Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 247
Offentligt
1586211_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
orientering om Den Europæiske
Revisionsrets årsberetning for 2014
December
2015
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0002.png
FAKTUELT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Orientering om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1. december 2015
RN 1902/15
OPSAMLING
Rigsrevisionen orienterer i dette notat Statsrevisorerne om hovedkonklusionerne i
Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014.
Årsberetningen om EU’s regnskab for 2014 konkluderer, at EU’s konsoliderede regn-
skab er rigtigt, men at der fortsat er for mange fejl i de betalinger, der ligger til grund
for regnskabet.
I forbindelse med præsentationen af årsberetningen opfordrer Den Europæiske Re-
visionsret EU’s beslutningstagere til at udvikle en helt ny tilgang til forvaltningen af
EU’s udgifter og investeringer i fremtiden med det formål at reducere fejlene og for-
bedre EU-budgettets samlede performance.
I.
Indledning
1. EU’s regnskaber revideres af Den Europæiske Revisionsret (Revisionsretten), der afgav
sin årsberetning for 2014 til Europa-Parlamentet (Parlamentet) den 10. november 2015.
Samme dag blev årsberetningen sendt til de nationale parlamenter, herunder Folketinget.
Statsrevisorerne har også modtaget et brev fra det danske medlem af Revisionsretten, Bet-
tina Jakobsen, hvori hun orienterer om årsberetningen. Årsberetningen er ledsaget af en pu-
blikation ”Vores revision – kort fortalt”, hvor Revisionsretten redegør for hovedresultaterne
af sin revision af EU’s regnskab for 2014.
2. Hovedparten af EU’s udgifter forvaltes ved delt forvaltning i et samarbejde mellem Euro-
pa-Kommissionen (Kommissionen) og de enkelte medlemslande. Kommissionen har det
overordnede ansvar for, at EU-budgettet bliver gennemført korrekt, men det er medlemslan-
dene, der udvælger og kontrollerer støtteberettigede projekter og udbetaler pengene til de
endelige støttemodtagere. Dermed har medlemslandene et medansvar for forvaltningen af
EU-midlerne.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0003.png
2
3. Revisionsrettens revision er en del af den ansvarskæde, der fører til godkendelse af EU’s
budget og regnskab (decharge). Ansvarskæden er vist i figur 1.
Figur 1. Ansvarskæden for godkendelse af EU’s regnskab
Kommissionen
Aflægger regnskab for EU’s
indtægter og udgifter og for
de resultater, der er nået
Revisionsretten
Reviderer EU’s regnskab
Rådet
Rådgiver Parlamentet
i deres beslutning om
decharge
Parlamentet
Meddeler decharge til
Kommissionen og godkender
herigennem Kommissionens
regnskab
Revisionsrettens årsberetning indgår hermed i Rådet for Den Europæiske Unions (Rådet)
og Parlamentets dechargeprocedure, som er en politisk vurdering og godkendelse af Kom-
missionens og de øvrige EU-institutioners forvaltning af EU-budgettet.
4. Revisionsretten giver således ikke en vurdering af forvaltningen af EU-midler i de enkel-
te medlemslande, men har i sin årsberetning fokus på forvaltningen af EU’s årlige samlede
budget. Medlemslandenes rigsrevisioner og Revisionsretten samarbejder løbende, men Re-
visionsretten anvender ikke direkte rigsrevisionernes arbejde i sin revision, ligesom rigsre-
visionerne ikke anvender Revisionsrettens arbejde direkte, da fokus i revisionerne og mod-
tagerne af revisionsresultaterne er forskellige. Revisionsretten fokuserer på Kommissionen
og EU som helhed, hvor de nationale rigsrevisioner fokuserer på forvaltningen i det enkelte
medlemsland.
5. Rigsrevisionen afgiver hvert år en erklæring om revisionen af EU-midler i Danmark, dvs.
de indtægter, som Danmark har modtaget fra EU, og de bidrag, som Danmark har betalt til
EU. Rigsrevisionens EU-erklæring blev i år afgivet som en del af beretningen om revisionen
af statsregnskabet for 2014, som Statsrevisorerne behandlede på deres møde den 16. sep-
tember 2015.
II.
