Europaudvalget 2014-15 (2. samling)
Rådsmøde 3405 - RIA Bilag 1
Offentligt
1537863_0001.png
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet
Udlændingeafdelingen
Dato:
Kontor:
15. juli 2015
Kontoret for Internationalt
udlændingesamarbejde
Sagsbeh: Jesper Egevang
Sagsnr.: 2015-3053-0015
Dok.:
1675356
SAMLENOTAT
vedrørende de sager, der forventes behandlet på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015
Dagsordenspunkter
3
Dagsordenspunkt 1
Udkast til konklusioner vedtaget af repræ-
sentanterne for medlemsstaternes regerin-
ger, forsamlet i Rådet, om genbosætning af
20 000 fordrevne personer, der har et klart
behov for international beskyttelse, gen-
nem multilaterale og nationale ordninger
= Vedtagelse
KOM (2015) 3560 endelig
Udkast til resolution vedtaget af repræsen-
tanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om flytning af 40 000
personer, der har et klart behov for interna-
tional beskyttelse, fra Grækenland og Itali-
en
=
Vedtagelse
KOM dokument foreligger ikke
Forslag til Rådets afgørelse om midlertidi-
ge foranstaltninger til fordel for Italien og
Grækenland på området international be-
skyttelse
=
Generel indstilling/status og retningslin-
jer for det videre arbejde
KOM dokument foreligger ikke
7
Dagsordenspunkt 2
11
Dagsordenspunkt 3
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
www.uibm.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
15
Dagsordenspunkt 4
Udkast til Rådets konklusioner om udpeg-
ning af visse tredjelande som sikre oprin-
delseslande
=
Vedtagelse
KOM dokument foreligger ikke
2
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Dagsordenspunkt 1: Udkast til konklusioner vedtaget af repræsentan-
terne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om genbo-
sætning af 20.000 fordrevne personer, der har et klart behov for in-
ternational beskyttelse, gennem multilaterale og nationale ordninger
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM (2015) 3560 endelig
Resumé
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Formandskabet forventes på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 at lægge op til
vedtagelse af mellemstatslige konklusioner om genbosætning, herunder
særligt tilsagn fra medlemsstaterne om genbosætningspladser i de enkelte
medlemsstater. Danmark har allerede i dag et nationalt genbosætnings-
program med UNHCR. De mellemstatslige konklusioner er derfor uden
praktisk betydning for Danmark. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til
nærhedsprincippet og har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
1.
Baggrund
Efter bådulykken i Middelhavet den 19. april 2015 vedtog Det Europæiske
Råd (DER) på sit ekstraordinære møde den 23. april 2015 en erklæring om
håndteringen af migrationsstrømme (herefter ”DER-erklæringen”), herun-
der om genbosætning.
Af DER-erklæringen fremgår, at en genbosætningsordning skal være base-
ret på frivillighed. Det fremgår også, at der er tale om midlertidige foran-
staltninger. De efterfølgende DER-konklusioner vedtaget den 26. juni
2015 henviser til DER-erklæringen fra april.
I Kommissionens meddelelse af 13. maj 2015 om En Europæisk Dagsor-
den for Migration, der har til formål at fastlægge en fælles ramme for EU’s
migrationspolitik, indgår også et forslag om en EU-ordning for genbosæt-
ning.
3
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
1537863_0004.png
I Kommissionens henstilling af 8. juni 2015 om en EU-ordning for genbo-
sætning anbefaler Kommissionen medlemsstaterne at genbosætte 20.000
mennesker med behov for international beskyttelse over en toårig periode.
Med henblik på vedtagelse på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
20. juli 2015 har det luxembourgske formandskab den 13. juli 2015 frem-
lagt forslag til mellemstatslige konklusioner om genbosætning gennem
multilaterale og nationale aftaler af 20.000 fordrevne personer med åben-
bart behov for international beskyttelse over en toårig periode.
Det danske retsforbehold
Da der er tale om mellemstatslige konklusioner, er Danmark ikke udeluk-
ket fra at deltage i vedtagelsen heraf.
Formandskabets forslag til mellemstatslige konklusioner og Kommissio-
nens henstilling forudsættes alene udmøntet gennem multilaterale og nati-
onale aftaler uden EU’s deltagelse. Sådanne aftaler vil ikke være omfattet
af Traktatens tredje del, Afsnit V.
