Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1546797_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 001-13400
Den 10. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg samt Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af indholdet af bis(2-
ethylhexyl) ftalat (DEHP) i genanvendt PVC i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(Der foreligger ikke KOM nr)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af indholdet af
bis(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) i genanvendt blød PVC i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH, komitésag). Forslaget giver virksomhederne
Vinyloop Ferrara S.p.A., Stena Recycling AB og Plastic Planet srl tilladelse til fortsat at
genanvende blød PVC, som indeholder stoffet DEHP, til produktion af blandinger samt til
industrielt brug til produktion af bløde PVC artikler i en periode på 7 år indtil 21. februar
2022.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i REACH-komitéen den 22.-23. september 2015.
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om forslag om godkendelse af allerede
anvendte stoffer. Regeringen ønsker dog at begrænse anvendelse af særligt problematiske
stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede
alternativer. I den konkrete sag har RAC udtalt, at ansøgerne ikke dokumenterer tilstrækkelig
kontrol af risikoen for arbejdstagere. SEAC vurderer dog, efter deres socio-økonomiske
analyse, at de overordnede fordele ved at give den pågældende godkendelse overskygger
risikoen for menneskers sundhed og miljøet.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle-, erhvervsadministrative eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at - i det tilfælde der gives en godkendelse –
fristen for fornyet vurdering bliver så kort som muligt og ikke overstiger 4 år. Danmark
stemmer således nej til Kommissionens forslag, hvis perioden for godkendelsen ikke sættes
ned fra 7 til 4 år.
2. Baggrund
Kommissionen har ved brev af 14. august 2015 indkaldt til møde i REACH-komitéen. På
mødet skal der blandt andet stemmes om et forslag til gennemførelsesretsakt, hvorefter
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag vedr. godkendelse af indholdet af bis (2-ethylhexyl) ftalat (DEHP) i genanvendt PVC
1546797_0002.png
Kommissionen i henhold til REACH træffer en forvaltningsafgørelse om at meddele tre
bestemte virksomheder godkendelse til at genanvende PVC, som indeholder stoffet bis(2-
ethylhexyl) ftalat (DEHP), til specifikke anvendelser.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter
ske i henhold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til
forskriftsproceduren i artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftsproceduren er nu
erstattet af undersøgelsesproceduren i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet
basisretsakten anses for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod. Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget
for en appelkomité inden for 1 måned eller forelægge et revideret forslag for komitéen inden
for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor
Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan
Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor der hverken er
kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter
Kommissionen meddeler en godkendelse til virksomhederne Vinyloop Ferrara S.p.A., Stena
Recycling AB og Plastic Planet srl til fortsat at genanvende blød PVC, som indeholder stoffet
DEHP, til produktion af blandinger samt til industrielt brug til produktion af bløde PVC
artikler. Kommissionen foreslår, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering på 7 år frem til den 21. februar 2022.
REACH-forordningen indeholder bestemmelser om indførelse af en godkendelsesordning for
særligt problematiske stoffer. REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse) opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato hvor
anvendelse skal ophøre med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I
ansøgningen om godkendelse af forsat brug, skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og komme med en vurdering af, om der er egnede alternativer
(substitutionsmuligheder).
Stoffet bis(2-ethylhexyl)ftalat (DEHP) blev i 2011 optaget på REACH-forordningens bilag
XIV ved Kommissionens forordning (EU) nr. 143/2011. Stoffet blev optaget på grundlag af
dets klassificering som reproduktionstoksisk i kategori 1B. Solnedgangsdatoen blev i denne
forbindelse fastsat til 21. februar 2015 og fristen for at ansøge om godkendelse til fortsat
anvendelse blev sat til 21. august 2013.
Den 13. august 2013 fremsendte virksomhederne Vinyloop Ferrara S.p.A., Stena Recycling
AB og Plastic Planet srl en fælles ansøgning om godkendelse til fortsat at genanvende blød
PVC, som indeholder stoffet DEHP, til blandinger samt til industrielt brug til produktion af
bløde PVC artikler.
Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det
Europæiske kemikalieagentur ECHA i komitéerne for risikovurdering (RAC) og
socioøkonomisk vurdering (SEAC):
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag vedr. godkendelse af indholdet af bis (2-ethylhexyl) ftalat (DEHP) i genanvendt PVC
1546797_0003.png
o
RAC konkluderer, at for de specifikke anvendelser af DEHP er sundhedsrisikoen for
arbejdstagere ikke tilstrækkeligt kontrolleret.
o
SEAC har vurderet, efter deres socio-økonomiske analyse, at de overordnede fordele
ved at give den pågældende godkendelse overskygger risikoen for menneskers
sundhed og miljøet. Endvidere konkluderer de, at der ikke på nuværende tidspunkt er
anvendelige alternativer eller teknologier, som kan svare sig økonomisk.
