Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1536677_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2 – 1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 Fax: 33 92 03 03
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
JTEU j.nr. 2015 - 33457
3. juli 2015
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger
i retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat
procesdelegation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse
af generaladvokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den
danske regering, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af
dom. Generaladvokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens
hjemmeside (http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-
441/14
Titel og kort sagsresumé
Ajos
Sagen vedrører: Spørgsmål 1. Indeholder det almindelige
EU-retlige princip om forbud mod forskelsbehandling på
grund af alder et forbud mod en ordning som den
danske, hvorefter arbejdstagere ikke er berettiget til
fratrædelsesgodtgørelse, hvis de har ret til en
arbejdsgiverbetalt alderspension i henhold til en
pensionsordning, som de er indtrådt i før det fyldte 50.
år, og hvor dette gælder, uanset om de vælger at fortsætte
på arbejdsmarkedet eller vælger at gå på pension?
Spørgsmål 2. Vil det være foreneligt med EU-retten, at
danske domstole i en sag mellem en arbejdstager og en
privat arbejdsgiver om betaling af en
fratrædelsesgodtgørelse, som arbejdsgiveren efter
national ret som beskrevet i spørgsmål l er fritaget for at
skulle betale, men hvor dette resultat ikke er foreneligt
med det almindelige EU-retlige princip om forbud mod
forskelsbehandling på grund af alder, foretager en
afvejning af dette princip og den direkte virkning heraf
over for retssikkerhedsprincippet og det hermed
sammenhængende princip om beskyttelse af den
berettigede forventning og efter en sådan afvejning
kommer til den konklusion, at princippet om forbud
mod forskelsbehandling på grund af alder må vige for
retssikkerhedsprincippet, således at arbejdsgiveren i
overensstemmelse med national ret fritages for betaling
affratrædelsesgodtgørelsen? Det ønskes tillige oplyst, om
det har betydning for, om en sådan afvejning kan komme
på tale, at arbejdstageren efter omstændighederne har
Deltager i PD
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Processkridt
MF
Dato
07.07.15
1
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0002.png
mulighed for at kræve erstatning af staten som følge af
den danske lovgivnings uoverensstemmelse med EU-
retten.
T-
337/13
CSF mod Kommissionen
Påstande: Europa-Kommissionens afgørelse
2013/173/EU, der blev offentliggjort den 10. april 2013
og meddelt sagsøgeren den 16. april, annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens omkostninger.
RegioPost
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 56, stk. 1, i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde sammenholdt
med artikel 3, stk. 1, i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 96/71/EF af 16. december 1996 om
udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser fortolkes således, at denne bestemmelse er
til hinder for en ufravigelig national bestemmelse, der
pålægger ordregivende myndigheder kun at give
kontrakter til virksomheder, såfremt disse selv og deres
underentreprenører [org. s. 3] ved tilbudsgivningen
skriftligt har forpligtet sig til at betale de af deres ansatte,
der deltager i udførelsen af ordren, en statsligt fastsat
mindsteløn, der kun gælder for offentlige, men ikke for
private kontrakter, når der ikke findes en generel
lovpligtig mindsteløn og ej heller en almindeligt gældende
overenskomst, der er bindende for de potentielle
ordremodtagere og eventuelle underentreprenører? 2)
Såfremt det første spørgsmål besvares benægtende: Skal
EU-retten vedrørende offentlige kontrakter, herunder
artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr.
2004/18/EF af 31. marts 2004 om samordning af
fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige
tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter fortolkes således, at den er til hinder for
en national bestemmelse som § 3, stk. 1, tredje punktum,
i delstatsloven vedrørende sikring af overholdelse af
kollektive overenskomster og mindsteløn i forbindelse
med offentlige kontrakter, hvori det ufravigeligt kræves,
at et bud udelukkes, såfremt en økonomisk aktør ikke
allerede ved tilbudsgivningen i en særskilt erklæring
forpligter sig til at udvise en adfærd, som den pågældende
i tilfælde af en ordretildeling også uden afgivelse af denne
erklæring ville være kontraktligt forpligtet til at udvise?
Singh e.a.
Sagen vedrører: 1) Når et ægteskab mellem en
unionsborger og en tredjelandsstatsborger ender i
skilsmisse, efter at unionsborgeren er udrejst fra en
værtsmedlemsstat, hvor denne unionsborger udøvede
EU-rettigheder, og når artikel 7 og artikel 13, stk. 2, litra
a), i Rådets direktiv 2004/38/EF finder anvendelse,
bevarer tredjelandsstatsborgeren da sin ret til ophold i
værtsmedlemsstaten herefter? Har tredjelandsstats-
borgeren i benægtende fald ret til ophold i
værtsmedlems-staten fra det tidspunkt, hvor
unionsborgeren er udrejst fra
værtsmedlemsstaten, og indtil skilsmissen træder i kraft?
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Arbejdstilsynet
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Dom
15.07.15
C-
115/14
GA
16.07.15
C-
218/14
Justitsministeriet
Udenrigsministeriet
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
16.07.15
2
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0003.png
2) Er kravene i artikel 7, stk. 1, litra b), i direktiv
2004/38/EF opfyldt, når en unionsborger, der er gift
med en tredjelandsstatsborger, bl.a. med henvisning til
ægtefællens midler påstår at have tilstrækkelige ressourcer
som omhandlet i direktivets artikel 8, stk. 4? 3) Har
personer som sagsøgerne, såfremt det andet spørgsmål
besvares benægtende, ret i henhold til EU-retten (ud over
direktivet) til at arbejde i værtsmedlemsstaten for at
skaffe eller bidrage til at skaffe »tilstrækkelige midler«
som omhandlet i direktivets artikel 7?
