Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1573733_0001.png
Notat om komitésag til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag om forordning der implementerer direktiv
2009/125/EU for så vidt angår miljøvenligt design af visse
luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
KOM nr. foreligger ikke
Nyt notat
Energistyrelsen
J nr. 2015 - 6041
Ref. bjh
Komitésag, skriftlig forelæggelse
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om energi - og miljøkrav
til luftvarmeprodukter, luftkøleprodukter og
højtemperaturprocesvæskekølere.
Forslaget angiver sæsonkorrigerede energieffektivitetskrav og krav til
NO
x
-udledninger fra de omfattede produkter samt krav om en række
tekniske informationer, derunder om støj. Forslaget gennemfører Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125 (EF) om ecodesignregulering
for de omtalte produktgrupper. Ecodesignreguleringen har til formål at
sikre omkostningseffektive fælleseuropæiske krav til produkters
energieffektivitet og CO
2
-udledning.
Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Regulerende Komité for
Ecodesignkrav til Energirelaterede Produkter den 8. december 2015.
Afgørelsen træffes efter forskriftsproceduren med kontrol.
Forslaget vurderes ikke at medføre væsentlige omkostninger for stat,
regioner eller kommuner, ligesom det er vurderingen, at forslaget hverken
medfører væsentlige administrative eller økonomiske omkostninger for
erhvervslivet.
For så vidt angår beskyttelsesniveauet vurderes forslaget samlet set at
give en energibesparelse i EU på ca. 203 petajoule pr. år i 2030. Dette
svarer til en reduceret CO
2
-udledning på 9 millioner ton pr. år samt en
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Notat om komitésag om miljøvenligt design af visse luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
reduceret udledning af NO
x
svarende til 2,6 millioner ton SO
x
-
ækvivalenter i 2030.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag og agter
derfor at stemme for forslaget. Forslaget til forordning vil, hvis det
vedtages i ovennævnte komité, være direkte gældende i Danmark og skal
ikke implementeres i dansk lovgivning.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
2. Baggrund
Kommissionen har den 6. november 2015 fremsendt udkast til en
ecodesignforordning omhandlende luftvarmeprodukter, luftkøleprodukter
og højtemperaturprocesvæskekølere.
Forordningerne har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/125 (EF) om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt
design af energirelaterede produkter.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning i Den Regulerende Komité
For Ecodesignkrav til Energirelaterede Produkter den 8. december 2015.
Komitéen bistår Kommissionen i henhold til artikel 19 i direktiv
2009/125/EF. Komitéproceduren er den såkaldte forskriftsprocedure med
kontrol i overensstemmelse med Rådets afgørelse 1999/468/EC, som
ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006. Komitéen
vedtager ændringsforslaget ved kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Den foreslåede forordning dækker luftvarmeprodukter, luftkøleprodukter
og højtemperaturproceskølere (væskekølere) drevet af gas, olie eller el.
Omfattede produkter er eksempelvis luftvarmeaggregater og større luft-
luft varmepumper, store klimaanlæg, varmeblæsere til værksteder og
haller samt væskekølemaskiner til afkøling af store bygninger og
produktionsindustri.
Forordningen stiller krav til energiforbrug, til udledning af NOx'er, emis -
sioner af drivhusgasser samt støj.
Endvidere stilles krav om information
om afmontering og skrotning/genbrug af produkterne.
Forordningen fore-
slår ikke krav til varmepumpernes kølemidler, da kølemidler er dækket af
EU-forordning 517/2014 om flurerede drivhusgasser (F-gas-forordnin-
gen). Til gengæld foreslås for rumkøleprodukterne en bonus i form af lidt
lavere krav ved brug af kølemidler med lav påvirkning af drivhuseffekten
(lav GWP). Grænsen for, hvornår der skal være bonus, er på bl.a. dansk
foranledning sænket betragteligt i forhold til tidligere forslag, da den
oprindelige grænse kunne opfattes som et smuthul i lovgivningen.
Procesvæskekølerne opnår ikke en tilsvarende bonus ved brug af lav -
GWP-kølemidler, da udslip af kølemidler vægter mindre i det samlede
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Notat om komitésag om miljøvenligt design af visse luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
regnskab for denne produktgruppe end for rumkøle- og varmeproduk-
terne.
