Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1578936_0001.png
Notat om delegeret retsakt til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens delegerede forordning (EU) …/… af 18. november 2015
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013
hvad angår EU-listen over projekter af fælles interesse (”PCI-listen”)
(skriftlig forelæggelse)
KOM-nr. (2015) 8052
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionens har udstedt forordning (EU) …/… af 18. november 2015
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
347/2013 hvad angår EU-listen over projekter af fælles interesse (”PCI-
listen”) (delegeret forordning). Den delegerede forordning regulerer,
hvilke transeuropæiske energiinfrastrukturprojekter, der har status af
projekter af fælles interesse. Den delegerede forordning træder i kraft på
tyvendedagen for offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende,
medmindre Rådet eller Europa-Parlamentet forinden gør indsigelse. Den
delegerede forordning vurderes ikke at have konsekvenser for
beskyttelsesniveauet i Danmark. Den delegerede retsakt blev oversendt
til Rådet den 18. november 2015. Herefter har Rådet to måneder til at
gøre indsigelse over for retsakten. Fristen for indsigelse er dermed
formelt den 18. januar 2016.
Regeringen kan støtte forslaget og agter dermed at støtte, at Rådet ikke
gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt .
Regeringen vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
2. Baggrund
Infrastrukturforordningen fra 2013 (Forordning (EU) Nr. 347/2013 af 17. april
2013) indbefatter, at der hvert andet år skal vedtages en liste med
energiinfrastrukturprojekter af fælles europæisk interesse - den såkaldte PCI-
liste. Den første PCI (Project of Common Interest)-liste blev vedtaget i 2013.
Kommissionen har i forbindelse med sin årlige statusrapport for Energiunionen
fremlagt den anden PCI-liste som delegeret forordning den 18. november
2015.
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 192: Notat om delegeret retsakt om PCI-listen
1578936_0002.png
PCI-projekter omfatter infrastruktur inden for elforsyning,
naturgasforsyning, olietransportledninger, CO
2
-transport (som led i
kulstoflagring, Carbon Capture and Storage), intelligente net (smart grid)
og ”elmotorveje” (til skabelse af et elsystem i EU, som kan forbinde den
stigende produktion af VE til store lagerfaciliteter og forbrugscent re).
Danmark har p.t. alene PCI-projekter inden for elforsyning (herunder
også elmotorveje) og naturgasforsyning.
For at et projekt kan udvælges som PCI-projekt, skal det opfylde følgende
kriterier:
Projektet skal passere grænsen mellem to eller flere medlemsstater
eller én medlemsstat og ét EØS-land; eller projektet er beliggende i
en enkelt medlemsstat men har en betydelig grænseoverskridende
virkning.
Projektets samlede fordele – forstået som dets bidrag til
markedsintegration og konkurrence, forsyningssikkerhed og
bæredygtighed (herunder bl.a. integration af vedvarende energi) –
skal overstige omkostningerne.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
At et projekt udpeges som PCI-projekt indebærer bl.a., at der kan
ansøges om EU-støtte til gennemførelse af projektet. Derudover er PCI -
projekter sikret en samlet sagsbehandlingstid på totalt maksimalt 3,5 år
hos myndighederne i de involverede medlemsstater.
For infrastrukturprojekter inden for elforsyning, der samtidig opnår status
som ”elmotorvej”, er der ingen konkrete fordele eller ulemper f orbundet
med denne ekstra kategorisering, men kategoriseringen bidrager alt
andet lige til projekternes synlighed som del af generelle politiske
målsætning om et europæisk elsystem i EU, hvor stigende produktion af
VE kan transporteres til store lagerfaciliteter og forbrugscentre.
Vedtagelse af den endelige PCI-liste sker på baggrund af input fra
regionale grupper, som er nedsat i medfør af Infrastrukturforordningen i
form af regionale PCI-lister. De regionale grupper omfatter
repræsentanter fra medlemsstaterne, de nationale tilsynsmyndigheder,
transmissionssystemoperatørerne, ENTSO-G og ENTSO-E
1
, ACER
2
og
Kommissionen.
På elområdet (forordningens ”prioriterede elkorridorer”) er Danmark
medlem af to regionale grupper: NSOG (Nordsøområdet) og
BEMIP/elektricitet (Østersøområdet). På gasområdet (”prioriterede
gaskorridorer”) er Danmark medlem af BEMIP/gas (Østersøområdet) og
NSI vest gas.