Danmark har allerede i dag et nationalt genbosætningsprogram med
UNHCR. De mellemstatslige konklusioner er derfor uden praktisk betyd-
ning for Danmark.
2.
Indhold
Med formandskabets forslag til mellemstatslige konklusioner lægges der
op til – med respekt for særlige forhold i medlemsstaterne – at medlems-
staterne på anmodning fra UNHCR i løbet af 2015 og 2016 genbosætter
ca. 20.000 fordrevne personer med åbenbart behov for international be-
skyttelse fra et tredjeland til en medlemsstat gennem multilaterale og nati-
onale aftaler; i respekt for særlige forhold i medlemsstaterne. Derudover
lægges der op til, at medlemsstaterne i valg af genbosætningslande særligt
genbosætter flygtninge fra de væsentligste nærområder, dvs. Mellemøsten,
Nordafrika og Afrikas Horn.
3.
Gældende dansk ret
Genbosætning af kvoteflygtninge i Danmark er reguleret i udlændingelo-
vens § 8, som beskriver betingelserne for udvælgelse af kvoteflygtninge og
meddelelse af opholdstilladelse.
4
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er foretaget skriftlig orientering af Specialudvalget for asyl- og ind-
vandringssamarbejde, jf. pkt. 10 nedenfor..
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Danmark støtter, at flere EU-lande genbosætter flygtninge i samarbejde
med UNHCR.
Hvis Kommissionen og formandskabet måtte ønske at henvise til den dan-
ske genbosætningsordning i opgørelser over genbosætningspladser i EU,
bør der samtidig henvises til det danske retsforbehold samt til den om-
stændighed, at der er tale om en eksisterende national ordning, der er base-
ret på kriterier aftalt mellem Danmark og UNHCR
9.
Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges for Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Kommissionens meddelelse, hvori forslaget om en henstilling om en EU-
ordning for genbosætning indgår, har senest været drøftet den 2. juni 2015
i Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde. Endvidere har spe-
cialudvalget modtaget en skriftlig orientering om formandskabets udkast
til mellemstatslige konklusioner den 15. juli 2015.
5
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt den 10. juni
2015 i forbindelse med forelæggelse af Kommissionens meddelelse om En
Europæisk Dagsorden for Migration forud for rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 15.-16. juni 2015.
6
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Dagsordenspunkt 2: Udkast til resolution vedtaget af repræsentanter-
ne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om flytning af
40.000 personer, der har et klart behov for international beskyttelse
fra, Italien og Grækenland
Nyt notat.
Resolutionen er isoleret set ikke omfattet af retsforbeholdet.
Formandskabsnote 10849/15
Resumé
Resolutionen er isoleret set ikke omfattet af retsforbeholdet. I overens-
stemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 25.-26. juni
2015 har formandskabet imidlertid anført, at Danmark (og UK) ikke del-
tager i resolutionen. Resolutionen vedrører således implementering af
rådsafgørelsen om etablering af midlertidige foranstaltninger til fordel for
Italien og Grækenland på området international beskyttelse (”omforde-
lingsforslaget”), som Danmark på grund af retsforbeholdet ikke deltager i.
Formandskabet forventer på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
20. juli 2015, at forslaget til resolution om omfordeling fra Italien og
Grækenland af 40.000 personer med åbenbart behov for international be-
skyttelse vedtages på mellemstatsligt grundlag af medlemsstaternes repræ-
sentanter forsamlet i Rådet. Forslaget til resolution angiver, hvor mange
personer hvert enkelt EU-land skal modtage fra Italien og Grækenland.
Omfordelingsforslaget drøftes særskilt under dagsordenspunkt 3 på råds-
mødet. Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og har
ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1.
Baggrund
Efter bådulykken i Middelhavet den 19. april 2015 vedtog Det Europæiske
Råd (DER) på sit ekstraordinære møde den 23. april 2015 en erklæring om
håndteringen af migrationsstrømme (herefter ”DER-erklæringen”), herun-
der om flytning (i det følgende omfordeling) mellem alle medlemsstaterne
på et frivilligt grundlag.
