Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
KOM (2014) 0028 Bilag 2
Offentligt
1551008_0001.png
NOTAT
EU og internationalt
J.nr. 2015-1359
Ref. Kaasm/masch
Den 28. september 2015
SAMLENOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 715/2007 og forordning (EF) nr. 595/2009 for så
vidt angår nedbringelse af forurenende emissioner fra vejkøretøjer
KOM(2014)28
1. Resumé
Formålet med forslaget er dels at opdatere de eksisterende bemyndigelser til
Kommissionen i overensstemmelse med Lissabontraktatens artikel 290 om
delegerede retsakter og dels at tillægge Kommissionen en række nye beføjelser til
at vedtage delegerede retsakter.
De italienske og luxembourgske formandskaber har i de seneste
kompromistekster af 8. december 2014 og 25. september 2015 søgt at sikre
parallelitet i de delegationer og ændringer, der foreslås for henholdsvis tunge og
lette køretøjer. Der er således en række nye bestemmelser gældende for
forordningen for tunge køretøjer. Endvidere har formandskabet i
kompromisteksten i vid udstrækning tilpasset bemyndigelserne til
Kommissionens brug af beføjelser via henholdsvis delegerede retsakter,
gennemførselsretsakter og almindelig lovgivningsprocedure.
Forslaget har været i almindelig høring i marts 2014 og i høring i
specialudvalget vedr. miljø fra den 9. juli 2014 til den 15. august 2014.
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, samfundsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forslaget berører kun i et lille
omfang det eksisterende beskyttelsesniveau.
Det er Regeringens foreløbige holdning, at:
beføjelsen til fastsættelse af grænseværdier kun bør tillægges Kommissionen,
såfremt dette sker inden for rammerne af Lissabon-traktatens art. 291 om
gennemførelsesretsakter, der indebærer, at Kommissionens
reguleringsforslag forhandles blandt medlemslandene i komiteprocedure
beføjelsen til udstedelse af delegerede retsakter generelt alene overføres til
Kommissionen for en tidsbegrænset periode
der ikke skal slækkes på allerede fastsat miljøregulering, heller ikke for at
fremme bestemte teknologier. De fastsatte grænseværdier er begrundet i et
ønsket beskyttelsesniveau, som ikke bør slækkes.
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen har vedtaget ovennævnte forslag, som den 3. februar 2014 blev
oversendt til Repræsentationen i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 vedr. det indre marked og
skal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF
artikel 294.
3. Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslaget med henblik på at ændre forordningerne
715/2007 og 595/2009, for så vidt angår nedbringelse af forurenende emissioner
fra henholdsvis lette køretøjer (person- og varebiler) og tunge køretøjer (lastbiler
og busser).
Det centrale element i forslaget vedrører udvidelse og tilpasning af de
lovgivningsbeføjelser, Kommissionen er tillagt i forordning 715/2007 om
emissioner fra person- og varebiler i overensstemmelse med de nye bestemmelser
herom i Lissabon-traktaten artikel 290 om delegerede retsakter.
Herudover indeholder forslaget enkelte forslag til indholdsmæssige ændringer af
forordningerne af lette og tunge køretøjer.
Forslagets Artikel 1
- Ændring af forordning 715/2007 om emissioner
fra person- og varebiler
Forordning 715/2007 udgør den overordnede ramme for Kommissionens arbejde
med reduktion af emissioner fra lette køretøjer. Til brug for Kommissionens
fremadrettede arbejde hermed indeholder forslaget dels en række nye
lovgivningsbeføjelser til Kommissionen og tilpasser dels en række eksisterende -
lovgivningsbeføjelser til Kommissionen på følgende områder:
1.
2.
Vedtagelse af nærmere regler for anvendelsen af referencemasse og tilladt
totalmasse ved prøvning. (ændring af
art. 2 stk.2)
Vedtagelse af ændrede procedurer, prøvninger og forskrifter for den prøvning
(test cycle), køretøjet skal gennemføre for at demonstrere overholdelse af
grænseværdier inden markedsføring, således at disse til enhver tid reflekterer
faktisk kørsel (real driving emissions). (ændring af
art.5 stk. 3 og art. 14
stk.3)
Vedtagelse af specifikationer for OBD-systemer (On Board Diagnostic).
