Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2 Bilag 21
Offentligt
1540286_0001.png
Til lovforslag nr.
L 2
Folketinget 2014-15 (2. samling)
Betænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 0. august 2015
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og forskellige andre love
(Indførelse af en integrationsydelse, ændring af reglerne om ret til uddannelses- og kontanthjælp m.v.)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har stillet
16 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. juli 2015 og var til 1.
behandling den 3. juli 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen. Den 7. august 2015 sendte udlændinge-, integrations-
og boligministeren de indkomne høringssvar og den 10. au-
gust 2015 sendte ministeren et notat herom til udvalget.
Sammenhæng med andre lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr.
L 3 om ændring af lov om social pension. (Harmonisering af
regler om opgørelse af bopælstid for folkepension) og lov-
forslag nr. L 7 om ændring af lov om børnetilskud og for-
skudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og
ungeydelse (Genindførelse af optjeningsprincippet for ret til
børnetilskud og børne- og ungeydelse for flygtninge). Lov-
forslag nr. L 3 har været behandlet i Beskæftigelsesudvalget
og lovforslag nr. L 7 har været behandlet i Skatteudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser fra Amnesty International, Institut
for Menneskerettigheder og Folkekirkens Flygtninge- og
Indvandrehjælp på Vesterbro.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Institut for Menneskerettigheder,
Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Dansk Arbejdsgiverforening og
Røde Kors
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet et samrådsspørgsmål til mundtlig be-
svarelse til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
beskæftigelsesministeren og skatteministeren. Ministrene
har besvaret spørgsmålet i et fælles åbent samråd mellem
Beskæftigelsesudvalget, Skatteudvalget og Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligudvalget den 18. august 2015. [Ministre-
ne har efterfølgende sendt udvalget de(t) talepapir(er), der lå
til grund for ministrenes besvarelse af spørgsmålet. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36 spørgsmål til udlændinge-, inte-
grations- og boligministeren til skriftlig besvarelse, [som
denne har besvaret. ]
DokumentId
Journalnummer
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0002.png
2
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
Et
flertal
i udvalget [DF, V, LA og KF…. ], indstiller for-
slaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
[EL, xxx] i udvalget indstiller forslaget til
forkastelse
ved 3. behandlingen. [Mindretallet vil stemme
for de af ministeren fremsatte ændringsforslag]
Enhedslistens (EL) medlemmer af udvalget tager på det
skarpeste afstand fra lovforslaget om at indføre en integrati-
onsydelse, der er markant lavere end kontanthjælp. Forsla-
get betyder, at en række mennesker, der har været ofre for
forfølgelse, krig eller undertrykkelse, og som på den bag-
grund har fået beskyttelse i Danmark, kommer til at leve i
fattigdom, indtil de eventuelt finder arbejde.
I høringssvarene til lovforslaget ligger en samstemmende
kritik fra en lang række humanitære organisationer samt fra
Institut for Menneskerettigheder og FN’s højkommissariat
for flygtninge (UNHCR). Alle disse kritikere har regeringen
valgt at sætte sig ud over uden at forholde sig til kritikken
med argumenter.
EL har under udvalgsbehandlingen stillet en lang række
spørgsmål til lovforslaget.
I svarene på spørgsmål 5 og 6 undlader regeringen –
trods EL’s udtrykkelige forespørgsel – at fremlægge viden-
skabeligt belæg for, at der skulle være en statistisk signifi-
kant sammenhæng mellem størrelsen af sociale ydelser og
asylansøgeres landevalg. EL konstaterer, at der findes vi-
denskabeligt belæg for, at der ikke er denne statistisk signi-
fikante sammenhæng, og at der er henvist til dette belæg i
spørgsmål 6.
Af svarene på spørgsmål 3, 8, 9, 10, 12, 13 og 14 frem-
går, at en stor del af de nyankomne flygtninge indplaceres
på Danskuddannelse 1, og at langt de fleste af dem ikke vil
formå at kvalificere sig til at bestå Prøve i dansk 2 inden for
den femårige ret til gratis danskuddannelse. Det fremgår og-
så, at vejen til via FVU-systemet at bestå en danskprøve, der
kvalificerer til det såkaldte dansktillæg, vil være uoverkom-
melig for de fleste. Enhedslisten konstaterer, at en meget
stor del af flygtningene fremover vil blive fastholdt på en
lav ydelse uden dansktillæg og uden reelle muligheder for
nogensinde at kvalificere sig til dansktillæg.
