Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
1546185_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST 7712-00007
Ref. LGR
Den 11. september 2015
Notat til Europa udvalget og Miljø- og fødevareudvalget
Kommissionens forslag til ændring af Europa Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte for så vidt angår bilag IV og
V (POP-forordningen)
1. Resumé
Formålet med forslaget er at fastsætte fælles EU grænseværdier for
koncentration af stoffet HBCDD (hexabrommocyclododecan) i affald på POP-
forordningens bilag IV og V. Grænseværdierne er bestemmende for, om affaldet
skal destrueres eller om det kan bortskaffes på anden vis, herunder om det kan
deponeres miljømæssigt forsvarlig eller nyttiggøres i overensstemmelse med
anden relevant lovgivning.
Forslaget udmønter beslutningen i FN’s Stockholmkonvention (POP-
konventionen om Persistent Organic Pollutants) om håndtering af HBCDD
holdigt affald . HBCDD, er en bromeret flammehæmmer, der er vurderet som
reproduktionsskadelig
Der er fastlagt en dato for afstemning om forslaget på et møde den 17. september
2015 i komitéen for tilpasning til videnskabeligt og teknisk fremskridt og
gennemførelse af direktiver om affald.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget vil medføre en forbedring af
beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen er positivt indstillet over for, at der indføres fælles grænseværdier,
der sikrer, at POP-holdigt affald enten destrueres eller behandles miljømæssigt
forsvarligt. Forslaget vil med fastsættelse af fælleseuropæiske krav til
affaldshåndtering sikre mere ensartede konkurrencevilkår for virksomhederne i
EU (i form af ens krav til affaldshåndtering), hvilket vurderes samlet set at være
en fordel for danske virksomheder.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 27. august 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 140: Notat om komitésag vedr. fastsættelse af grænseværdier for affalds indhold af HBCDD
1546185_0002.png
Forordningen har hjemmel i TEUF artikel 192. Forslaget har hjemmel i artikel 7,
stk. 4, litra a), artikel 7, stk. 5 og artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte.
Forslaget er sat til afstemning den 17. september 2015 på møde i komitéen for
tilpasning til videnskabeligt og teknisk fremskridt og gennemførelse af direktivet
om affald etableret i henhold til artikel 39 i direktiv 2008/98/EF og forordning nr.
850/2004/EF om persistente organiske miljøgifte og tilpasning af direktiv
79/11/EØF.
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Europa Parlamentets
og Rådets forordning 182/2011 af 16. februar 2011.
Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
forordningen efter, at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er
kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede direktivet efter, at
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Der er på globalt plan enighed om at POP-stoffer, herunder HBCDD, er blandt de
mest problematiske og uønskede stoffer vi har. POP-stoffer er karakteriseret ved
deres giftige egenskaber, ved at de nedbrydes meget langsomt i naturen og
ophobes i levende organismer samt ved at de kan transporteres over lange
afstande via luft- og vandstrømme, således at de kan findes i miljøet langt væk fra
de oprindelige kilder, fx i de arktiske områder.
POP-Forordningen
overordnede
formål er, hvor det er muligt, at standse udslip af POP-stoffer til miljøet.
Forordningen begrænser markedsføringen og sætter betingelser for fremstilling,
anvendelse og affaldshåndtering for POP-stofferne som beskrevet i forordningens
bilag.
HBCDD (Hexabromocyclododecan) er en brommeret flammehæmmer. HBCDD er
vurderet som værende skadelig for reproduktionen. HBCDD kan migrere i det
materiale, som stoffet har været anvendt i. HBCDD kan frigives, hvis der sker brud
på materialerne, mens frigivelse af HBCDD fra intakte materialer vurderes at være
lav.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag omhandler fastsættelse af fælles EU grænseværdier på 500
mg/HBCDD/kg affald i bilag IV og på 1000 mg/HBCDD/kg affald i bilag V i
Forordning (EF) nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte.
Kommissionens forslag indebærer, at der kommer fælles EU grænseværdier for,
hvornår der skal ske en destruktion af affald med indhold af HBCDD og, hvornår
anden miljømæssig forsvarlige behandling end destruktion – som fastsat i bilag V
– vil kunne benyttes.
Forordning (EF) nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte gennemfører
de forpligtelser i EU-lovgivningen, der er indeholdt i den
globale aftale
om
Stockholmkonventionen om persistente organiske miljøgifte (persistent
organic
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 140: Notat om komitésag vedr. fastsættelse af grænseværdier for affalds indhold af HBCDD
1546185_0003.png
polluters
POP) og den
regionale aftale
om POP-protokollen (region: UN-ECE) om
grænseoverskridende luftforurening over store afstande.