(ændring af
art.8)
Krav til information om den samlede masse CO
2
-emissioner i typeattesten.
(ændring
af art. 14 stk.1)
Hævelse eller helt fjernelse af grænseværdien for de totale kulbrinter (THC).
(ændring af art.
14 stk.1)
Fastsættelse af ny grænseværdi for NO
2
(ændring af
art.14 stk.4)
Fastsættelse af nye krav til køretøjers emissioner ved koldstart (ændring af
art.14 stk.5)
Justering af grænseværdien for partikelmasse og - antal (ændring af
art. 14
stk.2)
Gennemførelse af ændret procedure for måling af partikler og partikelantal
(ændring af
art. 14 stk.2)
Udøvelse af delegationen (ny artikel
14a)
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
2
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0003.png
Ad.1
- Referencemasse – ændring af artikel 2 –
Ny beføjelse med
specificeret indhold
Der er i de gældende regler fastsat en referencemasse på 2610 kg for køretøjer, der
afgør, om de skal typegodkendes som et let eller tungt køretøj. Referencen kan på
fabrikantens anmodning forhøjes til 2840 kg. I varebilssegmentet er der visse
lastbilslignende køretøjer, og afhængig af køretøjets opbygning kan det oprindeligt
samme køretøj falde ud på begge sider af den angivne referencemassegrænse.
Det betyder, at der til brug for det samme oprindelige køretøj skal udvikles to
versioner af samme motor, som er typegodkendt til brug for henholdsvis tunge og
lette køretøjer. Motorfabrikanter finder det særdeles omkostningstungt, at samme
produkt (motor) skal godkendes efter to forskellige regelsæt, uden at der i øvrigt
opnås åbenlyse miljøforbedringer.
Kommissionen foreslår derfor, at den får beføjelse til – via en delegeret retsakt –
at vedtage regler om, at de køretøjer i klasse M1, M2, N1 og N2, som defineret i
bilag II i direktiv 2007/46/EF med en referencemasse på over 2610 kg og en
totalmasse på højst 5.000 kg, kan godkendes efter forskrifter for lette køretøjer.
Formandskabet foreslår,
at Kommissionen – som en ny beføjelse –bemyndiges til,
via en
gennemførselsretsakt,
at kunne vedtage de detaljerede regler vedr.
referencemasse, samt til fremover at kunne ændre de nærmere regler for
anvendelsen af disse køretøjsklasser for navnlig at sikre, at der tages tilstrækkeligt
hensyn til køretøjets faktiske operationelle masse.
Ad. 2
- Krav og prøvninger - ændringer af artikel 5 og artikel 14 stk.3 (ændret
beføjelse)
Kommissionen har efter forordningens art. 5 stk.3 bemyndigelse til, at reglerne
vedr. de specifikke procedurer, prøvninger og krav, som gælder for
typegodkendelsen af person- og varebiler, kan ændres via komitébehandling efter
forskriftsprocedure med kontrol. Parallelt hermed skal Kommissionen efter
samme procedure løbende tilpasse prøvningen (’test cycles’), der anvendes ved
emissionsmåling, så den reelt afspejler faktisk kørsel. Kommissionen har foreslået
at beføjelserne ændres til delegererede retsakter, men formandskabet
foreslår at
fastholde Kommissionens bemyndigelse som gennemførelsesretsakter
Ad. 3
- Adgang til reparation og vedligeholdelsesinformationer – ændring af
artikel 8 (ændret
beføjelse)
Kommissionen foreslår, at den eksisterende bemyndigelse til at vedtage
definitioner og opdatere tekniske specifikationer for, hvordan OBD-systemer samt
reparations- og vedligeholdelsessystemer skal stilles til rådighed, overføres til
delegerede retsakter. Formandskabet foreslår derimod, at bemyndigelsen
overføres som gennemførelsesretsakter.
OBD udstyr (On Board Diagnostic ) er emissionsbegrænsende udstyr. OBD-
systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen. Det identificerer, registrerer og
fortæller chaufføren om forskellige typer forringelser eller fejl, herunder
filtreringsprocesser og kontinuerlige regenerationsprocesser på systemerne i hele
køretøjets livscyklus.