Mere specifikt foreslås følgende produkter dækket af reguleringen:
Centrale og decentrale luftvarmeaggregater op til en varmeydelse
på 1 megawatt. Der er således både tale om decentrale anlæg,
der opvarmer luft til et enkelt rum (fx kalorifere til et værksted, en
hal eller lignende), og centrale anlæg, der via et system af
kanaler leverer varme til flere rum. Luftvarmeaggregaterne er fyret
med gas eller flydende brændsel (olie) men kan også være
elektrisk opvarmede. Produkter fyret med faste brændsler eller
brændsler, der i overvejende grad indeholder biomasse (fx mere
end 50 % bioolie), er ikke omfattet af kravene.
Centrale og decentrale luft-til-luftvarmepumper til afkøling med
luft, herunder tagenheder (rooftop air conditioners) op til 2
megawatt.
Højtemperaturvæskekølere til køling ned til 2 grader celcius.
Væskekølerne er opdelt i kølemaskiner til komfortkøling og
proceskøling. Produktkategorien afhænger af , hvilke driftsforhold
kølerne er beregnet til. Kølemaskiner til komfortkøling er således
beregnet til højere gennemsnitlige udetemperaturer end
procesvæskekølere. Kravene strammes gradvist jo større
køleeffekt.
NOx-kravet til varmluftsaggregater fyret med gas foreslås sat til 100
mg/kWh og for aggregater fyret med olie til 180 mg/kWh.
Testmetoderne
for køle- og varmepumpeprodukterne afspejler virkelig drift over året.
Forordningsudkastet supplerer de eksisterende ecodesignforordninger
813/2013 og 206/2012, som stiller krav til vandbårne opvarmningsanlæg
og til mindre klimaanlæg op til 12 kilowatt luftvarme - og køling (typisk til
enkeltboliger og sommerhuse) samt
ecodesignforordning 2015/1095, der
omfatter væskekølere til lavere temperaturer end 2 grader celcius.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Parlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure
udtale sig, efter at den Regulerende Komité for Ecodesignkrav til
Energirelaterede Produkter har stemt om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i sin motivering af forslaget, at ecodesignkravene
bør harmonisere kravene til energieffektivitet og NO
x
-udledninger fra de
aktuelle produktgrupper over hele EU til gavn for udviklingen af det indre
marked.
Regeringen er enig i ovenstående betragtning. Hvis de enkelte
medlemslande fastsætter nationale krav til de pågældende produkter, vil
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Notat om komitésag om miljøvenligt design af visse luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
1573733_0004.png
der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og
procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU.
Dette vil resultere i barrierer for varernes fri bevægelig hed inden for EU
samt unødige omkostninger for erhvervslivet. I overensstemmelse med
nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på
fællesskabsniveau.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
6. Gældende dansk ret
Såvel det nuværende Bygningsreglement som det fremtidige
Bygningsreglement 2015 stiller krav til luftvarmeaggregaters og luft-
luftvarmepumpers energieffektivitet. De foreslåede krav vurderes at
indebære en mindre skærpelse i forhold til Bygningsreglementets krav.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget til forordning vil, hvis det vedtages, være direkte gældende i
Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgivning. Imidlertid stiller
også det danske bygningsreglement krav til nogle af de berørte
produkter.
De foreslåede krav vurderes at indebære en mindre skærpelse i forhold til
Bygningsreglementets krav.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til
markedsovervågning og -kontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil
blive holdt inden for Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets ramme.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for
regioner og kommuner. I dag eksisterer der ikke danske regler for de
omfattede køleprodukters energieffektivitet. Det vurderes, at forslagets
deraf følgende potentielle energibesparelser, administrative
konsekvenser, potentielt større udvalg af energieffektive produkter og
forventede fordele for eksporterhvervet samlet set v il have en lille positiv
samfundsøkonomisk konsekvens og en positiv erhvervsøkonomisk
konsekvens for danske eksportører af luftbehandlingsudstyr og
køleprodukter.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Producenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal
dokumentere, at deres produkter overholder forslagets bestemmelser.
Forordningen forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Notat om komitésag om miljøvenligt design af visse luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
1573733_0005.png
til, at producenter allerede møder krav om tilsvarende dokumentation og
information fra en del af deres kunder.
