Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1542040_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPTR
Sagsnr.: 1504911
Dok. nr.: 1759942
Dato: 21. august 2015
NOTAT
Forelæggelse til Folketingets Europaudvalgs orientering om dansk
tiltrædelse af Kommissionens gennemførelsesretsakt om den præ-
cise placering af informationsmeddelelser og generelle advarsler
på rulletobak
KOM-dokument foreligger ikke
Komitésag
Resumé
Kommissionen har den 19. august 2015 i henhold til artikel 9.6 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobak og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredi-
rektivet) udsendt udkast til gennemførelsesretsakt om den præcise placering af informa-
tionsmeddelelser og generelle advarsler på rulletobak til afstemning og vedtagelse
blandt medlemsstaterne. Der vil blive truffet afgørelse ved skriftlig stemmeafgivelse den
4. september 2015 i komiteen for tobaksvarer. Vedtagelse af retsakten forventes ikke at
ville berøre beskyttelsesniveauet. Vedtagelse af retsakten vil dog sandsynligvis påvirke
den danske tobaksvareindustri i et vist omfang, idet retsakten vil betyde, at den danske
tobaksvareindustri vil skulle omstille produktionsudstyr til at kunne trykke advarsler på
både inder- og yderside af rulletobaksvareemballage, hvor der i dag alene trykkes på
ydersiden. Regeringen vurderer dog, at omfanget af konsekvenser for industrien er afbø-
det mærbart, idet der i forslaget er indført en overgangsbestemmelse for tobakspunge
lavet af bestemte materialer, og som derved giver industrien tid til en mere glidende
overgang til de nye krav. Regeringens generelle holdning er derfor, at der med forslaget
er tale om et rimeligt kompromis, som Danmark kan tiltræde - særligt set i lyset af, at
andre medlemsstater øjensynligt ønsker, at overgangsordningen bør udgå af forslaget.
Baggrund
Danmark skal inden den 20. maj 2016 implementere Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og
relaterede produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF. Direktivet er relativt
detaljeret, og medlemsstaterne har derfor ikke det store råderum i forhold til fortolk-
ning af direktivet. Direktivet indeholder regulering af tobaksvarer, urtebaserede ryge-
produkter samt elektroniske cigaretvarer, der kan anvendes med nikotin.
Tobaksvarer i direktivet
I forhold til tobaksvarer bevares de nuværende regler for grænseværdier for nikotin,
tjære og kulilte. Målemetoderne og kontrollen af målemetoderne bevares tilsvarende,
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Notat om komitésag om advarsler på rulletobak
1542040_0002.png
ligesom der fortsat opretholdes et fuldstændigt reklameforbud for tobaksvarer. Snus
er også fortsat forbudt. Herudover indføres der forbud mod såkaldte kendetegnende
aromaer i tobaksvarer, som f.eks. smag af frugt. Mentol er også omfattet af denne be-
stemmelse. Forbuddet gælder dog først fra 2020 for tobaksvarer med kendetegnende
aromaer som har en markedsandel på over 3 % i EU. Mentol er dermed umiddelbart
fortsat tilladt frem til 2020. Der oprettes desuden en prioriteret liste over tilsætnings-
stoffer, som Kommissionen og medlemsstaterne pålægger industrien at udføre omfat-
tende undersøgelser på. Mindre virksomheder er undtaget fra at udføre undersøgel-
serne af et bestemt tilsætningsstof i deres tobaksvarer, hvis en større virksomhed
producerer tobaksvarer med samme tilsætningsstof. I dette tilfælde er det den større
virksomhed, der er forpligtet til at udføre undersøgelsen. Der fastsættes også nærme-
re regler for præsentationen af tobaksvarer forstået på den måde, at tobaksvarepak-
ningerne ikke må give fejlagtigt udtryk for produktets egenskaber eller må give udtryk
for, at produktet er sundere eller mindre skadeligt end andre produkter. Produkterne
må heller ikke ligne fødevarer eller kosmetik. For nye tobaksvarer indføres nu krav
om anmeldelse af produkterne til myndighederne.
For alle tobaksvarer indføres fra 2019/2024 krav om sporing og entydig identifikation
af hver enkelt tobaksvarepakning (implementeringstidspunktet er afhængig af, om
der er tale om cigaretter, rulletobak eller anden tobak).
Urtebaserede rygeprodukter
Urtebaserede rygeprodukter medtages nu i reguleringen. Der stilles krav, som svarer
til tobaksvarer om advarsler på pakningerne, ligesom der kræves indberetning af en
række oplysninger om produkterne.
