstoffet eddike og fructose tilføjes til bilag IV, som
er en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte pesticider, og ændringerne vur-
deres at være sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. For-
slaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødeva-
rer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015. En vedtagelse af forslaget vurde-
res at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte for-
slaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, som den tidligere regering har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling
af komité-sager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1, i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 136: Notat om komitésag om optagelse af visse pesticider på bilag IV i pesticidforordningen
1545818_0002.png
2
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bi-
lag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fast-
lagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gæl-
der den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 136: Notat om komitésag om optagelse af visse pesticider på bilag IV i pesticidforordningen
1545818_0003.png
3
implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture / WHO –
World Health Organization) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag
IV ændres med hensyn til pesticiderne COS-OGA, cerevisan, calciumhydroxid, lecithin,
Salix
spp cortex, basisstoffet eddike, fructose,
Pepino mosaic
virus CH2 isolate 1906,
Ver-
ticillium albo-atrum
WCS850 og
Bacillus amyloliquefaciens
ssp.
plantarum
D747. Disse
mikroorganismer og stoffer foreslås tilføjet til bilag IV, som er en liste over pesticider, der
ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at
have en sundhedsmæssig risiko.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at mikroorganismerne og stofferne ik-
ke er sygdomsfremkaldende for mennesker.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de fore-
slåede ændringer vedrørende de 6 stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad an-
går kombinationseffekter. DTU har på baggrund af den nuværende viden på området
vurderet, at der ikke vil være problemer som følge af kombinationseffekter for de stoffer,
som forslaget omhandler.
For de mikroorganismer, som forslaget omhandler, vurderer DTU Fødevareinstituttet – på
baggrund af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), den kendte litteratur på området og supplerende materiale fra Kommissionen - at
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 136: Notat om komitésag om optagelse af visse pesticider på bilag IV i pesticidforordningen
1545818_0004.png
4
det er forsvarligt at undlade at sætte maksimalgrænseværdier for de specifikke
Trichoderma stammer ved reguleret brug, og at de foreslåede ændringer vedrørende dis-
se mikroorganismer derfor er sundhedsmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) til efterretning og har ikke indvendinger imod forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordnin-
gens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en til-
stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.