3
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0004.png
Ad.4-9
- Ny fastsættelse af grænseværdier – ændring af artikel 14 –
ændrede
beføjelser i
stk. 2 og 3 og
nye beføjelser i stk.1,4 og 5
Ændrede beføjelser i artikel 14, stk. 2 og 3:
Forordningens artikel 14 stk. 2 og 3 indeholder i dag en række bemyndigelser til
Kommissionen til via forskriftsproceduren med kontrol at ændre eksisterende
bestemmelser for:
Justering af grænseværdien for partikelmasse og indføre
partikelantalsgrænseværdier således, at grænseværdierne så vidt muligt
korrelerer for benzin- og dieselkøretøjer.
Gennemførelse af ændret procedure for måling af partikler og partikelantal
ved vurdering af grænseværdien som opfølgning på, at FN/ECEs program om
partikelmåling forventes afsluttet inden for de kommende år.
Overvågning af de procedurer og prøvninger, som anvendes til
emissionsmåling, så de afspejler de emissioner, der er forårsaget af den
faktiske trafik på vejene.
Kommissionen havde i sit forslag foreslået disse beføjelser overført som
delegerede retsakter. Formandskabet
foreslår i stedet, at disse tre bemyndigelser
overføres som gennemførelsesretsakter. Kommissionen og formandskabet er enige
om, at samtlige bemyndigelser skal foretages uden at sænke
miljøbeskyttelsesniveauet.
Nye beføjelser i artikel 14, stk. 1, 4 og 5:
Kommissionens forslag indeholder derudover ændringer af artikel 14 stk.1, stk.4
og stk.5, som tidligere kun har kunnet besluttes via den almindelige
lovgivningsprocedure ved behandling i Rådet og Europa-Parlamentet og dermed
ikke var en beføjelse for Kommissionen. Kommissionen ønsker fremover en ny
beføjelse til at kunne ændre forordningen via delegerede retsakter.
Formandskabet ønsker derimod, at disse nye lovgivningsbeføjelser til
Kommissionen udmøntes gennem dels gennemførselsretsakter, dels delegerede
retsakter og dels den almindelige lovgivningsprocedure. Konkret foreslår
formandskabet at bemyndige Kommissionen til:
1) At udstede regler om at:
lade metan-emissioner indgå i den samlede opgørelse af CO
2
-emissionerne i
typeattesten via gennemførselsretsakter.
hæve eller helt fjerne grænseværdien for de totale kulbrinter (THC) for
køretøjer med styret tænding via delegerede retsakter.
fastsætte nye krav til køretøjer ved koldstart, da CO og THC grænseværdierne
(overført fra euro 3 regulering) synes forældede, via den almindelige
lovgivningsprocedure.
2) At evaluere hensigtsmæssigheden i evt. at fastsætte en særskilt grænseværdi for
NO2 i tillæg til den eksisterende grænseværdi for NO
x
på baggrund af en vurdering
af indvirkningen og af den tekniske gennemførlighed og på den baggrund
fremlægge et forslag til Rådet og Parlamentet via den almindelige
lovgivningsprocedure.
4
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0005.png
Ad. 10
(ændret
beføjelse)
Kommissionen ønsker i sit forslag en tidsubegrænset delegation. Formandskabet
foreslår derimod, at udøvelsen af delegationen begrænses til en femårig periode,
hvorefter Kommissionens brug af delegerede bemyndigelser evalueres. Perioden
bliver godkendt for endnu fem år, medmindre Rådet eller Europa Parlamentet gør
indsigelse.
Forslagets Artikel 2 - Ændring af forordning 595/2009 om emissioner
fra tunge køretøjer:
Forslaget til ændring af forordningen om tunge køretøjer indeholder en
indholdsmæssig ændring og en række konsekvensrettelser af ændringen af
forordningen for lette køretøjer:
Indholdsmæssig ændring:
Forslaget til indholdsmæssig ændring af forordning 595/2009 om tunge køretøjer
vedrører alene en afskaffelse af grænseværdien for ammoniak (NH
3
) for
benzinmotorer (tunge køretøjer med styret tænding), så denne fremover blot
opretholdes for dieselmotorer.
