Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1546790_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13450
Den 15. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag XVII i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
cadmium i maling.
(REACH-komitésag)
(Der foreligger ikke KOM nr.)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag XVII i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier for så vidt angår begrænsning af
indholdet af cadmium i maling (REACH-komitésag).
Forslaget har til formål at ændre en allerede eksisterende begrænsning således, at man må
anvende eller markedsføre maling, som indeholder cadmium i en koncentration under 0,01
vægtprocent.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 22.-23. september 2015.
Forslaget vurderes samlet set at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle, erhvervsadministrative eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsendt forslag til forordning om ændring af bilag XVII, pkt. 23, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
begrænsning af indholdet af cadmium i maling med henblik på afstemning på møde i
REACH-komitéen den 22.-23. september 2015.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 144: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår cadmium i maling
1546790_0002.png
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 68, stk. 1. Afstemning sker i
henhold til artikel 133, stk. 4, i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med
kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordning nr. 182/2011.
Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen
forordningen, efter at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet,
og underretter samtidig Europa-Parlamentet.
Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen
på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden
en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter at Europa-
Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Der er på nuværende tidspunkt forbud mod at anvende cadmium i maling.
Kommissionen har bedt Det Europæiske Kemikalieagentret (ECHA) om at udarbejde et
såkaldt bilag XV-dossier i henhold til REACH-forordningen, med det formål at undersøge
muligheden for en udvidelse af den nuværende begrænsning til også at gælde for
markedsføring af maling samt fastsættelse af en grænseværdi for utilsigtet indhold af
cadmium på 0,01 vægtprocent.
Under behandlingen af forslaget i ECHAs komitéer fastslog Komiteen for Risikovurdering
(RAC), at en udvidelse at den eksisterende begrænsning vil gøre det lettere at håndhæve
reglerne og konkluderede samtidig, at der ikke var behov for yderligere vurdering af
risikoen ved cadmium i maling, mens Komiteen for Socioøkonomisk Vurdering (SEAC)
har udtalt, at forslaget ikke pålægger virksomhederne yderligere udgifter.
Forslaget har tidligere været drøftet på et møde i REACH-komitéen den 7.-8. juli 2015.
3. Formål og indhold
REACH-forordningen indeholder allerede en begrænsning vedr. cadmium i Bilag XVII,
pkt. 23, stk. 2. Det findes således i dag et forbud mod at anvende cadmium i maling. Med
forslaget forslås den nuværende begrænsning om forbud mod anvendelse af cadmium i
maling udvidet til også at omfatte et forbud mod markedsføring af maling indeholdende
cadmium, mens der af hensyn til muligheden for kontrol foreslås indført en vægtgrænse på
0,01 vægtprocent for indhold af cadmium som urenhed.
Der foreslås, at den nye begrænsning træder i kraft på tyvende dagen efter offentliggørelse
i EU-tidende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for
den endelige vedtagelse, ift. om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i
forbindelse med forslaget; om udkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller
indhold; eller om det ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 144: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår cadmium i maling
1546790_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
I Danmark reguleres cadmium ved Bekendtgørelsen nr. 858 af 5. september 2009 om
forbud mod import, salg og fremstilling af cadmiumholdige varer. Bekendtgørelsen
omfatter ikke varer, der er omfattet af REACH-forordningen, og der er dermed ikke
uoverensstemmelse med den forslåede ændring af begrænsningen i REACH.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er tale om en forordning, som ved ikrafttrædelsen vil være umiddelbart gældende i
Danmark. Forslaget vil ikke kræve supplerende dansk lovgivning eller at eksisterende
lovgivning ophæves.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vil formelt set sænke beskyttelsesniveauet, idet der fastsættes en grænse på 0,01
vægtprocent for indhold af cadmium i maling i forhold til det nuværende totalforbud mod
brug af cadmium. Producenter af maling forventes dog ikke reelt at tilsætte cadmium i så
lave koncentrationer, da det ikke vil have en teknisk funktion. Derudover vurderes det, at
forslaget på den anden side vil hæve beskyttelsesniveauet, idet markedsføring af maling
med indhold af cadmium forbydes. Samlet set vurderes forslaget at have en neutral
påvirkning af beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Rammenotatet sendes i høring i Miljøspecialudvalget 11. -15. september 2015, hvor der
ikke er kommet substantielle bemærkninger.
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 144: Notat om komitésag vedr. registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår cadmium i maling
1546790_0004.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at de øvrige medlemslande vil være positive over for forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Ændringen i forslaget har til formål at begrænse muligheden for at markedsføre maling,
som indeholder cadmium, samt indsætte en grænseværdi på 0,01 vægtprocent, så
myndighedernes muligheder for kontrol af indholdet af cadmium i maling lettes.
Regeringen hilser derfor Kommissionens forslag velkomment og er positivt indstillet over
for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
4