C-
425/13
Kommissionen mod Rådet
Påstande: Artikel 2, andet punktum, og afsnit A, i bilaget
til Rådets afgørelse om godkendelse af åbning af
forhandlinger om at forbinde EU's
emissionshandelsordning med en
emissionshandelsordning i Australien annulleres, eller
subsidiært: Rådets afgørelse annulleres, og den anfægtede
afgørelses virkninger opretholdes, såfremt den annulleres
i sin helhed, og Rådet for Den Europæiske Union
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
Justitsministeriet
Klima- og
energiministeriet
Dom
16.07.15
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Sagsnr.
T-516/10
Titel og kort sagsresumé
Den Franske Republik mod Kommissionen
Påstand: Kommissionens beslutning K(2010) 5724
endelig af 23. august 2010 om anvendelse af
finansielle korrektioner på den del af støtten fra
udviklingssektionen i EUGFL, der vedrører EU-
initiativprogrammet CCI 2000.FR.060.PC.001
(Frankrig — Leader+), annulleres. Europa-
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
Federcoopesca m.fl. mod Kommissionen
Påstande: Annullation af Kommissionens afgørelse af
6. december 2013, vedrørende gennemførelsen af en
handlingsplan med henblik på at afhjælpe mangler i
den italienske fiskerikontrol (handlingsplan —
K(2013) 8635 endelig) for så vidt angår særligt punkt
13, 15, 16 og 17 i handlingsplanen vedlagt som bilag
til afgørelsen. Europa-Kommissionen tilpligtes at
betale sagens omkostninger.
Forbundsrepublikken Tyskland mod Europa-
Kommissionen (appel)
Påstande: 1. Dommen afsagt af Den Europæiske
Unions Rets af 14. maj 2014 i sag T-198/12,
Forbundsrepublikken Tyskland mod Europa-
Kommissionen, om delvis annullation af
Kommissionens afgørelse 2012/160/EU af 1. marts
2012 om de nationale bestemmelser, som den tyske
forbundsregering har meddelt om opretholdelse af
Interessant
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Processkridt
Dom
Dato
06.07.15
T-312/14
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
07.07.15
C-360/14 P
Miljøstyrelsen
Dom
09.07.15
3
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0004.png
C-153/14
C-157/14
grænseværdierne for bly, barium, arsen, antimon,
kviksølv samt for nitrosaminer og nitroserbare stoffer
i legetøj efter ikrafttrædelsen af Europa- Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til
legetøj (1), ophæves i det omfang, Retten afviste
søgsmålet 2. Kommissionens afgørelse 2012/160/EU
af 1. marts 2012 erklæres ugyldig i det omfang de deri
indeholdte nationale bestemmelser, der er meddelt til
opretholdelsen af grænseværdier for stofferne
antimon, arsen og kviksølv i legetøj, ikke bliver
godkendt; subsidiært hjemvises sagen til Retten. 3.
Kommissionen tilpligtes at betale sagens
omkostninger.
K&A
Sagen vedrører: 1.a. Kan udtrykket
»integrationsforanstaltninger« i artikel 7, stk. 2, i
Rådets direktiv 2003/86/EF af 22. september 2003
om ret til familiesammenføring (EUT L 251,
berigtiget i EUT 2012 L 71) fortolkes således, at i
forbindelse med familiesammenføring kan en
medlemsstats kompetente myndigheder kræve, at det
familiemedlem, der søges sammenført, skal have
kendskab til medlemsstatens officielle sprog på
niveau A1 efter Den Fælles Europæiske
Referenceramme for Sprog samt kendskab på
basisniveau til medlemsstatens samfund, før disse
myndigheder giver familiemedlemmet tilladelse til
indrejse og ophold? 1.b. Har det betydning for
besvarelsen af dette spørgsmål, også henset til
proportionalitetsprøvelsen, som beskrevet i Europa-
Kommissionens grønbog af 15. november 2011 om
ret til familiesammenføring, at den nationale
lovgivning, hvori de i spørgsmål 1.a. nævnte krav er
opstillet, fastsætter, at bortset fra tilfælde, hvor
familiemedlemmet har godtgjort, at det på grund af et
fysisk eller psykisk handicap varigt vil være ude af
stand til at gennemføre integrationstesten, er det kun,
såfremt der foreligger en kombination af ganske
særlige individuelle omstændigheder, der gør det
berettiget at antage, at familiemedlemmet varigt vil
være ude af stand til at opfylde integrationskravene, at
ansøgningen om tilladelse til indrejse og ophold ikke
må afslås? 2. Er formålet med direktiv 2003/86/EF,
særligt dettes artikel 7, stk. 2, på baggrund af den i
førnævnte grønbog omhandlede
proportionalitetsprøvelse til hinder for, at udgifterne
til testen, hvorved det afgøres, om familiemedlemmet
opfylder de nævnte integrationsforanstalt-ninger,
andrager 350 EUR for hver gang, testen aflægges, og
et engangsbeløb på 110 EUR for pakken til
forberedelse af testen?
Neptune Distribution
Sagen vedrører: »1. Udgøres beregningsgrundlaget for
»den tilsvarende værdi for salt« af mængden af
natrium i et levnedsmiddel, som omhandlet i bilaget
til forordning (EF) nr. 1924/2006, kun af den
mængde natrium der, sammen med chloridioner,
Justitsministeriet
Dom
09.07.15
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Erhvervsstyrelsen
GA
09.07.15
4
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0005.png
C-177/14
C-198/14
udgør natriumchlorat, eller bordsalt, eller omfatter
beregningsgrundlaget det samlede natriumindhold i
levnedsmidlet i alle dets former? 2. Såfremt
sidstnævnte er tilfældet: Tilsidesætter bestemmelserne
i artikel 2, stk. 1, i direktiv 2000/13/EF og artikel 9,
stk. 1 og 2, i direktiv 2009/54/EF, sammenholdt med
bilag III til dette direktiv, set i lyset af den antagne
ækvivalens mellem natrium og salt i bilaget til
forordning (EF) nr. 1924/2006, ved at forbyde en
distributør af mineralvand på sine etiketter og i sin
reklame at påføre enhver angivelse vedrørende det
lave indhold af salt i det pågældende produkt, der i
øvrigt har et højt indhold af natriumbicarbonat, for så
vidt som denne angivelse kan vildlede forbrugeren
om det samlede natriumindhold i vandet, artikel 6,
stk. 1, første afsnit, i EU-traktaten, sammenholdt med
artikel 11, stk. 1 (ytrings- og informationsfrihed) og
artikel 16 (fri erhvervsudøvelse) i Den Europæiske
Unions charter om grundlæggende rettigheder, og
artikel 10 i den europæiske konvention til beskyttelse
af menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder?«.