Beføjelsesmæssige ændringer:
Formandskabets kompromistekst af 25. september 2015 søger parallelitet i de
delegationer og ændringer, der foreslås for hhv. tunge og lette køretøjer, således at
de beføjelsesmæssige ændringer der er foreslået for de lette køretøjer også
afspejles for de tunge køretøjer. Således omfatter formandskabets kompromistekst
yderligere ændringer til en række nye lovgivningsbeføjelser til Kommissionen i
forordningen for tunge køretøjer nr. 595/2009 og tilpasser dels en række
eksisterende lovgivningsbeføjelser til Kommissionen på følgende områder:
Ændring af regler for anvendelsen af referencemasse og tilladt totalmasse
ved prøvning (ændring af
artikel 2 stk. 2).
b. Ændring af definition af On Board Diagnostic (OBD -
egendiagnosesystem) (ændring af
artikel 3 andet afsnit).
c. Ændringer til fabrikantens forpligtigelser om sikring af kravene til
forureningsbegrænsende anordninger, overensstemmelse med kravene,
holdbarhed mv. (ændring af
artikel 4 stk. 3).
d. Ændringer af krav til prøvninger mht. emissioner fra udstødningen mv.
(ændring af
artikel 5 stk. 4)
samt ny tilføjelse om at sikre virkelig
udledning reflekterer de fastsatte emissionsgrænseværdier.
e. Ændringer om adgang til informationer om køretøjernes reparation og
vedligeholdelse (OBD) (ændring af
artikel 6 stk.2).
f. Ændring vedr. ny fastsættelse af grænseværdier for partikler og NO
2
(ændring af artikel
12 stk. 1 og stk. 3).
g. Ændring af udvalgsprocedure og udøvelse af delegationen (ændring
af
12, ny artikel 12 a og 12b samt ændring af artikel 13)
.
Ad. a
- Ændringen er en konsekvensrettelse af, at Kommissionen bemyndiges i
forordningen om lette køretøjer til at femlægge et forslag med en allerede nu i
forordningen nærmere defineret maksimalt tilladt referencemasse. (se punkt 1
ovenfor).
5
a.
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0006.png
Ad. b
- Ændring af definition af On Board Diagnostic (OBD) (ændring af
art. 3
andet afsnit).
Formandskabets ændringsforslag indebærer, at Kommissionen
tillægges beføjelse til via delegerede retsakter at ændre definitionen af OBD, og
svarer til punkt 3 ovenfor for lette køretøjer.
Ad. c
- Ændringer til fabrikantens forpligtigelser om sikring af kravene til
forureningsbegrænsende anordninger, overensstemmelse med kravene,
holdbarhed mv. (ændring af
artikel 4 stk.
3). Formandskabet foreslår, at
Kommissionen tillægges beføjelser via gennemførelsesretsakter til at kunne ændre
i fabrikantens forpligtigelser vedr. forurening fra udskiftningsanordninger,
holdbarhedskrav mv. En lignende bemyndigelse søges for lette køretøjer under
punkt 3 ovenfor.
Ad. d
- Ændringer af krav til prøvninger mht. emissioner fra udstødningen mv.
(ændring af
artikel 5 stk. 4).
Kommissionen har, sammenligneligt med punkt 2
ovenfor gældende for lette køretøjer, bemyndigelse til at ændre reglerne vedr. de
specifikke procedurer, prøvninger og krav, som gælder for typegodkendelsen af
tunge køretøjer via komitébehandling efter forskriftsprocedure med kontrol.
I Formandskabets kompromistekst foreslås Kommissionens bemyndigelse
overføres som gennemførelsesretsakt.
Ad. e
- Ændringer om adgang til informationer om køretøjernes reparation og
vedligeholdelse (OBD) (ændring af
artikel 6 stk.2),
hvor formandskabet foreslår
bemyndigelse til Kommissionen til via gennemførselsretsakter at kunne vedtage
tekniske specifikationer relateret til køretøjets OBD system og den information,
systemet skal stille til rådighed.