EU’s samlede udgifter svarer
til ca. 285 euro pr. borger og
udgør i 2014 ca. 2 % af med-
lemslandenes samlede offent-
lige udgifter.
Hovedkonklusionerne i revisionserklæringen og Revisionsrettens årsberetning
6. Revisionsrettens årsberetning for 2014 indeholder resultaterne af Revisionsrettens finan-
sielle revision og en opsummering af eksempler fra den udførte forvaltningsrevision. Revi-
sionsrettens revision omfatter EU’s indtægter og udgifter. I 2014 udgjorde de reviderede ind-
tægter 143,9 mia. euro, svarende til ca. 1.073,5 mia. kr., og de reviderede udgifter udgjor-
de 144,5 mia. euro, svarende til ca. 1.078,0 mia. kr.
7. Revisionsretten giver på baggrund af sin revision følgende hovedkonklusion om EU’s
regnskab for 2014:
En
afkræftende erklæring
be-
tyder, at revisor er uenig i de
oplysninger, ledelsen giver i
regnskabet, eller at der er op-
lysninger i regnskabet, hvor re-
visor ikke kunne få tilstrække-
ligt bevis for, at oplysningerne
er rigtige.
EU’s konsoliderede regnskab er i alt væsentligt retvisende og får derfor en blank er-
klæring.
Indtægterne, der ligger til grund for regnskabet, er samlet set lovlige og formelt rigti-
ge og får derfor også en blank erklæring.
Betalingerne, der ligger til grund for regnskabet, er væsentligt fejlbehæftede og får
derfor en afkræftende erklæring om deres lovlighed og formelle rigtighed. Revisions-
retten anslår den samlede fejlforekomst til at være 4,4 %.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0004.png
3
Revisionsretten har således i lighed med tidligere år (siden 2007) godkendt EU’s regnskab
for 2014 som rigtigt.
Samtidig har Revisionsretten dog endnu en gang konstateret høje fejlforekomster på de
fleste af EU’s udgiftsområder, hvilket har medført en afkræftende erklæring om de betalin-
ger, der ligger til grund for regnskabet. Revisionsretten har vurderet, at fejlforekomsten er
4,4 %, dvs. at 4,4 % af det samlede udbetalte beløb fra EU-budgettet i 2014 ikke er blevet
udbetalt i overensstemmelse med reglerne.
8. Ifølge Revisionsretten er årets resultat meget lig de senere års resultater. Den samlede
fejlforekomst har således ligget på 4,5 % i 2012 og 2013, og i 2014 ligger den på 4,4 %,
hvilket er væsentligt over den acceptable fejlmargin på 2 %. Der er altså ikke sket nogen
mærkbar forbedring af EU’s regnskabsforvaltning.
9. Revisionsretten fremhæver igen i år, at Kommissionen og medlemslandene kunne have
forhindret eller opdaget og korrigeret antallet af fejl væsentligt, hvis de bedre havde udnyt-
tet de oplysninger, der allerede var tilgængelige for dem, inden de anmeldte eller godkend-
te udgifterne. På en række områder var kontrollen i medlemslandene således ikke pålidelig
nok. Desuden kunne Kommissionen have reduceret antallet af fejl og inddrevet flere af de
midler, der var blevet brugt forkert, ved mere konsekvent at have benyttet finansielle korrek-
tioner (tilbageholdelse eller tilbagebetaling af EU-midler).
10. Revisionsretten betoner ligeledes igen vigtigheden af, at Kommissionens og medlems-
landenes fokus i højere grad bliver rettet mod performance – altså om EU-midlerne anven-
des effektivt og til fornuftige formål, der giver mærkbare positive resultater og forandringer
for EU’s borgere og virksomheder (jf. afsnit III).
11. I lyset af at Revisionsretten har gentaget disse budskaber år efter år, og at forvaltnin-
gen af EU’s budget og regnskab stadig ikke viser tegn på forbedring, opfordrer Revisions-
retten EU’s beslutningstagere til at udvikle en helt ny tilgang til forvaltningen af EU’s udgif-
ter og investeringer i fremtiden med det formål at reducere fejlene og forbedre EU-budget-
tets samlede performance (jf. afsnit IV).
Vurdering af de enkelte udgiftsområder
12. Revisionsretten vurderer, at 4 ud af 5 af EU’s udgiftsområder er væsentligt fejlbehæf-
tede. Kun EU-institutionernes administrationsudgifter har ikke en væsentlig fejlforekomst
(0,5 %).