Regojo Dans
1) Er »hjælpepersonale«, som det nu er reguleret i
artikel 12 i lov 7/2007 af 12. april 2007 om vedtægten
for de offentligt ansatte (LEBEP), og
»hjælpepersonale«, som det tidligere var reguleret i
artikel 20, stk. 2, i lov 30/1984 af 2. august 1984 om
foranstaltninger til reform af den offentlige
forvaltning, omfattet af definitionen »en person med
tidsbegrænset ansættelse« i § 3, stk. 1, i rammeaftalen
vedrørende tidsbegrænset ansættelse, der er indgået af
EFS, UNICE og CEEP, og som er indeholdt i bilaget
til Rådets direktiv 1999/70/EF (1) af 28. juni 1999?
2) Finder princippet om ikke-diskrimination i § 4, stk.
4, i den nævnte rammeaftale, indgået af EFS, UNICE
og CEEP, anvendelse på dette »hjælpepersonale«,
således at dette i lighed med vedtægtsmæssige
tjenestemænd, fastansatte, midlertidigt ansatte
tjenestemænd og kontraktansatte kan få anerkendt og
udbetalt vederlag på grundlag af anciennitet?
3) Kan ordningen med udnævnelse og afskedigelse
uden restriktioner, der er begrundet i fortrolighed, og
som gælder for disse »kontraktansatte« i medfør af de
to førnævnte spanske love, siges at være begrundet i
objektive forhold, som omhandlet i rammeaftalens §
4, således at en forskelsbehandling er berettiget?
Visnapuu
Sagen vedrører: 1) Skal lovligheden af den finske
ordning vedrørende afgiften på drikkevareemballage,
hvorefter denne afgift opkræves, såfremt emballagenn
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
09.07.15
Miljøstyrelsen
Erhvervsstyrelsen
GA
09.07.15
5
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0006.png
ikke er omfattet af et retursystem, undersøges på
grundlag af artikel 110 TEUF i stedet for på grundlag
af artikel 34 TEUF? Det pågældende retursystem skal
være et pantsystem, ved hvilket den, som emballerer
eller indfører drikkevarerne, alene eller på den måde,
der er fastsat i affaldsloven eller den tilsvarende for
provinsen Åland gældende lovgivning, sørger for
genbrug eller genanvendelse af drikkevareemballagen
på en sådan måde, at emballagen enten genbruges
eller genanvendes som råmateriale. 2) Såfremt det
første spørgsmål besvares bekræftende: Er den
nævnte ordning i overensstemmelse med artikel 1,
stk. 1, artikel 7 og artikel 15 i direktiv 94/62/EF, også
henset til artikel 110 TEUF? 3) Såfremt det første
spørgsmål besvares benægtende: Er den nævnte
ordning i overensstemmelse med artikel 1, stk. 1,
artikel 7 og artikel 15 i direktiv 94/62/EF, også
henset til artikel 34 TEUF? 4) Såfremt det tredje
spørgsmål besvares benægtende: Skal den finske
ordning for drikkevareem-ballage anses for tilladt i
medfør af artikel 36 TEUF? 5) Kan kravet om, at
den, som anvender alkoholholdige drikkevarer i
kommer-cielt øjemed eller for udøvelsen af anden
erhvervsmæssig virksom-hed, skal have en særlig
detailhandelstilladelse for at indføre alkoholholdige
drikkevarer – når en finsk køber via internettet eller
på anden måde pr. postordre af en sælger, der driver
virksomhed i en anden medlemsstat, har købt
alkoholholdige drikkevarer, som sælgeren indfører til
Finland – anses for at vedrøre et monopol eller for en
del af et monopols funktion, således at
bestemmelserne i artikel 34 TEUF ikke er til hinder
herfor, men at kravet i stedet skal vurderes i lyset af
artikel 37 TEUF? 6) Såfremt det femte spørgsmål
besvares bekræftende: Er kravet om tilladelse
foreneligt med betingelserne for statslige
handelsmonopoler i henhold til artikel 37 TEUF? 7)
Såfremt det femte spørgsmål besvares benægtende og
artikel 34 TEUF finder anvendelse på det
foreliggende tilfælde: Er den finske ordning, hvorefter
indførslen af alkoholholdige drikkevarer til eget brug
– når disse drikkevarer bestilles fra udlandet via
internettet eller på anden måde pr. postordre – kun er
tilladt, såfremt ordregiveren selv eller en af sælgeren
uafhængig tredjemand har indført de alkoholholdige
drikkevarer, og hvorefter der i modsat fald kræves
tilladelse til importen i henhold til alkoholloven, en
kvantitativ restriktion eller foranstaltning med
tilsvarende virkning, som er i strid med artikel 34? 8)
Såfremt det syvende spørgsmål besvares bekræftende:
Kan ordningen anses for begrundet og
6
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0007.png
C-201/14
C-326/14
C-348/14
forholdsmæssig med henvisning til beskyttelsen af
menneskers liv og sundhed?
Bara e.a.
