Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet
Sagsnr.: 2015-29-35-00193 / 315356
Den 10. september 2015
MFVM 427
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne
ametoctradin, chlorthalonil, diphenylamin, flonicamid, fluazinam, fluoxastrobin,
halauxifenmethyl, propamocarb, prothioconazol, thiacloprid og trifloxystrobin i
eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for elleve aktivstoffer i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser og
importtolerancer for stofferne ametoctradin, chlorthalonil, diphenylamin, flonicamid,
fluazinam, fluoxastrobin, halauxifenmethyl, propamocarb, prothioconazol, thiacloprid og
trifloxystrobin på visse afgrøder. Ændringerne betyder, at der er
maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier der sættes ned, og
maksimalgrænseværdier der fastsættes på detektionsgrænsen. Der er gennemført
risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes
at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder. Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015. En vedtagelse
af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen
kan derfor støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering har forelagt Folketingets
fødevareordførere for behandling af komité-sager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier
for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 137: Notat om maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på afgrøder
1545824_0002.png
2
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF) den 21.- 22. september 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bi-
lag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fast-
lagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gæl-
der den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 137: Notat om maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på afgrøder
1545824_0003.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food and Agriculture Organization
/WHO – World Health Organization) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag
II, III og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne ametoct-
radin, chlorthalonil, diphenylamin, flonicamid, fluazinam, fluoxastrobin, halauxifen-
methyl, propamocarb, prothioconazol, thiacloprid og trifloxystrobin. For disse stoffer fore-
slås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye anvendelser og importto-
lerancer.
For alle stofferne foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye an-
vendelser og importtolerancer.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi hø-
jere end den analytiske detektionsgrænse (maksimalgrænseværdien sættes op), hvilke
maksimalgrænseværdier, der sættes ned samt maksimalgrænseværdier, som fastsættes
til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:
For ametoctradin sættes maksimalgrænseværdien op for salvie og basilikum.
For chlorthalonil sættes maksimalgrænseværdien op for tranebær.
For diphenylamin forlænges den midlertidige maksimalgrænseværdi for æbler og
pærer med tre år, så det bliver muligt at løse problemer med forurening af ube-
handlede afgrøder under opbevaring.
For flonicamid sættes maksimalgrænseværdien op for peberfrugter, rosenkål, fri-
ske ærter uden bælg, bomuldsfrø, byg, havre og rug.
For fluazinam sættes maksimalgrænseværdien op for tomater.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 137: Notat om maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på afgrøder
1545824_0004.png
4
For fluoxastrobin sættes maksimalgrænseværdien ned for skalotteløg.
For halauxifenmethyl sker kun justering af detektionsgrænsen, så grænsen svarer
til, hvad man teknisk kan måle.
For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for rabarber.
For prothioconazol sættes maksimalgrænseværdien op for skalotteløg.
For thiacloprid sættes maksimalgrænseværdien op for jordskokker.
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for oliven til oliefremstilling.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes
i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurde-
ring af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter.
På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning
til sundhedsmæssige betænkeligheder.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 137: Notat om maksimalgrænseværdier for visse pesticider i og på afgrøder
1545824_0005.png
5
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet (EFSA) til efterretning og har ikke indvendinger imod forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordnin-
gens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.