Af svaret på spørgsmål 15 fremgår, at det månedlige rå-
dighedsbeløb for nyankomne børnefamilier vil være mar-
kant lavere, end hvad der fremgik af det faktaark, som blev
offentliggjort på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside i
forbindelse med præsentationen af lovforslaget. Når indfø-
relsen af integrationsydelse kombineres med indførelse af
optjeningsprincip for børnefamilieydelser, er den samlede
virkning dramatisk for nyankomne børnefamilier. EL bekla-
ger, at regeringen ikke har ønsket redeligt at præsentere kon-
sekvenserne af sin politik, men først har fremlagt tallene på
ELs udtrykkelige forespørgsel.
I svaret på spørgsmål 26 skriver ministeren: »Regeringen
kan ikke efterkomme spørgerens anmodning om opstilling
af tænkte forbrugsmønstre for tænkte familier.« EL har så-
dan set forståelse for ministerens manglende vilje eller evne
til at opstille budgetter, der viser, hvordan forskellige fami-
lietyper kan leve af integrationsydelse efter den samtidige
genindførelse af optjeningsprincippet for børnefamilieydel-
ser. De ydelser, som flygtningefamilier vil have ret til efter
de nye regler, er så lave, at man ikke kan opstille realistiske
budgetter, der hænger sammen.
Samlet konstaterer EL, at indførelsen af integrationsydel-
se vil placere flygtninge i fattigdom, og at den for mange
flygtninge vil føre til det modsatte af integration, fordi de
holdes uden for samfundet og ikke har råd til at afholde de
minimale udgifter, som en normal deltagelse i det sociale liv
i Danmark koster. Eksempelvis vil børn og voksne være af-
skåret fra at betale kontingent til idrætsklubber og andre for-
eninger, ligesom børn i praksis vil være afskåret fra at delta-
ge i børnefødselsdage, fordi familiens økonomi ikke kan af-
se penge til en gave på 25 kroner.
Ud over, at EL er uenig i lovforslaget, er partiet fuldstæn-
dig uforstående over for, at det skulle haste så voldsomt at
gennemføre denne lovgivning, at lovbehandlingen skal finde
sted uden for Folketingets normale mødeperiode, og at lov-
forslaget blev fremsat, uden at et udkast forinden havde væ-
ret sendt i høring. Hvis Folketingets flertal ønsker at gen-
nemføre så vidtgående forringelser af flygtninges vilkår, bør
det som minimum ske som led i en normal lovgivningspro-
ces og ikke som hastelovgivning.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge-, integrations- og boligministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 13, stk. 2, nr. 4,
ændres »lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, et tilbud« til: »lov om en aktiv beskæftigelses-
indsats eller et tilbud m.v.«.«
[Sproglig korrektion]
2)
I
nr. 13
udgår i den indledende tekst »og 3«.
[Teknisk korrektion]
3)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 13, stk. 3,
indsættes som
nr. 7:
»7) udebliver fra dele af integrationsprogrammet efter inte-
grationsloven.««
[Teknisk korrektion]
4)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 13, stk. 13,
der bliver stk. 15, ændres »ansøgeren,
ægtefællen eller samleveren, jf. §§ 2 a og 2 b,« til: »ansøge-
ren eller ægtefællen«.«
[Konsekvensændring som følge af rykning af stykker i § 13]
5)
Nr. 22
affattes således:
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0003.png
3
»22.
I
§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.,
og
stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 13 d, stk.
1,
indsættes efter »modtager«: »integrationsydelse eller«.«
[Sproglig korrektion]
6)
Efter nr. 39 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 34 a, 1. pkt.,
indsættes efter »forsørger, jf.«: »§ 22,
stk. 2, nr. 1, eller stk. 3, eller«.«
[Konsekvensændring som følge af indførelsen af integrati-
onsydelsen]
7)
Nr. 47
affattes således:
»47.