Sagen vedrører: l. Udgør den nationale
skattemyndighed – i sin egenskab af organ, der
repræsenterer det kompetente ministerium i en
medlemsstat – en finansiel institution som omhandlet
i artikel 124 TEUF? 2. Er det muligt ved en retsakt,
som sidestilles med forvaltningsretsakter – dvs. en
protokol indgået mellem den nationale
skattemyndighed og en anden statslig institution – at
regulere overførsel af databasen vedrørende indtægter
oppebåret af en medlemsstats statsborgere fra den
nationale skattemyndighed til en anden institution i
medlemsstaten, uden at der er tale om privilegeret
adgang som
omhandlet i artikel 124 TEUF? 3. Henhører en
overførsel af databasen med det formål at pålægge
medlemsstatens statsborgere en pligt til at indbetale et
socialt bidrag til den institution i medlemsstaten,
hvortil overførslen sker, under begrebet
»tilsynsmæssigt hensyn« som omhandlet i artikel 124
TEUF? 4. Kan personoplysninger behandles af den
myndighed, hvortil de oprindeligt ikke er blevet
indsamlet, såfremt en sådan behandling med
tilbagevirkende kraft medfører en økonomisk skade?
Verein für Konsumenteninformation
Sagen vedrører: »Gælder abonnenternes ret i henhold
til forsyningspligtdirektivets artikel 20, stk. 2, til at
opsige deres kontrakt uden strafgebyr, »når de får
meddelelse om ændringer i kontraktbetingelserne«
også i tilfælde af, at en tilpasning af vederlagene følger
af kontraktbetingelserne, som allerede ved
kontraktens indgåelse fastsætter, at der fremover skal
ske en tilpasning af vederlagene
(stigning/nedsættelse) svarende til ændringerne i et
objektivt forbrugerprisindeks, som afspejler
udviklingen i pengeværdien?«
Bucura
Sagen vedrører: 1. Skal en national ret, der skal træffe
afgørelse om indsigelsen mod tvangsfuldbyrdelsen,
der støttes på en kreditaftale om udstedelse af et
American Express Gold kreditkort – såfremt
tilladelsen til tvangsfuldbyrdelsen er blevet givet, uden
at forbrugeren er blevet meddelt herom – så snart de
til dette formål nødvendige faktiske og retlige
oplysninger foreligger, også af egen drift i henhold til
direktiv 93/13/EØF vurdere om, de i den
omhandlede aftale fastsatte gebyrer – navnlig: a)
gebyr for udstedelse af kortet; b) årligt gebyr for brug
af kortet; c) årligt gebyr for brug af ekstra kort; d)
Finanstilsynet
GA
09.07.15
Erhvervsstyrelsen
GA
09.07.15
Finanstilsynet
Dom
09.07.15
7
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0008.png
gebyr for fornyelse af kortet; e) gebyr for udskiftning
af kortet; f) gebyr for ændring af PIN kode; g) gebyr
for hævning af kontanter i hæveautomat og filialer
(egne eller af andre banker i Rumænien eller
udlandet); h) gebyr for betaling af varer og/eller
tjenesteydelser fra erhvervsdrivende i udlandet eller
Rumænien; i) gebyr for udskrift og fremsendelse af
kontoudtog; j) gebyr for indhentning af saldooplys-
ninger fra hæveautomat; k) gebyr for forsinket
betaling; l) gebyr for overtræk; m) gebyr for
uberettiget afvisning af betaling – er urimelige i
henhold til direktiv 93/13/EØF, idet beløbet for
disse gebyrer ikke er præciseret i aftalen? 2. Er
angivelsen af de årlige renter med henvisning til
følgende formel: »renten af fordringen beregnes på
baggrund af den daglige saldo, fordelt på poster
(betalinger, hævninger, udgifter og gebyrer) og det
daglige renteniveau for beregningsperioden. Renten
beregnes dagligt på grundlag af følgende formel:
summen af produkterne af beløbet for hver post i
den daglige saldo multipliceret med den gældende
daglige rentesats på den pågældende dag; den daglige
rentesats beregnes som forholdet mellem den årlige
rente og 360 dage« – som udgør et afgørende element
inden for rammerne af Rådets direktiv
87/102/[EØF] af 22. december 1986 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om forbrugerkredit, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/7/EF af 16. februar 1998, der har en lignende
formulering – affattet klart og forståeligt i henhold til
artikel 3 og 4 i direktiv 93/13/EØF? 3. Giver den
manglende angivelse af beløbet for de ifølge aftalen
skyldige gebyrer, idet aftalen derimod alene inkluderer
metoderne til renteberegning uden angivelse af det
respektive beløb, den nationale ret anledning til – i
medfør af bestemmelserne i Rådets direktiv
87/102[/EØF] af 22. december 1986 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om forbrugerkredit, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/7/EF af 16. februar 1998, samt bestemmelserne i
Rådets direktiv 93/13/EØF – at antage, at manglen
på disse oplysninger i forbrugerkreditaftalen
medfører, at den omhandlede kredit skal anses for at
blive ydet gebyr- og rentefrit? 4. Er meddebitoren i en
kreditaftale omfattet af begrebet »forbruger« som
defineret i artikel 2, litra a), i Rådets direktiv
93/13/EØF af 5. april 1993 om urimelige
kontraktvilkår i forbrugeraftaler og artikel 1, stk. 2,
litra a), i direktiv 87/102/EØF? 5. Hvis det
8
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0009.png
C-607/13
foregående spørgsmål besvares bekræftende, er
princippet om effektiviteten af de af direktiverne
tildelte rettigheder da opfyldt, såfremt der kun
gives hoveddebitoren oplysninger om beløbet af
renterne, gebyrerne og udgifterne ved fremsendelse af
et månedligt kontoudtog eller ved bekendtgørelse ved
bankens filial? 6. Skal direktiv 87/102/EØF fortolkes
således, at banken skriftligt skal meddele både
debitoren og meddebitoren om kreditloftet, de årlige
renter og omkostningerne fra og med datoen for
indgåelse af kreditaftalen samt betingelserne for
ændring heri, fremgangsmåden for at bringe
kreditaftalen til ophør samt enhver i løbet af
kreditaftalens varighed indtruffet ændring i de årlige
renter eller de efter underskrivelsen af kreditaftalen
påløbne omkostninger, når ændringen indtræder, idet
disse oplysninger gives i form af anbefalet brev med
modtagerbevis eller ved hjælp af et gratis kontoudtog?
