Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1537960_0001.png
Orienterende Notat
Orientering til Folketingets Europaudvalg vedr. endelig aftale om
EU-brofinansieringslån til Grækenland
I lyset af det ekstraordinære forhandlingsforløb mellem eurolandene og senest de
øvrige EU-lande om håndteringen af Grækenland følger her en orientering til
Folketingets Europaudvalg om den endelige aftale i EU’s Ministerråd (Rådet) om
anvendelsen af EU28-faciliteten EFSM til ydelse af et kortvarigt brofinansierings-
lån til Grækenland. Der henvises desuden til samlenotat oversendt til Folketingets
Europaudvalg d. 15. juli 2015.
Kommissionens forslag om et EFSM-lån til Grækenland skal ses i lyset af, at euro-
landenes finansministre (eurogruppen) efter eurotopmødet har diskuteret spørgs-
målet om brofinansiering til Grækenland, men ikke har kunnet finde en løsning,
som alene involverer eurolandene, og som kan aktiveres tilstrækkeligt hurtigt.
Rådet har d. 17. juli 2015 vedtaget med enstemmighed et forslag fra Kommissio-
nen om et kortfristet brofinansieringslån på 7,16 mia. euro til Grækenland fra den
europæiske mekanisme for finansiel stabilisering (EFSM). EFSM er en EU28-
lånefacilitet finansieret via EU’s budget. EFSM-lånet ventes udbetalt d. 20. juli
2015 efter færdiggørelse af tekniske procedurer, herunder låneaftaler og aftaleme-
morandum indeholdende lånebetingelser.
Grækenland er i en exceptionel og vanskelig situation. EFSM-lånet har til formål
at understøtte finansiel stabilitet i Grækenland og konkret sikre brofinansiering for
Grækenland i juli 2015, indtil et låneprogram fra eurolandenes lånefacilitet (ESM)
kan være på plads og lån herfra udbetales og bl.a. tilbagebetale EFSM-lånet.
EFSM-lånet skal anvendes til at betale forfaldne lån fra ECB d. 20. juli og restan-
cer til IMF og afværge risikoen for, at Grækenland misligholder sine forpligtelser i
perioden indtil der kan udbetales midler fra det nye lån fra eurolandene.
I samlenotatet af 15. juli 2015 er beskrevet forventningerne til Kommissionens
forslag på et tidligere tidspunkt i drøftelserne. Det endelige forslag er præciseret
på enkelte punkter som følge af drøftelserne af forslaget blandt medlemslandene.
Indholdet af den endelige aftale
Rådets aftale indebærer et brofinansieringslån til Grækenland på 7,16 mia. euro i
stedet for de 7 mia. euro oprindeligt forventet. Den begrænsede forhøjelse af be-
løbet skyldes udformningen af en model for sikkerhedsstillelse til ikke-
eurolandene for deres andel af garantien fra EU-budgettet for EFSM-lånet. Dette
er uddybet nærmere nedenfor. Rådets aftale fastholder en løbetid for brofinansie-
ringslånet på højst tre måneder. Lånet vil kunne udbetales i op til to rater.
17. juli 2015
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Orienterende notat vedrørende endelig aftale om EU-brofinansieringslån til Grækenland
1537960_0002.png
Side 2 af 3
Det er præciseret i Rådes aftale, at Grækenland skal betale en rente for EFSM-
lånet, som afspejler Kommissionens finansieringsomkostninger for lånet plus et
tillæg på 0,1 procentpoint. Rentetillægget vil tilfalde EU-budgettet, mens den del
af renten svarende til omkostningen ved at tilvejebringe finansiering på kapital-
markedet, vil gå til de investorer (private investorer mv.), som via kapitalmarkedet
stiller midler til rådighed for EFSM med henblik på videreudlån.
Udbetalingen af EFSM-lånet er konkret betinget af, at Grækenland har:
Vedtaget de tiltag i aftalen fra eurotopmødet d. 12.-13. juli 2015, som
havde frist ved udgangen af onsdag d. 15. juli 2015 (se herunder)
Taget utvetydige skridt til forberedelse af gennemførelsen af de andre be-
tingelser fastlagt i aftalen, som har deadline enten 22. juli 2015 eller senere
Opnået eurolandenes samtykke om forhandlinger om et ESM-lån
Det stilles som betingelse for EFSM-lånet, at det græske parlament inden udgan-
gen af d. 15. juli 2015 vedtager beslutninger (og senere lovgivning), der indebærer:
En forenkling af momssystemet og bredere skattebaser
En pensionsreform, der understøtter holdbarheden
Uafhængighed og bedre ledelse af det græske statistikbureau (ELSTAT)
Implementering af Finanspagten (dette svarer til aftalen fra eurotopmødet,
men er en ny betingelse i forhold til det tidligere forventede som afspejlet i
samlenotatet)
Det er Kommissionens og de øvrige institutioners vurdering, at Grækenland gene-
relt har efterlevet de nævnte betingelser med deadline 15. juli 2015 og samlet set
gjort det tilfredsstillende, så det er muligt for EU-landene at gå videre med en
udbetaling af EFSM-lånet til Grækenland. Eurolandene har således også i en er-
klæring d. 16. juli 2015 givet deres principielle samtykke til at indlede forhandlin-
gerne med Grækenland om et ESM låneprogram. Disse betingelser for udbetaling
af EFSM-lånet er således allerede blevet opfyldt på nuværende tidspunkt.