Elektroniske cigaretvarer i direktivet
Direktivet fastsætter nu regler, som muliggør, at elektroniske cigaretter, der kan an-
vendes med nikotin, reguleres som forbrugerprodukter. Elektroniske cigaretter, der
er specifikt er bestemt til brug med nikotin, kan dog også fortsat reguleres som læge-
midler i henhold til de allerede gældende regler. Reguleringen af elektroniske cigaret-
ter som forbrugerprodukter indbefatter bl.a. krav om anmeldelse af produkterne til
nationale myndigheder, indberetning af en række oplysninger om produkterne og
deres egenskaber, krav om børnesikkerhed m.m., nærmere regler for præsentationen
af elektroniske cigaretprodukter, som svarer til kravene for tobaksvarer og forbud
mod reklame for elektroniske cigaretprodukter, der kan anvendes med nikotin.
Gennemførelsesretsakter i direktivet
I forbindelse med implementeringen af tobaksvaredirektivet fra 2014 vedtager Kom-
missionen frem mod implementeringsfristen den 20. maj 2016 en række retsakter,
som præciserer og regulerer specifikke områder i direktivet. Blandt disse områder er
den præcise placering af informationsmeddelelser og generelle advarsler på rulleto-
bak (direktivets artikel 9.6), som der nu foreligger et endeligt udkast til, og som med-
lemsstaterne skal stemme om senest den 4. september 2015.
Formål og indhold
Det primære formål med retsakten, som vedrører direktivets artikel 9.6, er at fastsæt-
te præcise regler for placeringen af såkaldte informationsmeddelelser og generelle
advarsler på rulletobaksvarer. Retsakten fastsætter således regler for følgende typer
emballage for rulletobak:
Rulletobak i punge med en foldning
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Notat om komitésag om advarsler på rulletobak
1542040_0003.png
For tobakspunge med én foldning skal informationsmeddelelsen og sundhedsadvars-
len trykkes således, at de begge er synlige, når pakningen er åben. Det betyder, at den i
direktivet nævnte informationsmeddelelse skal trykkes på ydersiden af emballagen,
mens den generelle advarsel skal trykkes på indersiden af emballagen.
Rulletobak i punge med to foldninger
Også for tobakspunge med to foldninger skal informationsmeddelelsen og den gene-
relle advarsel trykkes således de begge er synlige, når pakningen er åben, hvilket igen
betyder, at informationsmeddelelsen skal trykkes på ydersiden af emballagen, mens
sundhedsadvarslen skal trykkes på indersiden. For tobakspunge med to foldninger er
der dog mulighed for, at den generelle advarsel kan trykkes på ydersiden frem til 20.
maj 2018, hvis tobakspungene er lavet af laminerede materialer, polyætylen eller
polypropylen.
Rulletobak i stående punge
For rulletobak i stående punge fastsættes, at informationsmeddelelsen og den gene-
relle advarsel skal placeres i bunden af pungen.
Generelt
For alle tre typer punge gælder, at den generelle advarsel skal fylde 50 % af arealet på
den overflade, hvorpå, den skal trykkes. Tilsvarende gælder for informationsmedde-
lelsen.
Det bemærkes, at tobaksvaredirektivet fra 2014 erstatter bestemmelserne i tobaksva-
redirektivet fra 2001 (2001/37/EU), som er implementeret i dansk ret. Ovennævnte
regler kommer således til at erstatte de nugældende regler for mærkning af tobaksva-
repakninger.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I henhold til § 8 i lov nr. 1022 af 21. oktober 2008 om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvareloven) med senere ændringer ved lov nr. 541 af 29.
april 2015 om ændring af lov om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer,
skal alle røgtobaksvarepakker være forsynet med en generel advarsel, som lyder en-
ten »Rygning kan dræbe« eller »Rygning er yderst skadelig for dig og dine omgivel-
ser«. Af tobaksvareloven fremgår desuden, at den generelle advarsel skal trykkes på
den ene af de mest synlige af pakkens sider. Af tobaksvarelovens § 10 følger, at den
generelle advarsel skal dække mindst 30 % af den side, den er trykt på.
Af tobaksvarelovens § 9 fremgår det, at alle tobaksvarepakker desuden skal være
forsynet med en specifik advarsel. Af tobaksvarelovens § 10 fastsættes det, at denne
specifikke advarsel skal dække mindst 40 % af fladen på den anden af de to mest syn-
lige sider.
Af tobaksvarelovens § 9 fremgår desuden, at hvis tobaksvarepakkerne er dækket af
ydre emballage, der anvendes ved detailsalg af varen, skal den generelle advarsel og
den specifikke advarsel også trykkes på denne emballage, med mindre emballagen er
gennemsigtig.
