Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2014-15 (2. samling)
L 2
Offentligt
1539254_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Folketingets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg
Dato: 7. august 2015
Under henvisning til Folketingets Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalgs brev af 6. juli 2015 følger hermed udlændinge-,
integrations- og boligministerens endelige svar på spørgsmål nr.
13 (L 2).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen
(EL).
Spørgsmål nr. 13:
”I lovbemærkningerne - bl.a. i punkt 2.4.2 - henvises til, at flygtninge
kan gøre brug af forberedende voksenundervisning (FVU) for at opnå
et højere danskniveau end prøve i dansk 1. Hvor stor en del af de
flygtninge, der har bestået prøve i dansk 1, mener ministeren vil være
kvalificerede til at blive optaget på og bestå et FVU-forløb på trin 2?”
Svar:
De personer, der har aflagt Prøve i Dansk 1, vil have faglig
forudsætning for at kunne optages på FVU trin 1, som forventes at
kunne bestås inden for en rimelig tidsramme, og som er et fornuftigt
trin på vejen mod FVU læsning trin 2.
Der er et større niveaumæssigt spring til FVU læsning trin 2. De
personer, der består Prøve i Dansk 1 med gode resultater, vil
forventeligt kunne indplaceres direkte på FVU trin 2 umiddelbart efter
bestået Prøve i Dansk 1. Det er dog vurderingen, at denne gruppe er
forholdsvis lille.
Det er uddannelsesinstitutionen, der indplacerer på FVU-trin, og som
afgør, dels hvorvidt en kursist vurderes at have udbytte af
undervisningen, dels om en person skal have mulighed for at tage
samme trin og gå til den samme prøve flere gange. Det er dog en
betingelse for deltagelse, at det vurderes, at kursisten vil have udbytte
af undervisningen.
L 2 - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om hvor stor en del af de flygtninge, der har bestået prøve i dansk 1, vil være kvalificerede til at blive optaget på og bestå et FVU-forløb på trin 2, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
2
Det bemærkes, at der i perioden 2014–2017 gennemføres forsøg med
at målrette FVU-undervisningen til hold, hvor der udelukkende er
tosprogede deltagere. Dette forventes at have en positiv effekt på
indlæringen.
Inger Støjberg
/ Henrik Thomassen