Forordningen medfører administrative byrder til omstilling og løbende
administrative byrder for danske producenter af luftvarmeaggregater,
klimakøleprodukter og højtemperaturvæskekølere samt for danske
importører, der importerer disse produkter fra tr edjelande. Den vigtigste
ændring er, at der fremover stilles krav om, at de omfattede produkter
skal testes for sæsonkorrigeret effektivitet og NO
x
-udledning for de fyrede
anlæg, før de markedsføres på det indre marked, hvilket for nogle
produkters vedkommende er en udvidelse af hidtidige test.
Skønsmæssigt forventes 2-300 eksisterende produkter på markedet hos
danske producenter og importører til EU at blive berørt. Heraf vil
størstedelen indgå i produktserier, hvor kun enkelte produkter i serien
skal testes. Omstillingsomkostningerne for de produkter, som i dag findes
på markedet, skønnes på den baggrund at udgøre ca. 1500 timer på
samfundsniveau samt 1-2 mio. kr. til udvidet teknisk dokumentation. De
løbende administrative omkostninger vurderes opvejet af mindre
administration på grund af ensartede krav i hele det indre marked .
Da de danske leverandører af luftvarme- og køleprodukter kan levere
produkter med særdeles høj energieffektivitet, forventer danske
eksportører at kunne få en konkurrencemæssig fordel heraf gennem de
ensartede informationskrav. Dette forventes samlet at give en mindre,
positiv økonomisk konsekvens for denne erhvervsgruppe.
På det danske marked må det forventes, at der med tiden vil komme et
større udvalg af energieffektive produkter end ellers. Sammenholdt med
begrænsede administrative omkostninger for leverandørerne og de
forventede positive erhvervsøkonomiske konsekvenser for
eksporterhvervet forventes en mindre positiv samfundsøkonomisk
konsekvens af forslaget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Da der i dag ikke eksisterer danske regler for de omfattede
køleprodukters energieffektivitet, og da kravene til de dækkede
varmeprodukters energieffektivitet samlet set vurderes at være
strammere end de eksisterende regler, forventes forslaget at medføre
øgede danske energibesparelser. Endvidere forventes forslaget at
medvirke til at fremme brugen af kølemidler med lav drivhuseffekt.
Produktgrupperne står for ca. 3 % af EU’s energiforbrug. Forslaget
vurderes samlet set at give en energibesparelse i EU på ca. 203 peta -
joule pr år i 2030. Dette svarer til en reduceret CO2-udledning på 9
millioner ton pr. år eller 8 % af produkternes forventede forbrug.
Endvidere forventes en reduceret udledning af NOx svarende til 2,6
millioner ton SO
x
-ækvivalenter i 2030 i EU.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Notat om komitésag om miljøvenligt design af visse luftvarmeprodukter, køleprodukter og procesvæskekølere
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Energi-,
Forsynings- og Klimapolitik. Der er indkommet høringssvar fra:
VedvarendeEnergi (VE),
der støtter forslaget, men ønsker skærpede
energieffektivitetskrav. VE er positiv over for den foreslåede bonus -faktor
for kølemidler med lav påvirkning af drivhuseffekt (lav GWP), forudsat at
bonus gives til produkter med GWP mindre end 150.
Der er endvidere indkommet skriftlige kommentarer fra:
Danfoss Cooling Segment,
der mener, at den foreslåede bonus-faktor for
kølemidler med lav påvirkning af drivhuseffekt er unødvendig og
potentielt skadelig for teknologiudviklingen af energieffektive produkter.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et enkelt land har udtrykt skepsis over, at kravet til reduktion af NO
x
-
udledninger er for højt. Der er ikke kendskab til andre landes holdninger
til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen arbejder for fælleseuropæiske mål og virkemidler, hvor disse
er mere omkostningseffektive end nationale tiltag, og hvor der kan
skabes lige konkurrencevilkår for produktion i EU, herunder regulering
der kun effektivt kan gennemføres på EU-niveau.
Regulering af produkters energieffektivitet via ecodesignforordningen er
et omkostningseffektivt fælleseuropæisk virkemiddel, der kan sikre
energi- og CO2-besparelser i EU som helhed.
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag. Fra dansk
side vil man i forbindelse med komité-behandlingen af forslaget arbejde
for et mindre omkostningstungt markedstilsyn.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6