I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter »som modtager«: »integra-
tionsydelse efter § 22, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, integrations-
ydelse og tillæg efter § 22, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, samt stk.
4,«.«
[Sproglig korrektion]
8)
Efter nr. 55 indsættes som nyt nummer.
»04.
I
§ 96 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »modtager«: »in-
tegrationsydelse,«.«
[Sproglig korrektion]
9)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 109, stk. 1, nr. 3,
ændres »omfattet af § 26, stk. 2«
til: »omfattet af § 26, stk. 3«.«
[Konsekvensændring som følge af forslaget om beregning af
integrationsydelse til gifte og samlevende]
Til § 5
10)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 1, nr. 10,
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 14
11)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »kontanthjælp,«: »in-
tegrationsydelse,«, efter »aktivering af kontanthjælps-,« ind-
sættes: »integrationsydelses-,«, og efter »samt kontant-
hjælp« indsættes: », integrationsydelse«.«
[Konsekvensændring som følge af indførelsen af integrati-
onsydelsen]
Til § 15
12)
I
stk. 1,
indsættes efter »stk. 2«: »og 3«.
[Teknisk korrektion]
13)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr.«: »02 og«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
14)
I
stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »lovligt ophold«: »og
har folkeregisteradresse«, og », jf. § 11, stk. 3, 1. og 2 pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 7,« udgår.
[Teknisk korrektion]
15)
I
stk. 5
indsættes efter »§ 7,«: »§ 9 b, § 9 c, stk. 1, når
opholdstilladelsen ikke er meddelt som følge af en familie-
mæssig tilknytning til en herboende person, eller § 9 c, stk.
2 eller 3,«.
[Præcisering af personkredsen for anvendelsen af lovens §
1]
16)
I
stk. 5
ændres »fra og med den 1. september 2015«
til: »den 1. september 2015 eller senere«.
[Præcisering af perioden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en ren sproglig korrektion, idet der bør stå
»eller« i stedet for et komma mellem tilbud om lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og et tilbud m.v. i medfør af in-
tegrationsprogrammet efter integrationsloven.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion. Med korrektionen
foretages indsættelsen af nye numre i § 13, stk. 2 og 3, i lov
om aktiv socialpolitik.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor der indsættes
et nyt nr. 7 i § 13, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 4
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13,
stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver § 13, stk. 15.
§ 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, er ændret ved
lov nr. 1522 af 27. december 2014 om ændring af lov om
aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og kilde-
skatteloven (Ophævelse af gensidig forsørgelsespligt for
samlevende, afskaffelse af laveste forsørgersats, højere bo-
ligsikring til unge par med børn, særlig støtte for unge under
30 år, ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen
bolig m.v.). Ændringen i § 13, stk. 13, om at »samleveren,
jf. §§ 2 a og 2b« udgår af bestemmelsen, træder først i kraft
den 1. januar 2016, når ophævelsen af den gensidige forsør-
gelsespligt for samlevende træder i kraft. Derfor skal æn-
dringen om, at § 13, stk. 13, bliver til § 13, stk. 15, foretages
ved, at bestemmelsen flyttes over i lovforslaget, og den end-
nu ikke ikrafttrådte bestemmelse i ændringsloven ophæves
ved en samtidig ændring af denne lov (lov nr. 1522 af 27.
december 2014) i samme lovforslag, jf. ændringsforslaget i
§ 5, nr. [10].
Med nyaffattelsen af § 13, stk. 13, tages der højde for, at
stk. 13 bliver stk. 15.
Der henvises endvidere til ændringsforslagets nr. [10]
med ændringsforslag til lovforslagets § 5 og nr. [13] med
ændringsforslag til lovforslagets § 15, stk. 2.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0004.png
4
Til nr. 5
Der er tale om en ren sproglig korrektion, hvor lovforsla-
gets § 1, nr. 22, affattes uden forslag til ændring i § 96 a,
stk. 1, 1. pkt. Med rettelsen sikres, at der ikke er et »eller«
for meget i § 96 a, stk. 1, 1 pkt.