Cimmino e.a.
Sagen vedrører: 1) Skal artikel 11 i forordning (EF)
nr. 2362/98, hvorefter medlemsstaterne skal
kontrollere, at de erhvervsdrivende udøver
importvirksomhed for deres egen regning som en
selvstændig økonomisk enhed med hensyn til ledelse,
personale og drift, fortolkes således, at al
importvirksomhed, som udøves for en traditionel
erhvervsdrivendes regning, er udelukket fra de
toldfordele, der normalt indrømmes, når denne
virksomhed udøves af personer, der kun formelt
opfylder de krav, der er fastsat for »nye
erhvervsdrivende« i den pågældende forordning? 2)
Giver forordning (EF) nr. 2362/98 en traditionel
erhvervsdrivende mulighed for at sælge bananer,
hidrørende fra området uden for Den Europæiske
Union, til en nytilkommen erhvervsdrivende med
hvem det aftales, at bananerne skal indføres
til Unionens område til en lavere toldsats og
videresælges til den nævnte traditionelle
erhvervsdrivende til en pris, som aftales inden
transaktionen i sin helhed, uden at den nytilkomne
erhvervsdrivende bærer nogen reel forretningsrisiko
eller iværksætter nogen organisatoriske
foranstaltninger med henblik på gennemførelsen af
en sådan transaktion? 3) Udgør aftalen i ovenstående
punkt 2 en tilsidesættelse af forbuddet mod
overdragelse af nye erhvervsdrivendes rettigheder til
traditionelle erhvervsdrivende i artikel 21, stk. 2, i
forordning (EF) nr. 2362/98, således at den foretagne
overdragelse er uden virkning, og der skal betales den
fulde toldsats og ikke den lavere sats som omhandlet i
artikel 4, stk. 3, i forordning nr. 2988/95?
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
09.07.15
9
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0010.png
T-115/13
T-561/13
C-612/13 P
C-615/13 P
C-73/14
C-88/14
Dennekamp mod Parlamentet
Påstande: Annullation af Europa-Parlamentets
afgørelse af 11. december 2012, hvorved Parlamentet
afslog aktindsigt i i) alle dokumenter, der viser hvilke
nuværende medlemmer af Europa-Parlamentet
(MEP’ere), der er omfattet af den supplerende
pensionsordning (pensionsordningen), ii) en liste over
navne på de MEP’ere, som var omfattet af den
supplerende pensionsordning efter september 2005,
og iii) en liste over navne på de nuværende
medlemmer af pensionsordningen, for hvem
Parlamentet betaler et månedligt bidrag. Denne
afgørelse blev meddelt sagsøgeren den 12. december
2012 ved skrivelse nr. A(2012)13180. Europa-
Parlamentet tilpligtes at betale sagsøgerens
omkostninger i henhold til artikel 87 i Rettens
procesreglement, herunder de omkostninger, der
afholdes af eventuelle intervenienter.
Spanien mod Kommissionen
Påstande: Den anfægtede afgørelse annulleres for så
vidt som de udgifter, som Kongeriget Spanien har
afholdt inden for rammerne af støtten til ICHN i
programmet for udvikling af landdistrikterne 2007-
2013 i Galicien, udelukkes for et beløb på 757 968,97
EUR svarende til konceptet »naturbetingede
handicap«. Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger
ClientEarth mod Kommissionen (appel)
Påstande: Dom afsagt af Retten den 13. september
2013 i sag T-111/11 ophæves.
Kommissionen tilpligtes at betale alle sagens
omkostninger.
ClientEarth og Pesticide Action Network Europe
(PAN Europe) mod Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) (appel)
Påstande: Rettens dom af 13. september 2013 i sag T-
214/11 ophæves. EFSA tilpligtes at betale sagens
omkostninger
Rådet for Den Europæiske Union mod Europa-
Kommissionen
Påstande: Kommissionens afgørelse af 29. november
2013 om, at Europa-Kommissionen på vegne af Den
Europæiske Union afgiver en skriftlig erklæring til
Den Internationale Havretsdomstol i sag 21 1 ,
annulleres. Europa-Kommissionen tilpligtes at betale
sagens omkostninger.
Europa-Kommissionen mod Europa-Parlamentet
og Rådet for Den Europæiske Union
Påstande: Såvel artikel 1, nr. 1), som artikel 1, nr. 4),
for så vidt som sidstnævnte indfører en ny artikel 4b,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
Udenrigsministeriet
Dom
15.07.15
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Dom
15.07.15
Udenrigsministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Miljøstyrelsen
Udenrigsministeriet
Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Miljøstyrelsen
Miljøstyrelsen
Dom
16.07.15
Dom
16.07.15
GA
16.07.15
Udenrigsministeriet
Miljøstyrelsen
Dom
16.07.15
10
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0011.png
Forenede
sager C-
108/14 og
C-109/14
C-170/13
1289/2013 af 11. december 2013 om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om fastlæggelse
af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal
være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis
statsborgere er fritaget for dette krav (1), annulleres.
Det fastslås, at virkningerne af de annullerede
bestemmelser og enhver heraf udledt
gennemførelsesforanstaltning opretholdes, indtil disse
inden for en rimelig tidsramme erstattes af retsakter,
der er vedtaget i henhold til traktaten, som fortolket i
Domstolens dom. Europa-Parlamentet og Rådet for
Den Europæiske Union tilpligtes at betale sagens
omkostninger. Subsidiært, for det tilfælde, at
Domstolen måtte fastslå, at de ovennævnte
bestemmelser ikke kan udskilles fra resten af den
anfægtede forordning, har Kommissionen nedlagt
følgende påstande: Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1289/2013 af 11. december 2013
om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001
om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved
passage af de ydre grænser, og listen over de
tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette
krav, annulleres.