Hexabromocyclododecan (HBCDD) er optaget på Stockholmkonventionens bilag
A, som vedrører forbud mod produktion og anvendelse af POP-stoffer. Der blev
vedtaget en 5 årig tidsbegrænset undtagelse for anvendelsen af HBCDD i EPS
(ekspanderet polystyren) og XSP (extruderet polystyren) i isoleringsmaterialer i
bygninger, forudsat at isoleringsmaterialerne er tydeligt mærket i hele deres
livscyklus. Ændringen af konventionen trådte i kraft 26. november 2014.
Grænseværdierne fastlagt på forordningens bilag IV og V er bestemmende for,
hvordan affald, som indeholder POP-stoffer, skal håndteres. Som hovedregel skal
POP-stofferne ifølge forordningen destrueres, og producenter og indehavere af
affald skal gøre enhver rimelig indsats for, hvor det er muligt, at undgå forurening
af affald med de POP-stoffer, der er opført på forordningens bilag IV.
Indeholder affald POP-stoffer i koncentrationer under den grænseværdi, som er
fastlagt på bilag IV (den såkaldte lave grænseværdi) er der ikke krav om
destruktion, hvorfor affaldet kan behandles på anden vis – herunder nyttiggøres - i
overensstemmelse med relevant lovgivning. Indeholder affald POP-stoffer i
koncentrationer på eller over den grænseværdi, som er fastlagt på bilag V (den
såkaldte høje grænseværdi), skal POP-stofferne i affaldet destrueres. En række
specifikke typer affald opført på bilag V, som f.eks. beton og slagger, der i lighed
med de andre affaldstyper på bilag V, er svært håndterbare i forbrændingsanlæg,
kan endvidere deponeres under jorden i sikker klippegrund. Indeholder de
affaldstyper, der er opført på bilag V, POP-stoffer i en koncentration mellem den
lave grænseværdi på bilag IV og høje grænseværdi på bilag V, kan den relevante
myndighed undtagelsesvis tillade, at affaldet bortskaffes på anden vis end ved
destruktion, på en af de måder der er anført på bilag V. Det vil sige, at affaldet kan
deponeres under jorden i sikker klippegrund eller deponeres på anlæg for farligt
affald, forudsat dette udgør den miljømæssigt foretrukne løsning. Hvis denne
mulighed benyttes, skal den relevante myndighed for hvert parti affald, underrette
Kommissionen og de øvrige medlemsstater.
Den ændrede forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende. Den anvendes fra seks måneder efter
offentliggørelsen i Den Europæiske Unions Tidende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU’s gældende reguleringsbeføjelser i
kommende fællesskabsregulering, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Grænseværdier for håndtering af affald, der indeholder HBCDD fastlægges i
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 850/2004 om persistente
organiske miljøgifte, som vil være direkte gældende i dansk lov.
7. Konsekvenser
Lovmæssige konsekvenser
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 140: Notat om komitésag vedr. fastsættelse af grænseværdier for affalds indhold af HBCDD
1546185_0004.png
Forslaget præciserer kravene til hvilken affaldsbehandlingsmetoder, der kan
anvendes i forhold til affald, der er forurenet med HBCDD.
Forslaget kan medføre et behov for at skærpe kravene i bekendtgørelse nr. 1312 af
19. december 2012 om håndtering af udtjente biler ved indførelse af krav om
udtagning af bilsæder før shredding af biler, men det vurderes ikke, at der
derudover vil være behov for at ændre danske love eller bekendtgørelser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Fastlæggelse af grænseværdier for HBCDD i affald
vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regionerne
eller kommunerne.
Erhvervsøkonomiske
1
og administrative konsekvenser:
Grænseværdier for HBCDD i affald i POP-forordningens bilag IV og V,
vurderes
ikke at have væsentlige
erhvervsøkonomiske og erhvervsadministrative
konsekvenser. Det bemærkes dog, at vurderingen er forbundet med en vis
usikkerhed.
Det lægges til grund for vurderingen, at affald, der indeholder koncentrationer
over en grænseværdi på 1000 mg HBCDD pr. kg skal destrueres, samt at HBCDD, i
overensstemmelse med kommissionens vurdering, bliver destrueret på ”State of
the art” anlæg til forbrænding af husholdningsanlæg, som benyttes i Danmark.