Området med den højeste fejlforekomst er ”Samhørighed” (5,7 %). Området havde en sam-
let udgift på 55,7 mia. euro i 2014 og består hovedsageligt af udbetalinger fra Den Europæi-
ske Fond for Regionaludvikling (ERFU), Samhørighedsfonden og Den Europæiske Social-
fond (ESF), og området har gennem mange år været kendetegnet ved en høj fejlforekomst.
Området ”Konkurrence” havde også en høj fejlforekomst (5,6 %) og består hovedsageligt af
udgifter til forskning, innovation, uddannelse og infrastruktur (13 mia. euro).
Det største udgiftsområde ”Naturresurser” (57,5 mia. euro), som omfatter EU’s direkte land-
brugsstøtte (EGFL) og støtten til udvikling af landdistrikterne (ELFUL), havde en samlet fejl-
forekomst på 3,6 %. Der var især mange fejl i støtten til udvikling af landdistrikterne. På det-
te delområde var fejlforekomsten 6,2 %.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0005.png
4
Tabel 1 viser resultaterne af Revisionsrettens revision fordelt på udgiftsområder.
Tabel 1. Resultaterne af Revisionsrettens revision fordelt på udgiftsområder
Udgiftsområde
1)
Konkurrenceevne
Samhørighed
Naturresurser
Et globalt Europa
Administration
Andet
Reviderede udgifter i alt
Indtægter
1)
Mia. euro 2014
13,0
55,7
57,5
7,4
8,8
2,1
144,5
143,9
Fejlforekomst 2014
5,6 % ↑
5,7 %
3,6 %
2,7 %
0,5 %
-
4,4 %
0%
Fejlforekomst 2013
2)
4,0 %
5,3 %
4,4 %
2,1 %
1,1 %
-
4,5 %
0%
Konklusion
Væsentligt
fejlbehæftede
Væsentligt
fejlbehæftede
Væsentligt
fejlbehæftede
Væsentligt
fejlbehæftede
Uden væsentlig
fejlforekomst
-
Væsentligt
fejlbehæftede
Uden væsentlig
fejlforekomst
Navnene og ressortfordelingerne på udgiftsområderne er ændret i forhold til 2013, men Revisionsretten har korrigeret for
dette, så fejlforekomsterne opgivet for 2013 og 2014 er sammenlignelige.
Fejlforekomsten for 2013 er nedjusteret med 0,2 procentpoint af Revisionsretten på grund af en ny opgørelsesmetode i 2014.
2)
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Revisionsrettens årsberetning for 2014.
Svig, ineffektivitet og spild
13. Revisionsretten pointerer, at den anslåede fejlforekomst ikke er en måling af svig, inef-
fektivitet eller spild. Fejlforekomsten er et skøn over, hvor mange af midlerne der ikke bur-
de have været udbetalt, fordi de ikke er blevet anvendt efter reglerne. Revisionsretten sen-
der de sager, hvor de vurderer, at der er mistanke om svig, til Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF), som derefter analyserer og eventuelt efterforsker sagerne.
Som led i revisionen for 2014 vurderede Revisionsretten 1.200 transaktioner og fandt 22
sager, hvor der var mistanke om svig. Det hyppigste problem i disse sager var mistanke
om svigagtig anmeldelse af omkostninger, der ikke var støtteberettigede. Andre typiske pro-
blemer var mistanke om interessekonflikter og uregelmæssigheder i forbindelse med offent-
lige indkøb.
14. Revisionsretten bemærker også, at selv om en betaling fra EU-budgettet er sket efter
reglerne, kan pengene godt være blevet brugt ineffektivt eller ligefrem være spildt. Revisi-
onsretten har derfor i årsberetningen for 2014 som et pilotprojekt udvidet sit fokus i stikprø-
verevisionen til også at omfatte aspekter af performance. På områderne ”Samhørighed” og
”Naturresurser” undersøgte Revisionsretten for en lang række transaktioner ud over deres
formelle rigtighed også projekternes målopfyldelse og en række andre performancekriterier.