Larentia + Minerva m.fl.
Sagen vedrører: 1. Efter hvilken beregningsmetode
skal et holdingselskabs (forholdsmæssige) fradrag af
indgående afgift på indgående ydelser [org. s. 2] i
forbindelse med tilvejebringelse af kapital til
erhvervelse af andele i datterselskaber beregnes, når
holdingselskabet senere (som påtænkt fra start)
leverer forskellige afgiftspligtige tjenesteydelser til
disse selskaber? 2. Er bestemmelsen i artikel 4, stk. 4,
andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter til hinder for nationale
bestemmelser, hvorefter (for det første) kun en
juridisk person – og derimod ikke et personselskab –
kan indlemmes i en anden skattepligtigs virksomhed
(såkaldt »Organträger«), og hvorefter det (for det
andet) kræves, at den pågældende juridiske person
finansielt, økonomisk og organisatorisk (idet der
består et over- og underordnelsesforhold) »er
indlemmet i »Organträgerens« virksomhed«? 3.
Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende:
kan en skattepligtig person påberåbe sig artikel 4, stk.
4, andet afsnit, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF
om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning
om omsætningsafgifter direkte?
Huawei Technologies
Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsen
Dom
16.07.15
Patent- og
Dom
16.07.15
11
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0012.png
Sagen vedrører: 1) Misbruger indehaveren af et
standard-essentielt patent, som over for
standardiseringsorganet har erklæret at ville give
enhver tredjemand licens på rimelige og ikke-
diskriminerende [»FRAND«-] vilkår, sin dominerende
stilling på markedet, når han tager retslige skridt med
henblik på nedlæggelse af forbud mod en
patentkrænker, selv om patentkrænkeren har erklæret
sig villig til at indlede forhandlinger om en sådan
licens, eller kan der først antages at foreligge et
misbrug af den dominerende stilling på markedet, når
patentkrænkeren har forelagt indehaveren af det
standardessentielle patent et klart, ubetinget tilbud
om at indgå en licensaftale, som patentindehaveren
ikke kan afslå uden utilbørligt at lægge hindringer i
vejen for patentkrænkeren eller at overtræde
forbuddet mod diskriminering, og patentkrænkeren –
under foregribelse af den licens, der skal tildeles, til
den brug, han allerede har gjort – opfylder de
kontraktlige forpligtelser, der vedrører ham? 2)
Såfremt der allerede skal antages at foreligge misbrug
af en dominerende stilling på markedet som følge af
den af patentkrænkeren udviste forhandlingsvilje:
Stilles der i henhold til artikel 102 TEUF særlige
kvalitative og/eller tidsmæssige krav til
forhandlingsvilligheden? Kan en sådan navnlig
antages allerede at foreligge, når patentkrænkeren kun
på generel vis (mundtligt) har erklæret sig villig til at
indlede forhandlinger, eller skal patentkrænkeren
allerede være indtrådt i forhandlinger og eksempelvis
have angivet konkrete betingelser, hvorunder han er
villig til at indgå en licensaftale? 3) Såfremt afgivelsen
af et klart, ubetinget tilbud om at indgå en licensaftale
er en forudsætning for, at der foreligger misbrug af
den dominerende stilling på markedet: Stilles der i
henhold til artikel 102 TEUF særlige kvalitative
og/eller tidsmæssige krav til dette tilbud? Skal
tilbuddet indeholde samtlige bestemmelser, som
sædvanligvis er indeholdt i licensaftaler på det
pågældende tekniske område? Kan tilbuddet navnlig
gives på den betingelse, at det standard-essentielle
patent faktisk bruges og/eller er retsgyldigt? 4)
Såfremt patentkrænkerens opfyldelse af
forpligtelserne i henhold til den licens, der skal
tildeles, er en forudsætning for, at der foreligger
misbrug af en dominerende stilling på markedet:
Stilles der i henhold til artikel 102 TEUF særlige krav
med hensyn til disse opfyldelseshandlinger? Er
patentkrænkeren navnlig forpligtet til at aflægge
regnskab om hidtidig brug og/eller at betale
licensafgift? Kan en pligt til at betale licensafgift i
Varemærkestyrelsen
12
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0013.png
C-222/14
C-264/14
C-293/14
Forenede
sager C-
340/14 og
C-341/14
givet fald også opfyldes ved hjælp af
sikkerhedsstillelse? 5) Gælder betingelserne for,
hvornår indehaveren af et standard-essentielt patent
må anses for at have udøvet misbrug af dominerende
stilling, også for fremsættelsen af de øvrige krav, der
er forbundet med en patentkrænkelse
(regnskabsaflæggelse, tilbagekaldelse,
skadeserstatning)?
Maïstrellis
Sagen vedrører: »Skal bestemmelserne i direktiv
96/34/EF og 2006/54/EF, som finder anvendelse i
den foreliggende sag, fortolkes således, at de er til
hinder for nationale bestemmelser, såsom den
anfægtede bestemmelse i artikel 53, stk. 3, tredje
punktum, i lov nr. 3528/2007, hvorefter en
tjenestemand ikke har ret til forældreorlov, såfremt
hans kone ikke er i arbejde eller ikke udøver et liberalt
erhverv, medmindre konen anses for at være ude af
stand til at passe børnene som følge af alvorlig
sygdom eller handicap?«
Hedqvist
Sagen vedrører: 1. Skal momsdirektivets artikel 2, stk.
1, fortolkes således, at transaktioner i form af det, der
er blevet betegnet som veksling af virtuel valuta til
traditionel valuta og omvendt, og som foretages mod
vederlag, som tjenesteyderen indregner ved
fastsættelsen af vekslingskurserne, udgør levering af
tjenesteydel-ser mod vederlag? 2. Såfremt spørgsmål
1 besvares bekræftende, skal artikel 135, stk. 1, da
fortolkes således, at vekslingstransaktio-ner såsom de
ovenfor beskrevne er fritaget for afgift?