Sikkerhed for ikke-eurolande mod tab ved evt. manglende græsk betaling
Rådets aftale indebærer en model for sikkerhedsstillelse, som fjerner de statsfinan-
sielle risici ved det konkrete EFSM-lån for ikke-eurolandene, herunder for Dan-
mark, som der ellers ville være forbundet med EFSM-lån. Med denne sikkerhed
vil ikke-eurolandene således ikke kunne lide tab, hvis Grækenland ikke tilbagebeta-
ler EFSM-lånet.
Modellen for sikkerhedsstillelse består konkret i, at eurolandene stiller sikkerhed
til ikke-eurolande i form af likvide midler, som eurolandene allerede tidligere har
reserveret til Grækenland. Midlerne placeres på en konto administreret af ECB,
hvorfra ikke-eurolande vil kunne kompenseres for eventuelle tab på EFSM-lånet,
hvis Grækenland ikke tilbagebetaler lånet.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 49: Orienterende notat vedrørende endelig aftale om EU-brofinansieringslån til Grækenland
Side 3 af 3
Som led i det andet låneprogram til Grækenland blev det aftalt, at ECB’s profitter
på græske statsobligationer opkøbt under et tidligere opkøbsprogram for udsatte
eurolandes statsobligationer, det såkaldte SMP-program (Securities Markets Pro-
gramme), skulle tilbagebetales til Grækenland (via de øvrige eurolande). Disse
såkaldte SMP-profitter udgør 1,84 mia. euro for 2014, som vil være direkte til rå-
dighed for sikkerhedsstillelse til ikke-eurolande for EFSM-lånet til Grækenland.
Af EFSM-lånet på 7,16 mia. euro vil de 0,16 mia. euro blive anvendt som yderlige-
re sikkerhed, for at sikre fuld dækning af ikke-eurolandenes andel af garantien for
EFSM-lånet. Dermed er der 2 mia. euro (1,84 plus 0,16 mia. euro) til rådighed for
sikkerhedsstillelse fra eurolandene til ikke-eurolandene, hvilket svarer til sikker-
hedsbehovet givet ikke-eurolandenes forholdsmæssige andel af garantierne fra
EU-budgettet til EFSM-lånet.
Det bemærkes, at hvis Grækenland ikke tilbagebetaler EFSM-lånet, kan og vil
Kommissionen foretage indeholdelser af tilsvarende beløb i fremtidige udbetalin-
ger til Grækenland fra EU-budgettet. I aftalen indgår, at ikke-eurolandene i så fald
naturligt nok ikke vil skulle modtage dobbelt kompensation (først fra sikkerheden
og siden fra Kommissionens indeholdelser).
Øvrige elementer i aftalen
Kommissionen og Rådet afgiver som led i aftalen en fælles erklæring om, at en-
hver fremtidig anvendelse af EFSM og instrumenter af en tilsvarende karakter,
som har til hensigt at understøtte finansiel stabilitet i et euroland, vil være betinget
af, at der er ordninger på plads (gennem sikkerheder, garantier eller tilsvarende
tiltag), som sikrer, at ikke-eurolande ikke pålægges direkte eller indirekte finansielle
forpligtelser herved. For at sikre dette vil Kommissionen hurtigst muligt fremsæt-
te forslag om ændring af EFSM-forordningen, som skal være vedtaget før eventu-
elle fremtidige forslag om nye anvendelser af EFSM fremlægges. Kommissionen
forpligter sig til ikke at fremlægge forslag til anvendelsen af EFSM uden at de
nævnte beskyttelsesmekanismer for ikke-eurolande er sikret.
Som led i aftalen vil eurolandenes finansministre (eurogruppen) desuden kommu-
nikere offentligt, at man bifalder ikke-eurolandenes meget konstruktive tilgang til
forhandlingerne om et EFSM-lån til Grækenland, og at eurogruppen forpligter sig
til at sikre passende gennemsigtighed og at styrke samarbejdet med ikke-
eurolande. Eurogruppen bekræfter, at alle anliggender af generel relevans, herun-
der EU’s budget og EFSM, skal drøftes og besluttes i Rådet, hvor alle EU-lande er
repræsenteret.