Ad. f
- Ændring vedr. ny fastsættelse af grænseværdier for partikler og NO
2
(ændring af artikel
12 stk. 1 og stk. 3),
som kan sammenlignes med punkt 4-9
ændring af artikel 14 stk. 2 og 3 gældende for lette køretøjer. Der er i dag en række
bemyndigelser til Kommissionen til via forskriftsproceduren med kontrol at ændre
følgende bestemmelser:
1) Indførelse af grænseværdier baseret på partikelantal (ultrafine partikler) som
supplerende kontrol med partikelemissioner, når FN/ECEs program om
partikelmåling er afsluttet. Her foreslår formandskabet, at den eksisterende
bemyndigelse vedr. opfølgning på FN/ECEs program om partikelmåling ændres
således, at Kommissionen fremover bemyndiges til at kunne anvende delegerede
retsakter.
2) Vedtagelse af en fremgangsmåde for måling af partikelantal. Her foreslår
formandskabet, at Kommissionens eksisterende beføjelse vedrørende
fremgangsmåden, hvorefter partikelantal måles, overføres som
gennemførselsretsakter.
3)
Fastsættelse af en grænseværdi for NO
2
, som en delmængde af NOx. Her
foreslår Formandskabet, at Kommissionens eksisterende beføjelse til at kunne
fastsætte en NO2 grænseværdi, som en delmængde af den samlede NOx emission,
fremover ikke skal delegeres, men fremover vedtages gennem den almindelige
lovgivningsprocedure.
6
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0007.png
Ad. g
- Ændring af udvalgsprocedure og udøvelse af delegationen (ændring af 12,
ny artikel 12 a og 12b samt ændring af artikel 13). Formandskabets forslag til
udøvelse af delegationen er identisk med det, der er beskrevet i punkt 10 for lette
køretøjer. I Artikel 12b foreslås delegationen udøvet sådan, at hver beføjelse
afstedkommer en separat delegeret retsakt. Ændring af artikel 13 er en opdatering
af de beskrevne regler for komitéproceduren og er også enslydende med forslaget
for lette køretøjer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Miljøudvalg stemte den 23. september 2015 om ordførerens
rapport med henblik på opstart af trilog forhandlinger med Rådet.
Europa-Parlamentet vedtog i den forbindelse en række ændringsforslag,
vedrørende:
Forhøjelse af den tilladte maksimale referencemasse ved typegodkendelse.
Krav til den samlede masse CO
2
-emissioner i typeattesten.
Fastsættelse af en ”overensstemmelses faktor”, der ikke må overskrides i
test ved faktisk kørsel (real driving emissions), og at denne faktor så vidt
muligt afspejler grænseværdien samt ikrafttrædelsesdatoer.
Fastsættelse af en NO
2
grænseværdi som delmængde af NO
x
.
Tidsbegrænsning vedr. delegationer.
Et ønske om at fremme eco-driving ved hjælp af krav om ”fuel
consumption meter” eller ”gear shift indicators”.
Europa Parlamentet lægger sig tæt op ad Kommissionen for så vidt angår
bemyndigelser til at benytte delegerede retsakter efter traktatens artikel 290.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da forslaget alene vedrører ændringer til eksisterende EU-
regulering.
6. Gældende dansk ret
Regulering af emissioner fra vejgående køretøjer er fuldstændigt harmoniseret, og
lovgivningen er baseret på forordninger med direkte retsvirkning.
7. Konsekvenser for Danmark
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forslaget medfører ingen lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget medfører ikke i sig selv økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser. Kommissionens brug af de foreslåede beføjelser vil dog kunne
påvirke motorfabrikanter og bilfabrikanter. Der vil blive taget stilling hertil i takt
med de konkrete reguleringer, Kommissionen vælger at fremlægge.
Motorfabrikanter vurderes dog at få færre udgifter til typegodkendelse i
forbindelse med ændringer af krav til referencemasse.
Statsfinansielle og statsøkonomiske konsekvenser
Der er ingen statsfinansielle konsekvenser af forslaget.
Beskyttelsesniveau:
7
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0008.png
Forslaget vedrørende forordningen om lette køretøjer omhandler bemyndigelser
til Kommissionen til at kunne vedtage delegerede retsakter på en række punkter og
påvirker som sådan ikke det gældende beskyttelsesniveau. For de bemyndigelser,
der berører udledninger, er det eksplicit gengivet i forslaget, at det nuværende
beskyttelsesniveau ikke må slækkes.