En undersøgelse af den hidtidige anvendelse af HBCDD i EU estimerede, at 90% af
HBCDD har været anvendt i ESP(ekspanderet polystyren) og XSP (extruderet
polystyren) isoleringsmaterialer i bygninger. Det blev videre estimeret at HBCDD
også har været anvendt i polystyrenemballage(kasser), at ca. 2% af HBCDD har
været anvendt i HIPS (high impact polystyren) i musik- og videoafspillere, samt at
den resterende del af HBCDD har været anvendt i tekstiler, så som regntøj, telte,
tæpper, gardiner, polstrede møbler, paneler og interiør i køretøjer og andre
tekniske tekstiler.
Koncentrationen af HBCDD tilsat ovennævnte artikler spænder fra 5.000 mg/kg
til 70.000 mg/kg.
Affald fra køretøjer
I det omfang HBCDD forekommer i tekstiler og isoleringsmaterialer i
erhvervskøretøjer i koncentrationer, der overstiger de fastsatte grænseværdier, vil
der være behov for at disse fjernes fra køretøjerne og destrueres (forbrændes)
inden køretøjerne shreddes. Der er grund til at formode, at HBCDD kun
forekommer i et lille antal bilmærker og typer. Det antages videre at disse
køretøjer vil kunne identificeres via et etableret informationssystem om køretøjers
Vurderingen af de erhvervsøkonomiske konsekvenser er baseret på oplysninger
fra: Survey of brominated flame retardants, Environmental Projekt No. 1536, 214,
Final Report, Study on waste related issues of newly listed POPs and candidate
POPs, 25 March 2011, (Update 13 April 2011), Benchmarking af affaldssektoren
2014, Rapport udarbejdet af Dansk affaldsforening, DI og Dansk Energi, HBCDD
– Waste Issues, Gunther Wolff, European Commission – DG Environment,
Bryssels, 9 December 2014. Data fra Miljøordning for biler.
1
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 140: Notat om komitésag vedr. fastsættelse af grænseværdier for affalds indhold af HBCDD
1546185_0005.png
indhold af problematiske stoffer og materialer. Det vurderes på denne baggrund,
at de eksisterende erhvervsøkonomiske omkostninger til ophugning af
erhvervskøretøjer kun kan forventes marginalt forøget.
Polystyrenaffald
EPS og XPS polystyren isoleringsmaterialer fra byggeriet vurderes som nævnt at
være de mest betydende affaldsstrømme med HBCDD i EU, og det vurderes, at
disse affaldsstrømme frem mod 2040 vil tredobles i EU. Det angives at ca. 10%
EPS og XPS fra byggeriet genanvendes. Indholdet af HBCDD er i virgine
materialer, hvori der indgår genanvendt HBCDD-holdigt isoleringsmateriale kan
overstige 1000 mg HBCDD/kg.
Sammenlignet med andre EU-medlemsstater er forbruget af flammehæmmet EPS
og XPS isoleringsmaterialer lille i Danmark, dels fordi ikke-brandbare
isoleringsmaterialer har været den foretrukne løsning og dels fordi, der også
anvendes ikke-flammehæmmede kvaliteter af EPS og XPS.
EPS og XPS isoleringspaneler fra bygninger antages helt overvejende at blive sendt
til forbrænding mens affald af tekstiler og møbler forbrændes i Danmark. Hvis
HBCDD, som angivet af Kommissionen, destrueres på ”State of the art” anlæg til
forbrænding af husholdningsaffald, vil de foreslåede grænseværdier for HBCDD,
ikke medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser for håndteringen af disse
affaldsfraktioner.
Hvis HBCDD forekommer i polystyren emballager i Danmark, må det antages, at
der er tale om lille andel af den samlede forekomst af HBCDD i Danmark, ligesom
emballager der måtte indeholde HBCDD i løbet af kort tid vil være ude af
affaldsstrømmen som følge af emballagens korte levetid på anslået op til 2 år.