I Kommissionens meddelelse af 13. maj 2015 om En Europæisk Dagsor-
den for Migration (herefter ”Kommissionens meddelelse”) indgår et for-
slag til en omfordelingsmekanisme. Kommissionen henviser til TEUF ar-
tikel 78, stk. 3, hvori det angives, at hvis en eller flere medlemsstater står
7
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
1537863_0008.png
over for en nødsituation i form af en pludselig tilstrømning af tredjelands-
statsborgere, kan Rådet på forslag af Kommissionen og efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet med kvalificeret flertal vedtage en midlertidig foranstalt-
ning til fordel for den eller de berørte medlemsstater.
Den 27. maj 2015 fremlagde Kommissionen et konkret forslag til rådsaf-
gørelse om midlertidige foranstaltninger til fordel for Italien og Græken-
land på området for international beskyttelse (KOM (2015) 286 endelig)
(”omfordelingsforslaget”). Forslaget indebærer en omfordeling til de øvri-
ge medlemsstater over en toårig periode af i alt 40.000 asylansøgere med
et åbenbart behov for international beskyttelse fra Italien og Grækenland.
Forslaget lægger op til, at deltagelse i omfordelingsmekanismen skal være
obligatorisk, og at den konkrete fordeling af de 40.000 asylansøgere mel-
lem medlemsstaterne skal baseres på en fordelingsnøgle, der tager højde
for medlemsstaternes BNP, indbyggertal, arbejdsløshed samt tidligere an-
tal modtagne spontane asylansøgere.
Forslaget blev drøftet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-
16. juni 2015 og på møde i Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015. På
sidstnævnte møde blev vedtaget DER-konklusioner (Dok.: EUCO 22/15),
hvoraf det fremgår, at man er enige om det samlede antal af asylansøgere
(40.000), der skal omfordeles fra Italien og Grækenland til de øvrige med-
lemsstater, men at medlemsstaternes deltagelse i omfordelingsmekanismen
skal ske på frivilligt grundlag.
Med henblik på vedtagelse på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
20. juli 2015 har det luxembourgske formandskab den 13. juli 2015 frem-
lagt forslag til mellemstatslig resolution om den faktiske omfordeling i de
øvrige medlemsstater af 40.000 personer fra Italien og Grækenland med
klart behov for international beskyttelse i medlemsstaterne.
Det danske retsforbehold
Da der er tale om en mellemstatslig resolution, er Danmark ikke udelukket
fra at deltage i vedtagelsen heraf. I overensstemmelse med konklusionerne
fra Det Europæiske Råd d. 25.-26. juni 2015 har formandskabet imidlertid
anført, at Danmark (og UK) ikke deltager i resolutionen. Resolutionen
vedrører implementeringen af forslaget til rådsafgørelse om etablering af
midlertidige foranstaltninger til fordel for Italien og Grækenland på områ-
det international beskyttelse, som Danmark ikke deltager i på grund af
retsforbeholdet.
8
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
2.
Indhold
Forslaget til mellemstatslig resolution har til formål at skabe enighed med-
lemsstaterne imellem om, hvordan de 40.000 omfordelte personer fra Itali-
en og Grækenland med et åbenbart behov for international beskyttelse skal
fordeles i de øvrige EU-lande.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er foretaget høring af Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde, jf. pkt. 10 nedenfor.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Generelt anser Danmark ikke omfordeling som et velegnet solidaritetsin-
strument. Solidaritet bør i stedet udvises via finansiel støtte fra eksisteren-
de fonde, teknisk bistand koordineret af navnlig Frontex og EASO samt
ved øget støtte til flygtninge i deres nærområder. Finansiel og teknisk støt-
te skal også omfatte bistand til repatriering, når dette måtte være muligt.
9.
Europa-Parlamentet
9
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
DER-erklæringen af 23. april 2015 blev drøftet i Europa-Parlamentet den
29. april 2015, hvorefter Europa-Parlamentet afgav en udtalelse herom. I
udtalelsen anføres det, at der bør etableres et system for obligatorisk om-
fordeling af asylansøgere blandt EU’s medlemsstater på baggrund af en
fordelingsnøgle. Sagen behandles i Europa-Parlamentet den 15.-16. juli
2015.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Kommissionens meddelelse, hvori forslaget til en omfordelingsmekanisme
indgår, har senest været drøftet den 2. juni 2015 i Specialudvalget for asyl-
og indvandringssamarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt den 10. juni
2015 i forbindelse med forelæggelse af Kommissionens meddelelse om En
Europæisk Dagsorden for Migration forud for rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 15.-16. juni 2015.