Hiebler
Sagen vedrører: 1. Er skorstensfejeres samlede
erhvervsvirksomhed i henhold til artikel 2, stk. 2, litra
i), i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12.december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked udelukket fra dette
direktivs anvendelsesområde, eftersom
skorstensfejere også varetager opgaver inden for
brandvæsnet (brandinspektion, sagkyndige
erklæringer i forbindelse med byggeri osv.)? 2.
Såfremt spørgsmål 1 besvares benægtende: Er en
ordning i national ret, hvorefter en skorstensfejers
næringsbrev i princippet er begrænset til et bestemt
»fejeområde«, forenelig med artikel 10, stk. 4, og
artikel 15, stk. 1, stk. 2, litra a), og stk. 3, i direktiv
2006/123?
Trijber m.fl.
Sagen vedrører: De præjudicielle spørgsmål vedrører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/123/EF af 12. december 2006 om
Beskæftigelsesminister
iet
Dom
16.07.15
Skatteministeriet
Erhvervsstyrelsen
Finanstilsynet
GA
16.07.15
Erhvervsstyrelsen
Miljøstyrelsen
GA
16.07.15
Erhvervsstyrelsen
GA
16.07.15
13
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0014.png
C-369/14
C-379/14
tjenesteydelser i det indre marked.
Sommer Antriebs- und Funktechnik
Sagen vedrører: Skal artikel 2, stk. 1, artikel 3, litra a),
samt bilag I A og bilag I B til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003 om
affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE)
og/eller artikel 2, stk. 1, litra a), artikel 3, stk. 1, litra
a), samt bilag I og bilag II til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/19/EU af 4. juli 2012 om affald
af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE) fortolkes
således, at (garageport)motorer, der drives af en
elektrisk spænding på ca. 220- 240 V, og som er
bestemt til sammen med (garage)porten at blive
indbygget i de tekniske installationer, er omfattet af
begrebet elektrisk og elektronisk udstyr, navnlig af
begrebet elektrisk og elektronisk værktøj? 2) Såfremt
spørgsmål 1) besvares bekræftende: Skal bilag I A, nr.
6, og bilag I B, nr. 6, til direktiv 2002/96/EF og/eller
artikel 3, stk. 1, litra b), bilag I, nr. 6, bilag II, nr. 6, til
direktiv 2012/19/EU fortolkes således, at
(garageport)motorer i henhold til spørgsmål 1) skal
betragtes som en del af stationære industrielle
værktøjer i stor skala som omhandlet i disse
bestemmelser? 3) Såfremt spørgsmål 1) besvares
bekræftende og spørgsmål 2) benægtende: Skal artikel
2, stk. 1, i direktiv 2002/96/EF og/eller artikel 2, stk.
3, litra b), i direktiv 2012/19/EU fortolkes således, at
(garageport)motorer i henhold til spørgsmål 1) skal
betragtes som en del af en anden type udstyr, der ikke
er omfattet af det pågældende direktivs
anvendelsesområde?
TOP Logistics e.a.
Sagen vedrører: 1) Skal varer, der har deres oprindelse
uden for EØS, og som under omstændigheder som i
denne sag, efter at de (med eller uden samtykke fra
varemærkets indehaver) er blevet ført ind på EØS’
område, i en EUmedlemsstat er blevet henført under
ordningen med ekstern EU-forsendelse eller
ordningen med toldoplag [for begge ordningers
vedkommende som omhandlet i EF-toldkodeksen:
forordning (EØF) nr. 2913/92 (den gamle) og
forordning (EF) nr. 450/2008] og dernæst henført
under en ordning med suspension af punktafgifter,
betragtes som importeret som omhandlet i
artikel 5, stk. 3, litra c), i direktiv 89/104/EØF (nu
direktiv 2008/104/EF), således at der er tale om
»erhvervsmæssig brug« af mærket, som
varemærkerettighedens indehaver kan forbyde i
henhold til dette direktivs artikel 5, stk. 1? 2) Såfremt
spørgsmål 1 besvares bekræftende, forholder det sig
under omstændigheder som i denne sag da således, at
Miljøstyrelsen
Dom
16.07.15
Patent- og
Varemærkestyrelsen
Erhvervs- og
Vækstministeriet
Dom
16.07.15
14
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0015.png
Forenede
sager C-
544/13 og
C-545/13
den omstændighed, at sådanne varers (der er henført
under en ordning med suspension af punktafgifter)
blotte tilstedeværelse i en medlemsstat, ikke i sig selv
kan krænke varemærket eller dettes funktioner,
hvorfor varemærkerettighedens indehaver, der
påberåber den pågældende medlemsstats
varemærkeret ikke kan modsætte sig deres
tilstedeværelse?
Abcur m.fl.
