Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1574107_0001.png
Virksomheder & Erhverv
J.nr. MST-1213-00093
Ref. Sojen/UR
Den 11. november 2015
Notat til Europa udvalget
Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende
bedst tilgængelige teknik (BAT-konklusioner) for forarbejdning af
non-ferro-metaller (NFM) i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/75/EU direktiv om industrielle emissioner
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslaget er at begrænse forureningen mest muligt fra større,
forurenende virksomheder omfattet af Direktivet om Industrielle emissioner (IE-
direktivet ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Forslaget indebærer, at
BREF for non-ferro-metaller (NFM) ajourføres med hensyn til den bedste
tilgængelige teknik til brug for medlemsstaternes meddelelse af
miljøgodkendelser og revurderinger af godkendelser til virksomheder under
listepunktet 2.5 Forarbejdning af non-ferro-metaller.
Der skal stemmes om forslagene den 3. december 2015 blandt deltagerne i
Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel
75.
Forslaget om BAT-konklusioner vil hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
der tilføjes endnu et sæt ajourførte BAT-konklusioner til samlingen under IE-
direktivet, og forureningen fra udvinding og smeltning af non-ferro-metaller
derved begrænses. Forslaget vil ikke have statsfinansielle – økonomiske eller
administrative – konsekvenser. Der er kun 1 dansk virksomhed, som vil blive
omfattet af forslaget, og det er sandsynliggjort, at de i det store og hele allerede
ligger inden for de foreslåede udledningsniveauer. Dog kan det ikke fuldstændig
udelukkes, at de på enkelte områder vil skulle foretage investeringer i forhold til
at leve op til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL-s). Regeringen agter
derfor at støtte forslaget og stemme for det.
2. Baggrund
Kommissionen oversendte den 28. oktober 2015 ovennævnte forslag til
medlemsstaterne. Forslagene skal til afstemning den 3. december 2015 hos
deltagerne i Kommissionens Artikel 75 komite i henhold til proceduren i IE-
direktivets artikel 75 (2).
Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og
Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-
direktivet).
BAT-konklusioner fastlægger bla. teknikker til reduktion af forureningen samt
Miljøstyrelsen • Strandgade 29 • 1401 København K
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN (drift)5798000863002 (tilskud)5798000863019 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af non-ferro-metaller (NFM)
1574107_0002.png
opnåelige emissionsniveauer for udsendelse af forurenende stoffer til luften og
med spildevand.
3. Formål og indhold
I medfør af IE-direktivet stiller EU krav om, at større, forurenende virksomheder
omfattet af direktivet skal begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den
bedste tilgængelige teknik. Med IE-direktivet er BREF-dokumenterne, især de
tilhørende BAT-konklusioner, blevet gjort mere bindende end tidligere. Medlems-
staterne skal fremover i forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller
revurderinger af godkendelser anvende EU’s BAT-konklusioner, som fastlægger
rammer for, hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene. Der udar-
bejdes særskilte BREF-dokumenter for de forskellige anlægstyper, der er omfattet
af IE-direktivet, dvs. branchespecifikke BAT-konklusioner.
BREF-dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for non-ferro-metal
industri, der er omfattet af bilag 1 til IE-direktivet under punkt 2.1, 2.5 og 6.8, er
udarbejdet i den såkaldte ”Sevilla proces”. Til revisionen af BREF for non-ferro-
metaller nedsatte Det Europæiske IPPC Bureau i Sevilla en Teknisk Arbejdsgruppe
(TWG) for at udveksle informationer om BAT i en konsensussøgende proces. En
TWG består normalt af mellem 40 og 130 europæiske eksperter fra industrien,
medlemsstaterne og grønne organisationer.
BREF-dokumentets 184 BAT-konklusioner omfatter dels generelle krav om
systemer til miljøledelse og energieffektivitet og dels nogle krav, som er specifikke
for de enkelte processer. Udledning til vandmiljøet af tungmetaller samt udledning
til luft af kviksølv, SO
2
, NO
x
og støv (som kan indeholde tungmetaller) er
eksempler på parametre med sådanne specifikke krav.
I og med at BAT i det tidligere BREF-dokument for non-ferro-metal industri ikke
var bindende, men kun vejledende, kan det generelt ses som en skærpelse, at der
nu er kommet BAT-konklusioner med bindende emissionsintervaller baseret på
bedste tilgængelige teknikker.
3.1 Kort præsentation af non-ferro-metal industrien
BREF-dokumentet for non-ferro-metal industri omhandler alle processer
vedrørende udvinding (forstået som processerne efter minedrift) og smeltning af
non-ferro-metaller med undtagelse af produktion af svovlsyre gennem fjernelse af
SO2 fra røggassen (Sulphur recovery).
NFM BREF’en dækker 8 brancher, Kobber + legeringer, Aluminium + legeringer,
Bly og tin, Zink og cadmium, Ædelmetaller, Jernlegeringer, Nikkel og kobolt samt
Carbon og grafitelektroder.
