Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1537397_0001.png
MILJØstyrelsen
Miljøteknologi
Notat
til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget
EU Kommissionens forslag om
forlængelse
af gyldigheden af miljømærkekriterier for 5
produktgrupper i den europæiske miljømærkeordning, Blomsten.
Komitesag.
1. Resumé
Kommissionen udsendte d. 25. juni 2015 afstemningsforslag (komitesag) om forlængelse af
gyldigheden af EU miljømærkekriterier for følgende 5 produktgrupper: TV/fjernsyn, fodtøj,
træmøbler, bærbare pc’er og stationære pc’er. Det vurderes, at forslaget vil være miljømæssigt
neutralt, da en forlængelse ikke berører beskyttelsesniveauet i kriterierne. Samlet set vurderes der kun
at være begrænsede eller ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der er
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
Der er skriftlig afstemning i komiteen den 23. juli 2015. Regeringen agter, at stemme for forlængelsen
af gyldigheden.
2. Baggrund
Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010
af 25. november 2009 om EU-miljømærket.
Beslutningsforslaget foreslår at forlænge gyldigheden af miljømærkekriterier for 5 produktgrupper i
EU’s miljømærke. Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 23. juli 2015 i Kommissionens
forskriftudvalg for Blomsten.
Kriterieforslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 66/2009
af 25. november 2009 om EU-miljømærket.
Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrol
(art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006),
jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for et forslag,
udsteder Kommissionen beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget
indenfor tre måneder. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et
forslag, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal
eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede
beslutningen, når Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget inden for fire måneder
fra Kommissionens forelæggelse.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår at forlænge gyldigheden af miljømærkekriterierne for følgende produktgrupper
og interval:
Produktgruppe
Kommissionsbeslutni Kriterier udløber Kriterierne foreslås nu
ng
forlænget til *
vedtaget
2009/300/EF
31. december 2015
31. december 2016
12. marts 2009
TV/fjernsyn
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. forlængelse af gyldigheden af miljømærkekriterier (Blomsten)
1537397_0002.png
Fodtøj
2009/563/EF
31. december 2015
31. december 2016
9. juli 2009
Træmøbler
2009/894/EF
31. december 2015
31. december 2016
30. november 2009
Bærbare pc’er
2011/330/UF
31. december 2015
31. december 2016
6. juni 2011
Stationære pc’er
2011/337/EU
31. december 2015
31. december 2016
9. juni 2011
* Der er tale om anden forlængelse af de pågældende produktgrupper, idet forlængelse af
fodtøj senest blev foreslået af Kommissionen 2. oktober 2014 (og senere vedtaget), og de 4
øvrige produktgrupper af Kommissionen blev foreslået forlænget 23. januar 2014 (og senere
vedtaget).
Miljømærkekriterierne for de pågældende produktgrupper er under revision i Kommissionens
arbejdsgrupper, og forventes vedtaget indenfor et år. Fx forventes kriterier for pc’er at blive vedtaget
til efteråret 2015. Nærværende forslag indebærer alene en forlængelse af gyldigheden af de nuværende
kriterier for tildeling af licenser.
Kommissionen finder det generelt hensigtsmæssigt, at gyldigheden fra afstemning til nye kriterier
overlapper med minimum et halvt år, således at virksomheder med licens gives mulighed for at
omstille deres produkter til i de nye kriterier. En licens bortfalder automatisk uden forlængelse.
Forslaget sikrer kontinuitet for licenshaverne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede udmøntet
EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regeringen, at forslaget
er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser
for Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og
kommuner.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Såfremt gyldigheden ikke forlænges, kan det have konsekvenser for de virksomheder, der i øjeblikket
oppebærer licens til miljømærket. Uden forlængelse vil de ikke kunne markedsføre deres produkter
med miljømærket.
Beskyttelsesniveauet
Forslaget indebærer udelukkende en forlængelse af de nuværende kriterier. Da beskyttelsesniveauet i
kriterierne således ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.
8. Høring
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget, og der er ikke indkommet substantielle
høringssvar.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 36: Grund- og nærhedsnotat om komitésag vedr. forlængelse af gyldigheden af miljømærkekriterier (Blomsten)
9. Forhandlingssituationen
Selve forslaget om en forlængelse har ikke været behandlet i forskriftkomiteen. Der er tale om
standardprocedure fra Kommissionens side, og forslaget om forlængelse forventes vedtaget.
10. Regeringens foreløbige holdning
Danmark har stemt
for
vedtagelsen af de berørte produktgruppekriterier med undtagelse af vedtagelsen
i 2009 af miljømærkekriterier for
TV/fjernsyn
og
træmøbler.
Da Kommissionens forslag er ét samlet
forslag, vil et nej til nærværende kommissionsforslag om forlængelse af gyldigheden af de 5
produktgrupper, være et nej til forlængelse af gyldigheden for alle produktgrupperne. Det vil betyde, at
nuværende licenshavere inden for de 5 produktgrupper vil skulle ophøre med at anvende miljømærket i
deres markedsføring, hvilket vurderes at være uhensigtsmæssigt.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europa Udvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.