Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 7
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen/ Departementet
Sagsnr.: 2014-28-35-00125
Dep. Sagsnr.: 30986
Den 1. juli 2015
MFVM 410
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til forordning om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæg-
gelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum for så vidt
angår krav til levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle og
Kommissionens forordning (EF) nr. 2073/2005 om mikrobiologiske kriterier for
fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af grænseværdien for indhold af E. coli i
færdigvarer af levende muslinger m.m. og om ændring af grundlaget for klassificeringer
af produktionsområder for høst af toskallede bløddyr, som for eksempel muslinger og
østers, samt pighuder, sækdyr og havsnegle (herefter muslinger m.m.) til direkte konsum
(til fortæring uden forudgående varmebehandling eller lign.) (komitésag). Forslaget vur-
deres at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget forventes sat til af-
stemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 13. juli 2015. Regeringen kan tilslutte sig forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag II til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 om særlige bestemmelser for tilret-
telæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum (kontrolforord-
ningen for animalske fødevarer) for så vidt angår krav til muslinger m.m. og Kommissio-
nens forordning (EF) nr. 2073/2005 om mikrobiologiske kriterier for fødevarer (mikrobio-
logiforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 18, nr. 13 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 854/2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den of-
fentlige kontrol af animalske produkter til konsum og artikel 4, stk. 4, i Europa-
Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 852/2004 om fødevarehygiejne.
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til havsnegle for så vidt angår krav til levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle
1536579_0002.png
2
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 13. juli 2015.
Nærhedsprincippet
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet der er tale
om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Formål og indhold
I henhold til bilag II til kontrolforordningen for animalske fødevarer skal den kompetente
myndighed klassificere produktionsområder for muslinger med A-status, hvis muslingerne
skal kunne anvendes til direkte konsum. Muslingerne fra A-områder skal opfylde kravene
til sundhedsnormerne, som fremgår af bilag III til hygiejneforordningen for animalske fø-
devarer. Sundhedsnormerne er blandt andet krav til algegifte og til mikrobiologiske krite-
rier, herunder kriterier for
E. coli. E. coli
er en indikator for indhold af sygdomsfremkal-
dende mikroorganismer, for eksempel
Salmonella.
Ud over krav til produktionsområder for høst af muslinger er der i henhold til mikrobiolo-
giforordningen kriterier for tilstedeværelsen af
E. coli
i færdigvarer af muslinger m.m.
Kommissionens forslag vedrører således ændringer af
E. coli-kriteriet
for A- klassificerin-
ger af produktionsområder og for færdigvarer af levende muslinger m.m. til direkte kon-
sum og derved ændringer i begge forordninger.
Kommissionen har med forslaget ønsket at harmonisere EU-lovgivningen med retnings-
linjerne i Codex Alimentarius. Endvidere har Kommissionen ønsket at adskille kriterierne
for
E. coli
til brug for klassificering af A- høstområder for toskallede bløddyr fra det krite-
rium for
E. coli,
der anvendes for færdigvarer af levende muslinger m.m. klar til markeds-
føring. Det skyldes, at den nuværende formulering har været fortolket forskelligt i med-
lemsstater.
Forslag til ændring af kontrolforordningen for animalske fødevarer
--
A-klassificering af
-
produktionsområder
I henhold til bilag II i kontrolforordningen for animalske fødevarer må der alene høstes
muslinger m.m. i produktionsområder, der er mikrobiologisk klassificerede. Til brug for
den mikrobiologiske klassificering skal fiskerne indsende prøver af muslinger m.m. til
analyse for indhold af
E. coli.
Kommissionens forslag vedrører alene klassificering af produktionsområder med A-status,
det vil sige områder, hvor der høstes levende muslinger m.m. til direkte konsum. Er ind-
holdet af
E. coli
højere end grænseværdierne for A-status, nedgraderes høsten fra det
pågældende område til B-eller C-status. Partier fra B- eller C-områder må ikke markeds-
føres til konsum uden forudgående forarbejdning, for eksempel varmebehandling, eller
efter mikrobiologisk rensning i særlige renseanlæg.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til havsnegle for så vidt angår krav til levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle
1536579_0003.png
3
Forslaget om ændring af kontrolforordningen for animalske fødevarer indebærer, at krite-
rierne for at foretage en A-klassificering af et produktionsområde ændres. Efter forslaget
må 80 % af resultaterne ved monitoreringen for
E. coli
i produktionsområderne ikke
-
over en tidsperiode, der er defineret af den enkelte medlemsstat - overstige mere end
230
E. coli
pr. 100 g skaldyrskød og væske. De resterende 20 % af resultaterne må ikke
indeholde mere end 700
E. coli
pr. 100 g skaldyrskød og væske.
Forslaget indeholder endvidere mulighed for, at den kompetente myndighed i forbindelse
med klassificeringen af et produktionsområde ud fra en risikovurdering, foretaget på
baggrund af en undersøgelse, kan se bort fra usædvanlige resultater på mere end 700
E.
coli
pr. 100 g skaldyrskød og væske.