10
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Dagsordenspunkt 3: Forslag til Rådets afgørelse om midlertidige for-
anstaltninger til fordel for Italien og Grækenland på området interna-
tional beskyttelse
Nyt notat.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Formandskabsnote 10596/1/15
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Formandskabet forventer på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 at opnå politisk
enighed om forslaget til rådsafgørelse om midlertidige foranstaltninger til
fordel for Italien og Grækenland på området international beskyttelse
(”omfordelingsforslaget”). Forslagets formål er at afhjælpe det aktuelle
pres på Italiens og Grækenlands modtage- og asylsystemer gennem etab-
lering af en midlertidig mekanisme, hvorefter der over en toårig periode
skal omfordeles i alt 40.000 asylansøgere med klart behov for internatio-
nal beskyttelse fra Italien og Grækenland til de øvrige medlemsstater.
Kommissionens oprindelige forslag til rådsafgørelse lægger op til en obli-
gatorisk ordning, hvor alle medlemsstater deltager. Det luxembourgske
formandskabs seneste kompromisforslag lægger op til en frivillig ordning
om flytning (i det følgende omfordeling) af 40.000 asylansøgere. Sagen
rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet og har ikke lovgiv-
ningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1.
Baggrund
Efter bådulykken i Middelhavet den 19. april 2015 vedtog Det Europæiske
Råd (DER) på sit ekstraordinære møde den 23. april 2015 en erklæring om
håndteringen af migrationsstrømme (herefter ”DER-erklæringen”), herun-
der om flytning (i det følgende omfordeling) blandt alle medlemsstaterne
på et frivilligt grundlag.
I Kommissionens meddelelse af 13. maj 2015 om En Europæisk Dagsor-
den for Migration (herefter ”Kommissionens meddelelse”), der har til for-
mål at fastlægge en fælles ramme for EU’s migrationspolitik, indgår et for-
slag til en omfordelingsmekanisme. Kommissionen henviser til TEUF ar-
tikel 78, stk. 3, hvori det angives, at hvis en eller flere medlemsstater står
over for en nødsituation i form af en pludselig tilstrømning af tredjelands-
11
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
1537863_0012.png
statsborgere, kan Rådet på forslag af Kommissionen og efter høring af Eu-
ropa-Parlamentet med kvalificeret flertal vedtage en midlertidig foranstalt-
ning til fordel for den eller de berørte medlemsstater.
Den 27. maj 2015 fremlagde Kommissionen et konkret forslag til rådsaf-
gørelse om midlertidige foranstaltninger til fordel for Italien og Græken-
land på området for international beskyttelse (KOM (2015) 286 endelig)
(”omfordelingsforslaget”).
Forslaget blev drøftet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-
16. juni 2015 og på møde i Det Europæiske Råd den 25.-26. juni 2015. På
sidstnævnte møde blev vedtaget DER-konklusioner (Dok.: EUCO 22/15),
hvoraf det fremgår, at man er enige om det samlede antal af asylansøgere
(40.000), der skal omfordeles fra Italien og Grækenland til de øvrige med-
lemsstater, men at medlemsstaternes deltagelse i omfordelingsmekanismen
skal ske på frivilligt grundlag.
På baggrund af disse drøftelser fremlagde det luxembourgske formandskab
den 6. juli 2015 en revideret tekst.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 er det for-
ventningen, at der opnås politisk enighed om forslaget til rådsafgørelse.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF, tredje del, afsnit V, artikel
78, stk. 3.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-
staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-
dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (”rets-
forbeholdet”). Derfor er Danmark ikke omfattet af forslaget.
2.
Indhold
Forslaget har til formål at udgøre et øjeblikkeligt svar på det aktuelle pres
på Italiens og Grækenlands modtage- og asylsystemer og på den forvente-
de tilstrømning af migranter til disse medlemsstater over de kommende
måneder.
12
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Forslaget indebærer etablering af en midlertidig mekanisme, hvorefter der
skal ske omfordeling af i alt 40.000 asylansøgere fra Italien og Græken-
land til de øvrige medlemsstater over en toårig periode. Det er alene asyl-
ansøgere, der har et klart behov for international beskyttelse, der er omfat-
tet af omfordelingsmekanismen. Asylsagsbehandlingen vil foregå i den
medlemsstat, hvortil asylansøgeren er blevet omfordelt.
