Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
EU og Internationalt/EU - landbrug og fiskeri
Sagsnr: 2015-7844
Den 22. september 2015
MFVM 429
O
RIENTERENDE NOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens hjælpepakke til europæisk landbrug
Kommissionen præsenterede på det ekstraordinære rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7.
september 2015 et udspil til en hjælpepakke til europæisk landbrug på 500 mio. € (ca. 3,7 mia.
kr.). I forbindelse med det uformelle rådsmøde (landbrug) den 13.-15. september 2015 gav
Kommissionen yderligere oplysninger om indholdet i hjælpepakken, herunder særligt i forhold til
fordeling og anvendelse. Kommissionen forventer at vedtage elementerne i hjælpepakken i form af
gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter inden midten af oktober 2015. Kommissionen
lægger op til, at finansieringen vil ske via landbrugsbudgettet for 2016.
Kommissionen lagde op til, at der anvendes 420 mio.€ (ca. 3,1 mia. kr.) til fordeling mellem
medlemsstaterne i såkaldt nationale konvolutter, hvoraf Danmark modtager 11,1 mio. € (ca. 83
mio. kr.). Fordelingen var baseret på mælkekvoterne frem til april 2015 (vægter 80 % i
fordelingen) sammenholdt med prisfald, tørke og eksport til Rusland (de 3 sidste nævnte
elementer vægter 20 %). De nationale konvolutter kan af medlemsstaterne anvendes ud fra
objektive kriterier til at støtte landmænd særligt ramt af den vanskelige markedssituation.
Kommissionen har ikke lagt op til mulighed for national medfinansiering, men har endnu ikke taget
endelig stilling hertil.
Flere medlemsstater var utilfredse med niveauet for deres nationale konvolut – særligt Østrig var
kritisk. Flere af de østeuropæiske medlemsstater var relativt tilfredse med deres tildeling, herunder
især Estland, Letland og Litauen. Flere medlemsstater især Finland ønskede mulighed for national
medfinansiering af den nationale konvolut, hvilket Danmark, Nederlandene og Sverige var imod.
Kommissionen ville give større fleksibilitet i forhold til forskudsudbetaling af direkte støtte, så kun
de administrative kontroller skulle afsluttes (en mulighed, som ikke gives ved tidligere fuld
udbetaling af støtten). Flere medlemsstater som Tyskland, Polen, Storbritannien, Østrig mv.
kritiserede fortsat Kommissionens manglende fleksibilitet i forhold til tidligere udbetaling af den
direkte støtte. Der blev i den forbindelse henvist til behovet for forenkling af den fælles
landbrugspolitik.
De resterende 80 mio. € (ca. 596 mio. kr.) forventes anvendt til markedstiltag mv. Kommissionen
lagde op til at indføre støtte til privat oplagring af svinekød sandsynligvis fra november/december
2015, hvor støttesatserne forhøjes med 20 % sammenlignet med ordningen i foråret 2015.
Derudover tilføjes spæk og fedt som produkter, der kan oplagres, hvilket dog forventes at blive til
en lavere støttesats (svarende til 50 %). Kommissionen tilkendegav endvidere at ville indlede
forhandlinger med Rusland om at lette de veterinære restriktioner i forhold til biprodukter, spæk
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 161: Orienterende notat om Kommissionens hjælpepakke til europæisk landbrug
og fedt fra svin. I forhold til privat oplagring af svinekød ønskede Danmark, Frankrig og
Nederlandene også at inkludere biprodukter. Danmark støttede Kommissionen i forhold til at sikre
den rigtige timing for iværksættelsen.
Kommissionen lægger endvidere op til at iværksætte yderligere ordninger for privat oplagring af
skummetmælkspulver og ost. Kommissionen afviser en forhøjelse af interventionsprisen for
skummetmælkspulver med henvisning til, at det vil gå imod de seneste reformers
markedsorientering af landbrugspolitikken ved blandt andet at kunne skabe incitament til
produktion direkte til oplagring fremfor til afsætning på markedet. Kommissionen afviser
anvendelse af eksportstøtte. Flere medlemsstater som Frankrig, Østrig, Irland, Spanien, Tjekkiet,
Slovakiet, Slovenien, Portugal mv. ønskede fortsat en – eventuel midlertidig – forhøjelse af
interventionsprisen for mælk. Frankrig ønskede, at der blev afsat tilstrækkeligt med budgetmidler
til markedsinstrumenter i budgetåret 2016.
Kommissionen vil endvidere afsætte midler til uddeling af fødevarehjælp til flygtninge, øge sin
indsats i forhold til at åbne nye markeder for eksport af EU’s landbrugsprodukter samt øge
budgettet til salgsfremme særligt på tredjelandsmarkeder. Kommissionen vil endvidere nedsætte
en gruppe på højt niveau om fødevareforsyningskæden med henblik på at styrke
primærproducenternes markedsposition.
Formandskabet konkluderede, at man ville fortsætte drøftelserne, herunder særligt hvis
markedssituationen forværredes.
2