Ifølge Det Europæiske IPPC Bureau omfatter NFM BREF’en på EU-plan mere end
200.000 arbejdspladser, en total kapacitet på 18-20 millioner t/år og en
omsætning på EUR 40-45 mia. Råvarerne kommer fra primære/jomfruelige kilder
og sekundære kilder, såsom skrot, shredder m.v., d.v.s. genvinding. Fordelingen
svinger fra metal til metal. For f.eks. kobber stammer ca. 40 % af produktionen fra
sekundære kilder. Virksomhederne er dermed med til at understøtte Europas
forsyningssikkerhed af ikke-jern-metaller.
Der er i dag én virksomhed i Danmark, som er omfattet af NFM BREF’en.
Dokumentet medtager ikke de virksomheder under punkt 2.5, der støber non-
ferro-metaller, idet de dækkes af BREF for støberier.
3.2 BAT-konklusionernes relevans for Danmark
BAT-konklusionerne har betydning for én dansk virksomhed, der har en mindre
aktivitet med at smelte bly. På baggrund af korrespondance med denne
virksomhed er det sandsynliggjort, at de i det store og hele allerede ligger inden for
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af non-ferro-metaller (NFM)
1574107_0003.png
de foreslåede udledningsniveauer. Dog kan det ikke fuldstændig udelukkes, at de
på enkelte områder vil skulle foretage investeringer i forhold til at leve op til de
opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL-s) for så vidt angår anvendelse af bedst
tilgængelig teknik.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.
6. Gældende ret og forslagets konsekvenser for Danmark
6.1
Gældende ret
IE-direktivet er implementeret i miljøbeskyttelsesloven i 2012 og i godkendelses-
bekendtgørelsen i 2013. Der er efterfølgende sket ændringer af både miljøbeskyt-
telsesloven og godkendelsesbekendtgørelsen, som følge af at direktivet er imple-
menteret tekstnært. Det fremgår af gældende godkendelsesbekendtgørelse af
18/06/2014 med senere ændringer, at godkendelsesmyndigheden skal lægge rele-
vante BAT-konklusioner, der er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen, til
grund i forbindelse med godkendelse og revurdering af godkendelser af bilag 1-
virksomheder. Desuden er der i bekendtgørelsen bestemmelse om, at revurdering
skal tilrettelægges således, at BAT-konklusionerne kan overholdes senest fire år
efter offentliggørelsen.
6.2 Forslagets konsekvenser for virksomheder
Forslaget har betydning for én dansk virksomhed, som vil være omfattet af forsla-
get.
6.3 Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
Det kan ikke udelukkes, at der vil være mindre økonomiske konsekvenser for den
berørte virksomhed.
6.4 Statsfinansielle konsekvenser
Ingen.
6.5 Samfundsøkonomiske konsekvenser
Ingen.
6.6 Beskyttelsesniveau
Miljøbeskyttelsesniveauet vil blive hævet, da visse forureninger, som f.eks. kvik-
sølv, NO
x
og partikler kan transporteres langt væk fra kilden. Når anlæg i det øvri-
ge Europa begrænser deres forurening som følge af BAT-konklusionerne, vil det
mindske den forurening, som transporteres over landegrænserne og tilledes
vandmiljøet. Hvor meget den langtransporterede forurening mindskes, er imidler-
tid umulig at opgøre.
7. Høring
Gennem processen med udarbejdelse af udkast til NFM BREF’en har der været tæt
kontakt til den danske virksomhed, som har udtrykt tilfredshed med processen.
Virksomheden har således kommenteret på det endelige udkast til BREF med
tilhørende BAT-konklusioner, som blev præsenteret for Artikel 13 Forummet den
4. december 2014.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 149: Notat om komitésag om BAT-konklusioner for forarbejdning af non-ferro-metaller (NFM)
1574107_0004.png
Rammenotat har endvidere været i høring i Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er
indkommet høringssvar.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BREF-dokument og BAT-konklusioner for non-ferro-
metaller blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et møde den 4.
december 2014, hvor især to emner blev diskuteret: udelukkelse af svovl-
genvinding fra BREF’en og støv-emissioner fra primær kobberproduktion.
Fjernelse af afsnittet om svovlsyreproduktion (svovl-genvinding) har medført
skriftlige kommentarer fra seks lande og to industriorganisationer, der er uenige.
Artikel 13 Forummet var ligesom TWG internt uenige om det rigtige/hensigts-
mæssige i at tage svovlsyreproduktion ud af BREF’en. Kommissionen fastholdt sin
beslutning om at fjerne afsnittet.
Da diskussionen om støv-emissioner fra primær kobberproduktion var baseret på
for sent indrapporterede data (efter final TWG meeting), var der konsensus i
Artikel 13 forummet om, at det ikke kunne føre til ændring af BAT eller BAT-
AEL’er.
9. Dansk holdning
Regeringen er tilfreds med Kommissionens forslag, som vil medføre en højnet og
ensartet miljøbeskyttelse i Europa fra non-ferro-metal industri og også forbedre
miljøet i Danmark, jf. ovenfor. Danmark agter derfor at stemme for forslaget.
Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for non-ferro-metal industri indgår i en sam-
let pakke, hvor de mest forurenende brancher med tiden stilles over for skærpede
miljøkrav i Europa, efterhånden som der udarbejdes og offentliggøres BREF-
dokumenter med tilhørende BAT-konklusioner for de respektive brancher.
Danmark deltager aktivt i processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter.
10. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4