Der henvises til ændringsforslagets § 1, nr. [8], hvori der
foreslås en ændring i § 96 a, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring af § 34 a i lov om
aktiv socialpolitik, som følge af forslaget til ny § 22 om ind-
førelse af en ny ydelse.
Med ændringen kommer bestemmelsen til at henvise kor-
rekt til de i lovforslaget foreslåede bestemmelser § 22, stk.
2, nr. 1 og stk. 3, som enlige forsørgere vil kunne modtage
integrationsydelse efter.
Til nr. 7
Der er tale om et forslag til en ren sproglig korrektion,
idet der i § 43, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, retteligt
bør stå »eller« i stedet for »og« i opremsningen af numrene i
§ 22, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Til nr. 8
Der er tale om en ren sproglig korrektion. Det foreslås, at
ændringen i § 96, stk. 1, 1. pkt., sker med et selvstændigt
nummer. Dermed undgås det, at der kommer et »eller« for
meget ind i § 96, stk. 1, 1. pkt.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring af § 109, stk. 1, nr.
3, i lov om aktiv socialpolitik, som følge af forslaget om
indsættelse af et nyt stk. 2 i § 26 om beregning af integrati-
onsydelse til gifte og samlevende, hvorved stk. 2 bliver til
stk. 3. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 32.
Til nr. 10
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13,
stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver § 13, stk. 15.
Der henvises til bemærkningerne til ændirngsforslag nr.
4.
Til nr. 11
Den kommunale budgetgaranti efter § 14, stk. 2, nr. 5, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner indebærer, at kommunerne under ét kompenseres for ud-
viklingen i de kommunale udgifter på visse områder, herun-
der kontant- og uddannelseshjælp, revalidering, kontant-
ydelse, ledighedsydelse, førtidspension og den særlige ud-
dannelsesydelse samt kommunernes udgifter til aktivering
m.v. af f.eks. modtagere af kontant- og uddannelseshjælp,
revalidering og den særlige uddannelsesydelse. Kompensati-
onen sker ved regulering af bloktilskuddet. Det er i lovfor-
slaget foreslået at ændre i § 14, stk. 2, nr. 5, i lov om kom-
munal udligning og generelle tilskud til kommuner, således
at de kommunale udgifter til integrationsydelse efter lov om
aktiv socialpolitik bliver omfattet af den kommunale bud-
getgarantiordning.
Svarende hertil foreslås det som konsekvens af indførel-
sen af integrationsydelsen, at kommunernes udgifter til akti-
vering af modtagere af integrationsydelse også bliver omfat-
tet af den kommunale budgetgaranti. Dette skal gælde for
såvel udlændinge som danskere, uanset om de er i integrati-
onsprogrammet eller omfattet af den almindelige beskæfti-
gelsesindsats i kontanthjælpssystemet.
Til nr. 12
Det fremgår af forslaget i § 15, stk.1, at loven træder i
kraft den 1. september 2015. Af forslaget i § 15, stk. 2,
fremgår, at lovforslagets § 1, nr. 34, træder i kraft den 1. ja-
nuar 2016, mens det foreslås i § 15, stk. 3, at beskæftigelses-
ministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 23.
Med ændringen er der tale om en præcisering af, at både
stk. 2 og 3 indeholder undtagelser til § 15, stk. 1.
Til nr. 13
Der er tale om forslag til ændring som følge af, at § 13,
stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, bliver § 13, stk. 15.
Med nyaffattelsen af § 13, stk. 13, i ændringsforslaget nr.
[4], tages der højde for, at stk. 13 bliver stk. 15. Med forslag
til nyt nummer i lovforslagets § 5 ophæves den endnu ikke
ikrafttrådte bestemmelse om ændring i § 13, stk. 13, i lov
om aktiv socialpolitik, som efter lovforslagets indhold bliver
§ 13, stk. 15.
Med nærværende ændringsforslag til § 15, stk. 2, sikres
korrekt ikrafttræden for ændringen om, at »samleveren, jf.