Kommissionen lagde i sit forslag op til, at omfordelingen skulle være obli-
gatorisk for alle medlemsstater. I den af det luxemburgske formandskabs
fremlagte reviderede tekst, der skal drøftes på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 20. juli 2015, lægges op til, at omfordelingen skal være
frivillig for medlemsstaterne. Det er dog en forudsætning for vedtagelsen
af forslaget, at der opnås et samlet tilsagn fra medlemsstaterne om at mod-
tage 40.000 asylansøgere. Selve beslutningen om samlet at modtage
40.000 træffes under et særskilt dagsordenspunkt på rådsmødet.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er foretaget høring af Specialudvalget for asyl- og indvandringssamar-
bejde, jf. pkt. 10 nedenfor.
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
13
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Generelt anser Danmark ikke omfordeling som et velegnet solidaritetsin-
strument. Solidaritet bør i stedet udvises via finansiel støtte fra eksisteren-
de fonde, teknisk bistand koordineret af navnlig Frontex og EASO samt
ved øget støtte til flygtninge i deres nærområder. Finansiel og teknisk støt-
te skal også omfatte bistand til repatriering, når dette måtte være muligt.
Det bemærkes, at Danmark på grund af retsforbeholdet ikke deltager i ved-
tagelsen af rådsafgørelsen.
9.
Europa-Parlamentet
DER-erklæringen blev drøftet i Europa-Parlamentet den 29. april 2015,
hvorefter Europa-Parlamentet afgav en udtalelse herom. I udtalelsen anfø-
res det, at der bør etableres et system for obligatorisk omfordeling af asyl-
ansøgere blandt EU’s medlemsstater på baggrund af en fordelingsnøgle.
Sagen behandles i Europa-Parlamentet den 15.-16. juli 2015.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Sagen har senest været drøftet den 2. juni 2015 i Specialudvalget for asyl-
og indvandringssamarbejde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt den 10. juni
2015 i forbindelse med forelæggelse af Kommissionens meddelelse om En
Europæisk Dagsorden for Migration forud for rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 15.-16. juni 2015.
14
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
Dagsordenspunkt 4: Forslag til rådskonklusioner om sikre oprindel-
seslande
Nyt notat.
Rådskonklusionerne ikke er omfattet af retsforbeholdet.
Formandskabets note 10687/15
Resumé
Rådskonklusionerne er ikke omfattet af retsforbeholdet. Gennemførelsen
heraf vedrører imidlertid asylproceduredirektivet, som Danmark på grund
af retsforbeholdet ikke deltager i. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 20. juli 2015 forventes en drøftelse og vedtagelse af formand-
skabets udkast til rådskonklusioner om sikre oprindelseslande. Rådskon-
klusionerne anbefaler på det kraftigste medlemsstaterne at implementere
asylproceduredirektivets bestemmelser om ”sikre oprindelseslande”,
hvorefter medlemsstaterne har mulighed for at udpege sikre oprindelses-
lande og herefter anvende en særlig fremskyndet asylsagsbehandling over
for asylansøgere fra disse lande eller foretage sagsbehandling ved græn-
sen. Formålet hermed er at sikre en effektiv og hurtig asylsagsbehandling
for så vidt angår asylansøgere, der ikke har noget beskyttelsesbehov, even-
tuelt med henblik på hurtig udsendelse af disse personer. Rådskonklusio-
nerne imødeser også, at Kommissionen arbejder frem mod at etablere en
fælles EU-liste over sikre oprindelseslande. Sagen rejser ikke spørgsmål i
forhold til nærhedsprincippet og har ikke lovgivningsmæssige eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
1.
Baggrund
Det fremgår af Kommissionens meddelelse om En Europæisk Dagsorden
for Migration, som blev offentliggjort den 13. maj 2015, at Kommissionen
vil arbejde på at styrke asylproceduredirektivets (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/32/EU af 26. juni 2013 om fælles procedurer for til-
deling og fratagelse af international beskyttelse (omarbejdning)) bestem-
melser om "sikre oprindelseslande", herunder at Kommissionen eventuelt
vil arbejde hen imod en fælles EU-liste over sikre oprindelseslande.
Af Det Europæiske Råds konklusioner af 26. juni 2015 fremgår det under
afsnittet om tilbagesendelse/tilbagetagelse/reintegration, at Det Europæi-
ske Råd opfordrer Kommissionen til inden udgangen af juli 2015 at fast-
15
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
1537863_0016.png
lægge processen for implementeringen af asylproceduredirektivets be-
stemmelser om ”sikre oprindelseslande”, herunder en beskrivelse af EA-
SO’s rolle som koordinator.