Revisionsretten har desuden fokus på, om EU-midlerne giver ”value for money”, i sin for-
valtningsrevision, der afrapporteres i særberetninger og opsummeres i et kapitel i årsberet-
ningen (jf. afsnit III).
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0006.png
5
Risiko for fejl
15. Revisionsretten bemærker, at fejlforekomsten i 2014 er den samme for de områder, hvor
forvaltningen er delt mellem Kommissionen og medlemslandene, som for de områder, Kom-
missionen selv forvalter. Sidste år var fejlforekomsten ca. 1,2 % højere på områder med
delt forvaltning i forhold til Kommissionens direkte forvaltning, men denne forskel kan altså
ikke iagttages i år. Fejlforekomsten ser derfor ikke ud til at afhænge af den forvaltningsform,
der anvendes.
16. Til gengæld viser Revisionsrettens analyse, at risikoen for fejl i høj grad afhænger af den
type betalinger, der er tale om. På ordninger, hvor betalingerne foregår som godtgørelser
af omkostninger, som støttemodtagerne anmelder, anslår Revisionsretten fejlforekomsten
til at være 5,5 %. På ordninger, hvor betalingerne derimod afhænger af, om bestemte be-
tingelser er opfyldt (rettighedsprogrammer), vurderer Revisionsretten fejlforekomsten til at
være 2,7 %. Risikoen for fejl er altså væsentligt højere for godtgørelsesbetalinger end for
rettighedsbetalinger.
Denne forskel er væsentlig for at forklare forskellene på fejlforekomst på de enkelte udgifts-
områder. Områderne ”Samhørighed” og ”Konkurrenceevne”, der har de højeste fejlfore-
komster er netop kendetegnet ved, at næsten alle udgifterne består af godtgørelser af om-
kostninger. ”Naturresurser” og ”Et globalt Europa”, der har lavere fejlforekomster, har til sam-
menligning en større andel udgifter baseret på rettigheder.
Typer af fejl
17. Ifølge Revisionsrettens årsberetning er der nogle typer af fejl, som er mere udbredte
end andre. De oftest forekommende fejltyper er ikke-støtteberettigede omkostninger i om-
kostningsanmeldelser, alvorlige fejl i forbindelse med offentlige indkøb og ukorrekte areal-
anmeldelser fra landbrugere. Samlet set udgjorde disse 3 fejltyper 88 % af den samlede
fejlforekomst i 2014. Figur 2 viser fejlforekomsten i 2014 fordelt på forskellige fejltyper.
Figur 2. Fejlforekomsten i 2014 fordelt på forskellige fejltyper
Ukorrekte
arealanmeldelser fra
landbrugere
20 %
Ikke-støtteberettigede
projekter/aktiviteter eller
støttemodtagere
5%
Alvorlige fejl
i forbindelse med
offentlige indkøb
27 %
Administrative fejl på
området naturresurser
5%
Andre fejltyper
2%
Ikke-støtteberettigede
omkostninger i
omkostningsanmeldelser
41 %
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af Revisionsrettens årsberetning for 2014.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0007.png
6
Problemer med at udnytte EU-midlerne fuldt ud
18. Revisionsretten bemærker, at der er opbygget et betydeligt efterslæb i forhold til at få ud-
nyttet de afsatte midler (forpligtelser) fra de europæiske investeringsfonde i medlemslande-
ne. For en række medlemslande er det en væsentlig udfordring at få udnyttet de midler, der
er afsat til landet, da det kræver, at medlemslandene udvælger et tilstrækkeligt stort antal
egnede projekter og fremskaffer den medfinansiering, som de selv skal bidrage med. Når
der kun er få projekter at vælge imellem, vil medlemslandene få incitament til at være min-
dre kritiske over for projekternes kvalitet og relevans af frygt for ikke at få udnyttet midlerne
og dermed gå glip af EU-finansieringen. Dette øger risikoen for ineffektivitet og spild.
19. 5 medlemslande tegner sig for over halvdelen af de uudnyttede midler. Det drejer sig om
Tjekkiet, Spanien, Italien, Polen og Rumænien, som står for 54,9 mia. ud af de i alt 93,5 mia.
euro uudnyttede midler. I nogle medlemslande udgør det EU-bidrag, der ikke er blevet gjort
krav på, en væsentlig del af de samlede offentlige udgifter. For Rumænien svarer de uud-
nyttede midler til næsten 20 % af de offentlige midler i 2014, mens det for Bulgarien, Slova-
kiet og Tjekkiet svarer til mere end 15 % af deres offentlige udgifter.