For den del af forslaget, der vedrører forordningen om tunge køretøjer, vurderer
Miljøstyrelsen, at det vil indebære en lille negativ påvirkning af
beskyttelsesniveauet, hvis der slækkes på visse allerede besluttede grænseværdier
THC (totale kulbrinter) og ammoniak (NH
3
).
8. Høring
Forslaget har været udsendt i almindelig høring med frist for kommentarer tirsdag
den 18. marts 2014. Dansk Miljøteknologi har afgivet høringssvar.
Dansk Miljøteknologi støtter at tillægge Kommissionen beføjelser til via
delegerede retsakter, og uden at sænke beskyttelsesniveauet, at foretage de i
forslaget nævnte ændringer af forordningen. Hertil lægger Dansk Miljøteknologi
vægt på miljøteknologisk udvikling med henblik på at sikre opfyldelsen af de
prioriterede mål sammen med en skærpet håndhævelse af EU's regler i
medlemslandene.
Sagen har endvidere været forelagt specialudvalgene for transport og miljø fra den
9. juli 2014 til den 15. august 2014, hvor der er kommet tre høringssvar:
Dansk Energi og Olieforum finder det afgørende, at der ikke slækkes på allerede
fastsat miljøregulering for at fremme bestemte teknologier, og støtter således
regeringens indstilling, som den kommer til udtryk i rammenotatet.
Dansk Transport og Logistik hæfter sig ved, at regeringen ønsker at basere
reguleringen på et ønsket beskyttelsesniveau og derved ikke sigter mod at tilgodese
særlige teknologier. DTL støtter, at reglerne overordnet set bør være
teknologineutrale, men omvendt er mulighederne for anvendelse af gas i tung
trafik ved at blive undersøgt i Danmark ud fra målsætningen om at mindske CO
2
belastningen. På den baggrund opfordrer DTL til, at regelsættene for klima/CO
2
og
Luftkvalitet/emissioner koordineres på en måde, så det bliver muligt for markedet
at udvikle hensigtsmæssige teknologier og løsninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede forslaget 13. marts 2014, hvor alle medlemsstater
stillede spørgsmålstegn ved omfanget af delegerede retsakter med henvisning til,
at en række af disse vedrører elementer af væsentlig karakter og derfor bør
forhandles under inddragelse af medlemsstaterne i komitéprocedure.
Delegationerne har været generel genstand for drøftelse også senere, hvorfor der i
kompromisteksten er ændret en del i, hvilke beføjelser Kommissionen foreslås
givet. De substantielle ændringer blev generelt positivt modtaget, men et
mindretal af lande stillede spørgsmålstegn ved at lempe emissionsnormen for
tunge køretøjer med henblik på at tilgodese et nichemarked.
Visse medlemslande har i løbet af forhandlingerne givet udtryk for, at de ønsker, at
der sættes en konkret grænseværdi for NO
2
i udstødningsgasserne i forbindelse
med ændringerne af selve forordningerne og at dette således ikke først skal ske
senere via beføjelserne til Kommissionen.
8
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0009.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt har Kommissionen i de gældende forordninger allerede vide beføjelser til
at iværksætte regulering efter forskriftsproceduren med kontrol, som indebærer, at
medlemslandene tager stilling til Kommissionens konkrete udspil i den
tilpasningskomité, der er nedsat i henhold til forordningerne. Forordningernes
bestemmelser herom er vedtaget med dansk støtte.
Overgang til proceduren for delegerede retsakter indebærer bl.a., at
Kommissionens konkrete reguleringsudspil ikke vil blive genstand for forhandling
blandt medlemslandene i motorkomitéen, men vil blive forelagt direkte for Rådet
og Europa-Parlamentet til beslutning om vedtagelse eller forkastelse.
En delegeret retsakt vil således være gældende, medmindre den forkastes i Rådet
af et kvalificeret flertal af medlemslande eller af et absolut Parlamentsflertal.