På den baggrund fremsendte formandskabet den 10. juli 2015 et udkast til
rådskonklusioner om sikre oprindelseslande, som skal udmønte DER-
erklæringen på dette område.
Det danske retsforbehold
Da der er tale om rådskonklusioner, udelukker det ikke dansk deltagelse i
vedtagelsen heraf.
Gennemførelse af rådskonklusionerne vil imidlertid udgøre en implemen-
tering af asylproceduredirektivet, som er vedtaget med hjemmel i TEUF,
tredje del, afsnit V, artikel 78, stk. 2.
Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikke
i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-
staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-
dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark (heref-
ter ”retsforbeholdet”).
2.
Indhold
Formandskabet fremlagde den 10. juli 2015 et udkast til rådskonklusioner
om sikre oprindelseslande. Rådskonklusionerne har til formål at imple-
mentere asylproceduredirektivets bestemmelser om ”sikre oprindelseslan-
de”.
Asylproceduredirektivet fastsætter fælles standarder for medlemsstaternes
asylsagsbehandling. Asylproceduredirektivet giver medlemsstaterne mu-
lighed for at udpege "sikre oprindelseslande" (art. 36-37). Asylprocedure-
direktivet giver ligeledes medlemsstaterne mulighed for, at der over for
asylansøgere fra sikre oprindelseslande kan anvendes en særlig fremskyn-
det asylsagsbehandling, eller at der kan foretages sagsbehandling ved
grænsen (art. 31(8)).
Formålet med udpegningen af sikre oprindelseslande er således at sikre en
hurtig og effektiv sagsbehandling for så vidt angår asylansøgere, der ikke
16
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
har noget beskyttelsesbehov, eventuelt med henblik på hurtig udsendelse
af disse personer. Udpegningen af sikre oprindelseslande vil også gøre det
lettere for medlemsstaterne at håndtere situationer med stor tilstrømning.
Udkastet til rådskonklusioner anerkender, at mange medlemsstater allerede
har nationale lister over sikre oprindelseslande.
Udkastet til rådskonklusioner anbefaler, at alle medlemsstaterne straks ta-
ger skridt til at udpege sikre oprindelseslande efter kriterierne i asylproce-
duredirektivet og i samarbejde med EASO, der skal koordinere processen
og være bindeled mellem medlemsstaterne i forhold til erfaringsudveks-
ling.
Udkastet til rådskonklusioner anbefaler i den forbindelse særligt, at med-
lemsstaterne foretager en vurdering af landene i Vestbalkan med henblik
på at bestemme, om disse lande kan defineres som ”sikre oprindelseslan-
de”. Der henvises til den lave EU-gennemsnitlige anerkendelsesprocent for
asylansøgere fra Vestbalkan, og at mange af landene er blevet tilføjet til
EU's liste over visumfritagne lande, hvilket ifølge udkastet til rådskonklu-
sioner må indikere, at disse lande kan defineres som ”sikre oprindelseslan-
de”.
Endelig lægger udkastet til rådskonklusioner op til at imødese, at Kommis-
sionen vil arbejde for at styrke bestemmelserne vedrørende "sikre oprin-
delseslande" i asylproceduredirektivet, herunder det eventuelle arbejde
frem mod etablering af en fælles EU-liste over sikre oprindelseslande.
3.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der er foretaget skriftlig orientering af Specialudvalget for asyl- og ind-
vandringssamarbejde, jf. pkt. 10 nedenfor.
17
Rådsmøde nr. 3405 (retlige og indre anliggender) den 20. juli 2015 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde RIA 20/7-15
6.
Nærhedsprincippet
Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til sagen.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Danmark støtter, at medlemsstaterne bliver hurtigere til at identificere de
migranter, der ikke har et reelt beskyttelsesbehov og kan tilbagesendes til
deres oprindelseslande efter en hurtig procedure.
9.
Europa-Parlamentet
Sagen skal ikke forelægges Europa-Parlamentet.
10. Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde
Der vil blive foretaget skriftlig orientering af Specialudvalget for asyl- og
indvandringssamarbejde forud for rådsmødet den 20. juli 2015.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
18