På grundlag af oplysninger i analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, og
de modtagne høringssvar, anbefaler Kommissionen, at der gives en godkendelse med en frist
for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til den 21. februar 2022.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget til gennemførelsesretsakten er at udmønte EU
forvaltningsbeføjelser i allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Regulering af anvendelsen af DEHP er EU-harmoniseret, og der er således ingen dansk
regulering.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget til gennemførelsesretsakten har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser, fordi der er tale om en konkret forvaltningsafgørelse, der er rettet mod tre
bestemte virksomheder.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige Statsfinansielle
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget
erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget
vurderes
ikke at
have væsentlige
vurderes
ikke
at
have
væsentlige
Beskyttelsesniveau:
Forslaget til gennemførelsesretsakten vurderes at have en neutral påvirkning af
beskyttelsesniveauet i Danmark.
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag vedr. godkendelse af indholdet af bis (2-ethylhexyl) ftalat (DEHP) i genanvendt PVC
1546797_0004.png
8. Høring
Rammenotat har været sendt i høring i EU-miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet Tænk har i
den forbindelse bemærket, at de støtter op om den danske indstilling, om ikke at støtte det
nuværende forslag.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemslande, som vil stemme for
forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret
og optaget på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal udfases, idet der dog skal tages
hensyn til tekniske og samfundsøkonomiske forhold.
Danmark har gennem en årrække arbejdet på at få brugen af DEHP forbudt i en række
anvendelser. Sammen med det Europæiske Kemikalieagentur (ECHA) er Danmark i
øjeblikket ved at undersøge mulighederne for at fremsætte et forslag til begrænsning af
brugen af 4 ftalater – herunder DEHP – i en række produkter, og et eventuelt forbud forventes
at ville kunne træde i kraft i 2019 (idet behandlingen i ECHA komiteer varer ca. halvandet år
efterfulgt af behandling og vedtagelse ved Kommission samt overgangsperiode på ca. to år).
Ligeledes er der på EU-plan vedtaget et forbud mod brugen af bl.a. DEHP i elektroniske
produkter med ikrafttræden d. 22. juli 2019 som følge af risici for arbejdstagere ifm.
genanvendelse af elektronik.
Siden optagelsen af DEHP på godkendelsesordningen under REACH som reprotoksisk,
kategori 1B, og ECHA-komitéernes gennemgang af ansøgningen, er det på EU-niveau
endvidere – på baggrund af dokumentation indsendt af Danmark – blevet konkluderet, at
DEHP er hormonforstyrrende for både sundhed og miljø. Europa-Kommissionen har ikke
taget højde for dette forhold i sin behandling af ansøgningen.
Med hensyn til den konkrete ansøgning konkluderede RAC, at ansøgerne ikke havde
dokumenteret, at risici for arbejdstagere i genanvendelsesvirksomheder var tilstrækkeligt
kontrolleret ift. risici for reproduktionsskader hos kvindelige medarbejdere. Ydermere
betragtes blød PVC, dvs. PVC indeholdende blødgørere som fx DEHP, ikke som
genanvendeligt affald i Danmark. Blød PVC skal i stedet deponeres.
Det er desuden Danmarks holdning, at genanvendelse af affald ikke må ske på bekostning af
miljø og sundhed. En vigtig forudsætning for en cirkulær økonomi er, at de problematiske
stoffer kommer ud af kredsløbet. Et stop for genanvendelse af blød PVC indeholdende DEHP
er således et vigtigt skridt i retning af en cirkulær økonomi og i tråd med den højeste prioritet
i EU's affaldshierarki, affaldsforebyggelse, hvor en reduktion af problematiske stoffer i
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 145: Notat om komitésag vedr. godkendelse af indholdet af bis (2-ethylhexyl) ftalat (DEHP) i genanvendt PVC
1546797_0005.png
produkter er et vigtigt element.
Kommissionen foreslår, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år
fra solnedgangsdatoen frem til den 21. februar 2022. Regeringen finder, at fristen for fornyet
vurdering er for lang, idet der ikke er overensstemmelse med de frister for udfasning, som
allerede er fastsat eller kan forventes. Regeringen vil derfor arbejde for, at der gives en så kort
frist som muligt i det tilfælde, at godkendelsen gives. Det vil i realiteren betyde, at Danmark
stemmer nej til Kommissionens forslag, hvis perioden for godkendelsen ikke sættes ned fra 7
til 4 år.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5