Nærværende forslag overfører – med henvisning til bestemmelserne i
Lissabontraktaten - forordningens forskriftsprocedurebemyndigelser til fremover
at skulle udøves via delegerede retsakter, hvilket regeringen ikke entydigt kan
støtte.
For så vidt angår forslaget om tunge køretøjer, er det endvidere regeringens
holdning, at der ikke skal slækkes på allerede fastsat miljøregulering, heller ikke
for at fremme bestemte teknologier (fx gasdrevne køretøjer). De fastsatte
grænseværdier er begrundet i et ønsket beskyttelsesniveau, som ikke bør slækkes.
Regeringens stillingtagen til de konkrete forslag til ændring af Kommissionens
lovgivningsbeføjelser kan opgøres, som følger:
Ad 1 (lette køretøjer)–
og Ad a (tunge køretøjer) -
Referencemasse –
ændring af artikel 2 i forordningen om lette køretøjer og konsekvensrettelse i
forordning om tunge køretøjer –
Ny beføjelse
Regeringen støtter vedtagelse via delegerede retsakter af de i forslaget nærmere
regler for anvendelse af referencemasse (ændring af art. 2 stk. 2 i forordning om
lette køretøjer), da beskyttelsesniveauet ikke synes påvirket, og det letter byrder
ifm. godkendelser for erhvervet. Endvidere finder Danmark, at typegodkendelser,
der tilgodeser køretøjets faktiske masse, er et positivt skridt frem mod at afspejle
køretøjets udledninger i brugsfasen/ved faktisk kørsel.
Ad 2 (lette køretøjer)
og Ad c og d (tunge køretøjer)
-
Krav og prøvninger
- ændringer af artikel 5 og artikel 14 stk.3 for lette køretøjer samt artikel 5 stk. 4
for tunge køretøjer
Regeringen støtter vedtagelse gennem gennemførelsesretsakter.
Regeringen vil lægge vægt på, at Kommissionens beføjelse i forhold til ændring af
eksisterende procedurer, prøvninger og forskrifter for den prøvning (testcyklus),
køretøjet skal gennemføre for at demonstrere overholdelse af grænseværdier med
henblik på at opnå overensstemmelse med faktisk kørsel, fremover bør besluttes
via proceduren for gennemførelsesretsakter med tilhørende komitébehandling.
Grænseværdier og testmetoder hænger nøje sammen. En ”let” test gør det
nemmere at overholde en grænseværdi. Det er derfor vigtigt, at Kommissionen
holdes fast på målet om, at det er den faktiske kørsel, der skal afspejles i test.
9
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0010.png
Dette gør sig gældende for CO
2
-udledninger såvel som udledning af luftforurening.
Tilsvarende finder regeringen det vigtigt, at BAT (bedste tilgængelige teknologi)
indgår i vurderingen af teknisk gennemførlighed. Endeligt finder Danmark, at det
over for Kommissionen skal indskærpes, at ændringer i testmetoder,
referencebrændstoffer mv. ikke må slække beskyttelsesniveauet og ikke må
fremme nicheteknologier, der slækker på allerede gennemførte krav.
Testcyklusser er grundlæggende elementer i reguleringen af udledningen fra
køretøjer, hvor der i dag er vanskeligheder med overholdelse af visse
grænseværdier ved faktisk kørsel.
Tekniske retningslinjer for prøvning, vejledninger o.lign., der ikke påvirker
beskyttelsesniveauet, kan efter Regeringens holdning besluttes af Kommissionen
efter proceduren for delegerede retsakter.
Ad 3 (lette køretøjer)
og Ad b og e (tunge køretøjer)
-
Reparation og
vedligeholdelsesinformationer (ændring af artikel 8)
Danmark støtter, at Kommissionen via gennemførelses retsakter kan vedtage
definitioner og tekniske specifikationer af OBD-systemer, der overvåger det
emissionsbegrænsede udstyr.
Hvad angår ændring af definitioner i forordningerne og dermed fastsættelsen af
reguleringens rækkevidde, er det regeringens holdning, at den almindelige
lovgivningsprocedure bør anvendes, og at det, såfremt der udmøntes beføjelse til
at ændre på sådanne elementer, sikres, at ændringer ikke vil slække
beskyttelsesniveauet og kun kan gennemføres efter forskriftsproceduren med
kontrol, som indebærer, at medlemslandene tager stilling til Kommissionens
konkrete udspil i den tilpasningskomité, der er nedsat i henhold til forordningen.