1
European Networks of Transmission System Operators for gas and electricity (den europæiske
samarbejdsorganisation for netværksoperatører for gas og elektricitet)
2
Agency for the Cooperation of Energy Regulators (Agenturet for Samarbejde mellem
Energireguleringsmyndigheder)
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 192: Notat om delegeret retsakt om PCI-listen
ENERGI-, FORSYNINGS-
De endelige forslag til regionale lister for el, gas og olie blev vedtaget af
de regionale grupper den 3. november 2015. Den endelige regionale liste
for smart grid blev vedtaget den 6. maj 2015. Kommissionen har, jf.
Infrastrukturforordningens Artikel 3(4), beføjelser til at vedtage
delegerede retsakter med henblik på at opstille PCI-listen på grundlag af
de regionale lister.
Indsigelse imod den delegerede forordning kan ske med kvalificeret flertal
i Rådet.
3. Formål og indhold
Den opdaterede PCI-liste indeholder 195 projekter af fælles interesse,
herunder 108 inden for eltransmission, 77 inden for naturgasforsyning,
syv inden for olietransport og tre inden for smart grid. Ingen projekter er
blevet udpeget inden for CO
2
-transport (CCS), da sådanne projekter
endnu ikke er tilstrækkeligt modne.
Samtlige danske indstillede PCI-kandidater har opnået PCI-status på den
anden (nye) PCI-liste. Af danske ellinfrastrukturprojekter på listen indgår
fire gengangere fra den første PCI-liste: COBRA Cable (mellem Jylland
og Nederlandene), Østkystforbindelsen (på den jysk-tyske grænse),
Vestkystforbindelsen (på den jysk-tyske grænse) og Kriegers Flak
BackToBack (mellem Sjælland og Tyskland). Derudover er der optaget ét
nyt projekt på listen, nemlig Viking Link (mellem Jylland og England).
Samtlige danske el-infrastrukturprojekter har endvidere opnået
kategorisering som ”elmotorveje”.
På gasområdet indgår et enkelt dansk projekt på listen: Et feasibility-
studie for Baltic Pipe-rørledningen mellem Danmark og Polen, herunder
undersøgelse af mulighederne for at koble dansk og norsk infrastruktur i
Nordsøen sammen med henblik på forsyning af norsk gas via Danmark til
Polen og de baltiske lande.
Den samlede anden PCI-liste indeholder 52 færre projekter end den
første PCI-liste som følge af en forstærket udvælgelsesproces (primært
på gasområdet) og et større fokus på de vigtigste energiflaskehalse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede forordning og har
ligesom Rådet mulighed for at gøre indsigelse.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelse af en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
OG KLIMAMINISTERIET
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 192: Notat om delegeret retsakt om PCI-listen
1578936_0004.png
6. Gældende dansk ret
Den delegerede forordning gennemfører Infrastrukturforordningen fra
2013 (Forordning (EU) Nr. 347/2013 af 17. april 2013), der er direkte
gældende i dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den delegerede retsakt har direkte virkning og får ikke konsekvenser for
dansk lovgivning. Den delegerede retsakt er udstedt med hjemmel i
Infrastrukturforordningens artikel 3(4).
Økonomiske konsekvenser
Den delegerede retsakt vurderes ikke i sig selv at få økonomiske
konsekvenser ud over de mulige positive samfundsøkonomiske
konsekvenser af, at Energinet.dk får mulighed for at søge EU -støtte til de
danske PCI-projekter. Det vides ikke, om projekterne vil opnå fremtidig
støtte og i givet fald, hvor stor støtten bliver.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den delegerede retsakt får ikke konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Den delegerede retsakt kan indirekte få den øvrige konsekvens, at
integrationen af energimarkederne i EU gennemføres i et højere tempo,
end det ellers ville have været tilfældet.
8. Høring
Notatet er sendt i høring i Energi-, Forsynings- og Klimapolitisk
Specialudvalg den 3. december 2015. Følgende svar blev modtaget:
CO-industri har ikke bemærkninger.
Dansk Industri bakker op omkring udvælgelsen af PCI-projekterne og lægger
vægt på, at der investeres mere i europæisk energiinfrastruktur ligeledes med
henblik på at skabe et reelt indre marked for energi. Det vil styrke
forsyningssikkerheden, konkurrenceevnen og vejen til en grøn omstilling.
9. Forhandlingssituationen
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
PCI-listen er dog vedtaget ved konsensus af Kommissionen og
medlemsstaterne, og det formodes derfor, at ingen medlemsstater vil
gøre indsigelse imod listen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af
den delegerede retsakt og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
ENERGI-, FORSYNINGS-
OG KLIMAMINISTERIET
4