§§ 2 a og 2b« skal udgå af bestemmelsen, når ophævelsen af
den gensidige forsørgelsespligt for samlevende træder i kraft
den 1. januar 2016.
Til nr. 14
Det foreslås i lovforslaget, jf. forslaget til § 15, stk. 4, at
lovens § 1 ikke skal finde anvendelse for personer, der har
lovligt ophold her i riget før lovens ikrafttræden. Af forsla-
get til § 15, stk. 4, 1. pkt. fremgår det, at personkredsen, der
ikke er omfattet, er defineret, jf. § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt., i
lov om aktiv socialpolitik, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 7.
Med ændringen foreslås det, at der ikke henvises til § 11,
stk. 3, 1. og 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 7, da § 11 fastsætter de betingelser,
som personkredsen, der er omfattet af lovforslaget, skal op-
fylde for at kunne modtage uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp, herunder hvordan opholdsperioden på de sammenlag-
te 7 år indenfor de seneste 8 års ophold her i riget beregnes.
Personkredsen, som lovens § 1 ikke finder anvendelse på,
afgrænses ved betingelsen om lovligt ophold og folkeregi-
steradresse her i riget, før loven træder i kraft, jf. lovforsla-
gets § 15, stk. 4. Personer, der ved lovforslagets ikrafttræden
har lovligt ophold og folkeregisteradresse her i riget, vil så-
ledes ikke være omfattet af lovforslaget. For denne persong-
ruppe finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Således vil personer, der lovligt opholder sig og har fol-
keregisteradresse her i riget på ikrafttrædelsestidspunktet,
ikke være omfattet af de nye regler, selv om de ikke ved lo-
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0005.png
5
vens ikrafttræden har opholdt sig i her i riget i sammenlagt 7
år inden for de seneste 8 år.
Det indebærer f.eks., at personer, der er blevet omfattet af
integrationsprogrammet forud for lovens ikrafttræden, fort-
sat vil være omfattet af de hidtidigt gældende regler om kon-
tanthjælp for denne gruppe.
Hvis en person tager ophold i udlandet og vender tilbage
til Danmark igen og får behov for hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik, vil pågældende være omfattet af ovennævnte
regel om lovligt ophold og folkeregisteradresse i her i riget i
sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år for at få ret til ud-
dannelses- eller kontanthjælp.
Efter den foreslåede § 11, stk. 3, 1. og 2. pkt., i lov om
aktiv socialpolitik, er retten til uddannelses- eller kontant-
hjælp efter lovens ikrafttræden betinget af, at man har haft
lovligt ophold i riget (Danmark, Færøerne og Grønland) i
sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, og at der ved be-
regningen af opholdstid tages udgangspunkt i perioder med
folkeregisteradresse i CPR.
Efter lovbekendtgørelse nr. 5 af 9. januar 2013 om Det
Centrale Personregister (CPR-loven) kan personer, der op-
fylder indrejsekriterierne i CPR-lovens § 16, blive folkeregi-
streret (bopælsregistreret) i CPR. Personer, der indrejser i ri-
get efter lovens ikrafttræden, og som ikke opfylder opholds-
betingelsen i den foreslåede § 11, stk. 3, i lov om aktiv so-
cialpolitik, men som i øvrigt opfylder betingelserne for
hjælp i § 11, stk. 1 og 2, i lov om aktiv socialpolitik, vil
modtage integrationsydelse efter lovforslagets§ 1, nr. 26.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til § 1, nr. 7, i
lovforslaget.
Til nr. 15
I lovforslaget som fremsat er det anført i § 15, stk. 5, at
lovens § 1 finder anvendelse for udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse som flygtninge efter udlændingelovens §
7, hvis kommunen overtager integrationsansvaret efter inte-
grationslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., den 1. september 2015,
hvor loven træder i kraft, eller senere.
