Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1538027_0001.png
NOTAT
Organisation & Jura
J.nr. 759-00009
Ref. aki
Den 21. juli 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalget om
Kommissionens supplerende åbningsskrivelse nr. 2011/2056 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF
af 15. marts 2006 om håndtering af affald fra udvindingsindustrien
Kommissionen har ved brev af 26. februar 2015 fremsendt en supplerende
åbningsskrivelse vedrørende gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald fra
udvindingsindustrien (herefter direktivet).
Kommissionen indledte den 26. april 2010 en EU-pilotprojekt sag om manglende
gennemførelse af direktivet, som Miljøministeriet besvarede den 2. oktober 2010.
Kommissionen sendte derefter den 30. september 2011 en åbningsskrivelse vedr.
manglende gennemførelse af direktivet, som regeringen besvarede den 30. januar
2012.
Den supplerende åbningsskrivelse angår 31 punkter, som Kommissionen mener
ikke er korrekt gennemført i dansk ret.
Regeringen er enig med Kommissionen i, at der er behov for en række ændringer i
dansk ret for bringe den danske gennemførelseslovgivning i overensstemmelse
med direktivet. Det drejer sig i al væsentlighed om følgende:
Direktivet indeholder i artikel 7, stk. 4, krav om jævnlige revurderinger af
betingelserne for miljøgodkendelse til affaldsanlæg. I den danske implementering
er det kun visse affaldsanlæg, der er omfattet af et sådant krav.
Direktivet indeholder i artikel 8, stk. 1, litra b, krav om, at offentligheden skal
oplyses om, at der er igangsat konsultationer mellem de berørte medlemsstater
som følge af anlæggets mulige grænseoverskridende skadelige virkninger. I den
danske implementering er det ved en fejl ikke udtrykkeligt præciseret, hvilken
procedure der er tale om.
Af direktivets artikel 10, stk. 1, nr. 1, fremgår, at medlemsstaterne skal sikre, at
driftsherren træffer foranstaltninger til at sikre udvindingsaffaldets stabilitet, når
udvindingsaffald redeponeres i tomme brud. I den danske implementering er der
fastsat krav til affaldsanlæggets stabilitet, men der er ikke specifikke regler om
udvindingsaffaldets stabilitet.
Direktivets artikel 11, stk. 2, litra b, stiller krav om, at affaldsanlægget opføres,
forvaltes og vedligeholdes på en måde, så bl.a. skader på landskabet undgås mest
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 51: Notat om besvarelse af Kommissionens supplerende åbningsskrivelse vedr. håndtering af affald fra udvindingsindustrien (sag nr. 2011/2056)
muligt. Af artikel 11, stk. 2, litra d, fremgår endvidere, at der skal tages passende
skridt til bl.a. rehabilitering af landområdet. Med den danske implementering er
det muligt i et vist omfang at sikre hensynet til landskabet, men der mangler regler
som fuldt ud kan imødekomme direktivets krav.
Direktivets artikel 16, stk. 2, stiller krav om, at medlemsstaterne som led i
bilaterale konsultationer mellem medlemsstater skal give sin egen offentlighed
adgang til at udtale sig om et projekt i en anden medlemsstat, hvor driften vil
kunne få betydelige skadevirkninger i medlemsstaten. Reglen efterleves i praksis,
men en sådan bestemmelse mangler af formelle grunde (af hensyn til
offentligheden) i de danske regler.
Direktivets artikel 16, stk. 3, indeholder krav om videregivelse af visse oplysninger
i tilfælde af uheld, der vil kunne få betydelige skadevirkninger i en anden
medlemsstat. Det vurderes, at bestemmelsen i sig selv ikke kræver en
gennemførelse i dansk ret. Visse oplysninger om uheld skal imidlertid indhentes
fra de kommunale myndigheder. De danske regler vil derfor blive ændret, således
at de kommunale myndigheder forpligtes til at indberette sådanne oplysninger.
Af direktivets bilag 1, bestemmelse 1, nr. 1, fremgår, at driftsherrens strategi for
forebyggelse af større uheld og sikkerhedssystem skal være proportional med
risikoen for større uheld på affaldsanlægget. Kravet om, at strategien skal være
proportional med risikoen for større uheld mangler i de danske regler.
I svaret oplyses, at ændringerne vil blive gennemført ved ændring af
bekendtgørelse nr. 1150 af 28. november 2012 om håndtering af udvindingsaffald.
Da enkelte ændringer tillige forudsætter ændringer af miljøbeskyttelsesloven,
tilkendegives det endvidere, at der forventes fremsat lovforslag i folketingsåret
2015/16.
Herudover anerkender regeringen, at den danske gennemførelseslovgivning
indeholder visse andre overgangsfrister end dem, der gælder efter direktivet. Dette
skyldes, at direktivet blev gennemført for sent i dansk ret.
Der vurderes imidlertid ikke at være affaldsanlæg i Danmark, der er eller har været
omfattet af direktivet. Den ukorrekte frist har derfor ikke fået nogen konsekvenser
for den danske efterlevelse af direktivets forpligtigelser.
I besvarelsen af Kommissionens supplerende åbningsskrivelse gennemgås og
besvares Kommissionens 31 punkter ét for ét. På baggrund af gennemgangen er
det regeringens opfattelse, at direktivet bortset fra ovenstående punkter er
gennemført korrekt i dansk ret.
Regeringen har svaret Kommissionen i overensstemmelse med det ovenfor
anførte.
2