Ad 4-9 (lette køretøjer)
og Ad f (tunge køretøjer)-
Ny fastsættelse af
grænseværdier – (ændring af artikel 14 samt nye beføjelser i stk. 1, 4 og 5)
Det er Regeringens holdning, at justering i grænseværdier eller i testmetoder med
direkte effekt for udmøntning af grænseværdier som udgangspunkt bør besluttes
via almindelig lovgivningsprocedure, men som minimum skal besluttes via
proceduren for gennemførselsretsakter, da disse forhold anses for væsentlige.
De eksisterende beføjelser i artikel 14 vedr. partikelkrav til køretøjer samt
fastsættelse af partikelantalsgrænseværdier kan betragtes som væsentlige, da
denne grænseværdi er betydende for, om køretøjet anvender partikelfilter.
Beføjelsen er konkret formuleret, og der er indbygget en deadline for
Kommissionen i forhold til senest ved ikrafttrædelse af euro 6 at vedtage disse
retsakter.
Ny beføjelse vedrørende at lade metan indgå i CO
2
-typeattesten betragtes som en
stramning af denne regulering og kan for så vidt støttes, dog betinget af, at dette
ikke betyder, at metan udgår som element i THC-grænseværdien.
Danmark vil lægge vægt på, at fastsættelse af THC-grænseværdien fortsat besluttes
af Rådet og Europa-Parlamentet i den almindelige lovgivningsprocedure.
Hovedbegrundelsen for at ændre denne grænseværdi er at fremme én teknologi,
gaskøretøjer, der ikke kan overholde den nuværende grænseværdi for THC.
10
kom (2014) 0028 - Bilag 2: Aktuelt notat om nedbringelse af emissioner fra vejkøretøjer forud for møde i Europaudvalget 2/10-15
1551008_0011.png
Det er regeringens holdning, at reguleringen ikke sigter mod at tilgodese særlige
teknologier, men fastsætter et ønsket beskyttelsesniveau, som fabrikanter må leve
op til. Danmark vil således lægge vægt på, at beføjelsen ikke overgives til EU-
Kommissionen.
Ændring af koldstartsreglerne bør ske via gennemførelsesretsakter, hvor EU-
Kommissionens reguleringsforslag forhandles blandt medlemslandene i
komitéprocedure.
Koldstartsreglerne er forældede, og Danmark støtter derfor, at EU-Kommissionen
tillægges beføjelse til at ændre reglerne således, at de afspejler bedst tilgængelige
teknologi. Koldstart anses som et mere væsentligt element af reguleringen af
emissioner særligt i Norden, og regeringen støtter derfor ikke EU-Kommissionens
forslag om regulering via delegerede retsakter.
Det er Regeringens holdning, at beføjelsen til fastsættelse af grænseværdier bør
være genstand for den almindelige lovgivningsprocedure og kun kan tillægges EU-
Kommissionen via gennemførelsesretsakter, der indebærer, at EU-Kommissionens
reguleringsforslag forhandles blandt medlemslandene i komitéprocedure.
Regeringen ønsker desuden, at en sådan særskilt grænseværdi for NO
2
fastsættes
så hurtigt som muligt.
Endeligt finder Regeringen indførsel af en indikator for brændstofforbrug eller
gearskifte positiv, da den har til hensigt at fremme energirigtig kørsel om end
regeringen helst ser sådanne bestemmelser fastsat som gennemførselsretsakter.
Ad 10
(lette køretøjer)
og Ad g (tunge køretøjer)
Ændring af
udvalgsprocedure og udøvelsen af delegationen.
Med hensyn til de foreslåede generelle retningslinjer for udstedelse af delegerede
retsakter ønsker Regeringen, at beføjelsen hertil alene overføres til EU-
Kommissionen for en tidsbegrænset periode, således at der jævnligt vil skulle
foretages en evaluering af EU-Kommissionens anvendelse af de konkrete
beføjelser.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om sagen gennem et grund- og
nærhedsnotat oversendt den 11. juni 2014.
11