Det betyder, at disse udlændinge kan være meddelt op-
holdstilladelse inden lovens ikrafttræden, men da de først
kan blive berettiget til uddannelses- eller kontanthjælp, når
kommunen overtager det økonomiske ansvar fra Udlændin-
gestyrelsen efter integrationslovens § 4, stk. 2, 1. pkt., vil de
blive omfattet af de nye regler, såfremt dette tidspunkt ligger
efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås, at der i stk. 5 også indsættes en henvisning
til udlændingelovens § 9 b, § 9 c, stk. 1, når opholdstilladel-
sen ikke er meddelt som følge af en familiemæssig tilknyt-
ning til en herboende person, eller § 9 c, stk. 2 eller 3, såle-
des at udlændinge, der meddeles opholdstilladelse efter dis-
se bestemmelser, og som kommunen overtager ansvaret for i
medfør af integrationslovens 4, stk. 2, 1. pkt., også bliver
omfattet af de nye regler. Baggrunden for dette er, at udlæn-
dinge, der meddeles opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 9 b (humanitært ophold), § 9 c, stk. 1 (opholdstilla-
delse af ganske særlige grunde, når opholdstilladelsen ikke
er meddelt som følge af familiemæssig tilknytning til en
herboende person), § 9 c, stk. 2 (udsendelseshindrede) og §
9 c, stk. 3 (uledsagede mindreårige), er omfattet af den per-
songruppe, som kommunen i medfør af integrationslovens §
4, stk., 2, 1. pkt., overtager det økonomiske ansvar for fra
Udlændingestyrelsen.
Til nr. 16
Der er tale om en ren sproglig korrektion, hvor det præci-
seres, på hvilket tidspunkt ansvaret skal overgå til kommu-
nen for, at udlændingen bliver omfattet af lovens § 1.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Pia Adelsteen (DF)
Karina Adsbøl (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
nfmd.
Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Roger Matthisen (ALT)
Zenia Stampe (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
47
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0006.png
6
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
9
8
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0007.png
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 2
Bilagsnr. Titel
1
Udkast til tidsplan
2
Henvendelse af 2/7 2015 fra Amnesty International om integrations-
ydelser
3
Godkendt tidsplan
4
Henvendelse af 8/7-15 fra Institut for Menneskerettigheder
5
Henvendelse af 4/8-15 fra Mødestedet, Folkekirkens Flygtninge- og
Indvandrerarbejde på Vesterbro
6
1. udkast til betænkning
7
Høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
8
Højesteretsafgørelse U. 2012.1761H om introduktionsydelse/ start-
hjælp
9
Rockwool Fondens arbejdspapir nr. 25: Starthjælpens betydning for
flygtninges levevilkår og beskæftigelse
10
Røde Kors fremsender rapporten ”anbefalinger til en humanitær flygt-
ningepolitik”
11
Kopi af høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder
12
Kopi af høringssvar fra Foreningen af Udlændingeretsadvokater
13
Kopi af høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening
14
Kopi af høringssvar fra Røde Kors
15
2. udkast til betænkning
16
Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
17
Høringsnotat, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
18
Supplerende høringssvar, fra udlændinge-, integrations- og boligmini-
steren
19
Kopi af høringssvar fra UNHCR
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 2
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om afgørelser fra FN�½s handicapkomite ikke er bindende for
danske myndigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/7-15 fra Institut for Menne-
skerettigheder, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for, om undervisning og prøver under FVU vil
være gratis for en person på integrationsydelse, og om en person på
integrationsydelse i alle tilfælde over hele landet vil have retskrav på
at gå op til trin 2-prøven som selvstuderende uden deltagerbetaling, og
om en person på integrationsydelse i alle tilfælde over hele landet gra-
tis vil kunne deltage i FVU-undervisningen, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
2
3
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0008.png
8
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 2/7-2015 fra Am-
nesty International, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan henvise til andre tilkendegivelser fra Frontex
- herunder tilkendegivelser med henvisning til et forskningsmæssigt
belæg, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministeren har grund til at tvivle på rigtigheden af professor
Heaven Crawleys konstatering eller på validiteten af den forskning,
der ligger til grund for de videnskabelige artikler af migrationsforsker-
ne E. R. Thielemann og E. Neumayer, til udlændinge-, integrations-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren enig i disse konstateringer, hvad angår den tidli-
gere starthjælp, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil redegøre, for, hvor mange nyankomne flygt-
ninge der indplaceredes på henholdsvis danskuddannelsernes niveau
