Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2 Bilag 22
Offentligt
Fra:
Sendt:
17. august 2015 19:14
Til:
Karen Johanne Klint
Cc:
Manja Sand
Emne:
L2 - Integrationsydelse - berører også en lang række danskere
Prioritet:
Høj
Kære Karen Klint
Vi har tidligere været i kontakt vedr. sagsbehandlingstid for indfødsret til unge danskere under 22
år. Nu kontakter jeg dig, fordi jeg er informeret om, at lovforslaget om reduceret
integrationsydelse til asylansøgere kommer til drøftelse i Integrationsudvalget 18. august og til
vedtagelse i Folketinget kort tid derefter.
Jeg har per mail den 2. juli (med reminder ultimo juli) stillet en række opklarende spørgsmål til
Integrationsministeriet
[Indsat nederst i mailen af udvalgssekretæren i UUI]–
men hidtil uden at
modtage svar…
Organisationen Danes Worldwide, der repræsenterer danskere bosat i udlandet, er heller ikke
blevet inviteret til at kommentere lovforslaget, selv om forslaget for nuværende omfatter
danskere, der bor eller har boet i udlandet:
Iht. lovforslaget §7: »Retten til uddannelseshjælp eller kontanthjælp er tillige betinget af, at
ansøgeren lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år” og i
§ 22.
”Personer,
der ikke opfylder opholdskravet i § 11, stk. 3, modtager integrationsydelse.”
Danes Worldwide læser lovforslaget, som at der
er
taget højde for, at mobil arbejdskraft, samt
EU/EØS-borgere ikke er omfattet af lovforslaget. Det samme gælder for Forsvarets folk på
missioner i udlandet, som ej heller vil blive omfattet af integrationsydelsen, men af de øvrige
socialretlige muligheder.
Men loven vil i sin nuværende form blive problematisk for især medfølgende danske ægtefæller til
udstationerede danskere i private virksomheder, da disse for manges vedkommende naturligvis
ikke vil kunne stå til rådighed for det danske arbejdsmarked i perioden, hvor de bor i udlandet som
”med-udstationeret”.
Situationen for en hel del medfølgende ægtefæller er nemlig ofte den, at de (i modsætning til den
udstationerede partner) ikke kan opnå lokal arbejdstilladelse – eksempelvis i en række lande i
Mellemøsten. Og dermed bliver en del medfølgende ægtefæller tvunget til at sætte deres karriere
på hold.
Medfølgende ægtefæller vil, når de vender tilbage til Danmark, ikke kunne opfylde kravet om
ophold i Danmark i sammenlagt 7 år ud af de seneste 8. Hvis/når disse ægtefæller kommer hjem
til arbejdsløshed efter en årrække som ”med-udstationerede ægtefæller”, vil de derfor blive