20. Det fremgår af Revisionsrettens årsberetning, at Danmarks uudnyttede EU-midler – sam-
menlignet med de fleste medlemslande – kun svarer til en begrænset del af de samlede of-
fentlige udgifter i Danmark (mindre end 0,5 % i 2014).
Rigsrevisionen undersøgte denne problemstilling i beretningen om Danmarks udnyttelse af
tilskud fra EU’s fonde, der blev afgivet til Statsrevisorerne i august 2014.
Danmark nævnt i Revisionsrettens årsberetning
21. Revisionsretten giver som nævnt ovenfor ikke nogen samlet vurdering af forvaltningen
af EU-midler i Danmark eller i de øvrige medlemslande. Når medlemslande nævnes, er det
som eksempler til at illustrere revisionsresultaterne.
Danmark er nævnt i en række generelle oversigter, der sammenligner medlemslandene på
forskellige finansielle parametre. Danmark er også nævnt i en oversigt over de fejl, der er
fundet i de forskellige medlemslande. Her fremgår det, at Revisionsretten har fundet 2 fejl
under revisionsbesøg i Danmark vedrørende EU’s landbrugsstøtte (EGFL). Begge fejl er ka-
tegoriseret som relativt små. Senere i årsberetningen fremgår det, at fejlene vedrører et til-
fælde, hvor en landmand har opgivet et for stort støtteberettiget areal, og et tilfælde, hvor fri-
sterne for at indberette flytninger af landbrugsdyr (dyrebevægelser) ikke er blevet overholdt.
III.
Resultater og effekt af EU-midlerne
22. Revisionsretten pointerer, at det er afgørende at udnytte budgettet bedre, hvis EU’s ud-
fordringer skal løftes, og sætter derfor igen i år fokus på Kommissionens og medlemslande-
nes evne til at opnå resultater med EU-midlerne – performance.
23. EU’s langsigtede mål er formuleret i Europa 2020-strategien for beskæftigelse og vækst,
der løber fra 2010-2020. Strategien bygger på 5 overordnede mål, 7 flagskibsinitiativer og
11 tematiske mål, og Revisionsretten bemærker, at disse forskellige lag ikke er udformet
med henblik på at omsætte Europa 2020-strategiens ambitioner til anvendelige operationelle
mål – med delmål og indikatorer – der kan anvendes af de myndigheder i EU og medlems-
landene, som skal udføre strategien.
24. Denne svaghed i strategiens setup forstærkes af, at strategien ikke er tilpasset EU’s 7-
årige budgetcyklus – den flerårige finansielle ramme (FFR). Den første halvdel af Europa
2020-strategien blev derfor gennemført under FFR 2007-2013, der er udformet til en anden
strategi, og først med FFR 2014-2020, der for nylig er kommet i gang, er budgettets over-
vågnings- og rapporteringsramme blevet tilpasset strategien. EU-budgettet har dermed fra
2010 til 2014 ikke været indrettet til at understøtte EU’s overordnede strategiske prioriteter.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0008.png
7
25. Revisionsretten kritiserer også, at målene i Europa 2020-strategien kun i begrænset om-
fang er blevet operationaliseret til konkrete mål af medlemslandene i de partnerskabsafta-
ler og programmer, som indeholder de vigtigste resultatmål for EU-midlerne i de enkelte
medlemslande. Dermed understøtter de EU-målsætninger, der arbejdes med i de enkelte
medlemslande, kun i begrænset omfang den overordnede strategi.
26. I den nye budgetcyklus FFR 2014-2020 er der blevet indbygget en resultatreserve på
6 %, som betyder, at de sidste 6 % af midlerne kun frigives til medlemslandet, hvis dets re-
sultater har været tilfredsstillende. Revisionsretten bemærker imidlertid, at ordningen ikke
er hensigtsmæssigt indrettet på flere punkter, fx:
giver den ikke tilstrækkelige incitamenter til medlemslandene
bliver resultaterne først vurderet i 2019, hvilket gør en løbende resultatmåling og opfølg-
ning umulig
tabes midlerne fra reserven ikke ved dårlige resultater – de kan omfordeles til andre pri-
oriteter, der har nået deres mål
er Kommissionens mulighed for at pålægge sanktioner, når målene ikke opnås, fx finan-
sielle korrektioner, begrænset og kan ikke baseres på resultatindikatorer.