1, 2 og 3, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor mange flygtninge der år for
år over den seneste femårsperiode indledningsvist er blevet placeret på
danskniveau 1, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at en flygtning, der har afsluttet
danskforløb 1 og bestået prøve i dansk 1, i alle tilfælde selv vil skulle
finansiere undervisning og prøve, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan henvise til eksempler da prøve i dansk 2 var
en betingelse for opnåelse af permanent opholdstilladelse, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Sprogcentre: Svært for
flygtninge at få sprogbonus" i Information den 4. juli 2015., til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om hvor stor en del af de flygtninge, der har bestået prøve i
dansk 1, vil være kvalificerede til at blive optaget på og bestå et FVU-
forløb på trin 2, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om forberedende voksenundervisning (FVU) er et tilbud, der er
målrettet og egnet til relativt nytilkomne flygtninge, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil forelægge udvalget en opstilling over konse-
kvenserne af integrationsydelsen, til udlændinge-, integrations- og bo-
ligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en lægeerklæring der dokumenterer PTSD udløse en dispen-
sation, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0009.png
9
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Spm. om ministeren vil fremsende overslag over lovforslagets økono-
miske konsekvenser med hensyn til ekstra sagsbehandlingstid, til ud-
lændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det fremsatte lovforslag
stemmer overens med denne udtalelse fra Lars Løkke Rasmussen, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren kan bekræfte, at den højesteretsdom af 15. febru-
ar 2012 ("starthjælpsdommen" vedrører en konkret flygtningefamilies
forhold, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om ministeren kan redegøre for lovforslagets forhold til Flygt-
ningekonventionens artikel 23, til udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om regeringen har planer om at indlede en dialog med UNHCR,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren kan give eksempler på boliger hvor en flygtning
eller en flygtningefamilie vil være i stand til at betale den krævede
husleje, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor en kommune skal boligplacere flygtninge, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, anvisning af nytilkomne flygtninge til en bolig, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om finansiering af hotelindkvartering til nyankomne flygtninge,
til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil opstille et månedligt budget for otte familiety-
per, til udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministeren vil give eksempler på behov, der henholdsvis fal-
der inden for og uden for disse definitioner, til udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil fremsende en opgørelse over, hvor mange
danske statsborgere, der ikke kunne forsørge sig selv, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilket omfang modtagere af integrationsydelse kan få dæk-
ket nødvendige udgifter ud over, hvad integrationsydelsen giver mu-
lighed for at betale, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/8-15 fra Mødestedet, Fol-
kekirkens Flygtninge- og Indvandrerarbejde på Vesterbro, til udlæn-
dinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor flygtninge der fremover skal modtage en ydelse (in-
tegrationsydelse) på niveau svarende til uddannelseshjælpssatser, ikke
på tilsvarende vis får de samme muligheder som studerende, til udlæn-
dinge-, integration- og boligministeren, og ministerens svar herpå
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Bilag 21: 4. udkast til betænkning
1540286_0010.png
10
32
33
34
35
36
Spm. om, hvorfor regeringen i forslaget har valgt at sammenligne
flygtninge med studerende, til udlændinge-, integration- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke funktionsnedsættelser, der kan begrunde en dispensa-
tion fra kravet om bestået danskprøve for at opnå det foreslåede
dansktillæg til integrationsydelsen, til udlændinge-, integration- og bo-
ligministeren, og [ministerens svar herpå]
Spm. om forslaget vil medføre en diskriminering af flygtninge med
fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser, til udlændinge-, integra-
tion- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om beregningerne i faktaark »Betydning af ny integrationsydel-
se for rådighedsbeløb for forskellige familietyper«, til udlændinge-,
integration- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af en "sammenlignende oversigt", der er "rund-
delt ved et møde i SCIFA (Det strategiske udvalg for indvandring,
grænser og asyl) i september 2014, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, [og ministerens svar herpå]