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Notat om komitésag om advarsler på rulletobak
På pakker, der er bestemt til andre produkter end cigaretter, dvs. bl.a. rulletobak, hvor
den mest synlige overflade er større end 75 cm², skal den generelle advarsel og den
specifikke advarsel dække mindst 22,5 cm² af overfladen, jf. tobaksvarelovens § 10.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Vedtagelse af forslaget vil blive en del af den kommende implementering af tobaksva-
redirektivet fra 2014, og de lovgivningsmæssige konsekvenser skal derfor ses i sam-
menhæng med de øvrige lovgivningsmæssige ændringer, implementeringen af to-
baksvaredirektivet vil medføre. Direktivet skal senest være implementeret den 20.
maj 2016.
Idet tobaksvaredirektivet allerede i artikel 9 fastsætter krav om informationsmedde-
lelser og generelle advarsler på rulletobak, tjener gennemførselsretsakten alene til at
fastsætte den præcise placering af de i artikel 9 nævnte informationsmeddelelser og
generelle advarsler på rulletobak. Dermed har gennemførselsretsakten ikke i sig selv
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelse af forslaget til retsakten vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. Tilsva-
rende vil forslaget ikke have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen anfører, at forslaget ikke vil have nævneværdige økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet. De danske erhvervsinteresser har derimod anført, at forsla-
get vil betyde omkostninger til omstilling af produktionsudstyr m.m. Særligt har de
danske erhvervsinteresser påpeget, at kravet om at skulle trykke informationsmedde-
lelsen på den ene side af materialet i tobakspunge med to foldninger, som i vid ud-
strækning anvendes i Danmark, og den generelle advarsel på den anden siden af ma-
terialet i tobakspungen er omkostningstungt. Idet, der dog ikke blevet forelagt kon-
kret talmateriale, er det ikke muligt præcist at vurdere de samlede konsekvenser for
erhvervslivet. Det antages dog, at særligt forslaget om tryk på både inder- og yderside
vil have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Det bemærkes dog hertil, at forslaget om en overgangsperiode indtil 20. maj 2018,
hvor tobakspunge med to foldninger lavet af polyætylen, polypropylen og laminatma-
teriale er undtaget fra kravet om tryk på både inder- og yderside formentligt til en vis
grad vil medvirke til at afbøde de økonomiske konsekvenser forslaget har for dansk
erhverv.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget forventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
mærkbart.
Høring
Gennemførelsesretsakten har ikke været i offentlig høring i Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er endnu ikke konkret kendskab til andre landes holdninger til forslaget. Enkelte
lande skulle dog have ytret ønske om mere fleksible regler for placeringen af informa-
tionsmeddelelser og advarsler på punge med rulletobak, herunder mulighed for alene
at trykke på ydersiden eller mulighed for en længere overgangsperiode samtidig med,
EUU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 96: Notat om komitésag om advarsler på rulletobak
at andre lande overhovedet ikke ønsker den foreslåede overgangsbestemmelse, og
dermed ikke ønsker, at det skal være muligt for industrien alene at trykke på ydersi-
den – heller i en overgangsperiode. Det er opfattelsen, at Kommissionen med den
foreslåede overgangsbestemmelse har søgt det bedste kompromis mellem de to yder-
punkter i forhold til ønskerne vedrørende placering af informationsmeddelelser og
advarsler på rulletobak i punge. Det er også opfattelsen, at Kommissionen finder, at en
permanent tilladelse til kun at trykke på ydersiden af tobakspunge med to foldninger,
vil give uberettigede fordele til producenter, der anvender punge med to foldninger i
forhold til producenter, der anvender punge med én foldning, og hvor det som følge af
pungens udformning vil være nødvendigt at trykke både på inder- og ydersiden for at
få plads til informationsmeddelelsen og den generelle advarsel.
Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt, at erhvervslivet ikke pålægges unødige eller uforholds-
mæssigt store byrder. Regeringen er derfor tilfreds med, at Kommissionen foreslår en
overgangsbestemmelse i retsakten for rulletobak i punge med to foldninger, som giver
en mere glidende overgang til de nye krav, og derved også bedre muligheder for, at
erhvervslivet kan omstille sig. Sammenholdt med de generelle forventninger til de
øvrige medlemsstaters ønsker til retsakten, vurderes det, at udkastet til retsakten
dermed afspejler et rimeligt kompromis mellem Kommissionens, Danmarks og de
øvrige medlemslandes ønsker. Regeringen støtter derfor retsaktens vedtagelse. Det er
samtidig regeringens generelle holdning, at Danmark bør udnytte den undtagelsesbe-
stemmelse, som forslaget giver med henblik på at afbøde de økonomiske konsekven-
ser for det danske erhvervsliv så meget, som muligt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget til retsakten har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Det kan hertil bemærkes, at der er blevet oversendt grund- og nærhedsnotat den 25.
januar 2013 til Folketingets Europaudvalg vedr. tobaksvaredirektivet, som retsakten
er forankret i.