27. Samlet set kritiserer Revisionsretten, at der ikke er tilstrækkeligt fokus på at opnå resul-
tater med EU-midlerne i både Kommissionen og medlemslandene. Kritikken retter sig både
mod det overordnede strategiske setup, mod operationaliseringen af målsætningerne i Kom-
missionen og medlemslandene og mod mulighederne for at følge op på resultatopnåelsen
og give sanktioner i tilfælde med dårlige resultater.
IV.
En ny tilgang til forvaltningen af EU’s udgifter og investeringer
28. I forbindelse med præsentationen af årsberetningen den 10. november 2015 opfordre-
de Revisionsrettens formand, Vitor Caldeira, EU’s beslutningstagere til at udvikle en helt ny
tilgang til forvaltningen af EU’s udgifter og investeringer i fremtiden.
Revisionsretten anbefaler:
at beslutningstagerne (Kommissionen, Parlamentet og Rådet) i højere grad tilpasser bud-
gettet til EU’s langsigtede strategiske prioriteter og samtidig sikrer, at budgettet bliver ind-
rettet til bedre at kunne håndtere uventede krisesituationer
at lovgiverne (Parlamentet og Rådet) sikrer, at det klart fremgår, hvilke resultater der skal
opnås med udgifterne, og hvilke risici der kan accepteres
at de økonomiske forvaltere (Kommissionen og nationale myndigheder) sikrer, at pen-
gene anvendes efter reglerne og giver de forventede resultater.
29. Ifølge Revisionsretten er EU langt fra dette mål, og det vil tage tid at ændre den hidtidi-
ge tilgang til forvaltningen. EU er på nuværende tidspunkt midtvejs i den 10-årige Europa
2020-strategi, så de overordnede strategiske prioriteter er fastlagt, og udgiftsprogrammer-
ne for 2014-2020 er sat i gang. Revisionsretten opfordrer dog til, at EU’s beslutningstagere
benytter den kommende midtvejsevaluering af den flerårige finansielle ramme til at genover-
veje EU’s udgiftsprioriteter og indretningen af programmerne.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 247: Notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning for 2014
1586211_0009.png
8
V.
Rigsrevisionens kommentarer
30. Rigsrevisionen finder det positivt, at Revisionsretten for 8. år i træk har afgivet en blank
erklæring uden forbehold om EU’s årsregnskab. Samtidig er det dog bekymrende, at fejlfo-
rekomsten endnu en gang er høj, og at Revisionsretten har givet en afkræftende erklæring
om betalingernes lovlighed og formelle rigtighed.
31. Rigsrevisionen er enig med Revisionsretten i behovet for en ny tilgang til forvaltningen
af EU’s midler set i lyset af de vedvarende problemer med regnskabsforvaltningen og svag-
hederne i forhold til at opnå resultater med EU-midlerne. Navnlig er det væsentligt, at der
kommer mere fokus på at sikre, at EU-midlerne målrettes mod at indfri de væsentligste po-
litiske prioriteter, som EU’s beslutningstagere har besluttet, og at hele kæden styrkes – fra
den overordnede strategi, over operationelle mål i medlemslandene til opfølgning på de op-
nåede resultater.
32. Desuden er det Rigsrevisionens opfattelse, at Kommissionen og medlemslandene fort-
sat bør bestræbe sig på at forenkle støtteregler og programmer, hvilket vil kunne føre til fær-
re fejl, mindre administration hos støttemodtagere og myndigheder samt forbedre mulighe-
derne for at udnytte EU-midlerne fuldt ud.
33. Samtidig er det også fortsat Rigsrevisionens opfattelse, at der i forvaltningen af EU-mid-
ler på alle niveauer i EU’s institutioner og medlemslande er brug for i højere grad at rette fo-
kus mod relevansen og effekten af indsatsen. For Rigsrevisionens vedkommende har vi i de
seneste år undersøgt resultater og effekt af EU-midlerne i Danmark, og det vil også være
et fokusområde for revisionen fremover.
Lone Strøm