Plastaffald fra ledninger og elektronisk udstyr
Plast fra ledninger og elektronisk udstyr er bl.a. omfattet af reglen
2
om at plast
med brommerede flammehæmmere, som HBCDD, skal afleveres til virksomheder,
der er godkendt til at håndtere bromholdigt affald. Det følger af bekendtgørelsen,
at plastaffald fra elektrisk og elektronisk udstyr med et bromindhold på mindre
end 5 mg/kg kan afleveres til oparbejdning eller genanvendelse. Dette svarer
løseligt til at plast med et indehold af brommerede flammehæmmere på i
størrelsesordenen 10 mg/kg eller derover ikke kan afleveres til genanvendelse,
hvilket er væsentligt mere restriktivt, end det der følger af den bilag IV
grænseværdi på 500 mg HBCDD/kg, som Kommissionen foreslår. På denne
baggrund, sammenholdt med Kommissionens angivelse af at HBCDD destrueres
på ”state of the art” anlæg til forbrænding af husholdningsaffald, vurderes det, at
de foreslåede grænseværdier ikke vil medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser i
forbindelse med affaldshåndtering af HBCDD-holdige ledninger og
elektronikaffald.
Samlet set vurderes der på denne baggrund ikke at være væsentlige
erhvervsøkonomiske og administrative omkostninger ved indførelse af
grænseværdier for håndtering af HBCDD-holdigt affald, fordi affaldet som hidtil
vil kunne forbrændes på anlæg til forbrænding af husholdningsaffald eller
håndteres efter gældende regler om elektronikaffald, og fordi der formodes kun at
2
Bekendtgørelse nr. 130 af 06/02/2014 om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i
omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr.
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 140: Notat om komitésag vedr. fastsættelse af grænseværdier for affalds indhold af HBCDD
1546185_0006.png
være et begrænset antal erhvervskøretøjer, hvor der er behov for at fjerne HBCDD-
holdige tekstiler og isoleringsmaterialer inden shredning. Hertil kommer at
behovet for at fjerne disse materialer fra køretøjer kan bortfalde, hvis brandbart
shredder affald, som indeholder tekstiler og isoleringsmaterialer, som forventet i
den nærmeste fremtid bliver udsorteret til forbrænding.
Beskyttelsesniveau:
Grænseværdier for HBCDD i POP-forordningens bilag IV og V om håndtering af
HBCDD-holdigt affald, vurderes at ville styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU.
8. Høring
Forslaget og nærværende notat om forslaget har været i høring i
miljøspecialudvalget, hvor der alene er indkommet bemærkninger fra Danmarks
Naturfredningsforening. DN er enig i at regeringen kan tilslutte sig de af
kommissionen foreslåede grænseværdier, men deler ikke kommissionens
vurdering af, at affald med indhold af HBCCD kan destrueres i kommunale
affaldsforbrændingsanlæg, der benytter den bedst tilgængelige teknologi (state of
the art anlæg)
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Det forventes at en række lande vil kunne støtte en grænseværdi for HBCDD på
1000 mg eller lavere. Nederlandene, som har en industri, der genanvender
polystyren isoleringsmaterialer, har talt for en grænseværdi, der var så høj, at den i
praksis ville tillade, at alt HBCDD-holdigt polystyren isoleringsmateriale kunne
genanvendes. Et par andre lande har givet udtryk for bekymring for at en
grænseværdi på 500 HBCDD mg/kg kunne hindre genanvendelse som af
ressourcemæssige årsager er ønskværdig, og for om der er tilstrækkelig
forbrændingskapacitet til destruktion af HBCDD.
10. Regeringens holdning
Der er på globalt plan enighed om at POP-stoffer, herunder HBCDD, er blandt de
mest problematiske og uønskede stoffer vi har, og at det er vigtigt, at stofferne
håndteres i affaldsstrømmen, så de så vidt muligt fjernes fra miljøet.
Det er regeringens holdning, at miljøet beskyttes bedst muligt ved at der bliver
etableret grænseværdier for HBCDD som sikrer, at POP-holdigt affald enten
destrueres eller på anden vis behandles miljømæssigt forsvarligt.
Regeringens støtter derfor Kommissionens forslag, om at indføre en grænseværdi
på POP-forordningens bilag IV på 500 mg HBCCD/kg og grænseværdi på 1000 mg
HBCDD/kg på forordningens bilag V.
Disse grænseværdier vil sikre, at HBCDD, der har været tilsat artikler, som
tekstiler, isoleringsmaterialer, plast m.v. bliver destrueret. Bilag IV grænseværdien
vil desuden sikre, at væsentlige dele af den HBCDD, der forekommer i virgine
isoleringsmaterialer, hvori genanvendte HBCDD-holdige materialer indgår, vil
blive udsorteret og destrueret, fremfor at blive recirkuleret, med risiko for at
HBCDD under produktionen og anvendelse ender i miljøet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6