Sagen vedrører: 1. Er et receptpligtigt
humanmedicinsk lægemiddel – der alene anvendes af
akutmedicinske tjenester, for hvilket der ikke er
udstedt en Markedsføringstilladelse af den ansvarlige
myndighed i en medlemsstat eller i henhold til
forordning (EØF) nr. 2309/93, der bliver fremstillet
af en aktør som den i sagen ved Stockholms tingsrätt
omhandlede, og som bestilles af sundhedsvæsenet
under de i sagen ved Stockholms tingsrätt
foreliggende omstændigheder, omfattet af en af
undtagelserne i artikel 3, nr. 1) eller 2), i direktiv
2001/83 om oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler, navnlig i en situation,
hvor der findes et andet godkendt lægemiddel med
samme aktive bestanddel, samme dosering og samme
lægemiddelform? 2. Såfremt et receptpligtigt
humanmedicinsk lægemiddel som omhandlet i
spørgsmål 1 ovenfor er omfattet af artikel 3, nr. 1)
eller 2), eller artikel 5, stk. 1, i direktiv 2001/83, skal
lovgivningen om reklameforanstaltninger for
lægemidler da anses for ikke at være harmoniseret,
eller er den type foranstaltninger, som i sagen påstås
at udgøre reklame, reguleret i direktiv 2006/114 om
vildledende og sammenlignende reklame? 3. Såfremt
direktiv 2006/114 om vildledende og
sammenlignende reklame finder anvendelse i henhold
til spørgsmål 2, under hvilke grundlæggende
forudsætninger udgør de foranstaltninger, som skal
efterprøves ved Stockholms tingsrätt (brug af
lægemidlets produktnavn, varenummer og
AnatomicTherapeuticChemical-kode, anvendelse af
en fast pris for lægemidlet, udbredelse af oplysninger
om lægemidlet i Nationella Produktregistret för
Läkemedel NPL (nationalt produktregister for
lægemidler), påførelse af NPLidentifikationsmærke på
lægemidlet, spredning af et oplysningsblad om
lægemidlet, udlevering af lægemidlet via en
elektronisk bestillingstjeneste for sundhedsvæsenet og
meddelelse af oplysninger om lægemidlet gennem en
publikation, der udgives af en national
brancheorganisation), da reklame i direktiv
2006/114’s forstand? 1. Kan et receptpligtigt
Ministeriet for
Sundhed og
Forebyggelse
Sundhedsstyrelsen
Konkurrence og
forbrugerstyrelsen:
Dom
16.07.15
15
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0016.png
humanmedicinsk lægemiddel – der tilberedes og
udleveres under de i sagen ved Stockholms tingsrätt
foreliggende omstændigheder, og for hvilket der ikke
er udstedt en markedsføringstilladelse af den
ansvarlige myndighed i en medlemsstat eller i henhold
til forordning (EØF) nr. 2309/93 – anses for at være
et lægemiddel som omhandlet i artikel 3, nr. 1) eller
2), i direktiv 2001/83 om oprettelse af en
fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler,
navnlig i en situation, hvor der findes et andet
godkendt lægemiddel med samme aktive bestanddel,
samme dosering og samme lægemiddelform? 2.
Såfremt et receptpligtigt humanmedicinsk
lægemiddel, der tilberedes og udleveres under de i
sagen ved Stockholms tingsrätt foreliggende
omstændigheder, er omfattet af direktiv 2001/83, kan
direktiv 2005/29 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne da finde parallel
anvendelse med direktiv 2001/83 for så vidt angår de
påståede reklameforanstalt-ninger? 3. Såfremt et
receptpligtigt humanmedicinsk lægemiddel, der
tilberedes og udleveres under de i sagen ved
Stockholms tingsrätt foreliggende omstændigheder, er
omfattet af artikel 3, nr. 1) eller 2), eller artikel 5, stk.
1, i direktiv 2001/83, skal lovgivningen om
reklameforanstaltninger for lægemidler da anses for
ikke at være harmoniseret, eller er den type
foranstaltninger, som i sagen påstås at udgøre
reklame, reguleret i (i) direktiv 2006/114 om
vildledende og sammenlignende reklame og/eller (ii)
direktiv 2005/29 om virksomheders urimelige
handelspraksis over for forbrugerne? 4. Såfremt
direktiv 2006/114 om vildledende og
sammenlignende reklame finder anvendelse i henhold
til spørgsmål 3, under hvilke grundlæggende
forudsætninger udgør de foranstaltninger, som skal
efterprøves ved Stockholms tingsrätt (brug eller
påførelse af lægemidlets produktnavn, varenummer
og ATC-kode, anvendelse af en fast pris for
lægemidlet, udbredelse af oplysninger om lægemidlet i
NPL, påførelse af NPL-identifikationsmærke på
lægemidlet, spredning af et oplysningsblad om
lægemidlet, udlevering af lægemidlet og
oplysninger herom via en elektronisk
bestillingstjeneste for sundhedsvæsenet og
via egen hjemmeside, meddelelse af oplysninger om
lægemidlet gennem en publikation, der udgives af en
national brancheorganisation, meddelelse af
oplysninger om lægemidlet i Apotekets Centrala
Artikelregister og et hermed forbundet register
(JACA), meddelelse af oplysninger om lægemidlet i en
16
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 19: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 3. juli 2015
1536677_0017.png
anden national oplysningsdatabase for lægemidler
(SIL), meddelelse af oplysninger om lægemidlet via
Apotekets Terminalsystem ATS eller et tilsvarende
ekspeditionssystem, udlevering af oplysninger om ens
egne og en konkurrerende leverandørs lægemidler i
samarbejde med lægepraksisser og
patientorganisationer, markedsføring af lægemidlet,
foranstaltninger vedrørende den farmaceutiske
kontrol af lægemidlet og konkurrerende lægemidler,
undladelse af at oplyse om dokumenterede og
relevante forskelle mellem produkterne, undladelse af
at oplyse om det egne lægemiddels sammensætning
og om Läkemedelsverkets vurdering af
lægemidlet, undladelse af at oplyse sundhedsvæsenet
om Läkemedelsverkets videnskabelige råds vurdering
af det konkurrerende produkt, fastholdelse af et vist
prisniveau for lægemidlet, angivelse af en
gyldighedstid på tre (3) måneder for recepter,
ekspedition af det pågældende lægemiddel – i stedet
for det konkurrerende lægemiddel – på et apotek, selv
om patienten har recept på det konkurrerende
lægemiddel, forsvar og hindring af markedsoverføring
af standardiserede tilberedninger til det
konkurrerende lægemiddel, herunder at lokale
apoteker har nægtet at leveret det konkurrerende
lægemiddel, samt anvendelse af en fast pris som del af
tilskudssystemet uden forudgående afgørelse
fra den nationale myndighed) da reklame i direktiv
2006/114’s forstand?
17