5. Irak
Politisk drøftelse/rådskonklusioner
Rådsmøde 3438
–
bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (15)
–
bilag 181 (kommenteret dagsorden)
EUU alm. del (15)
–
bilag 184 (udvalgsmødereferat side 168, Syrien senest behandlet i
EUU 13/11-15)
EUU alm. del (15)
–
bilag 94 (udvalgsmødereferat side 21)
Udenrigsministeren:
Et vigtigt punkt på dagsordenen bliver en drøftelse af Irak, som jo er en central
medspiller i kampen mod ISIL. ISIL har fortsat kontrollen over store dele af landet, selv om de irakiske
sikkerhedsstyrker og den kurdiske regionalregerings peshmergastyrker på det seneste har generobret nogle
områder, herunder byerne Baiji og Sinjar. Man må dog forvente, at terrorgruppen også fremadrettet vil
forsøge at iværksætte offensiver og terrorangreb.
EU vedtog en regional Irak-Syrien-ISIL-strategi i marts i år, som bl.a. omfatter tiltag, der skal støtte Irak i
bekæmpelsen af ISIL. Vi forventer en drøftelse af strategiens udmøntning og prioriteter. Fra dansk side vil vi
støtte, at indsatsen i høj grad fokuserer på at bistå Irak. Danmark støtter i lighed med EU og andre
medlemslande den irakiske premierminister Haider al-Abadis reformdagsorden. En inklusiv politik i Irak, der
tilgodeser alle befolkningsgrupper i landet, er en forudsætning for, at kampen mod ISIL kan vindes. Særlig
sunnibefolkningen er vigtig at nå ud til, da det er her ISIL har sit rekrutteringsgrundlag. Al- Abadi møder
desværre modstand fra shiasekteriske kræfter. Jeg forventer, at EU vil erklære sin fortsatte støtte til ham.
Jeg forventer også, at den aktuelle politiske situation i den kurdiske region i Irak vil blive drøftet. Her har
uenighed mellem partierne KDP og Gorran påvirket den politiske stabilitet. Uenigheden bunder dels i
folkelige protester, som manglende udbetaling af lønninger til offentlig ansatte har udløst, dels i spørgsmålet
om mandatet for den kurdiske regionalregerings præsident. Danmark har over for parterne understreget
behovet for at finde en snarlig politisk løsning på konflikten - både af hensyn til stabiliteten i regionen og for
at sikre et effektivt kurdisk bidrag til kampen mod ISIL.
Endelig vil jeg nævne, at vi i forbindelse med rådsmødet har en uformel frokost med Tyrkiets
udenrigsminister. Som I ved, er Tyrkiet en central partner og aktør i håndteringen af situationen i Syrien, Irak
og Libyen. Jeg ser frem til denne anledning til at høre om de tyrkiske overvejelser og synspunkter.
Søren Søndergaard
kom ind på Irak, fordi landet spillede en stor rolle for hele regionen, og fordi Danmark
var ved at blive involveret yderligere i området. I samlenotatet stod der, at der blev gjort meget ud af al-
Abadiregeringens reformprogram. Det var muligvis rigtigt, men der stod også, at hans politik mødte stor
modstand fra mere sekteriske kræfter. Så hvad var konklusionen? Var der fremskridt i Irak, der gjorde det
lettere at inddrage sunnigrupper? Eller skete der det stik modsatte? IS syntes at blive styrket på grund af den
politik, som den irakiske regeringen de facto førte.