Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1549392_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 24. september 2015
NOTAT til Folketingets Europaudvalg samt Miljø- og fødevareudvalg
Kommissionens forslag til gennemførselsforordning, der fastsætter
formatet for etiketter til produkter og udstyr indeholdende
fluorholdige drivhusgasser, i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 517/2014 (komité-sag).
(Der foreligger ikke KOM nr.)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførselsforordning (komitésag), som
regulerer den obligatoriske mærkning for anlæg eller udstyr, der indeholder
fluorholdige drivhusgasser.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i komitéen for fluorholdige
drivhusgasser den 29. september 2015.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten.
Forslaget vurderes generelt ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen finder, at forslaget kan støttes og agter derfor at stemme for.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 15. september 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Baggrunden for forslaget er, at der er kommet en ny
hovedforordning om fluorholdige drivhusgasser (517/2014). Derfor skal de
tilhørende gennemførselsforordninger opdateres. Der skal stemmes om forslagene
den 29. september 2015 på møde i komitéen for fluorholdige drivhusgasser.
Forslaget vedrører krav til formatet for den mærkning, der er obligatorisk for
produkter, anlæg eller udstyr, der indeholder fluorholdige drivhusgasser.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
517/2014 om fluorholdige drivhusgasser og om ophævelse af forordning (EF) nr.
842/2006, særligt artikel 10 (13).
Komiteen træffer afgørelse efter undersøgelsesproceduren i henhold til forordning
nr. 182/2011 artikel 5. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen vedtager
Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod i
komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Kommissionen kan dog
vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité indenfor 1 måned eller
forelægge et revideret forslag for komitéen indenfor 2 måneder. Det samme
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 178: Notat om komitésag om fluorholdige drivhusgasser
1549392_0002.png
gælder, hvor der er kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen
vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige. I appelkomitéen kan
Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for samt hvor der
hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
3. Formål og indhold
Artikel 12 i forordning (EU) nr. 517/2014 om fluorholdige drivhusser indeholder
regler for mærkning af produkter, anlæg eller udstyr, der indeholder eller er
afhængige af fluorholdige drivhusgasser. Forslaget erstatter forordning (EF)
1494/2007. Reglerne er stort set ens, dog er der i den nye mærkningsforordning
som noget nyt fastsat den eksakte ordlyd af den information, der skal fremgå af
etiketterne i visse specifikke tilfælde - fx ”Imported for destruction only”, ”for use
in military equipment only” og lignende.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forslaget er en forordning og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der er tale om supplerende og uddybende regler til
de regler om mærkning, som virksomhederne allerede i dag skal overholde.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet nævneværdigt, da der allerede i dag
er regler for mærkning af produkter og anlæg indeholdende fluorholdige
drivhusgasser, og forslaget erstatter og supplerer disse mærkningsregler.
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 18. september til 22.
september 2015, hvor der ikke er kommet substantielle bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt støtte fra de øvrige medlemsstater.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at forslaget kan støttes.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketinget til orientering.
2