Forslag til ændring af mikrobiologiforordningen – E. coli i levende muslinger m.m. som
færdigvarer
Med forslaget ændres det nuværende mikrobiologiske kriterium for
E. coli,
så det er i
overensstemmelse med
E. coli-kriteriet
i Codex Alimentarius. Forslaget indebærer i prak-
sis, at fem prøver af færdigvarer skal udtages med henblik på undersøgelse af forekomst
af
E. coli.
Det vil højst kunne accepteres, at én af de fem prøver har et indhold af
E. coli
på op til 700 pr. 100 g. Resten må maksimalt have et indhold på 230
E. coli
pr. 100 g
skaldyrskød og væske.
Herudover er der indsat et forslag om ændring i afsnittet "Fortolkning af undersøgelser"
særligt om
L. monocytogenes
i andre spiseklare fødevarer og
E.coli
i levende toskallede
bløddyr. Ændringen er alene en teknisk præcisering som konsekvens af det ændrede
E.
coli-kriterie.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag II til kontrolforordningen for animalske fødevarer og
af bilag I til mikrobiologiforordningen. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark.
Der findes supplerende bestemmelser i bekendtgørelse nr. 1013 om muslinger m.m. Hvis
forslaget vedtages, skal der ændres i bekendtgørelsens kapitel 6 og 7.
Konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Forslaget har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser, men der anslås at
være visse administrative konsekvenser for danske virksomheder.
Forslagets ændringer vedrørende
E. coli
monitering vil betyde, at nogle fiskere ved op-
start af et produktionsområde fremover skal udtage og indsende flere prøver til brug for
klassificeringen, og de nye grænseværdier vil betyde, at nogle af de A-områder, der er
permanent klassificerede i dag, vil blive nedklassificeret til B-status.
Forslaget vil endvidere medføre, at der skal udtages flere prøver af færdigvarer af leven-
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til havsnegle for så vidt angår krav til levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle
1536579_0004.png
4
de muslinger m.m. på engrosvirksomheder, der håndterer muslinger m.m. end i dag,
hvilket vil betyde en øget men begrænset udgift til prøveudtagning og analyse.
De administrative konsekvenser vurderes af Erhvervsstyrelsen samlet ikke at overstige
10.000 timer årligt på samfundsniveau for danske virksomheder.
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, idet den
danske regulering for mikrobiologisk klassificering af produktionsområder skal erstattes
af de harmoniserede regler.
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Foreningen Muslingeerhvervet bemærker, at de foreslåede ændringer vil være en forrin-
gelse i forhold til, at kun én ud af fem prøver har en "buffer" op til 700
E. coli
pr. 100 g.
Foreningen Muslingeerhvervet ser hellere, at det er én ud af de tre prøver, der tages i
dag, der kan overskride 230
E. coli
pr. 100 g til 700
E. coli
pr. 100 g. Endvidere vil det
blive mere besværligt at foretage prøverne, da der skal udtages prøver fra fem forskellige
steder, og at dette vil blive væsentligt dyrere for erhvervet.
Fødevarestyrelsen bemærker hertil, at den øgede prøveudtagning ifølge forslagets be-
stemmelse kan administreres således, at de samlede estimerede omkostninger for bran-
chen ikke overstiger 50.000 kr.
De Samvirkende Købmænd bemærker, at det for så vidt angår de levende muslinger
m.m. (færdigvaren) virker hensigtsmæssigt både at harmonisere kravet med Codex og at
udtage prøver analogt til andre kriterier. De Samvirkende Købmænd har ingen bemærk-
ninger vedrørende produktionsområder.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter ændringen af kriterierne for klassificering af produktionsområder, hvor
der høstes levende muslinger m.m. til direkte konsum, og af grænseværdierne for ind-
hold af
E. coli
i færdigvarer af levende muslinger m.m.
Regeringen lægger vægt på, at medlemsstaternes nuværende nationale tolerancer i for-
hold til gældende kriterier for A-klassificering af produktionsområder for muslinger m.m.
med forslaget bliver formaliserede og harmoniserede.
Endvidere lægges der vægt på, at ændringerne for
E. coli
i færdigvarer af levende mus-
linger m.m. til direkte konsum medfører større overensstemmelse med de internationale
retningslinjer for
E. coli
i toskallede bløddyr i Codex Alimentarius, hvilket medvirker til at
fremme den internationale handel.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat vedr. komitésag om tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til havsnegle for så vidt angår krav til levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr og havsnegle
5
Regeringen lægger endelig vægt på, at der med Codex-kriteriet indføres en fælles tole-
rance for håndteringen af
E. coli
i færdigvarer af toskallede bløddyr og som i forhold til
importerede toskallede bløddyr forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.
En vedtagelse af forslaget skønnes dog samlet set ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.